Pony wil niet mee uit de wei, trekt zich los

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Pony wil niet mee uit de wei, trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 14:26

Sinds maart heeft mijn moeder een pony gekocht. Een super lief dier dat de eerste 13 jaar van zijn leven altijd dezelfde eigenaresse heeft gehad en nu dus voor het eerst een nieuwe, mijn moeder.

Vanaf het eerste moment dat hij bij ons op stal kwam is hij in sommige situaties erg onrustig. Wanneer hij het ergens spannend vind, bijvoorbeeld in de bak of op de spoelplaats, dan trekt hij zich los en rent richting de andere paarden. Op zich vinden we dat niet gek, want hij is voor het eerst in zijn leven op een andere stal met een nieuw baasje. Dat hij van slag is, is dus begrijpelijk. We hebben hem de tijd gegeven te wennen aan ons en aan zijn nieuwe plekje en hebben op advies van meerdere professionals heel veel tijd besteed aan het socializen. Dit is met succes, want hij werd al snel een stuk rustiger. Hij rent nu bijna nooit meer weg, ook niet als het spannend wordt. Daarnaast is hij een aantal keer behandeld door een cranio sacraal therapeut (tevens docent bij terra natura) en krijgt mijn moeder regelmatig les in zowel het rijden als de omgang met haar paard. Zowel de cranio sacraal therapeut als de instructrice van mijn moeder geven aan dat het paard niet goed in verbinding is met zijn lijf en daardoor af en toe zo in paniek was. Dit vinden ze al een heel stuk beter geworden, ze hadden zelfs niet verwacht dat hij zo snel zou bij draaien.

Het enige en erg lastige probleem wat zich nu voor doet is dat hij niet mee wil uit de wei. Hij laat zich erg makkelijk vangen, komt zelfs naar je toe als je de wei in loopt, maar zodra je het halstertouw vast klikt en naar de uitgang van de wei wil lopen gaat hij in de staak. Hij gaat stil staan en als je dan doorzet trekt hij zich plotseling los en rent snel weer terug naar achteren. Dat los trekken doet hij echt plotseling en meestal erg hard, dus vast houden lukt 9 van de 10 keer niet. We hebben alles al geprobeerd en al veel tips gehad van de instructrice, de cranio sacraal therapeut en stalgenootjes, maar het lijkt steeds erger te worden. Hij vertoond dit gedrag echter niet al vanaf het begin, het is iets wat er naar mate het weide seizoen steeds heftiger in sluipt.

In het begin hielp het als we gewoon heel geduldig waren en hem telkens weer opnieuw ophaalden en het weer probeerde. Dit helpt nu niet meer. Vervolgens hebben we geprobeerd hem af te lijden met eten zodat hij zijn aandacht vooruit houdt. Ook dit hielp een tijdje maar werkt nu niet meer. Vervolgens hebben we geprobeerd om ook een ander paard mee te nemen uit de wei, dit hielp helaas maar 1 keer. Als laatste wanhoopsdaad hebben we ook een enkele keer geprobeerd te corrigeren door boos op hem te worden en proberen hem vast te blijven houden als hij weer wegrende. (Let op! We hebben hem nooit geslagen o.i.d.) Deze strategie werkt averechts. Hij rent dan alleen nog maar harder weg en laat zich daarna helemaal niet meer vangen.

Zodra het wel gelukt is hem uit de wei te halen, dan probeert hij zich bij de paddocks nogmaals los te trekken zodat hij niet de stal in hoeft. Als hij eenmaal in stal staat is hij wat onrustig omdat hij alleen is. Een ander paard op stal helpt dan iets. Je zou dus kunnen denken dat hij verlatingsangst heeft. Het gekke is dat hij wel heel makkelijk in zijn eentje het erf af wil om bijvoorbeeld een buitenrit te maken en ook van alleen in de bak zijn maakt hij geen punt. Het is echt alleen wanneer hij op stal staat.

We begrijpen niet waarom hij dit gedrag vertoond. Voor zover wij weten is er niks vervelends gebeurd op stal waardoor hij daar een negatieve associatie voor zou kunnen hebben ontwikkeld. Daarnaast lijkt hij inmiddels behoorlijk thuis op zijn nieuwe plek. Ook wordt hij regelmatig opgehaald voor alleen een borstel, een knuffel en wat lekkers. Dus een negatieve associatie met rijden o.i.d. zou het ook niet moeten kunnen zijn. Mijn moeder rijdt momenteel gemiddeld maar twee à 3 keer per week. De cranio sacraal therapeut en de instructrice weten het ook niet. Zij dachten eerst dat wij lichaamstaal van hem misten en daar dus niet op tijd op inspeelde maar zelfs bij hen doet hij het en komt het onverwacht. Hij reageert dus ook niet positief op de juiste lichaamstaal. Hun advies is geduld hebben, indien mogelijk afleiden (in andere mindset brengen) d.m.v. iets wat hij leuk vindt (bijv. snoep) en heel veel oefenen. Aangezien het steeds erger wordt krijgen we steeds meer het gevoel dat dit niet de oplossing is. Zijn oude eigenaresse herkent het gedrag niet, ook daar stond hij in de zomer gewoon op de wei met 1 of meer andere paarden.

We denken er over na nog een andere professional bij te halen, maar ik zou ook graag willen weten of er ervaringsdeskundigen zijn met tips.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:35

het vervelende in dit geval is dat hij is 13 en heeft de nodige levenservaring, hij heeft dus gewoon te veel suc6 gehad met dit truckje en dan moet je van goede huize zijn wil je dat doorbreken.

ik zou een lekkere in de hand liggende longeerlijn nemen, waarom longeerlijn? De goede zijn niet geplastificeerd, dus bij trekken zijn ze stroef maar branden niet als ze door je handen glippen, handschoenen aan doen kan ook maar zit meestal niet lekker.

ga met zijn 2e de tweede neemt het laatste stuk, de lus in handen en de eerste is de geleider. Ik zou de lijn als een slip om zijn neus doen hoeft niet strak net strak genoeg dat ie er niet af valt. Verder een buideltje om met lekkere snoepjes. Gewoon het weiland uit lopen en mocht ie tekenen vertonen dat ie om wil draaien de lijn strakker nemen en nee foei zeggen, stopt ie met dreigen om te draaien geef je hem wat lekkers en weer verder gaan de wei uit lopen. In geen geval toegeven, kan de eerste hem niet meer houden en moet hem daardoor laten gaan heeft de 2e hem altijd nog vast, desnoods pakt nummer 1 heb voordat de lijn strak komt de lijn ook weer vast. Ga hem daarna weer gewoon ophalen en begin op nieuw. En dat ff een tijd volhouden.

Djaikha

Re: Pony wil niet mee uit de wei, trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:48

Je zegt dat hij al reageert zodra je het halstertouw vastklikt? Kan je met hem aan het halstertouw rondjes lopen in de wei, dus niet richting uitgang lopen? Zo niet, dan zou ik me focussen op het vastklikken van het halstertouw, niet eens zozeer op het meelopen. Wat doet hij als je het klikgeluid van het halstertouw aan hem laat horen zonder het touw aan het halster vast te maken?

Het onrustig zijn wanneer hij alleen op stal staat, kan dat komen doordat hij het niet kent? Het is een afgesloten kleine ruimte in tegenstelling tot de bak of de buitenwereld. Vanuit een stal heeft hij maar zicht 1 kant op meestal in plaats van volledig rondom. Als hij hier niet aan gewend is kan dat beangstigend zijn. Een paard erbij zal dan inderdaad moeten helpen, maar hoeft het probleem niet geheel op te lossen. Hoe zien je stallen er uit? Waar kijken ze op uit? Heb je misschien foto's?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:55

Je zegt dat hij zich niet meer lostrekt op de spuitplaats ed, maar alleen nog als hij in de hand is. Ik zou er dan toch een keer een hengstenketting aan hangen en hem flink corrigeren. Moet hij per se op stal? Alleen op stal worden veel paarden onrustig van, lekker een vriendje er bij dan dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:16

Ik lees in je post veel te lief gedrag. Een keer boos worden dat vind je erg, en logisch dat hij zich los trekt, want hij is op nieuw terrein.
Dat is misschien logisch, maar niet gewenst. Dus daar mag je best op doorpakken. Want met lief zijn gaat dit niet verbeteren. Een tijd lang goed doorpakken en stevige grenzen stellen wel. Want hij weet nu dat hij het kan flikken omdat jullie niet doorpakken.
Neem een hengstenketting en doe deze onder de kin door vast maken. Zolang hij netjes meeloopt, voelt hij daar niks van, maar zodra hij er van door gaat doet dat zeer en zullen ze daar vaak niet op doorlopen. Ook vereist het handigheid van de persoon die ernaast loopt, want er gaat waarschijnlijk al genoeg aan vooraf voordat hij er vandoor vliegt. Zorg er dus voor dat hij de grenzen kent, ga met hem grondwerk doen vanaf het moment van ophalen. Dus netjes mee laten lopen, stil zetten, achterwaarts zetten etc.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:44

Bedankt voor de reacties :-)

@ speurneusc: hij doet het niet al 13 jaar. Zijn oude eigenaar kent het gedrag niet.

@ djaikha: het zijn stallen met tralies en zijn stal is ongeveer op de helft van het gangpad. Hij kan in principe het hele gangpad zien maar niet echt naar buiten. Hij staat bijna nooit alleen in stal aangezien ik er met mijn paard bijna altijd bij ben. Daarnaast kent hij zijn stal inmiddels al ruim een half jaar. Vanaf de paddock is het ook geen probleem om mee naar binnen te lopen.

@ iedereen: ik lees vooral de tip aanpakken. Dit is in principe ook mijn eerste ingeving en heb ik ook wel gedaan. Mijn moeder vind dat echter lastig. Een hengstenketting heb ik niet gebruikt, wel heb ik de leadrope wel eens bevestigd op dezelfde manier als een hengstenketting. Hij begint dan echter zo heftig te protesteren dat hij h elemaal niet meer te houden is. Tot nu toe is het resultaat, hoe meer druk hoe heftiger hij protesteert, hij lijkt dan wel bang. Moeten we dan nog strenger zijn?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:22

dat zeg ik ook niet, ik zeg hij is 13 dus heeft in zijn leven al heel goed geleerd geintjes uit te halen en uit te werken....

tis geen blanco veulen meer die het niet kent dus daarvoor angst heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:25

Ja, doorpakken, hij moet leren dat zijn actie geen effect heeft. Gewoon vasthouden, hij weet dat ie sterk is, maar probeer het als het ware te winnen. En dat gaat moeilijk zijn, dat zal lichamelijk een uitdaging zijn, maar de enige manier om dit te doorbreken is om door te pakken.
En angstig niet, hij schrikt wel van de plotselinge tegendruk omdat ie dat eerder niet kreeg ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:25

Slimme jongen heb je. Neem eens een touw wat veel langer is. Dan trekt hij zich los en heb je de ruimte in het touw om mee te veren en weer stil te zetten. Het touw is dan nog niet op als hij dat denkt.
Wat je ook kunt doen is het touw boven om de hals slaan, de clip aan het touw en het uiteinde van het touw door de ring van het halster. Da's ook een verrassing want dan kun je niet omhoog.
Dit paard moet verrast worden, doe het elke keer een klein beetje anders. Ga eens de wei in en als hij naar je toekomt ga je achter hem aan lopen, wandeltempo. Blijf wel een kwartier achter hem aan lopen, je doet dan alsof je de leidende merrie bent, (dat is raar) Draai een keer om als hij naar je toe komt en laat hem los met je mee lopen, kijken hoe ver je komt.
Laat je niet langer door hem ringeloren, hij hoeft zich niet aan te stellen, niet op de poetsplaats, niet in de wei. Hij zal juist meer vertrouwen in je krijgen als je strenger bent. Schei uit roepen als hij vervelend is of hem weg duwen of een tik geven of om laten gaan... Net effe dat wat hem uit zijn gewone doen haalt, verbaas hem...
Stel nou dat je zegt van tja hij is toch echt wat te rillerig op van alles dan kun je nog magnesium proberen, daar krijg je een heel ander paard van en het mag blijvend toegediend worden
Het is vast een fantastisch paard. Ik houd wel van dit soort types.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 08:02

Nou ik heb zaterdag een poging gewaagd. In eerste instantie geprobeerd een longeerlijn achter zijn oren langs te bevestigen zodat hij niet omhoog kon maar toen ik begon te lopen dook hij naar beneden en probeerde zich direct weer los te trekken. Vervolgens dus maar geprobeerd de lijn in een lus om zijn neus te doen (als een hengstenketting) zodat hij op die manier zou voelen dat ik ook sterk ben als hij trekt. Hij ging behoorlijk te keer en was zo slim om continue tussen de andere paarden door te rennen of zich achter een ander paard te gaan verschuilen zodat ik hem niet goed kon stoppen. Heb hem een paar keer los moeten laten omdat de lijn helemaal om andere paarden heen gedraaid was. Maar na een half uur is het me gelukt hem mee te krijgen. Wel is waar samen met een stalgenootje die haar paard kwam ophalen, maar hij is meegelopen. Ik moet zeggen dat ik nog niet echt het idee heb dat hij zich overgeeft want hij bleef het op de weg naar stal proberen en kon hem steeds maar net tegen houden. Het heeft me heel veel spierpijn bezorgt.. :(
Ik hoop dat dit gaat helpen, maar ik ben bang dat mijn moeder deze strijd niet in haar eentje met hem gaat winnen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:17

Het zit hem vaak wel heel erg in de timing en inderdaad hem kunnen 'lezen' en flink door durven pakken. ik lees niet zo 1,2 3 een angstig paard, maar een paard wat zich niets wijs laat maken. Inderdaad overdonderen, zonder overigens echt boos te worden. Actie - reactie.

Ben je ondertussen 'bang' voor hem geworden (wat ik goed kan begrijpen hoor) of nou ja 'bang', hyperalert in de 'angst' dat hij het weer gaat doen?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:53

feliciaa schreef:
Nou ik heb zaterdag een poging gewaagd. In eerste instantie geprobeerd een longeerlijn achter zijn oren langs te bevestigen zodat hij niet omhoog kon maar toen ik begon te lopen dook hij naar beneden en probeerde zich direct weer los te trekken. Vervolgens dus maar geprobeerd de lijn in een lus om zijn neus te doen (als een hengstenketting) zodat hij op die manier zou voelen dat ik ook sterk ben als hij trekt.

Maar wat deed je dan, terugtrekken? Natuurlijk win je dat niet. Ik blijf bij mijn eerste tip. Hang er een hengstenketting aan. Een longeerlijn over de neus slaat nergens op bij zo'n dier. Op kracht ga je het never nooit winnen, hij moet het voelen! Kan je misschien rot vinden voor hem, maar ik vind het rotter voor jou als er een keer écht ongelukken van komen...

Koop een sterke ketting, onder de kin door en loop met een los touwtje met hem weg. Zodra hij aanstalten maakt om te gaan rennen geef je er een flinke ruk aan en daarna meteen weer los. Niet aan gaan hangen dus! Als hij iedere keer als hij wil gaan rennen een oplawaai krijgt, gaat heus het kwartje wel een keer vallen en leert hij om bij je te blijven.
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 08-10-15 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:55

Idd, je legt het altijd af, ook tegen een shetlander. Op kracht ga je het niet winnen. Op timing, techniek wel.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:07

Zoek een professioneel iemand die je hierbij kan helpen, alle goed bedoelingen begrijp ik maar als je dit niet juist oplost (ook je moeder) dan wordt het alleen maar erger.
En het kan best angst zijn de angst om de kudde te verlaten.
Je paard is verhuisd uit een vertrouwde omgeving weggehaald en bij vertrouwde paarden weg, het kan een tijd nodig hebben voor je paard het allemaal begrijpt en weer vertrouwen heeft.

En is het niet mogelijk dat de oude eigenaar een keer langs komt kijken wat er dan gebeurt?

Idd timing is alles maar wel op de juiste manier.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:15

Misschien een idee om iemand mee te nemen die op het moment dat het paard terug trekt een tik kan geven met de longeerzweep.

Jij hebt een slim paard, je moet hem sneller af zijn.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:26

Hoihoi, ik zou het gaan proberen met een touwhalster om. Dat is veel scherper dan een gewoon halster waardoor jij meer te vertellen hebt. Klinkt gemeen maar dat valt nu ook wel weer mee, hengstenketting en lussen om de neus zijn verradelijker door het aansnoereffect.
Verder zou ik veel lekkers in de stal leggen, wortel, appel, brok, wat dan ook, zodat het juist een feestje wordt om de stal in te lopen.
Mocht je het paard binnen hebben, direct weer de wei in en 2x herhalen zodat paard gaat leren dat er niks gebeurd in die stal (enkel dat lekkers). Verder die dag niks doen, eindigen in de wei.
Doe dit maar eens een week.
Succes!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:36

Zelf heb ik ook zo'n lekker losbreekpaard, en bij mij werkt geen enkele optoming tegen het losbreken.

( http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1862293&p=93969577#p93969577 )

Tot nu toe is het enige wat bij ons helpt, hem bezig houden. Vooruit, halthouden, achteruit laten lopen, zorgen dat hij aan een los touwtje achter je aan loopt, en op je blijft letten. Die aandacht vraag je overal, en altijd. Wat er ook gebeurt, jij bent belangrijker. Die aandacht is ook belangrijker dan dat hij de wei uitkomt. Als hij met zijn gedachten niet bij jou is, dan raak je de rest van het paard ook kwijt. Op de moeilijke momenten kun je buiging vragen. Als je paard dan gas geeft, kun je hem rond laten draaien. Als hij rechtuit loopt, dan kan zijn achterhand kracht zetten, en gaan. Dus je wil zijn voor- en achterbenen even niet op hetzelfde spoor hebben.

Verder kan ik je goede hulp aanraden. Het is zo lastig om iets via een computer te leren, veel handiger als er iemand bij is, die weet waar hij mee bezig is, en van een uitdaging houdt. :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:50

En als je hem zonder touw aan het halster meeneemt? Doet hij het dan ook? Hoofdstel in misschien? Dan niet touw eraan klikken uiteraard maar een lang touw (of gewoon korte, net wat prettig is) dubbelgevouwen door het bit. Mocht hij los komen verliest hij het touw en kan hij zijn mond niet bezeren. Als je hem achterwaarts uit de wei haalt?

Verder wat grondwerk gaan doen, goed op commando voorwaarts zetten (ik doe zelf touw om mij heen achter de schouder zwiepen. Ik waarschuw eerst vriendelijk met mn lichaamstaal als een paard niet wil), dat commando kent zelfs mijn veulen, en mijn brutale jaarling en sensibele ruin doen het daarmee ook erg goed.

De stal zou ik mijden, dat is dus zijn negatieve associatie. Ook al is jouw paard erbij, dan nog kan het vanbinnen spannend zijn voor hem. Ik heb hier ook zo'n type paard en na een paar maanden de stal mijden was het probleem vanzelf opgelost, enkel door vertrouwen in elkaar en routine dat alleen mee gaan helemaal niet erg is. Ik ben begonnen met hem alleen mee nemen met hem enkel een bak voer geven en dan weer terug brengen. Moet je eens zien hoe snel meneer graag alleen mee ging :') Maar het blijft een zwak punt. Nu de paarden op een weide staan die hij niet altijd kan zien vanuit de rijbak is hij met rijden weer een stuk meer gespannen en moet ik hem bezig houden, anders gaat hij mij bezig houden. Kwestie van oefenen, dan waait het wel weer over denk ik dan maar. Mocht ik hem met rijden niet houden maak ik de stap kleiner door bijvoorbeeld eerst een paar keer te gaan longeren.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 00:01

Opzich zou een filmpje handig kunnen zijn als dat te doen is. Ook goed om zelf eens naar te kijken :)

Ik denk niet dat je paard bang voor iets is maar dat is wel moeilijk te beoordelen vanaf een scherm. Ze kunnen ook heel erg goed net doen alsof ze bang zijn. En met zijn 13 jaar denk ik dat het gewoon een hele slimme grappenmaker is en dit trucje werkt dus we blijven het lekker doen :)

Aanpakken zou dus inderdaad de methode zijn maar eerst moet je 100% zeker zijn dat hij niet bang is.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 14:51

Allereerst weer bedankt voor het meedenken!

Helaas is het niet mijn paard en ben ik op dit moment alleen de gene die probeert te helpen. Ik ben er dus ook niet altijd bij en neem ook geen beslissingen over was wel en niet aangeschaft wordt.
De keuze voor de longeerlijn heb ik gemaakt omdat mijn moeder niet over een hengstenketting beschikt. Daarnaast is de longeerlijn heel lang en zodra hij trekt komt deze strak om zijn neus te zitten waardoor hij endorfines gaat aanmaken. Leek me op zich een prima keuze om te proberen voordat mijn moeder een hengstenketting gaat aanschaffen. Ik heb niet geprobeerd om het op kracht te winnen. Ik probeer hem wanneer hij aanstalten maakt om iets te gaan doen wel even tegen te houden door zijn aandacht te vragen en duidelijk te maken dat ik het niet pik maar hij schiet echt heel snel en plotseling weg. Ik liet dan de lijn langer tot ik weer controle over hem kon krijgen en probeerde daarna mijn weg weer te vervolgen. Het gaat alleen zo raar als hij wegvliegt dat ik af en toe wel even heb moeten rennen, moest uitwijken voor wegvliegende paarden uit de kudde of ineens omver getrokken werd.

Mijn moeder doet regelmatig grondwerk met hem en probeert zo nu en dan ook met hem door de wei te lopen op die manier, dat gaat meestal wel redelijk maar ook dan trekt hij zich regelmatig los. Afleiden wordt steeds moeilijker omdat hij op een gegeven moment het brokje bijvoorbeeld niet meer interessant vindt.

Ik denk er zelf ook over om er iemand bij te halen (beslissing is uiteindelijk aan mijn moeder natuurlijk) vooral omdat mijn moeder het dan zelf kan leren. Ik ben er nu eenmaal niet altijd bij en mijn moeder heeft er niet zoveel aan als het mij straks lukt maar zij niet weet hoe ze hem aan moet pakken of niet snel genoeg is. De tip om hem een tijdje even niet meer in stal te zetten is wel een goede! Dat gaan we zeker proberen. En ik zal kijken of ik mijn moeder zo ver krijg om een hengstenketting aan te schaffen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:07

Ondanks dat jet vast niet de enige oorzaak zal zijn, sommige paarden hebben echt langer dan 0.5 jaar nodig om aan een nieuw thuis te wennen. En zo ook met een nieuwe eigenaar.
Voor de rest zou ik zeggen, geen superlang touw, als hij eenmaal gaat dan gaat ie toch en dan hang je er aan.
Beter een enkele ruk met ketting of vrij dun touw om het paard uit de omdraaimodus te halen. Liefst iemand die erachter loopt met longeerzweep om de directe vluchtroute af te sluiten.
Gaat hij braaf mee? Pas wat lekkers als hij door het hek is en daarna meteen weer terug het land in.
Als het een paar keer goed gaat kan je wel wat meer doen, te beginnen met poetsen.

Trekt hij zich ook los als hij in het land wordt gezet?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 20:39

Ja. Hij trekt zich ook los als hij in het land wordt gezet. Mijn moeder doet dat altijd zelf en maakt nu voordat ze door het hek is het halstertouw al los. Anders kan ze helemaal naar achteren lopen om die weer op te halen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:58

Zet hem eens niet in de koppel, maar in een paddock of een stukje wei die niet zo groot is.
En probeer het van daar uit.
En dat steeds meer uitbreiden.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 07:59

Bij het terugzetten laat ze hem zeker al los als hij het hek doorloopt. Probeer hem dan ook om te draaien en stil te laten staan.
Er komen nog eens ongelukken van als dit niet ophoud.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:19

Bij het in het land zetten werkte bij ons dit: we geven hem een stukje brood (vindt hij erg lekker) als hij zich nadat we door het hek zijn gelopen naar ons omdraait. Sowieso vind ik dat een paard altijd met zijn hoofd naar je toe moet staan bij het losmaken, anders kan het gevaarlijk zijn.
Goed op zijn gedrag letten en hem kort bij je houden tijdens het brengen. het hek door en hem een rondje laten draaien, zodat hij eindigt met zijn neus bij jou (rondjes zijn meestal tamelijk gemakkelijk te doen). Dan stukje brood, losmaken en laten gaan.