aankoopkeuring paard geregeld door verkoper

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

aankoopkeuring paard geregeld door verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 10:58

Hallo,

ik ben bij een paardje wezen kijken, ik had een rede (via pb te geven) om een keuring te willen laten doen.
De verkoper wilde dat ik zelf de keuring betaalde, zowel bij goedkeur als bij afkeur. Volgens hun kostte dat daar 150 euro.
Ik heb aangegeven dan over een koop te willen nadenken. Immers, als ik bij ieder afgekeurd paard zelf de kosten moet betalen dan houd ik niets over. Vonden ze prima maar dan hielden ze het paard niet meer vast. Begrijp ik, helemaal goed.

Een paar dagen later krijg ik bericht dat ze een andere dierenarts hebben gevonden en dat het paard inmiddels gekeurd is en goed bevonden. Heel leuk maar ik heb er toch een raar gevoel bij..
Ik weet niet beter dan dat de koper altijd bij een keuring is en dat de koper zelf een dierenarts uit zoekt.

Wat vind bokt er van? Ben ik nou een pieperd?

Obrien

Re: aankoopkeuring paard geregeld door verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:00

Naar het papier van de keuring vragen :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:00

die heb ik toegemaild gekregen dus die heb ik.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:01

Altijd zelf laten keuren door een DA die je zelf uitzoekt en liefst eentje die niet echt dicht erbij zit,
heb je minder kans op 'vriendjespolitiek' met de DA die het paard keurt.

Dus niet op hun woord gaan, het kan wel goedbevonden zijn maar ook sprake zijn van vriendjespolitiek.

Je wilt niet weten hoe vaak dit gebeurd, het paard goed bevonden word terwijl het eigenlijk afgekeurd word door je eigen gekozen DA.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:02

Als je het paard echt heel leuk vind dan zou ik hem opnieuw door een eigen gekozen d.a laten keuren. Je kunt nu wel aangeven dat je de keuringspapieren graag wilt inzien en eventueel de afspraak maken dat jij de kosten betaald bij goedkeuren en zij bij afkeuren ( aangezien hij toch al goedgekeurd is volgens hen ). Ik ben benieuwd wat je gaat doen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:03

je bent zeker geen piepert hoor.

jij bent degene die moet zorgen voor een dierenarts.een verkoper heeft er alleen maar belang bij dat t paard goedgekeurd wordt,dus die kan z'n eigen dierenarts wel omgekocht hebben.die keuringspapieren zou ik niet accepteren.voor t zelfde geld is er idd iets mis en staat er niks van op papier.

dus als je nog steeds interesse hebt,zou ik hem gewoon opnieuw laten keuren.Mocht de eigenaar willen dat jij de andere keuring ook betaald,niet doen.jij hebt daar geen opdracht toe gegeven

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:03

Misschien helpt het als ik zeg dat het paard een aantal jaar geleden volkomen afgekeurd is voor recreatief gebruik

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:05

Hmm dan is er toch wel iets aan de hand, een paard is niet plots 'goedgekeurd'.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:05

Als alarmbellen gaan rinkelen, altijd serieus nemen. ...
De kosten van een keuring zijn een stuk overzichtelijker dan die van een ongezond paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:06

Nee hoor je bent geen "pieperd".
Regel 1 is laten keuren door een door jou uitgekozen DA en er zelf bij zijn. Bij een klinische keuring altijd! bloed laten afnemen.
Je kunt ze nog eens navragen of dat is gedaan. Zo niet, zou ik het zeker niet vertrouwen en het paard laten staan.
Als er wel bloed is afgenomen, en je zou het paard echt graag willen hebben, kun je hem opnieuw laten keuren door een door jou uitgezochte DA. Als het paard netjes is gekeurd is het risico op afkeuren niet zo groot en heb je je geld niet weggegooid.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:07

Ik zou opzoek gaan naar een ander paard met verkopers die niet zomaar dingen regelen zoals een keuring waar je niet aanwezig bent en waar je de DA niet van hebt uitgekozen.
Geen hand vol maar een land vol.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:08

Goed dat je erover nadenkt. Ik zou opnieuw keuren op eigen kosten en eigen da keuze mits het dier je echt aanspreekt

Voor 150 heb je alleen klinische keuring. Hier kost alles (klinisch en rontgologisch) 800,--

De afkeur was op basis van foto's? Dan kan een klinische in theorie nog steeds goed uit de bus komen... Terwijl je wel een tijdbom aanschaft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:08

No_No schreef:
Misschien helpt het als ik zeg dat het paard een aantal jaar geleden volkomen afgekeurd is voor recreatief gebruik

Pff als het paard toen zelfs voor recreatief gebruik is afgekeurd kan ik me niet voorstellen dat ie nu "gezond" zou zijn.
Weet je ook waarop het paard toen is afgekeurd?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:09

Hier beginnen ook de alarmbellen te rinkelen.

Hoe graag wil je dat paard hebben en wat wil je er mee gaan doen en wat is de vraagprijs. Denk dat dat hier ook een grote rol speelt. Is het puur als grasmaaier dan zou ik de gok wel durven nemen.
Maar wil je er ook op gaan rijden. Zou ik toch een eigen dierenarts de keuring over laten doen of verder kijken.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:09

Ik heb iets soort gelijks aan de hand... hen je een PB gestuurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:10

Ik vind het sowieso raar dat het paard op jou rekening blijkbaar gekeurd wordt zonder overleg van jou?
Zou de keuring dan ook niet betalen, en als je de reden van afkeuring weet dat bespreken met de DA die deze keuring heeft uitgevoerd. Mocht je toch willen kopen zou ik het paard eventueel eerst nog een keer laten keuren door een DA van jou keuze.

Overigens vind ik de regel van ''afgekeurd keuringskosten voor de koper'' bij particulieren niet zo raar. Ik heb zelf ook meerdere recreatieve paarden verkocht, en als ik dan bij elke keuring (ongeacht goed of afgekeurd) de kosten moest dragen zou ik misschien wel failliet zijn gegaan zonder mn paard te verkopen?

De paarden die gekeurd zijn zijn overigens allemaal goedgekeurd (en dus verkocht) en de paarden die niet gekeurd zijn zijn van wat ik weet tot op heden nog steeds bij hun koper en worden gebruikt voor het doel waarvoor de koper ze gekocht heeft. De kopers van de gekeurde paarden waren er overigens niet zelf bij, hebben wel zelf een DA gekozen.
Maar toch, als ik weer een paard verkoop is keuren toegestaan op kosten van de koper.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:12

Lees ik er overheen dat TS de keuring moet betalen?
Wellicht hebben e het dier gewoon laten keuren voor volgende kijkers alsin; hij is gekeurd, wil je een nieuwe keuring is het op jouw kosten.
Als je weet dat ie volledig af gekeurd was, waarom ga je dan nog kijken als ie dan niet zou voldoen aan jouw wensen? :?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:17

Shanna schreef:
Overigens vind ik de regel van ''afgekeurd keuringskosten voor de koper'' bij particulieren niet zo raar. Ik heb zelf ook meerdere recreatieve paarden verkocht, en als ik dan bij elke keuring (ongeacht goed of afgekeurd) de kosten moest dragen zou ik misschien wel failliet zijn gegaan zonder mn paard te verkopen?

Hoe zo vind je dat niet zo raar? De koper mag wel 5 paarden keuren tot hij er 1 gevonden heeft die door de keuring komt? Hoop geld uitgegeven en dan nog geen paard?
De koper heeft niets meer aan het keuringsrapport. De verkoper weet iets meer over het paard dat ie verkoopt. (Alhoewel ze dat dan vaak liever niet weten :D :Y)
Als er in een advertentie staat "keuren mag kosten koper" neem ik niet eens de moeite om te gaan kijken, eerlijk gezegd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:19

en als elke koper een nieuw keuringsrapport wil dan verdien je als verkoper geen ruk meer en dat is sowieso al niet makkelijk.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:19

uiteraard wil ik de kosten betalen bij goedkeur, maar dan wil ik er wel bij zijn en weten welke dierenarts het is.

Het gaat niet om een particuliere verkoop.

Ik heb het gevoel dat het paard mij nu wordt opgedrongen. Ik krijg er gewoon slapeloze nachten van en een rotgevoel.
In mijn beleving moet het leuk zijn een paard te kopen, dat heb ik nu niet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:21

Bij twijfel: Gewoon niet doen.
Er zijn heel veel leuke paarden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:21

Ayasha schreef:
en als elke koper een nieuw keuringsrapport wil dan verdien je als verkoper geen ruk meer en dat is sowieso al niet makkelijk.

Als je gewoon een gezond paard verkoopt is er niets aan de hand.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:22

Ayasha schreef:

En wat als het paard afgekeurd wordt? Wat doe je dan als verkoper met dat paard? Gewoon weer te koop zetten net zo lang tot er een komt die het paard niet laat keuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:23

Babootje schreef:
Shanna schreef:

Hoe zo vind je dat niet zo raar? De koper mag wel 5 paarden keuren tot hij er 1 gevonden heeft die door de keuring komt? Hoop geld uitgegeven en dan nog geen paard?
De koper heeft niets meer aan het keuringsrapport. De verkoper weet iets meer over het paard dat ie verkoopt. (Alhoewel ze dat dan vaak liever niet weten :D :Y)
Als er in een advertentie staat "keuren mag kosten koper" neem ik niet eens de moeite om te gaan kijken, eerlijk gezegd.

De verkoper heeft ook niets aan het keuringsrapport want juist dan wordt dat als verdacht gezien en als ongeldig, dus zullen mensen een nieuwe keuring willen van een door hun gekozen DA.

Ik persoonlijk zou ook niet zomaar elk paard laten keuren. Pas als je echt denkt van DIT is hem, hij lijkt goed en dat wil ik nu bevestigt hebben en dan koop ik hem, dan laat je hem keuren. Dus ik denk dat ik nooit op 5 gekeurde paarden zou uitkomen voor ik mijn pareltje gevonden heb. Heel veel is namelijk zelf ook al te ontdekken als je kritisch kijkt en zelf wat testjes doet. Dan weet je al of een keuring de moeite waard is of dat je toch maar verder moet zoeken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:25

TS, als je hebt afgepsroken zoals je het hebt beschreven ben je in ieder geval geen keuringskosten verschuldigd.
Daarnaast is het inderdaad gebruikelijk (het is maar net wat je afspreekt) dat de koper de DA bepaald e.d..
Wellicht dat het regio afhankelijk is wat je betaald voor alleen klinisch keuren, hier ligt de prijs rond de 100 euro.

Ik heb geen idee of je nu ook de kosten moet betalen van de keuring?
Zo ja dan zou ik dat niet doen, je hebt geen opdracht gegeven en je was er niet bij, daarnaast was het waarschijnlijk niet de DA van jou keuze.
Zo nee dan is er niets aan de hand.

Ik zou wel goed nadenken of je dit paard nog wel zou willen, zeker gezien zijn/haar geschiedenis, als je hem/haar wel zou willen, keur hem/haar dan over bij een DA van jou keuze, waar je zelf bij bent en vertel ook de geschiedenis er bij en laat evt. foto's maken als er twijfel is, om dingen uit te sluiten.

Succes in ieder geval :-)