Veulen van 3 maanden wil geen halster om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emoe

Veulen van 3 maanden wil geen halster om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 16:40

Hoi allemaal,

inmiddels begin ik er echt een beetje moedeloos van te worden. Mijn shetlandveulentje is inmiddels al 3 maanden oud, maar ik krijg nog steeds haar halster niet om. ze heeft er vervelende ervaringen aan, omdat ze 2x bij het om doen nogal hard is gevallen (de pogingen waren beide mislukt overigens) toen ze zich los probeerde te rukken.

Ik wil gewoon het halster omkrijgen zodat ik haar gemakkelijker verder mak kan krijgen, en ik wil haar ook naar een ander weiland verhuizen een paar km verderop waar ze bij andere pony's staat. Ook beginnen er veel eikels te vallen waar ze nu staat en dat vind ik ook nogal gevaarlijk voor zo'n klein ding. Om het met geweld te moeten doen is ook niet handig lijkt me. Dus iemand een andere oplossing??

JustLizz

Re: Veulen van 3 maanden wil geen halster om

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:44

Niet met geweld doen inderdaad, maar wel even een keer streng doorpakken en zorgen dat het halster om komt en je paardje leert dat het niet eng is.

Hoe is ze verder met aanrakingen aan haar hoofd?

Het lijkt me belangrijk dat je haar zo snel mogelijk leert dat het halster en aan het hoofd zitten niet eng is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:58

Aangezien ze een negatieve herinnering aan het halster heeft (iets om het hoofd is eng voor een veulen) helemaal op nieuw beginnen met aanleren. Stapje voor stapje, met beloning en vooral niet te snel. Je kunt het afdwingen, maar dat is geen goede les voor het opbouwen van vertrouwen.
https://www.youtube.com/watch?v=5-68T6Cj8IY

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:07

idd stap voor stap. wat kun je doen. mag je aan haar hoofd zitten, neus, wang, voorhoofd, en dan oren? zo niet eerst fixen. eraan zitten en pas je hand weghalen tot ze het accepteert.
dan kijken of je met een touw hetzelfde kan. dus eerst gewoon in de buurt houden, en dan pas langzaam halsterbeweging nabootsen.
en dan pas met een halster.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:10

Wij doen het altijd zo: we doen alle Shetlanders met veulen binnen voor de hoefsmid, we pakken moeders we zetten moeders in de hoek met nog een klein gaatje voor het veulen, dan pakken we het beulen. Hij vind het heel eng natuurlijk, maar halster gewoon omdoen en vasthouden, na een paar keer springen snappen ze het en is het goed en lopen ze met de Merrie mee

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:16

hoe meer voorzichtiger je gaat doen hoe enger het veulen het zal vinden, instinctief merkt het dat er iets eng is want jij doet ook behoedzaam, dus het veulen pakt die sfeer al op.

je kan kiezen voor de lange weg, stukje halster in de buurt en zo gauw je een reactie krijgt weg halen, of resoluut niet bang zijn ik ben ook niet bang houding halster om doen en daarna gewoon veulen negeren en wat anders gaan doen, niet gelijk veulen aan halster pakken of mee gaan lopen omdoen en verder niets verder gewoon iets heeeeel anders gaan doen als je bezig houden met het veulen. Het veulen zal soort iets hebben van wat is dit??? En jij doet alsof er niets aan de hand is. veulen zeker 1 a 2 weken niet vastpakken aan halster of in de buurt ervan komen, gewoon om laten, kriebel maar op de hals en schoft.

Daarna trainen om het aan te gaan raken, vast te pakken. Onder veelvuldig prijzen en belonen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:59

Wellicht een idee om het door een ander persoon te laten doen, aangezien TS (onbewust) spanning heeft. Te poezelig doen heeft geen goede invloed, maar te ruig ook zeker niet. Eventueel zou je er een spelletje van kunnen maken door eerst met andere dingen in de buurt van het hoofd te komen. Een halstertouw dat je alleen maar los achter de oren laat hangen, dan eens daarmee over de neus aaien en daarna weglopen. De keer erop hetzelfde en de keer dáárop dan bijvoorbeeld een kleine slag in het touw maken, waarbij het ene deel over de neus ligt en de losse touwtjes achter de oren langs gaan. Alles gewoon los laten, zodat het direct afvalt als het veulen met het hoofd schud en het dus niet eng hoeft te vinden. Ga na deze oefening weer iets anders voor jezelf doen en laat het veulen het geheel verwerken. De hele oefening hoeft maar 1 à 2 minuutjes te duren. Stoppen als het goed gaat en zeker niet te lang doorgaan. Ook niet elke dag, anders wordt het een sleur.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:02

Hoe doe je het zelf momenteel stap voor stap? Dan kunnen we zitten wat je kan veranderen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:31

Persevero schreef:
idd stap voor stap. wat kun je doen. mag je aan haar hoofd zitten, neus, wang, voorhoofd, en dan oren? zo niet eerst fixen. eraan zitten en pas je hand weghalen tot ze het accepteert.
dan kijken of je met een touw hetzelfde kan. dus eerst gewoon in de buurt houden, en dan pas langzaam halsterbeweging nabootsen.
en dan pas met een halster.

Hoi TS, wat naar dat je veulen een vervelende ervaring heeft opgedaan. De quote hierboven is ook hoe ik het in eerste instantie zou aanpakken, omdat je te maken hebt met een nare ervaring uit het verleden. Opnieuw beginnen is dan vaak de beste oplossing. Probeer er niet teveel over na te denken en dit gewoon rustig maar doelgericht te doen. Als je bij jezelf merkt dat je wat onzeker bent, kan het geen kwaad om in het begin hulp in te roepen van iemand anders.

Rivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:20

Heb je een stal ter beschikking? Zo ja, moeders vastzetten en dan gewoon met z'n tweeen even doorpakken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:24

Ik had hetzelfde bij het veulen hier,pas met 2 maand een halster om gedaan en vond hij totaal niet leuk.

Heb hem gewoon gevangen(komt wel gewoon naar je toe) en klemgezet tegen mijn benen en toen gewoon halster om gedaan.

Nu is het halster niet eng meer.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:30

Vooral niet luisteren naar iedereen die zegt dat je 'even flink moet doorpakken'. Beetje als een kind in het water gooien ' omdat hij dan wel moet zwemmen'. Rustig opbouwen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:34

Iemand die handig is doet dat in een handomdraai.
Heeft amper wat met doorpakken te maken maar gewoon met snelle behendigheid. Beetje vergelijkbaar met schapen pakken om te scheren :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:36

ik vind zelf als je dit nog niet kunt bij het opvoeden van een veulen, dat je hier niet aan moet beginnen.

wij hebben het halster zo om bij ons jong spul en nooit moeite hiermee. zorg ervoor dat ze brokjes leren kennen dat scheelt al veel komen ze sneller op je af. maar ik zou even opsluiten in stal en dan met 2 personen halster om doen, een praat en 'omhelst' het veulen en de ander hop voilà het halster om

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:50

Wij zeggen veulen ook klem met behulp van de merrie . Dan een touw rond de hals van het veulen . Een persoon kan de hals vast houden en de ander het staartje wat omhooghouden .
Kalfjes manier .
En dan zonder probleem een halster aan .
Laat m gerust aan dat halster tot hij gewoon is dat je m beetpakt enzo .
Dan ga je t af doen en voor je wat met m gaat doen weer aan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:53

De boer bij ons op stal tilt de shetland veulentjes gewoon op, parkeert ze in een hoekje en doet er een haltertje om.
Binnen 3 dagen zijn ze zo mak als wat :+

Bij grote paarden veulens heb je vaak een extra setje handen nodig, maar bij ponies zijn je armen in principe lang genoeg om de voor en achterhand onder controle te houden.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:03

ik ga heb zelf nu 2 shetlander veulens en die heb ik het ook pas geleerd toen ze 2/3 maanden waren. ik ben begonnen met rustig in het weiland bij moeders zitten en dan waren ze vaak nieuwsgierig en kwamen ze naar me toe. lekker kriebelen enzovoort en dan vertrouwen ze je al snel. met het halster omdoen nam ik kleine stapjes. ik kriebel ze op de hals en ondertussen doe ik het halstertje om de neus. dat probeer ik een paar dagen achter elkaar en daarna ga ik achter de oortjes kriebelen als het halster om de neus zit. dan kun je langzaam beginnen met het halstertje achter de oren te doen. de eerste keren heb ik het toen nog niet vast gemaakt.

mijn veulentjes zijn op dit moment 5/6 maand en heel makkelijk met het halstertje!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:07

Daarom begin ik bij dag 1 met halster om doen. De mijne komt gewoon naar je toe, hop halster om en lopen maar.

Maar het is een kwestie van handigheid en makkelijkste is op een plekje waar hij niet weg kan of tegen moeder aanloopt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:18

maar....een shetland veulen van drie maanden???heeft die iets te willen dan?
Die pak je toch even in de houtgreep? :7

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:23

geerke schreef:

_O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:31

geerke schreef:

Moet je wel snel zijn :')

Om wat Sizzle zegt even een handig ervaren persoon nemen die het in een snelle beweging zo om heeft.
Waarschijnlijk handig genoeg om Geerkes advies uit te voeren, namelijk de houdgreep.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 10:58

Thanks voor alle reacties. Inmiddels heeft ze dr halster om. Ze is verder goed mak en niet bang voor mensen, maar juist doordat ze vervelende ervaringen met het halster heeft gehad rende ze al weg wanneer ze je zag aankomen met dat ding.

Ik heb toch maar gekozen om eventjes 'door te pakken', en Fay tussen de benen geklemd en halster omgedaan. Het was eventjes spartelen maar zodra ze hem om had was er niets meer aan de hand :)

Nu lekker eventjes niets meer aan doen en gewoon omlaten, en dan met een paar weekjes beginnen met oefenen met het halstertouw. :j

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:11

Arianne95 schreef:
Thanks voor alle reacties. Inmiddels heeft ze dr halster om. Ze is verder goed mak en niet bang voor mensen, maar juist doordat ze vervelende ervaringen met het halster heeft gehad rende ze al weg wanneer ze je zag aankomen met dat ding.

Ik heb toch maar gekozen om eventjes 'door te pakken', en Fay tussen de benen geklemd en halster omgedaan. Het was eventjes spartelen maar zodra ze hem om had was er niets meer aan de hand :)

Nu lekker eventjes niets meer aan doen en gewoon omlaten, en dan met een paar weekjes beginnen met oefenen met het halstertouw. :j
goed dat het halster om zit, maar ik zou nu doorpakken en beginnen met het touw.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 11:20

denk je dat dat beter zou zijn dan?

Ik heb zoiets van eerst maar aan dat halster laten wennen, zodat ze weet dat dat ding om dr koppie niet eng is. Ik denk zelf dat het beter is om het rustig aan te doen, en ondertussen doorgaan met het meer vertrouwen krijgen in mij en andere mensen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:50

Veulens leren snel, hoe jonger hoe beter.