Hoeven krabben bij jonge pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Hoeven krabben bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:38

Sinds augustus verzorg ik een jonge pony. Ontzettend leuk beest, het is het veulen van mijn oude bijrijdpaard. Ik mag de pony bij wijze van als eigen beschouwen :)

Nou stuit ik op een 'probleem', tussen haakjes want het is niet zozeer een echt probleem. De pony is 3.5 jaar oud (mei 2012). Heel voorzichtig probeer ik meer te oefenen met hoeven krabben, ze kan het wel maar heeft nog geen top evenwicht. Maar nu ze door begint te hebben hoe je op 3 benen kan staan, blijft ze continu haar voorhoef (links of rechts) optillen :roll: Gevolg is dat ik niet kan oefenen met de achterhoef omdat mevrouw met een voorbeen omhoog staat en die niet neer wil zetten. Als ik het voorbeen dan vast wil pakken om die hoef uit te krabben, dan vind ze dat weer niet oké en dan gaat ze lopen trekken en moeilijk doen.

Wat is nu de beste manier om dit aan te pakken? Ze staat ook vaak ongeduldig te schrapen en dat is iets wat ik ontzettend vervelend vind. Ook dit zou ik graag aanpakken als het kan. Is het een kwestie van streng zijn omdat ze nog zo jong is? Of juist weer niet?

smurffie

Re: Hoeven krabben bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:41

Iemand die hier veel ervaring mee heeft laten helpen. Hoe is ze bij de hoefsmid? Waarschijnlijk is het namelijk gewoon testen, een pony van 3,5 hoort gewoon netjes de voeten te kunnen geven.
1 fout lees ik uit je tekst, nooit naar een ander been gaan. Volhouden tot ze het been wat je vraagt in ieder geval op tilt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:43

Geen idee hoe ze bij de hoefsmid is eerlijk gezegd. Ik ga ook pas naar een ander been als ze het been heeft gegeven waar ik naar vroeg, staat er een beetje krom :) Alleen soms duurt dat gewoon erg lang omdat ze dus continu op 3 benen staat.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:45

heb je het idee dat ze haar voetje niet wil geven omdat ze bang is haar evenwicht te verliezen? Dan zou je haar naast een muur kunnen zetten, en het been aan de niet-muur kant op pakken. Zo heeft ze (wellicht tussen haar oren) steun aan de muur.

Daarna omdraaien en de andere kant doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:45

Geduld beoefenen. Je wacht net zo lang tot ze haar been neer zet, prijst haar de hemel in en vraagt het volgende been. Gewoon blijven herhalen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:47

Heb je er een stemcommando bij? 'Voetje' oid?
Verder heb je een portie geduld nodig! Net zolang doorgaan tot ze op z'n minst haar gewicht verplaatst, en dan belonen.
Doordat je nu toch de voorvoet optilt vraagt ze zich waarschijnlijk af wat je toch al die tijd bij dat achterbeen staat te doen.
Ik geef ook altijd een kneepje in de hak ipv in de kogel. Doordat ik via de hak naar de kogel glij met mijn hand is het paard zich er meer van bewust dat ik iets bij dat achterbeen wil...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:49

Danamuts, ze is nog heel erg wiebelig als ik haar been vraag dus het zou heel goed kunnen dat het met haar evenwicht te maken heeft. Ik ga je tip eens uitproberen :j

Geduld heb ik inderdaad, ik wil ook niks overhaast doen of forceren. Daarom vraag ik nu ook wat de beste manier is :) Ik wil het niet verkeerd doen, het is niet mijn paard en ze is nog zo jong. Stemcommando is inderdaad voetje! Ik doe overigens altijd eerst de voorhoeven en daarna de achterhoeven.

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:52

Bij mijn oude fokker heb ik ook jonge pony's dit moeten leren en hij deed het altijd op deze manier:
Een halstertouw om de voet en dan optillen. als hij dan gaat lopen trekken heb je meer grip

bij hem werkte het altijd en het waren pony's van 1,5 jaar oud

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:53

diedepol14 schreef:
Bij mijn oude fokker heb ik ook jonge pony's dit moeten leren en hij deed het altijd op deze manier:
Een halstertouw om de voet en dan optillen. als hij dan gaat lopen trekken heb je meer grip

bij hem werkte het altijd en het waren pony's van 1,5 jaar oud

Tot dat je er een hebt die zijn evenwicht niet kan bewaren en omvalt. Rust is goed, doorzetten noodzaak. Daarom mijn tip om niet zelf te blijven proberen maar misschien iemand met wat meer ervaring/overtuiging je te halen helpen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:56

Met een halstertouw ga ik absoluut niet proberen, ik weet honderd procent zeker dat ze dan echt omvalt :n En dat risico wil ik echt niet nemen.

Smurffie, ik weet zo gauw niet iemand in mijn omgeving die veel ervaring heeft met jonge pony's die ik erbij zou kunnen halen. Maar ik ga eens rondkijken en vragen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:58

Ghostattack schreef:
Danamuts, ze is nog heel erg wiebelig als ik haar been vraag dus het zou heel goed kunnen dat het met haar evenwicht te maken heeft. Ik ga je tip eens uitproberen :j

Geduld heb ik inderdaad, ik wil ook niks overhaast doen of forceren. Daarom vraag ik nu ook wat de beste manier is :) Ik wil het niet verkeerd doen, het is niet mijn paard en ze is nog zo jong. Stemcommando is inderdaad voetje! Ik doe overigens altijd eerst de voorhoeven en daarna de achterhoeven.

Geduld is goed maar te veel geduld niet. Zeker een jonge pony moet wel leren luisteren. Jij moet er voor zorgen dat het voetje optillen leuk is en het laten staan niet. Nou zeg ik niet dat je moet gaan slaan oid maar bijvoorbeeld tussen te pezen knijpen is vervelend en zodra ze hem optilt een beloning is leuk.

Er zijn verschillende methodes om een been omhoog te krijgen. De pony moet leen dat het niet vervelend of moeilijk is en dat kost wel tijd natuurlijk :) Maar uren gaan staan wachten is ook niet de bedoeling :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:07

Bedankt voor de reacties en tips! :D Ben zelf erg voorzichtig met haar omdat ik gewoon bang ben dat ik iets verkeerd aanleer of fout doe met een jonge pony.

Verder is ze trouwens ontzettend braaf. Loopt perfect mee, staat stil als ik ook stil ga staan, ze is heel makkelijk met naar de wei brengen of eruit halen. Nog nooit zo'n makkelijk paard gehad! Ze is overigens ook ingereden (toen ze 3 was al := ), wat ik persoonlijk echt veel te jong vind. Maar daar heb ik natuurlijk vrij weinig over te zeggen. Ik heb er nu sinds augustus misschien 3 of 4 keer opgezeten voor max 15 minuten en alleen gestapt en gedraafd. Dat doet ze verder ook heel braaf.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:08

Ik weet niet in welke regio je staat, als het niet te ver is kan ik best een keer langs komen om je op weg te helpen. Mijn 7 jarige ruin maakte er ook een potje van toen hij hier kwam. Nu is het een brave sul met voetjes. Het is niet heel moeilijk maar je moet er even handig in worden om ze het te leren.
Voorzichtig is goed maar ze mogen daardoor geen ruimte krijgen om nee te zeggen. Ze mogen het lastig vinden maar het wel proberen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:13

Omgeving Tiel, Betuwe Smurffie :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:15

Zorgen dat ze goed in evenwicht staat. Dus bijv. als je 1 van haar voorvoeten wilt pakken, moet de voet die je wilt pakken vóór de andere voorvoet staan, staat die meer naar achter, leunt dáár juist het meeste gewicht op. Dus goed kijken hoe de pony staat. Ikzelf heb dmv clickertraining m'n jonkie geleerd om haar been langer omhoog te houden :j Doet ze nu heel braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:19

Gewoon heel veel doen. En altijd pas de hoef weer los laten wanneer pony niet tegen stribbelt en goed mee werkt. Eigenlijk is kwestie van goede timing en veel herhaling.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:23

Maartje1990, clickertraining had ik bij mijn oude bijrijdpaard ook gedaan. Ben helaas mijn clicker kwijt, dus ik moet weer een nieuwe kopen. Vond ik ook erg leuk om te doen! :j Ga dat ook zeker doen met deze pony.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:13

Knijpen in de zwilwrat geeft een reflex waarbij ze hun been wel móeten optillen. Keer gewoon vragen (met stemcommando), geen reactie, dan de zwilwrat knijpen tegelijkertijd met het stemcommando - kwartje valt gegarandeerd.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:18

Ik las dat je met de voorbenen begint. Wat doet ze als je achter begint? Misschien dat ze dan door heeft dat ook deze benen opgetild moeten worden. Daarnaast om haar hoef neer te zetten kun je misschien een halve pas naar voren vragen, echter kun je zo ook in de hand werken dat ze niet stil wil blijven staan

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:24

Wat ik nog niet gelezen heb:
Als ze een been optilt waar je niet om vraagt (kan ook schrapen zijn) zacht een duwtje geven zodat ze moet verstappen en dus het been weer neerzetten. Als je op dat moment een ander been probeert uit te krabben kan je met je schouder zacht een duwtje tegen haar romp aan geven, zodat ze haar voorbeen neerzet en als je mazzel hebt ook nog haar achterbeen optilt. Vaak lopen ze namelijk ook een stapje vooruit als je een duwtje geeft. Als ze gewoon aan het schapen is kan je hetzelfde toepassen, een duwtje geven zodat ze moet verstappen en haar voorbeen neerzet.
Zo leer ik jonge paarden hoeven uitkrabben, en ook het schrapen af.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:30

Bovenstaande tip is zo als ik het ook aanleer. Wat vaak ook goed werkt, is een vaste volgorde, zo leren ze sneller een patroon aan. Mijn pony weet precies wel voetje hij Wanneer moet geven. Dus bijvoorbeeld altijd linksvoor beginnen, dan rechtsachter enz.
Daarnaast is belonnen als het lukt natuurlijk heel belangrijk. Succes

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 16:10

Update voor diegene die het leuk vinden :)

Inmiddels zijn we een tijdje verder en heb ik rustig en veel geoefend. Resultaat? Mevrouw kan nu voetjes geven op commando! :D Af en toe is ze nog wat wiebelig en soms snapt ze niet wat ik vraag, maar het gaat super. Alleen de achterhoeven is nog wat lastiger, maar ook die geeft ze netjes uiteindelijk.