verschil trailerladen "thuis" <> "andere locatie"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PeterVH72

verschil trailerladen "thuis" <> "andere locatie"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 15:59

Ons paard is echt een moeilijke om op de trailer te laden! We hebben al allerlei manieren geprobeerd. Ze gaat wel de trailer in, maar loopt er ook meteen weer uit en na enkele pogingen wordt ze echt heet en begint ze te stijgeren en zo! Maar mijn vraag gaat niet over wat de beste manier is om haar in de trailer te krijgen, want we zijn van plan om volgend jaar daarvoor enkele lessen te volgen.

Waar mijn vraag wel over gaat is dat het opvalt dat ze telkens veel gemakkelijker de trailer in gaat om naar huis te rijden (van een clinic of zo) tov het vertrekken van haar stalplaats.
Zou dat kunnen te maken hebben met angst om de kudde te verlaten?
Hebben jullie dit ook al ondervonden?

Nu gaan we haar volgende week naar een andere stalling verhuizen en om haar met zo min mogelijk gedoe op de trailer te krijgen dacht ik van haar niet in het zicht van de kudde proberen op te laden, maar enkele straten verder op een kalm plekje haar in de trailer proberen te laden. Zo voorkomen we dat ze naar de kudde kan roepen en ook dat er andere stalgasten staan te kijken en komen moeien wanneer ze moeilijk begint te doen.
Wat vinden jullie daarvan?

cissy

Re: verschil trailerladen "thuis" <> "andere locatie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:02

Denk jij dat ze makkelijker laadt als je dr een paar straten van dr vertrouwde stal gaat laden? Ze weet dan precies waar ze is en wil dan toch terug naar huis?

Beter niet wachten tot volgend jaar met die lessen maar nu doen voordat je het probleem alleen maar groter maakt of dat er ongelukken gebeuren.

LindavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:25

Mijn vorige merrie was net zo, lastig met laden als ze van huis moest en binnen 2 seconden op de trailer als we naar huis toe gingen.. Met veel geduld en veel oefenen (vaak met de trailer op pad, keer of 2 per week) ging het steeds beter en uiteindelijk ging ze zonder problemen de trailer op.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:56

Breng je zelf niet onbewust spanning of haast over, doordat je bij het laden vanaf vertrouwde locatie richting bijv. een clinic of wedstrijd enige tijdsdruk ervaart, en op de terugweg niet?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:12

Ik ben het met Cissy eens, ga opzoek naar iemand die jullie kan helpen om het probleem op te lossen. Vaak zit er een probleem bij de houding van de 'laders' en/of eigenaren. Hoe is de merrie normaal in de omgang? Is ze wantrouwig of juist drammerig?

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:18

Heel vaak ligt het probleem inderdaad bij diegene die het paard laad. Lessen volgen is een goede, op deze manier hoe je het nu doet ervaart je paard heel veel stress..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:23

Laad je paard makkelijker met een ander paard al in de trailer?