Paard wordt getrapt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Paard wordt getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 00:29

Hoi allemaal,
mijn merrie staat sinds 3 maanden samen met een andere dominante merrie, mijn merrie schikt zich naar haar weidegenoot, dus het leek prima te gaan. Echter haalde ik haar deze week met een flinke schaafwond oo haar borst van de weide en hoorde ik van de staleigenaren dat mijn merrie nogal angstig reageert naat de andere merrie toe. Laatst was ik op de weide, mijn merrie kwam naar me toe maar werd vervolgens weggejaagd door de andere merrie. Vandaag zette ik haar terug in de weide na het werk en kwam de andere merrie even ruiken. Gevolg was dat mijn merrie volle gas wegvluchtte en rakelings ontkwam aan de uitslaande achterbenen van haar weidegenoot. :(

Nu wil ik graag dat ze samen met een ander paard in dr weide staat, maar dit is geen doen vind ik... heb hier geen fijn gevoel bij. Echter is er momenteel geen ander paard beschikbaar om mee samen te staan. Ik kan haar alleen zetten, dan staat ze tussen andere paarden maar dan met een draadje er tussen (weides zijn niet zo heel groot... en draadje is er maar een, niet hoog dus mijn merrie heeft nu ook regelmatig met haar buren contact.

Wat zal ik doen? Haar tijdelijk 'alleen' laten staan, of het risico lopen dat ze onnodig getrapt wordt met de gevolgen van dien? :(

Ben absoluut tegen isolatie van paarden, maar twijfel nu toch wel.

Heeft iemand goede raad?

Groetjes

Maureen95

Re: Paard wordt getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 00:31

Misschien inderdaad tijdelijk alleen laten staan en zo snel mogelijk een maatje voor der zoeken :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 02:20

Draadje ertussen. Twee merries is wel vaker mot, en zielig om haar apart te zetten vind ik het niet, als ze dan rust en veiligheid heeft. Het hoeft maar 1 keer echt verkeerd terecht te komen. Succes met het nemen van je beslissin.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 03:03

Hoe groot is het stuk waar ze op staan en hoeveel eten is er?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 07:53

De wei waar ze samen in staan is ruim zatvoor hun persoonlijke ruimte ^^ weide begint schraler te worden maar er is genoeg te knabbelen. Daarnaast krijgen ze 3/4x per dag hooi op stal ( voor dat ze naar buiten gaan endaarna). Dus ze komen niks te kort lijkt mij.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:05

Ik heb ook zoiets met mijn paard gehad en toen te lang naar anderen geluisterd en hem in de groep laten staan. Gevolg: haalde hem uit het land met een lap vlees aan zn been, toen kon hij 5 weken boxrust en stond hij helemaal alleen. Dus laat ze niet bij elkaar staan, je paard staat nu toch ook niet op dr gemak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:13

3 maanden is lang genoeg aangekeken. Als het nu nog steeds niet lekker gaat wordt het nooit wat.
Ik zou haar eruit halen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 11:06

Ze staat nu tijdelijk even apart. Ze is ook flink hengstig sinds gisteren dis haar nu bij andere paarden zetten is niet zo handig. Ik ga deze week met twee stalgenoten overleggen of ze bij een kudde er bij mag van 4 paarden. Wel een gemengde groep, 2 ruinen en 2 merries. Misschien dat dat een optie is. Tot voor 3 maanden liep ze altijd in een kudde merries.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:26

Hengstig zou mij juist een plusje lijken om hij anderen te zetten
..
Mijn ervaring is dat merries , als ze in een nieuwe groep gezet worden vaak spontaan hengstig worden. Soort van "self defence mechanism"
Afgelopen half jaat 3 nieuwe toevoegingen gehad in de groep op stal, alle drie de keren de dames in de groep accuut gezamelijk hengstig waarbij de nieuwe dames het eerst tonen.
De laatste van de drie is een ruintje, waarbij de al aanwezige merries hengstig zijn geworden.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:23

Zij komt in een groep met twee merries en twee ruinen. Het lastige is dat mijn merrie kribbig kan zijn tijdens hengstigheid. Vandaar dat we wachten tot haar hengstigheid minder/ voorbij is. Dat zal over 2/3 dagen zijn