1e wedstrijd gehad maar ik zoek tips.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissaaap

1e wedstrijd gehad maar ik zoek tips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:43

Afbeelding
Hallo lieve paardenmensen.
Afgelopen zondag heb ik mijn 1e dressuur wedstrijd gereden.
Ik ben 1e geworden en winstpunt gereden.
Nou ben ik opzoek naar tips.
Bijvoorbeeld: de algehele verzorging.
Wedstrijd kleding etc heb ik.
Wit dekje ligt er op en knotje ook.
Hebben jullie nog meer tips om hier hogere punten in te scoren?

Andere tips over een wedstrijd rijden zijn ook van harte welkom.

Een ander probleem bij mij: ik kan mn hakken in galop niet goed uitdrukken heeft iemand daar tips voor?

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:06

Gefeliciteerd met je 1ste prijs.
Tips voor hogere punten voor de algehele verzorging heb ik, naast gewoon netjes gekleed zijn en paard mooi gepoetst/gewassen en ingevlochten, niet.
Het is juist de kunst om op andere onderdelen hoger te scoren. Je krijgt immers vanaf de M geen punten meer voor de algehele verzorging, en moet je dus je punten uit de proef halen.
Dus dat is leuk om nu al te proberen, of je zonder de punten voor de verzorging wel een winstpunt kan rijden.
Verder zijn mijn tips netjes op de letter rijden, goed door de hoeken rijden en vooral genieten. Proberen niet te zenuwachtig te worden.
Zenuwen kunnen ook je houding beïnvloeden, dus ontspannen rijden zal al helpen om je hakken meer uit te kunnen drukken.
Misschien klem je in galop onbewust met je benen waardoor je je hakken niet goed kunt uitdrukken?
Daarom heb ik ook de tip om zitlessen te nemen.
Veel plezier met de volgende wedstrijden.

melissaaap

Re: 1e wedstrijd gehad maar ik zoek tips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:10

Zonder de verzorging had ik net een winstpunt kunnen rijden. Het leek me alleen leuk om daar een Nog hoger cijfer voor te krijgen misschien met een ingevlochten staart of witte bandages o.i.d.
Ik denk inderdaad dat ik in de galop mijn benen klem. Het rare ervan is dat ik op mijn fjord wel mijn hakken kan uitdrukken en op de manege paarden (wat slanker van bouw) lukt het me dus niet.
Verder goede tips heel erg bedankt. Denk dat ik een zit les ga nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:24

Als het een officiële wedstrijd was mag er geen bescherming/bandages om de benen :)
Verder kan je qua verzorging alleen maar zorgen dat je knotten netjes zitten, je paard schoon is (witte voetjes, geen vlekken enz.), je tuig schoon en jij netjes + dat alles samen een mooi geheel is :)

melissaaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:37

_dreamer oh dankje. Ik wist niet dat je geen beschermers mocht dragen . Nu snap ik waarom sommige pony's hun peeskappen niet om hadden.
Ja knotjes kon ik helaas niet veel meer aan doen alleen de knotjes even snel gefatsoeneerd omdat ik het paard overnam en in 20 minuten zelf aan de beurt was. Maar bedankt voor de tip! Ik had een 8 voor verzorging dus blijkbaar zag het er nog wel netjes uit

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:39

De enige tip die ik heb, is niet de tip waar je naar zoekt.

Zorg dat je je winstpunt niet op de verzorging moet halen! Doorgaans geven jury's bij de paarden eigenlijk maar weinig hoger dan een 7.

Als je je winstpunten moet halen op de verzorging, dan is je paard simpelweg onvoldoende voor elkaar en kom je jezelf hogerop constant tegen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:43

Janine1990 schreef:

Zorg dat je je winstpunt niet op de verzorging moet halen! Doorgaans geven jury's bij de paarden eigenlijk maar weinig hoger dan een 7.

Als je je winstpunten moet halen op de verzorging, dan is je paard simpelweg onvoldoende voor elkaar en kom je jezelf hogerop constant tegen.

Ik heb daar altijd een 8.

Maar verder zorg dat je alle figuren correct op de letter rijd. En de hoeken door rijd en goed verschil in de tempowisselingen en natuurlijk mooie vloeiende overgangen.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:46

Is dit khns of fnrs?

Verder stelling hoeken doorijden en figuren.

melissaaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 16:50

Janine1990 schreef:

Ik zei al in 1 van mijn vorige berichten dat ik zonder de verzorging ook nog net een winstpunt zou rijden. Dan zou ik komen op 181 punten. Ik had er een 8 voor. Ik had tijdens het rijden wel echt een paar slechte fouten zoals 1x verkeerde galop. Maar ik was ook wel erg zenuwachtig en heb het toen niet gecorrigeerd. Ze vonden het een stabiele proef en hoeken waren netjes.
Grote volte wad 1x te groot en aan impuls en aan de hulpen kreeg ik een 6 voor. Ik had ook voor mezelf niet genoeg tijd om hem goed los te rijden.
Ik moest hem overnemen van iemand die nog korter dan ik op paardrijden zit en ik moest hem in 6 minuten omschakelen en dat is me niet goed gelukt.
Dus volgende keer beter maar vond het vooral heel erg leuk om te doen en te ervaren en nu wil ik natuurlijk beter worden haha

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:55

melissaaap schreef:
Janine1990 schreef:

Ik zei al in 1 van mijn vorige berichten dat ik zonder de verzorging ook nog net een winstpunt zou rijden. Dan zou ik komen op 181 punten. Ik had er een 8 voor. Ik had tijdens het rijden wel echt een paar slechte fouten zoals 1x verkeerde galop. Maar ik was ook wel erg zenuwachtig en heb het toen niet gecorrigeerd. Ze vonden het een stabiele proef en hoeken waren netjes.
Grote volte wad 1x te groot en aan impuls en aan de hulpen kreeg ik een 6 voor. Ik had ook voor mezelf niet genoeg tijd om hem goed los te rijden.
Ik moest hem overnemen van iemand die nog korter dan ik op paardrijden zit en ik moest hem in 6 minuten omschakelen en dat is me niet goed gelukt.
Dus volgende keer beter maar vond het vooral heel erg leuk om te doen en te ervaren en nu wil ik natuurlijk beter worden haha

Was het onderling of fnrs?

melissaaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:05

Myrthe2003 schreef:
Was het onderling of fnrs?

Het was onderling :p maar wil uiteindelijk fnrs of knhs.

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:22

Wat leuk dat je wedstrijden wilt gaan rijden.

Hogere punten scoren, daar zou ik nier direct op focussen. Gewoon gaan starten en kilometers maken.