[VOLG]ombouwen ponytrailer tot mentrailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

[VOLG]ombouwen ponytrailer tot mentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 17:55

Ik dacht dat het misschien wel leuk was voor bokkers om te zien hoe wij dit gaan doen...

Na lang wikken/wegen en onderzoeken besloten dat het financieel het aantrekkelijkst is om mijn huidige pony-trailer om te bouwen tot mentrailer.

Daarin zijn 2 opties:
Verlengen; waarbij de dissel verlengd wordt, assen iets naar voren geplaatst (veel werk dus), en de trailer her-keurd moet worden. (voorbeeld is een fabrieks originele verlengde trailer) Is wel gewoon goede, nette oplossing.
http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwM ... K/$_84.JPG

Verbouwen; waarbij de punt van de trailer eraf gaat, rechte neus erop, en de koets komt te staan op een 'ongebruikt' stukje trailer
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... _28129.jpg
Is een iets minder mooie oplossing, maar wel pracktisch en veilig en het gewicht van de trailer veranderd niet, en lengte ook niet, en gewichtsverdeling is ook prima in orde.

Mijn trailer:
Afbeelding

We hebben gekozen voor de laatste oplossing, het 'verkorten' van de paarden-bak. Dit omdat ik hem graag zo licht mogelijk wil houden en zo min mogelijk erin wil steken; en mijn trailer de constructie is zondanig dat om de as naar voren te plaatsen de hele bodem er zowat uit moet, en dat vind ik een beetje zonde van mijn nog goede bodem en gietvloer; en kost ook gewoon meteen weer het dubbele. En met pony's is die trailer van binnen HUGE.
Ponybak maat wordt dan 1.75 hoog (zelfde), 1.40 breed (zelfde) en 1.90 lang (is nu 3.00 oid)

Oke, dag 1:
Sloperdesloop! Wat zat het allemaal vast zeg. Alles gelast etc. Alle bouten verrot. Dus alles moest los geslepen/geramd worden....
Afbeelding
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 113527.jpg

Dit kwam eraf:
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 115807.jpg

Was allemaal zwaar, vooral die voorlader! Er gaat echt zoveel gewicht af, zwaarder zal die zeker niet worden. Na ombouw gaan we hem wel even laten herwegen hoor, wil het zelf ook graag weten.

De bodem was goed, op de hoekjes na...
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 115747.jpg

maar dat gaat nog wel een paar jaar mee.Kitranden waren slecht:
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 115755.jpg
Dus eruit gesneden

Vervolgens gaten gedicht met polyester hars en paar nieuwe bouten gezet, en van t weekend als het droog is opnieuw kitten
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 163309.jpg

Andere kant viel wel mee:
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 163326.jpg

Niet slecht voor een originele, 20 jaar oude, trailer.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 23-09-15 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel toegevoegd en foto's+ linkjes zichtbaar gemaakt, maximaal 2 zichtbare foto's toegestaan

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 17:57

Dag 2;

Stalbaas heeft een begin gemaakt met het plaatsen van een extra frame. Zoals op de voorbeeld foto mag volgens ons helemaal niet vanwege 'uitstekende delen'

Afbeelding

Ik vergroot hiermee wel mijn draaicircel want ik vermoed dat ik zo maar eens in de buurt van het frame kan komen met scherp draaien. Gelukkig hele kleine korte auto.

Afbeelding

http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 163302.jpg

En toen bleef het regenen. Morgen weer een dag
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 23-09-15 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's zichtbaar gemaakt, maximaal 2 zichtbare afbeeldingen toegestaan

ninne1

Re: Volgtopic; ombouwen ponytrailer tot mentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:39

Ik kan alleen maar de eerste foto zien....
Ben benieuwd!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:41

Jammer, ook ik kan alleen maar de eerste foto zien.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:27

Interessant om te zien! Dappere klus ook :D Ik ben heel benieuwd hoe het wordt, ik volg!

Karina

Re: [VOLG]ombouwen ponytrailer tot mentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:48

Leuk om te volgen, wij zijn ook net begonnen met een ombouw-projekt naar mentrailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:53

Leuk ik volg ook :)

Komt er een nieuw deurtje in of kan je straks alleen via de laadklep in de trailer komen?

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:56

Leuk project! Ik volg :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:47

Gezellig ! Ben benieuwd ook hoe andere hun trailer omgebouwd hebben!

Gloa: In principe ben ik van plan om het oude deurtje terug te plaatsen in de nieuwe wand. Je hebt er dan niets aan als de koets erop staat, maar dan moet je dus eerst de koets uitladen en dan de pony.

Maar heel erg zal ik het ook niet vinden als hij niet terug komt, eerlijk gezegd gebruik(te) ik het toch al nooit

Vandaag weer verder, frame is 'af'. Even voor de maat ;-)
Afbeelding

Nu met rijgoten en oprijplaatjes
Afbeelding

Idee is nu om onder de koets nog 'gaas' te doen (metaal, hard, gaas) zodat je er kan staan, en er moet nog een plaat binnen komen om de voorkant dicht te maken.
De oude hoeken worden naar 90 graden gebogen en er dan weer opgezet. En er moet iets komen om de kap dicht te maken; hoeft niet al te zwaar te zijn.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:01

Leuk project! Ben je niet bang met die rechthoekige voorkant dat je bij een scherpe bocht de bumper van de auto raakt? Even hier gemeten bij een aanhanger met rechte voorkant, daar is de afstand van de punt van de koppeling tot de rechte voorkant 1 meter. Daarmee haal je een haaks bochtje wel. Hoe groot is die lengte bij jou nu?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:05

Kan nu wel alle foto's zien.

Die is mooi aan het worden :~

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:09

criollo_yess schreef:
Leuk project! Ben je niet bang met die rechthoekige voorkant dat je bij een scherpe bocht de bumper van de auto raakt? Even hier gemeten bij een aanhanger met rechte voorkant, daar is de afstand van de punt van de koppeling tot de rechte voorkant 1 meter. Daarmee haal je een haaks bochtje wel. Hoe groot is die lengte bij jou nu?

Ik ga heel scherp draaien inderdaad niet meer halen gok ik zo, maar heb -nog- niets nagemeten.
Even gegokt zo vanaf de foto zal afstand punt koppeling-frame een 80 cm zijn oid?
Mocht het echt een punt zijn maakt mn stalbaas het iets langer; moet sowieso nog een nieuwe koppeling op, dit is geen veiligheidskoppeling en dat wil ik wel.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:53

Heel mooi en interessant om te zien, ik ga ook even volgen!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:45

Toydoll schreef:
Gezellig ! Ben benieuwd ook hoe andere hun trailer omgebouwd hebben!

We zitten nog in het proces :D en ben niet zo handig met foto's, maar onze trailer is behoorlijk lang, met dubbele zadelkamer voorin. Die hebben we er nu uitgesloopt (was wel even slikken) en in principe kunnen we nu de marathonwagen voorin zetten, en de pony's er achter. Daarvoor moeten er nieuwe ophangpunten komen voor de voorstang, een stukje naar achteren, maar de originele ophangpunten blijven ook zitten zodat we ook nog steeds grote paarden er in kunnen vervoeren als de menwagen niet mee hoeft. Verder moet er nog iets van een frame inkomen om de stevigheid van de polyester wanden te behouden nu de zadelkasten weg zijn.
Helaas bleek bij ons de bodem iets minder fraai bewaard gebleven, dus dat moet eerst. Balen, maar aan de andere kant, als we dit projekt niet hadden opgepakt was het misschien niet zo snel opgevallen en waren we er een keer door verrast.

Fijn als je zoveel zelf kunt, bij ons houdt het wel een beetje op qua eigen handigheid na het sloopwerk, en gaat ie richting de trailerboer. Die het overigens ook verzonnen heeft, we dachten zelf dat we deze moesten verkopen en een mentrailer terug kopen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 09:55

Interessant!

Ik heb eerst ook zitten denken om een grote 2 paards te zoeken, maar....
Die zijn nog best heel erg duur; en daarbij heb ik een Welsh dus moet wel een trailer zijn die extra breed is (ervan uit gaande dat ik hem dwars moet zetten...), en dan zijn ze natuurlijk ook extra hoog XD

Al die luchtweerstand voor jan-banketstaaf; want een 2.30 hoge trailer heb ik echt niet nodig XD Kan er bijna een verdieping in gaan maken dan :P
Maar als je hem al hebt had ik die keuze zeker ook zo gemaakt!

Ik heb ook nog zitten denken om een bestelbus om te bouwen tot pony-bus en dan op simpele aanhanger de koets mee.... maar ook dat werd een flink kosten plaatje, bussen zijn echt heel duur in goede staat.

Ik vond dit trailertje redelijk goedkoop op marktplaats dus toen werd dit de goedkoopste oplossing.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:28

@Toydoll, Wat dacht je dan van een pickup auto waar de trailer achter kan en de menkar in/op de bak van de pickup?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 12:05

hielkebro schreef:
@Toydoll, Wat dacht je dan van een pickup auto waar de trailer achter kan en de menkar in/op de bak van de pickup?

Dat is ook een idee geweest ja! haha!

maar een pickup waar een koets in kan... Dat is nogal een flinke auto in de wegenbelasting :D En hoe krijg ik hem erin, dan moet je hem een meter omhoog duwen; en trailer telkens afkoppelen als je de koets moet hebben ;-)

Mijn trekautotje is een RAV4 funcruiser geworden, dus is niet heel zwaar uit zichzelf; valt daarom in de wegenbelasting ook wel mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:08

Toydoll schreef:
hielkebro schreef:

Dat is ook een idee geweest ja! haha!

maar een pickup waar een koets in kan... Dat is nogal een flinke auto in de wegenbelasting :D En hoe krijg ik hem erin, dan moet je hem een meter omhoog duwen; en trailer telkens afkoppelen als je de koets moet hebben ;-)

Mijn trekautotje is een RAV4 funcruiser geworden, dus is niet heel zwaar uit zichzelf; valt daarom in de wegenbelasting ook wel mee.

Dan zou ik het spul toch eerst eens op de weegbrug zetten voordat je gaat rijden........

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 12:14

Ikke, niet zo negatief. Lees de OP. Daar staat duidelijk in dat ik hem laat wegen.

Maar behalve dat, mag de RAV 1500 trekken. De trailer woog 630 kg voor we er aan begonnen, en is vooralsnog alleen maar lichter geworden. Dus zelfs, zelfs al is hij straks 700 kg, dan heb ik nog 800 kg laadvermogen XD

Dan kan ik wel 2 pony's en 2 koetsen meenemen qua gewicht ;-)

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:18

Leuk project!

Ik denk dat je ook heel goed rekening moet houden met achter uit draaien. Mijn vriend reed een keer met een kleine aanhanger en had vooruit allemaal bochtjes getest maar toen hij achteruit ging raakte de vracht wel ineens te trekauto (mijn auto stond er helaas voor).

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:35

Toydoll schreef:
Interessant!

Ik heb eerst ook zitten denken om een grote 2 paards te zoeken, maar....
Die zijn nog best heel erg duur; en daarbij heb ik een Welsh dus moet wel een trailer zijn die extra breed is (ervan uit gaande dat ik hem dwars moet zetten...), en dan zijn ze natuurlijk ook extra hoog XD

Ja, wij hadden deze trailer inderdaad al dus dat scheelt. Ik heb ook welsh A'tjes trouwens, en ik kan er zoals het er nu uitziet gewoon 2 inzetten naast elkaar in rijrichting achter de menwagen, ze hoeven niet schuin. Tegen de tijd dat ik vierspan ga rijden kijken we wel weer verder :D . De trailerboer had eerst trouwens bedacht de pony's voorin en de wagen er achter, maar dat wil ik niet, want in geval van paniek wil ik wel direct bij mijn pony's kunnen.
Maar doordat we de voorstang straks ook nog terug in de oude positie kunnen zetten kan de kwpn-er die we ook nog hebben er ook nog gewoon in, daarvoor heb ik de hoogte sowieso nodig ;-).
En we kunnen nu ook extra veel baaltjes hooi kwijt als we een trailer vol gaan halen, dat is ook wel prettig :D .

N_Quirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:39

Erg leuk project!
Ik zit met mijn vader ook te kijken om misschien zo onze 2 paards trailer om te bouwen!
Ik volg even!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 13:16

Karina: Inderdaad, ik zou de pony('s) zelf ook niet vooraan willen hebben hoor! Of je moet een voorlader hebben, maar dat zal wel niet. Welk type trailer heb jij? Ik kon niet echt maten vinden ook van veel trailers om te kijken of het kon passen, wordt (logisch...) weinig rekening mee gehouden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 13:18

myrnaV schreef:
Leuk project!

Ik denk dat je ook heel goed rekening moet houden met achter uit draaien. Mijn vriend reed een keer met een kleine aanhanger en had vooruit allemaal bochtjes getest maar toen hij achteruit ging raakte de vracht wel ineens te trekauto (mijn auto stond er helaas voor).

Ik denk dat het frame bij mij net iets korter en smaller had moeten zijn voor het mooie inderdaad. Niet teveel keren; of we moeten toch de koppeling iets naar voren plaatsen. Ik ben benieuwd....

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:29

Toydoll schreef:
Karina: Inderdaad, ik zou de pony('s) zelf ook niet vooraan willen hebben hoor! Of je moet een voorlader hebben, maar dat zal wel niet. Welk type trailer heb jij? Ik kon niet echt maten vinden ook van veel trailers om te kijken of het kon passen, wordt (logisch...) weinig rekening mee gehouden.

Een Brenderup, ik heb even geen foto's van eigen bij de hand maar zelfde type als deze: http://www.bokt.nl/markt/ad/210670/bren ... ds-trailer