hoe zorg je dat je pony netjes naast je blijft lopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosanxx

hoe zorg je dat je pony netjes naast je blijft lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 14:50

Hey!
Ik heb even een vraagje, ik wandel vaak met mijn pony in het bos, ze is superbraaf buiten, tot het moment dat ik omkeer halverwege. Ze weet dan dat we teruggaan naar huis en gaat voor me uit lopen en mij proberen te 'sturen', zodat we de afsnijdende route nemen. Nou laat ik haar als ze voor me uitloopt een rondje draaien zodat ik er weer naast ben, maar soms merk ik dat ik wel 100 rondjes kan blijven draaien. Heeft iemand tips?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:57

Wat ik doe is een langer touw meenemen en als ze in mijn ruimte komt (wat in feite al naast me is, neus mag net naast schouder) dan draai ik met mijn touw voor me om een soort 'grens' te maken. Luistert ze niet, stop ik en wiebel ik met het touw tot ze achteruit ga, zonder mezelf daar bij om te draaien. Dat deed ik in het begin een 10-15 tal keer bij een wandeling van een half uurtje. Nu hoef ik dat niet meer te doen, alleen heel soms eens bij het terugkomen en naderen van de stal even om te vertellen dat ze nog steeds moet luisteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:59

Als je een rondje moet doen ben je al te laat.
Het is eigenlijk niet anders als met een hond. De pony moet jouw tempo aannemen, als jij stil gaat staan moet de pony ook meteen stilstaan. Gaat ze te snel, dan kun je haar achteruit laten lopen.

Justlounge

Re: hoe zorg je dat je pony netjes naast je blijft lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:56

Wat leen zegt is helemaal waar. Ik doe precies t zelfde met je touw rechts van je draaien zodra z'n neus bij je schouder in de buurt komt. Komt de neus hier voorbij krijgt tie meestal een tik van t touw ik blijf gewoon draaien en hij krijgt de tik tot hij zich in houd en dan ontspan je je draadje ook weer even oefenen en correct gebruiken. Hoeft natuurlijk niet te slaan met je touw. Gewoon je grens aangeven

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:09

Met een rondje ben je inderdaad al te laat en bij de meeste paarden zorgt dit voor meer onrust.

Pony moet stilstaan als jij ook stilstaat, mag je best streng doen. Doet je pony het te laat? Dan een pas (of meer) achteruit, tot je pony weer op 'de goede plek' staat.

Dit heel consequent doen. Zul je in het begin inderdaad heel vaak moeten doen, maar uiteindelijk weet/leert je pony dat het geen zin heeft om jou in te halen en dat jij het tempo en de route bepaald en zul je het steeds minder vaak hoeven doen.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:33

Oefenen oefenen en nog eens oefenen!! Het voor je uit lopen is een gewoonte geworden die je moet doorbreken. Zoals de meeste al zeggen ben je al te laat als je een rondje moet maken. Zorg eerst dat je pony op eigen terrein voldoende afstand bewaard zodat ze weet dat ze niet in jou ruimte mag komen. Ook dit is een kwestie van oefenen en consequent corrigeren. Diezelfde correctie, bijv. met touw zwaaien ga je buiten oefenen... ook voordat je omdraait. De aanhouder wint, succes!

rosanxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 18:43

@Leen Je neemt een extra touw mee of gebruikt het halstertouw wat je in je hand hebt? Ik begrijp je uitleg eigenlijk maar half, haha. Want als ik met het touw voor haar ga lijkt het me niet dat ze stilstaat (als ze het op het begin nog niet begrijpt wat ik bedoel), toch? Hoe kun je daar dan invloed mee hebben?

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:35

Ik zou sowieso eerst oefenen gewoon op het erf of in de bak.
Ze moet naast je lopen en als jij stopt moet zij ook direct stoppen. Als ze jou voorbijloopt laat je haar een stuk achteruit lopen. Je zegt niks, maar je zet haar met je lichaam en druk op het touw achteruit. Dit moet je eigenlijk altijd doen, ook als je haar naar de wei brengt, naar de bak om
te rijden, wat je ook doet met haar, het moet normaal voor haar worden om naast je te lopen en niet voor jou. Als ze dat onder de knie heeft kun je ook weer gaan wandelen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:37

Ga er voor lopen, wapper met het touw als ze toch te hard gaat. In die situatie is het niet de bedoeling dat het paard naast je loopt. Hij zal dan namelijk de leiding willen nemen terwijl jij die hoort te hebben. Achter je blijft hij veel rustiger, gehoorzamer, ook zal hij in je nek en schouders gaan kriebelen. Best heel gezellig.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:03

Ik gebruik als ik wandel een iets langer halstertouw, wil het paard me dan passeren dan zwiep ik uiteinde voor zijn neus zodat hij me niet passeert. Dat doe ik echter alleen als het paard me nog niet gepasseerd is en achter me loopt te dringen, het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij klappen tegen zijn hoofd krijgt. De vrouw die me dat destijds leerde zij dat je het meer moet zien als een ander paard wat ervoor met zijn staart gaat zwiepen, een verstandig paard zal er niet tegenop lopen.
Als mijn paard me ooit wel passeert dan zet ik hem altijd achteruit. Imo is het belangrijk dat het paard direct terug op moet als hij je passeert, het maakt dan imo niet zoveel uit welke hulp je daarvoor gebruikt, dat kan lichaamstaal zijn, druk op het halster, een tikje op de borst of een stemcommando als ie maar direct en vlot terug gaat.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:17

Welkom op Bokt! :)

Eigenlijk begint het al als je je pony de stal uithaalt. Probeer ervoor te zorgen dat jouw schouder ongeveer ter hoogte van haar ogen is. Probeer dit voor elkaar te krijgen aan een ontspannen hangend halstertouw.

Gaat ze te ver naar voren? Dan draai jij je 180 graden om, zodat je dus (op dezelfde hoogte) schuin tegen over je pony staat. Je vraag haar dan rustig een paar passen achteruit. Draai je weer om en loop weer naar voren.

Loopt ze niet goed mee? Vraag haar dan even door je arm schuin naar voren (niet te hoog) te steken en weer los te laten als ze mee komt.

Een leuke oefening kan zijn door kleine vierkantjes te lopen en steeds de richting daarvan te veranderen. Zodat ze niet goed kan voorspellen waar je heen gaat. Blijf lekker doorlopen en probeer haar goed mee te vragen zonder zelf van tempo te veranderen. Voorkom dat je gaat hangen en draai echt rechte hoeken van 90 graden linksom en rechtsom. Je gaat na verloop van tijd merken dat ze dan steeds beter op je gaat letten.

Probeer hier eens op te letten als je buiten met haar gaat wandelen. Dus al doen als je nog op de heenweg bent. Dan gaat het op de terugweg al vast een stuk beter. Het zal vast niet 100% goed gaan de eerste keer, maar de aanhouder wint :)

rosanxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 15:17

Dank jullie wel! Ik ga hier zeker mee aan de slag :)

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:25

Ik zelf had een tijd lang alleen een normaal halstertouw tot mijn beschikking. Echter ik nam altijd een zweepje mee en gaf daarmee de grens aan. Als ze te ver naar voren kwam hield ik het zweepje horizontaal voor me langs zodat hij haar een soort van af sneed. Meestal schrok ze van de beweging zonder dat ik haar raakte. Ik ben nu 2 maandjes verder en ze loopt nu meestal heel braaf schuin achter me met hooguit haar neus naast mij ;)

Veel succes!

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:31

heel duidelijk zijn tegen je pony dat je niet wil dat hij voor je loopt en als het goed gaat duidelijk blijven en niet vergeten duidelijk te blijven!