Ik vraag mij af hoe belangrijk/handig jullie het vinden om een auto te hebben in combinatie met een paard?
Op het moment heb ik geen van beide maar ik heb liever een paard dan een auto. Maar zou dat wel haalbaar zijn? Waarvoor heb je écht een eigen auto nodig?
Ik heb geen rijbewijs, geen auto maar wel een paard. En ik ga dan ook op de fiets kan prima.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 20-09-15 11:11
Ik heb mijn auto nodig voor voer, mijn zadel ligt standaard in de auto en de verplaatsing gezien mijn fysieke beperking is die niet haalbaar te voet of met de fiets. Wedstrijden is een auto wel handig (er is hier niks op wandel afstand) en om hooi te halen (auto + aanhanger) maar die van mij staan op een eigen weide. Dus geen gebruik van pension hooi+voer.
Brainless
Geplaatst: 20-09-15 11:12
Ik heb een auto nodig om te gaan werken en om de kinderen weg te brengen en op te halen (wonen nl best ver overal vanaf). Ook voor de paarden gebruik ik de auto regelmatig. oa voor het halen van hooi/vlas/voer en om een paard te vervoeren in de trailer.
Qimm
Geplaatst: 20-09-15 11:12
Een eigen auto is handig als je ergens woont waar het ov niet heel geweldig is. Als je ergens ver van alles af woont. Als je graag wil gaan en staan op je eigen voorwaarden. Als je graag droog reist. Als je graag mensen mee wil nemen. Als je ook graag grote boodschappen doet. Als je liever niet elke keer een auto van iemand anders wil lenen om bovenstaande te doen.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 20-09-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt
abrina71
Geplaatst: 20-09-15 11:13
Ik heb mijn auto verkocht om mijn paard te kunnen kopen. Nooit een dag spijt van gehad. Gelukkig had ik stalling in de buurt van het bos en kon ik ook onder de man naar wedstrijden toe. En fietsen went....Vooral als je wat leuks hebt om naar toe te fietsen
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 20-09-15 11:13
Het hangt imo ervan af waar je het paard stalt en hoe je daar kan komen. Als je geen auto hebt is het handig om mensen bijvoorbeeld op stal te kennen die een auto heeft wat een trailer kan trekken mocht je naar de kliniek moeten.
Zelf vind ik een auto ideaal omdat je zo een bepaalde vrijheid hebt maar het kan soms zo zijn dat dit niet mogelijk is en dan zijn er ook oplossingen te bedenken waardoor je wel een paard kunt houden zonder een eigen auto te hebben.
GixWillsNino
Geplaatst: 20-09-15 11:14
Als het goed is heb ik eind dit jaar een auto, maar ben nu wel al 12 jaar paardeneigenaar . Een auto zou fijner en makkelijker zijn, maar ik red mij prima zonder.
Een auto is wel een must als je een weide hebt in eigen beheer of als je regelmatig op wedstrijd wilt (voor enkele dingen kun je een paardentaxi huren).
Ayasha
Blogger
IMO zou ik, hoe lief en leuk ik paarden ook vind, nooit een paard voor een rijbewijs laten gaan. Met oog op toekomst is een rijbewijs gewoon heel handig, steeds meer werkgevers vragen een rijbewijs B.
JoyCiej007
Ik heb 2 shetten en een Welsh A, op een gehuurde weide + stal op 2 min. loopafstand vanaf huis. Mijn ouders hebben wel een auto, broertje en vriendin hebben ook beide een auto.
In overleg kan ik vaak wel de auto gebruiken om bijv. naar m'n werk (bijbaan horeca 6 km. verder op in buitengebied) te gaan, of om (al dan niet samen met een vriendin) naar (paarden)evenementen te gaan.
Liefst zou ik idd een eigen auto hebben, evenals een eigen trailer, maar dat zit er op dit moment gewoon even niet in helaas.
Edit: mijn ouders zijn beide rij-instructeur voor de auto (hebben vroeger ook een eigen rijschool aan huis gehad) en mijn vader tevens voor aanhanger, motor, vrachtwagen etc. Ik heb helaas alleen nog mijn autorijbewijs, graag wil ik hier nog aanhanger bij hebben en vooral motor rijbewijs.
Ik heb een paard en een auto. De auto heb ik nodig voor mijn werk omdat ik dan s nachts laat naar huis moet en fietsen geen optie is. Verder is het een luxe product. Lekker mee naar stal zodat de hond niet in de loeizware fietskar hoeft. En het is hobby, ik ben gek op mijn auto. Ik heb hel dus wel echt nodig om mijn werk te kunnen doen, maar als ikecht zou moeten kiezen, dan kies ik voor mijn paard. Een auto blijft een ding en voor mijn paard ben ik nou eenmaal verantwoordelijk.
Dimphyl
Geplaatst: 20-09-15 11:18
Ik heb geen rijbewijs, en pony staat een halfuur fietsen verderop. Soms zou het wel eens makkelijk zijn, heb bijv al een keer het probleem gehad dat de DA op stal op me stond te wachten.
Ik zou niet weten waarom je een auto nodig hebt voor een paard. Mocht er iets zijn, dan zijn er altijd wel stalgenoten of kennissen met een auto/trailer.
elise t.
Geplaatst: 20-09-15 11:18
Ik was 18 jaar dat ik mijn eerste paard kocht.Rijbewijs halen of paard kopen,voor mij was de keus niet moeilijk,paard gekocht natuurlijk.Vraag je zelf af:hoever moet je reizen naar werk,stalling,andere bezigheden,je doet het nu zonder auto,waarom zou je dan een auto nodig hebben als je een paard hebt. Gr.Elise...
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 20-09-15 11:19
Dan heb je dus een auto nodig alleen ga je er dan makkelijk van uit dat je 1. stalgenoten hebt en 2. die wel voor jou rijden. Kan zat redenen bedenken waarom een auto praktisch is als je paarden hebt.
Thioro
Geplaatst: 20-09-15 11:22
Een auto is gewoon handig en vind ik ook belangrijker dan een paard.
Mijn paard staat op 20 minuten met de auto. Openbaar vervoer is hier onbestaande en fietsen waag ik me hier niet aan (fietspaden zijn ook onbestaande).
Heb m'n auto ook nodig om naar het werk te gaan en te winkelen. Nja dichtstbijzijnde winkel is 4 km en werk ook. Dus in theorie zou het met de fiets kunnen maar zoals eerder gezegd, ik ben niet levensmoe.
Qimm
Geplaatst: 20-09-15 11:24
Een zak brokken zou ik nog wel met de fiets en fietskar kunnen halen, lekker 20 kilometer voor 1 zak brokken fietsen maar hooi gaat al heel lastig worden....
Jorinda
Geplaatst: 20-09-15 11:25
Ik heb wel een auto "nodig" om bij mijn paard te komen, maar dat komt omdat hij 30km verderop staat en het anderhalf uur reizen is met het OV. Fietsen is sowieso geen optie Maar ik kan momenteel de auto van mijn vader gebruiken. Ik betaal er wel aan mee aan wegenbelasting/verzekering en mijn benzine betaal ik ook zelf.
Anoniem
Geplaatst: 20-09-15 11:26
.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-24 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt
elise t.
Geplaatst: 20-09-15 11:28
Het is altijd handig als je een auto hebt maar het is niet noodzakelijk,het is maar net wat je gewend bent.
Janine1990
Geplaatst: 20-09-15 11:29
Brrrrr geen auto, ik moet er niet meer aan denken! Mijn werk is amper 10km, maar mijn paard is bijna 17km. Nou en daar wil ik in het donker niet naartoe fietsen eigenlijk... Brrrr...
Nee, ik zou een paard niet voor een auto laten gaan. Met name omdat een eigen paard enorm veel kosten met zich mee brengt, en dan moet je nog maar zien wanneer je ooit in de toekomst misschien wellicht en als het een beetje kan een auto kan kopen. Als je je rijbewijs al hebt. Die halen is dan helemáál een drama. Nee, blij dat mijn ouders me meteen (grotendeels) van een rijbewijs wilden voorzien. Auto kwam pas drie en half jaar later, maar ik wil nooit meer zonder auto. Wel nog graag een E rijbewijs
Qimm
Geplaatst: 20-09-15 11:29
elise t. schreef:
Het is altijd handig als je een auto hebt maar het is niet noodzakelijk,het is maar net wat je gewend bent.
Dat gaat ook op voor stromend water, elektra en riolering
beatje
Geplaatst: 20-09-15 11:33
Als kind had ik ook geen auto,ik woonde in de stad dus alles ging per fiets.Pony stond op een stalling,dus voor hooi en eten hoefde ik niet te zorgen.Dus in principe kan je prima zonder auto.Het ligt er alleen aan hoe je woont en hoe en waar je een paard kan stallen.
Nu wonen we op de boerenbuiten en hebben wee een stalling aan huis .Hooi is van eigen land dus daar heb ik geen auto voor nodig,voer zou ik aan huis kunnen laten leveren dus dat is ook geen probleem.Alleen om te gaan werken heb ik een auto nodig en werken moet ik weer doen om alles te kunnen betalen. Maar alleen jij kan voor je zelf uitmaken wat het belangrijkste is.
Cinnepin
Geplaatst: 20-09-15 11:36
Ik zie niet in waarom je perse een auto nodig hebt. Als je zeker weet dat er in noodgevallen iemand zou kunnen rijden en dit eventueel met trailer. Hooi hoeft niet altijd gehaald te worden, dit kan je ook laten brengen. Toen ik eigen stal in beheer had liet ik alles brengen. Ik woonde er vlakbij en later zelfs bij de stalling.
Ik heb hooibalen gehad van 120 kilo per stuk, die haal je niet met een auto. Dan heb je ookal een aanhanger nodig. Dat werd dus gebracht en netjes op de hooizolder gelegd met een machine. Dit kostte mij niets extra's
De veevoeder zat om de hoek dus ook dat was geen probleem
Later stond mijn paard in volpension!
elise t.
Geplaatst: 20-09-15 11:37
@qimm Ja,thuis wel,maar op stal hebben wij geen stroom,wel aggregaat.geen stromend water wel waterput. Ik begrijp dat mensen geen vele kilometers gaan fietsen of o.v.zou ik ook niet doen.
bruintje123
Geplaatst: 20-09-15 11:38
Zonder auto kan ik niet werken. Ov is ruk. Laat staan als je in ploegen werkt. Dus ja zelfs noodzakelijk.
Kijk ik alleen voor de luxe van de paarden wil ik met spoed nu naar de kliniek kunnen. Dus ook trailer vind ik dan nodig. Paard staat aan huis en geen stalbaas die wel een trailer heeft staan.