Aansprakelijkheid dierenarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoreMeltdown

Aansprakelijkheid dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 08:18

Het geluk staat de laatste maanden niet aan mijn kant. Ik maak snel even een korte schets van de gebeurtenissen van de laatste maand.

Mijn merrie stond van de ene dag op de andere mank (niet heel hard, enkel in draf te zien). Dus ik heb een echo laten nemen en ze dan 6 weken op rust moeten zetten in combinatie met medicatie (o.a.ekyflogyl). Na 4 weken was er niet echt verbetering en stond ze ineens terug iets dikker op haar kogel. De DA wilde een nieuwe echo nemen; hierop was hetzelfde als vorige keer te zien: geen peesletsel maar wel vocht en verdikking. De DA heeft haar een cortisonespuit gegeven. De dag erna stond mijn merrie helemaal mank (ze kon niet op haar been steunen). De DA gebeld en die zei het nog even af te wachten, dat kon een pijnreactie op de spuit zijn. En gisteren (donderdag is de spuit gezet) heb ik haar gevonden met een gigantisch dikke voet. De DA is langs geweest, heeft een staaltje genomen van het vocht en hij zag het al meteen: een infectie. Mijn merrie heeft gisteren antibiotica gekregen en als er vandaag geen verandering te zien is moet ze onder het mes om het uit te spoelen.

Nu vertel ik dit verhaal dus aan mijn omgeving (vrienden en familie) en ze zijn het er allemaal over eens: dit is gebeurd door de fout van de DA dus ik mag niet opdraaien voor de kosten.
Weet, ik neem de DA niets kwalijk en ik wil gerust geld op tafel leggen zolang mijn merrie maar beter wordt, maar de kans is er ook dat ze dit niet opgelost krijgen (daar had de DA me voor gewaarschuwd).
Op zich snap ik wel dat de fout bij hem ligt: er is niet goed genoeg ontsmet geweest waardoor er vuil mee in de peesschede is kunnen gaan bij de injectie. Maar ik stond er met mijn eigen ogen op te kijken toen: de DA heeft echt wel goed ontsmet. Dus ik neem hem niets kwalijk maar hij heeft me gewaarschuwd dat de kosten erg hoog kunnen oplopen.

Dus hier mijn vraag, om een beetje te weten wat ik van hem kan/mag vragen als ik deze namiddag naar de dierenkliniek ga: is dit iets voor de aansprakelijkheidsverzekering van de DA of moet ik dit gewoon accepteren en betalen?

(En ik zal betalen als het moet, mijn merrie gaat boven alles, maar het geld groeit ook niet op mijn rug)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:24

Hoe weet je zo zeker dat de ontsteking door de DA is veroorzaakt? Kan het niet zijn dat die ontsteking al aanwezig was in je paard en pas later echt tot uiting is gekomen?

CoreMeltdown

Re: Aansprakelijkheid dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 08:26

De timing zou ik wel héél toevallig vinden. En de DA heeft me zelf verteld dat het een infectie is ten gevolge van vuil dat mee met de injectie is binnen gegaan. (En hij voelde zich ook heel vervelend en heeft zich wat liggen verdedigen: "toch goed ontsmet", waar ik hem gelijk in geef hoor) Dus ik denk dat de DA ook wel wist hoe laat het was.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:34

Oh, als de DA dat letterlijk zo heeft gezegd, dan is daar van beide kanten geen twijfel over. Vervelend hoor. Als de DA dus al toe heeft gegeven dat het zijn fout is, lijkt het me niet meer dan normaal dat hij de kosten vergoedt. Is je paard verzekerd?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:35

Misschien zat er al iets en is dat tot uiting gekomen, je zal nooit zeker weet wat de veroorzaker is.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:36

Heel vervelend voor jou! Maar ik denk dat je je DA enkel maar aansprakelijk kunt stellen als hij effectief een fout heeft gemaakt... Bij elke ingreep is een risico verbonden. Als je in gewrichten of peesschedes spuit, dan is een mogelijke complicatie een infectie. Dat is nu eenmaal zo. Vandaar dat je er nooit licht moet overgaan om gewrichten en dergelijke te infiltreren. De taak van de DA is om dat risico te beperken. En dat kan hij doen door goed te gaan ontsmetten. Zoals ik lees, heeft hij dit wel degelijk grondig gedaan? Dan is hij zeker niet aansprakelijk voor wat er gebeurd is. Ik denk dus niet dat je een been hebt om op te staan. Aan elke behandeling zijn risico's verbonden jammer genoeg...

Veel sterkte met je paard! Ik hoop dat het snel betert!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:40

Tja of het een fout is? Er is ontsmet maar het is natuurlijk geen steriele omgeving. Dus zoiets kan altijd en in elke stal. Daarbij heb je al een been wat niet gezond is, dus meer moeite om zoiets kleins aan te pakken

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 08:45

Nee, mijn paard is niet verzekerd. Ik heb haar nog maar pas en ze is 17, waardoor ik bij veel maatschappijen al niet meer in aanmerking kwam.

Goh, dat hij de risico's correct aan mij heeft uitgelegd valt ook te betwisten: hij was al aan het ontsmetten toen hij zei waarom hij het zo grondig deed (om infecties te voorkomen). Maar ik vind dus wel dat hij het grondig heeft gedaan (voor zover ik er iets van ken).

De DA heeft zelf al het woord 'verzekering' in de mond genomen, maar ik weet niet goed waar hij toen op doelde. Ik moest het allemaal even laten bezinken en heb toen niet verder doorgevraagd.

Cemlys, de injectie is in de dierenkliniek zelf gebeurd, niet in de stal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:47

Dit is normaal behandelrisico. DA heeft alles gedaan om infectie te voorkomen, maar het gebeurt gewoon wel eens.

Overigens kan er wel degelijk al een infectie gezeten hebben - cortison onderdrukt de afweer (daarom is het zo'n goeie ontstekingsremmer). Onderdruk je de afweer/ontsteking terwijl er een infectie is, werkt dat averechts: de bacterieën kunnen dan ongeremd verder. Dus qua timing ziet dat er hetzelfde uit.

Wat betreft verzekering: als de DA verstandig is, heeft hij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Daar zou hij dit misschien kunnen claimen, hoewel ik denk dat die verzekering ook zal zeggen: normaal bedrijfsrisico.

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 08:51

Maar een infectie komt er toch alleen maar doordat er vuil ergens naar binnen kan? Mijn merrie heeft sinds ze bij mij stond (februari) nooit een schrammetje op dat been gehad. Of is dit nu te simplistisch gedacht van mij?

Ik heb dus niets om op terug te vallen ...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:51

Hij zou ook zijn beroepsaa sprakelikkheidsverzekering kunnen bedoelen.

Ik zou open het gesprek in gaan, niet de DA het vel over de neus willen halen, maar samen tot een oplossing komen. Bijv. Je betaalt wel de medicijnen, maar niet de tijd van de DA. Zoiets zou ik schappelijk vinden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:53

Je zou met de DA kunnen overleggen over de kosten, maar in principe is het een risico dat je neemt (bij elke injectie het geval).
Mag ik vragen hoe hij ontsmet heeft? (Wat heeft hij precies gedaan?)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:56

Wat Ibbel zegt; dit is één van de risico's van de huid doordringen. Geldt ook bij operaties, daar zijn ze nog veel voorzichtiger en sterieler, maar het risico van een infectie blijft.
Je kan nog zo goed ontsmetten, maar als de huid doorboord wordt, dan is er een opening voor bacteriën.

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 08:56

Hij heeft haar geschoren en heeft toen met wel 30-40 doekjes over hetzelfde plaatsje gewreven (steeds maar 1 veeg, dan meteen een nieuw). Ik veronderstel wel dat op de doekjes ontsmetting zat.

Nu op zich denk ik dat de DA zich wel kan vinden in een verdeling van de kosten: toen hij gisteren was langsgeweest en ik vroeg of hij een factuur kon sturen, ze hij "we gaan eerst zien dat we haar beter maken, de kosten zullen we nadien wel uiteen doen". (toen was er nog wel geen sprake van een operatie)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:57

CoreMeltdown schreef:
Maar een infectie komt er toch alleen maar doordat er vuil ergens naar binnen kan? Mijn merrie heeft sinds ze bij mij stond (februari) nooit een schrammetje op dat been gehad. Of is dit nu te simplistisch gedacht van mij?

Bacteriën kunnen ook vanuit een andere bron in het lichaam (bij mensen meestal darm of long) in een gewricht terecht komen. Dus in principe hoeft er niet daadwerkelijk rechtstreeks iets in een gewricht te komen om een infectie te veroorzaken. Bekendste voorbeeld trouwens is veulenziekte - dat ontstaat via de navelstreng.
De kans is natuurlijk vele malen groter dat de infectie de oorzaak was, maar andere mogelijkheden zijn er dus wel degelijk.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-09-15 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:00

Met bovenstaande ben ik het eens, dan zou je een D,A dus veel vaker aansprakelijk kunnen stellen. Dan is geen leuk werken meer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:09

Heeft hij je paard niet gewassen na het scheren?

Toen mijn paard uitverdoofd moest worden hebben ze haar steeds zeer grondig gewassen met veel water en betadine, niet alleen met doekjes afgepoetst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:13

Uitverdoven doe je in/bij de zenuw, niet in het gewricht. Wassen lost juist een heleboel oppervlakkige bacteriën op, dat maakt de kans op besmetting juist groter. Als je bij een zenuw spuit, zit je in feite gewoon in de huid en niet bij kwetsbare delen, dan maakt dat niet zo uit.
Bij inspuiten in pees of gewricht wordt alleen met alcohol(doekjes) ontsmet.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:33

Ik snap niet zo goed waarom je dit de fout van de dierenarts vindt. Hij heeft duidelijk vertelt wat de risico's zijn (infectie) van een injectie. Hij heeft zijn best gedaan om dat risico zo klein mogelijk te houden (ontsmetten). En je hebt zelf toestemming gegeven de behandeling uit te voeren. Bij ALLE invasieve behandelingen heb je risico op infectie. Hier kan je de dierenarts niet voor aansprakelijk stellen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:54

Zoals ik het lees is het niet zeker dat je het echt op de DA kan verhalen. Verzekering zal hierbij aanhalen dat hij weldegelijk ontsmet heeft dus niet nalatig geweest is.

Wat wel discutabel is, is het gebruik van cortico's en zeker het herhalen ervan nadat bleek dat op de eerste spuit niet het gewenste effect had (lees:tegenovergesteld van wat verwacht werd).
Dit zou er op kunnen duiden dat het niet een gewone ontsteking was maar reeds geinfecteerd. Cortico's hebben in dat geval de immuniteit onderdrukt en de infectie heeft feestje gehouden. Maar ook vrij moeilijk te bewijzen.
Kosten kunnen nu idd oplopen.

Als de DA zelf al aanbied om de verzekering erbij te halen, zal het wel opgelost raken. Hoef je nog niet direct een klacht in te dienen.

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 10:21

Ze heeft geen 2 cortisonespuiten gehad. We hebben het eerst met cortisonezalf geprobeerd, na 4 weken geen echte verbetering dus dan pas een spuit gezet.

Nu ik zal het straks wel horen. En ik wil zeker niet kwaadspreken van de DA. Het financiële plaatje gaat waarschnlk onverwacht heel zwaar zijn en de laatste maand heb ik al 600 euro aan da-kosten en medicatie gehad, zonder de infectie. Dat wringt een beetje maar, dat weet je als je dieren koopt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:26

Als de dierenarts al de nodige voorzorgsmaatregelen heeft genomen is het niet zijn fout, maar pech. Elke injectie heeft risico`s, zeker in een vuile omgeving (stal). Als hij niet had geschoren en ontsmet of met een naald had gespoten die eerst op de vuile grond is gevallen dan valt hem wel schuld te verwijten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:38

Zodra je met een voorwerp van buitenaf naar binnen ene lichaam in dringt is er altijd risico dat er iets van buitenaf mee gaat. zeker bij dieren en dan ook nog in een niet steriele ruimte. Dat is hetgeen een dierenarts mee te maken heeft en dus zo goed mogelijk naar probeert te handelen door te zorgen voor steriele materialen of in ieder geval zo steriel mogelijk. Dan zorgen dat de plek schoon is eventueel geschoren wordt en dan ontsmet. En dan nog. Er waait vanalles langs, beest beweegt, etc. Wil je minder risico kun je er als eigenaar voor kiezen om de omgeving zo steriel mogelijk te maken of om het dier naar een kliniek te brengen bijvoorbeeld. Ik denk dus dat verhalen op de dierenarts erg lastig is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:21

Tsja, ik vind dit persoonlijk ook een beetje onder de categorie vallen: "bij iedere operatie/ingreep is er een kleine kans op ontsteking en/of complicaties".

Als jij een hengst laat ruinen bijvoorbeeld, dan wéét je, en wordt je ook mede gedeeld, dat er een kans bestaat dat het zaakje kan gaan ontsteken...... Of dit nu op de kliniek wordt gedaan of gewoon thuis op weide/stal. Is dat dan ook de schuld/een fout van de DA/castrateur?

Bij een ingreep/operatie/zetten van een spuit wéét je gewoon dat er kans is op een infectie. Dat lijkt mij meer dan logisch.

Dus nee, ik persoonlijk vind, op basis van dit verhaal, dat de betreffende DA geen blaam treft, en dat er ook geen sprake is van een 'fout' dus daarvoor verantwoordelijkheid danwel aansprakelijkheid.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:19

Ik zou gewoon met de dierenarts overleggen. Gezien zijn eerdere uitspraken wil hij vast wel meewerken cq een deel van de kosten betalen. Je kunt beginnen met te vragen wat hij bedoelt als hij zegt dat jullie later wel naar de kosten kunnen kijken. Anders weet je niet waar je aan begint qua behandelingskosten...