Pony's verhuren voor pony wandeling.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manuela_j

Pony's verhuren voor pony wandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 20:50

Hallo allemaal

Nu was ik mij eens iets aan het overleggen.
Om onze twee super lieve pony's te verhuren voor pony wandelingen met kleine kinderen. Leeftijd vanaf 4 jaar, en een (groot)ouder die de pony zelf vast houdt. Ze krijgen dan instructie's en routes die ze hier door het natuurgebied kunnen lopen. Zodat ze zelf met hun kind op wandeling kunnen gaan.
Met ook als eisen van, cap/helm verplichting en regen laarzen.
Maar hoe zit zoiets met een verzekering, tenslotte blijven het dieren. Ook al zijn ze super braaf, er kan altijd eens iets zijn.

Wie heeft hier ervaring mee, en of kan mij wegwijs maken. Ben al veel aan het googelen geweest, maar komt niet achter hoe dat zit met een eventuele verzekering.

Gr Manuela

Mungbean

Re: Pony's verhuren voor pony wandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:59

Als je je lieve pony's lief wil houden: niet doen.
Mensen doen werkelijk de domste dingen met dieren die je niet voor mogenlijk hield.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:00

Neem aan dat je er wat mee wilt verdienen, dan vallen je dieren niet meer onder hobbymatig houden en je gewone AVP verzekering, maar zal je vermoedelijk een verzekering af moeten sluiten voor geval er wat gebeurt, die duurder is, aangezien het dan als bedrijfsmatig gebruik wordt gezien.

Zou overigens hoe braaf ook aan mensen zonder paarden verstand echt geen paarden meegeven, ook geen pony's....

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 21:07

Ja dat klopt, het is dan niet meer hobbymatig. Ik zat zelf aan 10,- per uur te denken. Daarom wil ik ook eerst eens kijken welke verzekering erbij komt kijken, en hoe duur die is. En wat er nog meer bij komt kijken, waar ik nog niet aan gedacht had ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:14

manuela_j schreef:
Ja dat klopt, het is dan niet meer hobbymatig. Ik zat zelf aan 10,- per uur te denken. Daarom wil ik ook eerst eens kijken welke verzekering erbij komt kijken, en hoe duur die is.

Zodra je iets verdient met je pony's wordt het al niet meer als hobby matig gezien. Ook al zie je dat zelf wel zo. Ben bang dat verzekeringen voor dit soort "bedrijfjes" niet te betalen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:23

Ik denk dat het eraan ligt in wat voor gebied je woont en hoe veel toeristen er langskomen of het uberhaupt gaat werken. Wij deden altijd pony's huren om rondjes mee te wandelen op Vlieland, maar dat was op vakantie.. Wat ik wel vrij zeker weet te zeggen is dat je met 10 euro per uur nooit de kosten van zo'n verzekering eruit gaat krijgen, ik ken iemand die dit doet en die heeft hooguit vier klanten per maand. Vraag me af of het uberhaupt lucratief gaat zijn.

En dan is er nog de vraag of jij je pony's uberhaupt wel toe wilt vertrouwen aan vreemden. Mensen doen echt de gekste dingen, voor hetzelfde geld hebben ze een trailer verderop geparkeerd en nemen ze hem zo mee, inclusief tuigage. Als je dat wilt voorkomen kan je een borg vragen, maar hoe veel mensen die een rondje willen wandelen met een pony gaan daadwerkelijk een borg neertellen?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:35

Zolang je dit niet goed met je verzekering regelt ben jij altijd aansprakelijk als er iemand anders op je pony zit. Verder vind ik het persoonlijk helemaal geen handig idee.
Mensen die geen ervaring hebben met paarden kan je gewoon niet met een pony op pad sturen. (En ook al hebben ze wel ervaring, waarom zou je je pony zomaar aan een vreemde toevertrouwen? Weet jij hoe ze er mee omgaan en of je pony goed behandelt wordt?) Denk eens aan het perrongelijk eten van giftige planten (taxus etc.), pony loopt niet goed en begeleider ziet het niet etc.
Het maakt niet uit of de pony braaf is. In combinatie met een kind erop is dit al helemaal niet handig.

Als je dit echt wilt doen zou ik overwegen om zelf mee te gaan als begeleider. Heb je in ieder geval de controle en weet je wat er met je pony gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Deoiridh op 19-09-15 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:35

Je ponies gaan geheid leren bedelen en met een beetje pech leren ze ook hun eigen krachten kennen.
Dan zou ik liever jezelf erbij verhuren voor kinderfeestjes bijvoorbeeld.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 21:50

Of het zou gaan werken, weet ik ook niet zeker. Er komen hier wel veel wandelaars langs.
Om zelf mee te lopen, gaat het niet worden. Heb zelf nog kleine kinderen en mijn man is vaker weg door z'n werk.
Maar zoiets te proberen zonder verzekering vindt ik ook geen goed idee.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:53

manuela_j schreef:
Of het zou gaan werken, weet ik ook niet zeker. Er komen hier wel veel wandelaars langs.
Om zelf mee te lopen, gaat het niet worden. Heb zelf nog kleine kinderen en mijn man is vaker weg door z'n werk.
Maar zoiets te proberen zonder verzekering vindt ik ook geen goed idee.

Wat ik me afvraag, vind je het geen vervelend idee om je pony's zomaar aan onervaren mensen mee te geven? Ben je niet bang dat de pony iets overkomt, dat hij slecht behandelt wordt of toch rare streken krijgt doordat men niet weet hoe er mee om te gaan?

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 22:07

Je kunt natuurlijk niet iedereen in het hoofd kijken, hoe ze denken. Dat klopt. Maar ik denk ook niet dat alle mensen stomme dingen met de pony's gaan doen, niet iedereen is en dierenmishandelaar of dief. Tja, ik denk niet zo negatief denk ik dan. Ik had het ook al eens eerder gezien, maar dan met ezels.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 00:14

Nee, dat gaat gewoon echt niet werken. Je blijft aansprakelijk, maar doordat je geld vraagt wordt je aansprakelijkheid niet meer door je particuliere verzekering gedekt. Je zult dus een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af moeten sluiten. Ga maar eens informeren naar de kosten daarvan... dan ben je direct uitgedroomd hoor.

Dus op deze manier geld verdienen met je ponies wordt 'm niet.

Bluebird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 00:19

Verzekering gaat dit echt als een bedrijfje zien, vrees ik, waardoor je een specifieke verzekering zou moeten kiezen. Heb verder geen idee hoe de kosten in elkaar steken, maar dat zou best roet in het eten kunnen gooien.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 04:27

manuela_j schreef:
Je kunt natuurlijk niet iedereen in het hoofd kijken, hoe ze denken. Dat klopt. Maar ik denk ook niet dat alle mensen stomme dingen met de pony's gaan doen, niet iedereen is en dierenmishandelaar of dief. Tja, ik denk niet zo negatief denk ik dan. Ik had het ook al eens eerder gezien, maar dan met ezels.

Nee dat zou ook niet mijn eerste gedachte zijn, maar er zijn wel heel veel mensen die bij het minste of geringste de pony loslaten...Gewoon omdat ze niet bekend zijn met het gedrag en schrikken als hij eens dribbelt, zich uitschud, met het hoofd gooit, wat trekt en nog honderd andere redenen. Wat als je pony ergens losloopt, zichzelf of een ander verwond, onder een auto loopt?

En inderdaad, je krijgt dit nooit verzekerd. En mocht in het ergste geval er een kind afvallen met schade tot gevolg dan denk ik dat de kans vrij groot is dat je aansprakelijk wordt gesteld. Maar voor mij persoonlijk zou de veiligheid van mijn dieren het zwaarst wegen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 06:15

Hoi,

Gewoon je verzekeraar bellen. Valt denk ik gewoon onder je WA, maar mogelijk slim om door te vragen over deze situatie.

Ik heb ooit mijn pony gebruikt voor ritjes voor kinderen met een fysiek probleem, daar vroeg ik ook een klein bedrag voor. Dit was volgens de verzekeraar gewoon gedekt.

Vind het een mooi initiatief hoor. Maar inderdaad er kleven wel nadelen aan voor de pony's natuurlijk. Zou voordat ze op pad gaan wat laten oefenen op de wei en goed uitleg geven en als je t niet vertrouwd wel hard zijn en niet weg laten gaan. Dan mogen ze in de bak bijvoorbeeld of de laan op en neer zodat je er toezicht op kan houden.

Groetjes Lise

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:04

Ik zou ze niet zonder begeleiding meegeven.

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:42

Het is een lastige keus
Erg Lief bedacht dat wel,
maar wil je wel vreemde mensen/kindertjes op je pony hebben en uitlenen aan personen die je niet of amper kent?

Wil je dit wel echt doen,
zou je er goed aan doen om het nog even na te vragen bij je verzekering,straks gebeurd er wat en ben jij de sjaak.
of een mogelijkheid zoeken om mee te gaan als begeleider? Beetje poetscursus geven pony-101 kan heel leuk zijn.

Maar je wil voorkomen dat je in onwetende handen van die ponyparkcity-achtige taferelen krijgt..

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 11:19

Nou dat dat niet onder je eigen wa valt, dat wist ik al voordat ik dit bericht plaatste. Misschien dat hier iemand meer ervaring in had.
Ipv ik zou dat niet doen met mijn pony. Iedereen heeft het ooit moeten leren, en bij iedereen kunnen dingen gebeuren (zelfs bij ervaren mensen). Dus mensen die denken dat ze alles perfect doen, ongelukjes zitten in een klein hoekje. Vandaar dat ik dit ook zeker NIET onverzekerd zou doen. Als het puntje bij paaltje komt, dan ook geen bijrijder voor je paard of pony pakken. Zeker als ze een bijdrage moeten geven, dan ben je al de sjaak...
Nu heb ik ondertussen iets gevonden i.v.m. verzekeren, en dat is best prijzig. Dan zou ik al zeker moeten zijn dat ik ze zo vaak verhuur. Dus is even twijfelen wat we gaan doen.