Handpaard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ratties4life

Handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 07:25

Ik vraag mij af hoe ik een handpaard leer mee draven. Ik heb hem al geleerd om mee te stappen, maar draven lukt op een of andere reden niet. En hoe leer je hem weer terug in stap te gaan? Nu is mijn eigen paard altijd vrij lastig als er geen ander paard meegaat naar buiten. Maar om alleen te stappen op zo'n tot is voor de paarden ook een beetje saai.
Alvast bedankt!

kinel

Re: Handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:30

Denk dat je toch eerst goed op stem commando moet trainen aan longe voordat je verder kunt.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:33

Hoe doe je dat normaal als je hem aan de hand meeneemt op buitenrit?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:12

Bij mijn jonge haf werkt het als ik hem een halve neuslengte voor mijn rijpony laat lopen.
Als ik hem achter ons aan laat lopen draaft hij niet, hij laat zich niet 'voort trekken' en reageert dan ook niet op het hem bekende stemcommando 'let op vóórrrwaarrrts drrraf!' (wat hij kent van het longeren en beleren ohz).
Maar als hij dus naast ons loopt met een ietsje voor, dan reageert hij op dezelfde stemhulp, evt aangevuld met een drijvende hulp met het losse eind van mijn leadrope, wél.
Terug naar stap gaat op stemhulp en iets tegendruk middels de leadrope op het touwhalster dat hij draagt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:17

Eerst goed opvoeden en aan de stemcommando's hebben voordat je op pad gaat.Als hij naast je alles op stemcommando doet,zal het met handpaardrijden niet anders zijn.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 16:30

Mariett schreef:
Hoe doe je dat normaal als je hem aan de hand meeneemt op buitenrit?

Ik ga nog niet met ze op buitenrit. Daarvoor wil ik eerst nog even extra oefenen en controle hebben over het tempo.

Dank jullie wel voor de tips!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:40

Maar ik neem aan dat je hem wel eens normaal vast houdt zonder op een ander paard te zitten? Je doet toch wel eens grondwerk met hem?

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 16:45

Vrij weinig, het is niet mijn paard en vanwege tijd heb ik vaak geen tijd om ze allebei te doen

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:50

Ik neem aan dat je toch wel eens met je paard over het erf loopt? Al eens geprobeerd om dan met het paard aan de hand te draven? Als daar in het probleem zit kan je verschillende dingen doen. Het eerste is wat je ook wel bij keuringen ziet. Je loopt zelf naast het paard en zorgt dat iemand achter je aan komt met en zweepje. Je geeft stem commando je zet zelf een looppasje in en verwacht dat je paard gaat draven. Doet je paard dat niet, geef nog een keer commando trekje aan het touwtje en gaat weer rennen gebeurd er dan niets moet de achterste persoon met de zweep een tikje geven. Paard zal snel genoeg door hebben dat hij moet door lopen.

Als je geen persoon kan vinden kan je er ook nog zelf naast lopen commando geven en laten aandraven zo als al eerder aangegeven. Lukt dat niet kan je een por in de vlank doen en dan opnieuw proberen. Nee dat is niet zielig let maar eens op in de kudde als de leider wil dat je paard door loopt of vind dat het paard in de weg loopt en in beweging moet komen hapt ze daar ook van ''kom op, door lopen''.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:05

Dan zou ik daar mee beginnen :) zorg ervoor dat je het paard eerst zonder zelf op een paard te zitten kan laten stappen, draven en stoppen, op zowel stem als lichaamshouding. Zorg dat het echt goed lukt en ga ook met hem naar buiten. Zonder zelf op een paard te zitten heb je meer controle over het handpaard. Pas als hij zich goed voelt buiten en met je hulpen zou ik zelf op een paard gaan zitten.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 00:39

@Mariett Goed idee. Maar daar moet ik dan wel eens de tijd voor vinden. Ik ga mijn paard niet een 'rustperiode' geven omdat ik met iemand anders paard aan de slag ga ;)

@Gydja Ik ga er niet met een zweep achteraan, dat vind ik het niet waard. Ik vind persoonlijk en zweep beter op een ander moment te gebruiken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 05:13

Er zal toch echt tijd in opvoeding gestopt moeten worden,wat mij betreft hoort dit zelfs tot de basis-opvoeding.Kun je niet met de eigenaar overleggen?In principe kan dit elke dag even geoefend worden als de paarden verplaatst moeten worden.

Met een paard zonder manieren kun je niet op stap,zeker niet als handpaard.Dat is gewoon gevaarlijk voor jezelf,de paarden en de omgeving.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 05:22

Gydja, Voor mij is dat absoluut niet de manier hoe je een paard halterbroke maakt.. als je een paard niet eens aan de hand kan dravem is een paard voor mij niet halterbroke en absoluut niet klaar om te leiden op een paard

Voor mij de manier is via druk en release. Dus je blijft druk houden op het halster, en je haalt de druk er pas af als hij draaft. Want dat is waar je voor vraagt. Als je goed genoeg met stick and string bent kun je t zelf doen (drive from behind) maar het is waarschijnlijk makkelijk als iemand helpt met druk geven van achter. En dan bedoel ik niet slaan oid..
En dan t belangrijkste gedeelte; de release. Zodra hij in draf zit meteen de druk er af halen. Dat is waar t paard van leert! Paard leert niet van druk, maar van de release

Ook zal ik mn paard nooit voor mij laten lopen. Heb je ooit een leider achteraan zien lopen? Dan is t paard de leider en niet jij. Als jouw voeten bewegen (of nier eens je voeten. Je lichaamsstaal), moet je paard je volgen. Daar is waar je naar toe moet werken.
Paard wat ik hier train volgt me perfect zonder ook maar enige druk op t halter. Sterker nog, heb geen halster(touw) nodig ;) als ik mn lichaamsgewicht naar voren breng, dan hij ook. Naar achter, hij ook. Hoef ik nog niet eens te lopen masr kan daar al mee spelen.
En ja ik kan perfect paarden leiden te paard met de paarden van hier. Stap, draf, galop, voltes, alles.
We halen de paarden zelfs uit t weiland met de pick-up als ze ver weg zijn en we zijn te lui om te lopen. Iemand rijdt in de pickup en de ander zit achterin en t paard draaft achter de pick up aan :D

Maar alles begint met grondwerk. Dus ga eerst bezig met grondwerk voordat je je paard wil leiden op een ander paard.
Als je echt wil weten waar ik over praat; bekijk eens wat videos van Jonathan Field (dat is de methode die we hier veel gebruiken) of een andere horsemanship methode.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 05:31

Eileen, ik lees pas net dat ze eigenlijk niet vanaf de grond wil werken. In mijn gedachten dacht ik dat ze daar wel mee bezig zou zijn en dat het paard verder niet wou aandraven. Maar het blijkt dus anders te zijn ;) dan sluit mijn post inderdaad niet aan.

Edit
Jou manier had ook gekund maar werkt niet zo goed bij mijn eigen paard. Voor de helft in elk geval. Dat met druk zetten op het halster leek mij vanzelfsprekend ook dat je je paard niet voor je aan moet laten lopen en zo nog een aantal dingen die ik niet vermeld heb. Ik schreef wat uit eigen ervaring omdat ieder paard namelijk anders is :)

TS,

Naast dat met de zweep gaf ik je ook een andere optie. Maar ik lees nu net dat je er eigenlijk geen tijd in stopt of wilt stoppen voor de basis van een handpaard. Je paard moet eerst op de grond naar je luisteren anders gaat het ook niet werken als jij op een ander paard zit en hij er naast.

Ondanks dat je misschien niet zo veel met zwepen hebt is het wel een optie als je niet vanaf de grond wilt werken. Neem een zweep mee tijdens het rijden en gaat het paard niet draven dan kan je hem zelf bij tikken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 05:53

Als alles op de grond bevestigd zou zijn, zou je geen problemen moetem hebben met leiden op een ander paard of zelfs t begin met rijden ;) Niet als je het goed doet iig.
Ja elk paard is verschillend en heeft een verschillende aanpak nodig, maar nee het is niet zo dat het bij jou paard niet werkt. Niet als je het op de goede manier doet iig. Ik zit nu "al" 4 maanden op een ranch met veeel verschillende soorten paarden. Deze zomer hebben we rond de 10 paarden halterbroke gemaakt, van jaarlingen tot een soortvan hengst tot rescue horses. Niet alleen halterbroke trouwens, ook inrijden.
Dus ja ik weet waar ik over praat :P Heb zelfs 2 3daagse horsemanshipclinics gevolgd. En ze zeggen allemaal t zelfde. En nee ik ben geen proffesional, maar weet wel zeker dat deze manier op elk paard werkt. Zoek maar eens een goede horseman die zonder pressure-release werkt.

Maar ja, een paard trainen kost tijd. Als je maar een paar keer per week aan de slag kunt, wordt het wel een stuk lastiger.

Edit; sorry voor mn engelse termen er tussen door. Het is heel moeilijk om woorden waar je elke dag mee werkt, maar waar nier echt een nederlandse vertaling voor is, te vertalen naar t nederlands :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 07:23

Gewoon oefenen zoals Eileen_ ook zegt.
Aan de hand neem ik mijn paarden mee, en als ik wil draven zeg ik drrrrrrrrrrraf en we gaan met zijn drieën in draf. Een paar links en een paard rechts. Mijn oortjes en neus zijn altijd voor want ik ben de leider dus als linker of rechter paard zijn of haar oortjes voor gaan dan is het gelijk prrrrrrr en dan gaan we terug in stap totdat mijn oortjes weer voor zijn *D .
HEt is precies zoals Eileen_ zegt als dat gelukt is kun je zo met ze op het paard gaan draven. Hier lopen de paarden met doorgehangen halster touw met mij mee. Als ze voorbij willen komt er wat druk en soms "uhuh" terug.
Het is niet zomoeilijk maar het heeft ook te maken met de band die je hebt met je paarden en hoeveel jij met ze doet. Ik heb ook allemaal niet zo'n verstand van natural horsemanship maar het is gewoon je gezonde verstand gebruiken en je zelf als leider opstellen. Als ik aankom bij de wei en ik doe mijn fluitje met eventueel in de handen klappen (als ze te ver zijn kunnen ze me niet horen) dan komen ze gelijk aan ge galoppeert. Heeft gewoon te maken dat we met zijn drieën graag bij elkaar zijn.
Ik heb nooit geoefend met aan de hand eentje meenemen terwijl ik reed, maar het gelijk gedaan toen het nodig was. Ging perfect!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 07:43

Ik heb altijd een rijpaard, dan heb ik een braaf stabiel handpaard, en daar aan vast doe ik het jonge paard. (Met deze constructie kon ik ook zo 3/4 handpaarden meenemen, heel makkelijk, maar in Nederland niet genoeg ruimte voor helaas) Daar achter heb ik iemand die eventueel een beetje kan bijdrijven op het moment dat het jonge paard een keertje stopt of te langzaam gaat. Het brave paard blijft onverstoord doorlopen op het moment dat het jonge paard een keer stopt of trekt.

Op deze manier liepen ze meestal na 5 minuutjes kalm en aan een los touw mee met het 1e handpaard.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 18:26

Dankjewel voor de tips allemaal! Ik ga echt geen zweep hiervoor gebruiken. En als dat betekent dat het niet gaat lukken dan zij het zo. Ik heb nu vanwege school geen tijd, maar dan ga ik er gewoon een keer mee aan de slag als ik vakantie of een dag vrij heb.
Nogmaals bedankt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:33

Mijn paard moet gewoon op schouderhoogte van het andere paard blijven. Alleen op die hoogte ervaart ze dus ook geen druk van mijn ketting die ik gebruik. Sluipt ze erachter komt er druk op te staan dus gaat ze sneller, gaat ze te snel dan komt er ook druk op.
Aandraven was voor mij vanzelf sprekend. Rijpaard draaft immers aan en als het handpaard op schouderhoogte wil blijven doet het dus vanzelf mee.
Inderdaad hetzelfde als bij het keuringsklaar maken vanaf de grond.
Ik heb wel altijd ook een zweepje mee. Heb daar misschien 1 of 2x mee gewezen toen ze een keer geen zin had ivm veel stenen op het pad.

Wat is er overigens mis met een zweep?
Je hoeft hem toch niet te slaan :?
Even een kriebeltje boven op de kont kan net even duidelijker maken wat de bedoeling is.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 07:20

Sizzle schreef:
Even een kriebeltje boven op de kont kan net even duidelijker maken wat de bedoeling is.

Op zich is er met een zweep niets mis. Maar ik weet van mezelf dat ik die dan te vaak te snel zal gebruiken, daarbij wil ik geen zweep nodig hebben.

Het handpaard is hoger in rang dan die van mij, hij draaft niet zomaar mee helaas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:59

De hoogte in rang is niet relevant. Als jij erbij bent maak jij de dienst uit. Het is dus een opvoedigsprobleem.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:48

Ratties4life schreef:
Sizzle schreef:

Op zich is er met een zweep niets mis. Maar ik weet van mezelf dat ik die dan te vaak te snel zal gebruiken, daarbij wil ik geen zweep nodig hebben.

Het handpaard is hoger in rang dan die van mij, hij draaft niet zomaar mee helaas.

Kan zijn, maar dat maakt helemaal geen drol uit. Jij hoort namelijk de leider te zijn, ben je dat niet dan heb je een groot probleem en moet je daar t eerste aan gaan werken. (Wat waarschijnlijk het geval is als hij zich niet eens laat leiden)
En zoals ik al zei lijkt t me sowieso verstandig om eens wat grondwerk te gaan doen. Want je paard is kent nog niet eens de basis van op de grond ;) Leiden is toch wel een erg belangrijk ding.
Er is trouwens niks mis met stick/ zweep. Je hoeft er niet mee te slaan.. vaak is een aanraak van de string/ zweep al genoeg. Of je string gewoon in de lucht gooien/ op de grond slaan.. Als je niet weet hoe je met een zweep om moet gaan dsn zal ik dat ook eens gaan leren, kan je meteen doen als je met je paard grondwerkt ;) zal trouwens een stick and string gebruiken en niet een zweep.

Edit; wat ik wel grappig vind is dat je zegt dat je geinteresseerd bent in NH. Grotendeels van NH is RESPECT. Een paard hoort te luisteren naar jou, zijn leider. Hij mag zeker weten een eigen mening en gedachte hebben maar moet nog steeds wel luisteren naar jouw vraag. Ben zelf naar een ranch hier im canada geweest met een eigenaresse die dacht dat ze NH trainer was. Maar. Alle paarden liepen over je heen, waren niet goed met leiden en sommigen bijten zelfs!! En dan beweren dat je NH doet :') dan weet je niet wat NH is. NH is niet een paardje bitloos en boomloos rijden en met zo minmogelijk tuig rijden. NH is vriendschap, maar ook zeker weten met een leider (jij dus). Dus, als je echt geinteresseerd bent in NH. Verdiep je eens in Jonathan Field (persoonlijke faforiet nu), parelli, of whatever. Dan zie je wat horsemanship is en hoe je het aanpakt.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 22-09-15 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:01

Je hebt dan toch ook niet met rijden een zweep nodig?!?!

Dier wat je als handpaard mee wilt nemen is gewoon nog niet eens normaal opgevoed, dan kan je er ook niet van verwachten dat je hem aan de hand mee kan nemen. Levensgevaarlijk :S

Dieren horen gewoon aan te draven als jij dat zegt en terug te komen als jij dat zegt. Of je nou op de grond staat, er naast fietst of ernaast op een paard zit.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:18

Ik heb mijn paarden eerst geleerd netjes naast me te lopen, dus echt op een bepaalde hoogte te blijven en dat in verschillende positie's die ik aan kan geven (dus achter me, ik net achter het oog, ik naast de hals, ik naast de flank, ik naast de kont, ik achter hun). Toen ik daar stap, draf en sturen had kon ik het met een paard als handpaard gaan oefenen.
Eerst stilstaan met het rijpaard en zorgen dat het handpaard aan mijn knie kwam en om me heen kon sturen, dan rustig stappen, dan sturen erbij. Toen dat goed ging draf.

Beide paarden hebben het dus eerst op de grond en individueel geleerd, daarna dat overgebracht naar in het zadel. Dat ging vrij naadloos.
Wel moest ik de gevoeligste van de 2 wennen aan "ik bedoel die ander, niet jou". Maar daarom eerst het stilstaan en de ander bewegen rond me heen en aan het been laten komen.

Me voorbij lopen is geen optie trouwens, dat accepteer ik niet. Ik heb als ik handpaard een marge waarin het handpaard mag lopen, komt hij achter dan geef ik eerst met alleen een vingerwijzing aan dat ik wil dat hij weer aan mijn knie komt, doet hij dat niet dan gaat de stick "actief", doet hij het dan nog niet dan beweeg ik met rustige rondjes mijn stick die uiteindelijk als het moet energie achter het paard legt en als het echt, echt zou moeten zelfs op de kont(maar dat laatste is eigenlijk nooit nodig).
Voorbij me ben ik gelijk streng, geen gedonder daarmee, zeker niet als het wat sneller gaat, wil niet dat ze er een leuke race van gaan maken en ik alleen passagier ben. Dat levert gelijk een "wiggle" aan het touw op, met hoe meer energie het handpaard naar voren zou komen, hoe meer energie ik in die "wiggle" leg.
Evt kan ik ook het handpaard "vertellen" even ergens anders te lopen, achter ons op een smaller stuk bv.

Wat ik vooral zelf soms nog een beetje lastig vind ik alles tegelijk beheren, komt er bv groot verkeer aan dan ga ik graag even in de berm staan wachten. Degene waarop ik het meeste rij denkt dan "he gras!!!" en als ik dan de ander even wat aanwijzingen moet geven geeft dat soms wat gerommel met Bo die van dat hiaat misbruik maakt om toch nog even wat gras te eten waardoor ik weer even overnieuw moet beginnen met beide heren netjes en klaar om samen te gaan.
Andersom, dus op Sult en met Bo ernaast is lastiger, zeker bij bovenstaande situatie's aangezien ik dan zo nu en dan even wat groter moet worden om Bo van het gras te houden/krijgen.
Maar oefening baart kunst en aangezien ik een vrouw ben zou ik goed moeten zijn in multi-tasken, dus we komen er wel ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:25

Ratties4life schreef:
Sizzle schreef:

Als je een nette, vaste, opbouw hebt in gebruik zal je het zweepje niet te snel gebruiken. In mijn methode noemen we dat fasen en dat vind ik een makkelijke manier om het uit te leggen, dus die term hou ik even ;)

Als je echt afspreekt met jezelf dat er een volgorde en manier van doen in zit. Bv eerst zeg je "draf", dan geef je een lichte druk op het halster, dan haal je je zweep uit "neutraal", dan ga je (langzaam) met een rustige cirkelende beweging naar die kont toe. Is het paard dan zo dom om niet te reageren raak je die kont, dat is dan zijn probleem.
Het gaat niet om hard, het gaat om reactie. Krijg je een reactie dan gelijk weer terug naar "neutraal", ook al zijn dat maar 2 stappen draf. Gaat het paard weer uit draf, dan de volgorde overnieuw beginnen.

In de leerfase ga je langzaam door die fasen heen om het paard genoeg tijd te geven een oplossing te vinden, weet het paard heel goed hoe en wat ga je er wat vlotter doorheen. Bij nood laat je het idee van fasen los en doe je wat je moet doen om de boel te redden.
Neem in de leerfasen een langzame 3/4 tellen per fase, daarna kan je kijken waar je sneller kan gaan en waar je juist wat langzamer moet gaan.
Zolang je maar goed kijkt naar je paard, dat als die probeert een antwoord te vinden je niet hoger in fasen gaat, maar blijft doen wat je doet, alleen evt wat vertraagt is misbruik van het hulpmiddel vrijwel onmogelijk.

Wel moet je dan eerst je paard gewend maken aan dat hulpmiddel, dat hij niet de zweep ziet als een eng ding dat hem pijn gaat doen, maar een verlenging van jouw lichaam, die dus ook fijne dingen kan doen (kriebelstok).