'dominante merrie'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joan1234

'dominante merrie'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 12:54

ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen

ik verzorg een merrie van 19 jaar (weet het niet zeker hoe oud)
zodra ze in de weide loopt is er geen probleem en mag ik aan der nek en schouders zitten en bij de schoft zonder dat ze iets doet ze kijkt alleen op.
maar zodra ze in stal staat of op de poetsplaats is ze heel erg gespannen ook heel erg aan het kauwen en smakken als ik hooi voor der neus neer zet mag ik der poetsen als ik maar heel rustig aan doe ook alleen met de harde borstel zodra ik bij der achterhand komt begint ze hoog kort te hinniken en uit te halen de ene keer erger dan de andere keer. het gaat wel iets beter eerst mocht ik mijn hand niet op der plaatsen zonder dat ze uithaalde. ze heeft een lange tijd een boomloos zadel gehad dat niet goed te lag het was te strak om de schouders het zadelen is dan ook echt een ramp geworden nu zonder zadel met enkel een singeltje en een dik dekje laat ze het wel toe als ik alles heel erg rustig aan doe. maar ook weer het hele ergen kauwen en proberen in mijn been te bijten.

met grondwerk; ze loopt heel erg door me heen en als ik haar achteruit wilt zetten gaat het hoofd omhoog ook en blijft het proberen als ik tegen der boeg aan tik gaat het heel dreigend maar wel achteruit als ze dat niet doet draai ik het halstertouw rond naast me dan hinniken weer smakken en gaat met erg veel moeite achteruit als ik der wil longeren valt ze aan niet steigeren maar echt in de aanval. heb ik van de eigenaren begrepen dat op de vorige stal in een roundpan los ze wel te longeren was ik heb geen idee meer hoe ik met haar verder kan om het voor haar makkelijker en fijner te maken hebben jullie wat tips of ideeën?

in de kudde is ze heel onderdanig en laat zich makkelijk weg jagen wel vind in der vaak met plekjes op der achterhand waar ik van denk dat dat wel door andere paarden word veroorzaakt.
ik hoor het heel erg graag ik sta voor alles open.

xxxjoan

Anoniem

Re: 'dominante merrie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:25

Misschien even leestekens gebruiken want het leest een beetje rottig.

Het klinkt niet als dominant, maar als pijn gedrag. Dit kan verschillende oorzaken hebben, van hormonaal tot andere ongemakken in de rug oid.
Ik zou eens een dierenarts laten komen.

Verder voor het grondwerk probleem, ook dat gedrag kan voortkomen uit pijn of ongemak. Maar evengoed heft ze dan wel te luisteren. Hierin zou ik gewoon eens les nemen, want dat kunnen we niet zo uitleggen vanaf internet, omdat het vooral gaat om lichaamstaal en houding :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:39

Ik denk dat deze merrie niet dominant is,maar duidelijk in haar gedrag en laat merken dat er iets niet klopt
En heb zo een idee dat een fysiotherapeut haar wel heel fijn weer kan los masseren zodat ze lekkerder in haar lijf zit en jij er ook beter mee om kan gaan.
En vraag iemand die je helpen kan, doen de eigenaren dat ook.
Hoe gaan die er mee om?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:42

Het klinkt nietals dominant maar veel meer uit bijten door angst/trauma. Mogelijk is ze gestraft voor haar gedrag terwijl ze dit gedrag uit pijn vertoonde, waardoor ze nu dus ahw onderdanigheid toont (smakken kauwen) maar uit angst dus daarbij wel aanvalt. Een dominante merrie kauwt/smakt niet op die manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:48

Voorbeeld, laatst is er een paard ingeslapen omdat hij heel agressief was. Ze dachten dat hij Eem tumor had, maar bleek dat zijn kies in zijn kaak was gegroeid waardoor hij dus gewoon zoveel pijn had dat ie er agressief van werd.
Zo gek kan het gaan dus.

joan1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 14:22

Paard is nagekeken laatst en mankeert niks lichamelijks ook hormonaal is t goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:28

joan1234 schreef:
Paard is nagekeken laatst en mankeert niks lichamelijks ook hormonaal is t goed

Hoe is dat nagekeken dan?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:47

Mij klinkt het ook in de oren als pijn, of associatie met pijn.

Ook ik ben erg benieuwd hoe en door wie het paard 'nagekeken' is.

joan1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:34

Dierenarts, osteo en 2 gedrags therapeuten zijn bij der geweest. Mijn vraag is ook vooral wat zou ik kunnen doen het wat prettiger voor haar te kunnen maken? (Als dat niet duidelijk was in mn post , sorry)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:46

Wat voor gedragstherapeuten zijn erbij geweest dan?
Ik zou eens gaan kijken voor grondwerkles oid. Toch vind ik het vreemd dat de dierenarts niets heft gevonden, want het klinkt echt als ongemak. Ook het uitslaan bij aanraking.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:48

zoals hierboven ook gezegd is vind ik dit geen teken van dominantie, want ze wil wel maar iets houd haar tegen. Dan ga je kijken waar kan dat aan liggen, en gok ik toch iets lichaamlijks...

Wanneer is ze het laatst nagekeken? kan best zijn dat het erger geworden is en nu wel iets te zien is. Is er bloed nagekeken? zijn er fotos gemaakt ?

joan1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 18:44

1 maandje geleden is de dierenarts geweest

Waarom les in grondwerk als t vooral met poetsen is?.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:48

Mijn eerste gedachte was, mits gezondheid uitgesloten is, je zelf misschien meer begeleiding nodig hebt met het grondwerk en met dit paard. Dus meer les nemen, instructeur zoeken die goed is in grondwerk ect.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:20

grondwerk is zoveel meer als grondwerk, het is een band opbouwen, vertrouwen en respect. Jij die de leiding neemt en t paard die volgt. Zou me daar eens meer in in gaat lezen en dan zie je waar het om draait ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:15

joan1234 schreef:
1 maandje geleden is de dierenarts geweest

Waarom les in grondwerk als t vooral met poetsen is?.

Het is niet vooral met poetsen. Alleen wanneer je haar afleidt met hooi kun je haar geheel volgens haar regels aanraken.

Met grondwerk wilt ze je gewoon aan de kant beuken en valt ze je aan (want longeren valt ook onder grondwerk). Ook accepteert ze je correcties niet.

Dus grondwerkles lijkt me helemaal geen verkeerde. Ikzelf wil liever eerst een paard vanaf de grond een beetje kunnen besturen voor ik er een borstel overheen haal. Ik vind samenwerking wat belangrijker dan een beetje tutten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:54

Grondwerk is voor mij een verzamelnaam voor alles wat je met het paard doet vanaf de grond. Dus ook poetsen, uit de stal halen, in de wei zetten etc. Als je paard geen respect heeft, op welk moment dan ook, is het interessant om hier eens iemand bij te hebben. Vaak gaat het om lichaamstaal, houding en instelling.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:27

Lastig TS!

Ik lees dat ze helemaal is onderzocht. Als je echt 100% zeker weet dat ze niets meer mankeert en ook geen pijn meer heeft, dan kan het zijn dat ze gewoonweg een negatieve associatie heeft opgedaan door dat slecht zittende zadel. Je bent dan goed bezig door dat rustig aan te doen en weer op te bouwen. Het kan zelfs geen kwaad denk ik om haar als het ware opnieuw 'zadelmak' te maken en vooral veel positief te belonen.

Het grondwerkaspect lijkt mij vooral een kwestie van miscommunicatie en een gebrek aan respect. Maar ook hier ga ik er dan vanuit dat je paard helemaal in orde is. Weet je zeker dat het geen protest is, omdat haar lijf het gewoonweg niet kan?
Joolien zegt het al goed; schakel eens iemand in die met je mee kan kijken. Vaak zit het hem in de kleine dingen die je doet, zoals je houding en lichaamstaal.
Let je wel goed op je eigen veiligheid als je je paard achterwaarts zet? Nooit er recht voor staan dus. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van draaiende lijnen en hanteer ik iets anders. Maar dat is wat lastig uitleggen zo op internet :)

whitehorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:41

Misschien kun je er een leukere draai aan geven voor je paard? Echt belonen als ze het goed doet. Door middel van snoepjes achteruit laten gaan bijvoorbeeld

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:43

Citaat:
zodra ze in stal staat of op de poetsplaats is ze heel erg gespannen ook heel erg aan het kauwen en smakken

Kauwen en smakken is een teken van onderdanigheid. Op zo'n moment zou ze dus niet gespannen mogen/kunnen zijn.

Citaat:
zodra ik bij der achterhand komt begint ze hoog kort te hinniken en uit te halen

Dus ze heeft een probleem met de achterhand. Fysiek of geestelijk.

Citaat:
ze heeft een lange tijd een boomloos zadel gehad dat niet goed te lag het was te strak om de schouders het zadelen is dan ook echt een ramp geworden

Een niet passend zadel zorgt voor lichamelijke ongemakken. Ze is nagekeken zeg je? Gek dat niemand wat vind, zowel de DA niet als de gedragstherapeut... Of doet ze bij hen normaal?

Citaat:
met grondwerk; ze loopt heel erg door me heen

Kwestie van duidelijk zijn. Niet streng, DUIDELIJK. Vooral door wat je hierna zegt:
Citaat:
als ik haar achteruit wilt zetten gaat het hoofd omhoog ook en blijft het proberen

Volgens mij vraag je het op de verkeerde manier. Ik denk dat ze je gewoon niet snapt, of wel, maar dat je het "dreigend" vraagt, onbewust, door je lichaamstaal.
Citaat:
als ze dat niet doet draai ik het halstertouw rond naast me dan hinniken weer smakken en gaat met erg veel moeite achteruit

Door dat zwaaien geraakt ze geïntimideerd. Ze smakt, als teken van onderdanigheid, en gaat uiteidelijk achteruit, maar meer uit onzekerheid of intimidatie lijkt me. Ze snapt het volgens mij gewoon niet. Wss ga je onbewust op de verkeerde plaats ten opzichte van haar staan, of vraag je het haar verkeerd. Of beloon je niet op de juiste moment, of duidelijk genoeg.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:43

Joolien schreef:
Misschien even leestekens gebruiken want het leest een beetje rottig.

Inderdaad. Je relaas is nauwelijks te volgen op deze manier. Er zouden vast veel meer Bokkers tips geven als je een beetje leesbaarder schreef. Nog een taaltip: 'der' is 'haar'.

Terug naar je vraag. Ik weet het ook niet, maar kan me vinden in wat de Bokkers hierboven suggereren. Succes gewenst ermee. Niet makkelijk, dit soort dingen... Ik hoop dat je de oorzaak vindt!