Pony weet dat ze sterk is.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Pony weet dat ze sterk is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 18:38

Hopelijk hebben jullie goeie tips voor mij, want het gaat op het moment niet zo soepel in de omgang met mijn D pony merrie.

Ik heb Sally in februari dit jaar gekocht, in de wetenschap dat ze niet super makkelijk is en niet goed gereden bij de vorige eigenaren. De mensen van wie ik haar gekocht heb, hebben haar 3 maanden gehad. Maar die hadden niet genoeg ervaring voor haar. Daarvoor is ze manege pony geweest.

Ik ben heel rustig aan met haar aan de slag gegaan, begonnen met grondwerk en wandelen. Ze wist dat ze sterk was en kon vreselijk drammen, maar dat was er redelijk snel uit doordat ze bij mij geen kans kreeg om los te breken.
In mei ben ik rustig aan begonnen met rijden, dit gaat best aardig hoewel er veel werk aan de winkel is.

Ik ben toen vrij snel buiten gaan rijden met haar, soms met iemand anders mee maar meestal alleen. Aangezien ik geen stalgenoten had die echt buiten rijden. Ze vond het buiten rijden erg spannend, maar ze was wel braaf. Op de terugweg braver dan op de heenweg.

Enkele weken geleden heb ik haar naar een nieuwe stal verhuist. Ze is een drama met de trailer en de nieuwe stal is redelijk dichtbij de oude stal, dus ik wilde haar onder het zadel verhuizen. Door duin, waar ik vaker reed met haar.
Op de heenweg richting duin, dus nog vlakbij de oude stal en heel bekend terrein, schrok ze en sprong opzij. Hierdoor kwam ze op het fietspad terecht, ze probeerde om te draaien maar dat kon ik voorkomen. Er kwam een fietser aan, nog ruim op afstand, maar het leek de trigger voor haar om om te draaien en naar stal terug te galopperen. Ik had helemaal niets meer te zeggen en na de bocht het stal terrein op, ben ik er vanaf gevallen.

Aangezien ik toen aardig de bibbers had, durfde ik niet opnieuw op te stappen. Een goede vriendin bood toen aan om het toch met de trailer te proberen. Tijdens het trailer laden heeft ze zich een aantal keer los getrokken, maar uiteindelijk toch op de trailer gekregen (dit ging wel in alle rust ).

Op de nieuwe stal heeft ze zich een aantal keer los getrokken met binnen en buiten zetten, maar dit gaat nu weer goed.
Ik ben 1x buiten wezen rijden met een vriendin, dit ging redelijk. Ze was wel gespannen, maar ze had veel steun aan het andere paard.
Vandaag ging mn bijrijdster buiten rijden met haar. Ze is ernaast gaan lopen tot ze in duin was, dit ging redelijk maar toen ze op het ruiterpad kwam probeerde Sally om te draaien. Dit lukte in eerste instantie niet, maar toen probeerde ze het nog een keer en duwde mn bijrijdster omver. Die viel op de grond en Sally is terug naar stal gerend.

Ik vind het erg lastig wat ik met dit gedrag moet. Aan de hand heeft ze nergens respect voor lijkt wel. Halster, touwhalster en vandaag hoofdstel is ze doorheen gerend. Ik heb nu een beetje angst om buiten te gaan rijden (ook met anderen ). Mn bijrijdster heeft geen angst, maar gaat niet meer aan de hand naar buiten. Als ze erop zit heeft ze meer te vertellen.
Maar ik twijfel zelf om haar naar buiten te laten tot er wat meer vertrouwen is.

Hebben jullie tips hoe Sally en ik wat meer vertrouwen kunnen krijgen in elkaar?

Anoniem

Re: Pony weet dat ze sterk is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:10

Kleinere stapjes nemen. Eerst haar onder controle krijgen in de bak, zowel aan de hand als onder het zadel. Neem hier les in, vaak doet lichaamshouding ook al een boel. Daarna, ga kleine stukjes buiten wandelen, ook onder begeleiding. En dan heb ik het over aan de hand. Pas als dat goed gaat er weer op, en opnieuw met kleine stukjes beginnen. Wees niet bang om een hulpteugel te gebruiken als noodrem, maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 19:51

Bedankt voor je reactie. Ik heb 1x in de week les, dus daar wordt aan gewerkt. Dus jij raadt aan om voorlopig helemaal niet naar buiten te gaan? Dat was mijn idee ook, maar mijn bijrijdster heeft geen angst dus die had al bedacht om volgende week met iemand samen naar buiten te gaan en de week erna weer alleen. Dat leek me al niet zo'n goed plan.

Wat zijn goede oefeningen om aan de hand in de bak te doen?

Aan wat voor hulpteugel zou ik dan moeten denken? Ik hou eigenlijk niet zo van hulpteugels, maar misschien helpt zoiets mij om er weer wat zekerder op te gaan zitten. Ik zat zelf ook aan eventueel een ander bitje te denken voor buiten.

Ik zal sowieso de tijd nemen voor haar. Ze zal ook helemaal niet gewend zijn om alleen naar buiten te gaan, aangezien ze van een manege vandaan komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 06:55

Een martingaaltje kan je helpen om te voorkomen dat ze haar onderhals gaat gebruiken en sturen een trek spelletje wordt. Verder zou ik voorlopig even binnen blijven, dapper zijn is leuk maar problemen moet je niet opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:32

TinkerTreas schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik heb 1x in de week les, dus daar wordt aan gewerkt. Dus jij raadt aan om voorlopig helemaal niet naar buiten te gaan? Dat was mijn idee ook, maar mijn bijrijdster heeft geen angst dus die had al bedacht om volgende week met iemand samen naar buiten te gaan en de week erna weer alleen. Dat leek me al niet zo'n goed plan.

Wat zijn goede oefeningen om aan de hand in de bak te doen?

Aan wat voor hulpteugel zou ik dan moeten denken? Ik hou eigenlijk niet zo van hulpteugels, maar misschien helpt zoiets mij om er weer wat zekerder op te gaan zitten. Ik zat zelf ook aan eventueel een ander bitje te denken voor buiten.

Ik zal sowieso de tijd nemen voor haar. Ze zal ook helemaal niet gewend zijn om alleen naar buiten te gaan, aangezien ze van een manege vandaan komt.

Geen angst is juist link met dit soort dingen, want het is wachten tot zoiets fout gaat. Bouw het echt rustig op, hou het veilig en simpel en doe het onder begeleiding. Er komt vaak meer bij kijken dan je denkt, ook in het grondwerk. Gewoon simpel wandelen is voor sommige combinaties al een hele onderneming, dat wordt vaak nog onderschat.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 19:56

Bedankt. Ik ga gewoon rustig de tijd nemen. Gelukkig staat ze nu op een stal met goede faciliteiten, dus we hoeven nu het erf niet af. En die ruiterpaden lopen vast niet weg ;)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:49

Zo te horen heeft Sally hiervoor niet de beste baasjes gehad. Ik geef haar geen ongelijk dat ze het vertrouwen in de mens niet heeft of misschien nooit gekend heeft. Zo te lezen heb je genoeg tips gekregen, die vanzelf gaan werken mits je er de tijd voor neemt. Op het moment dat je merkt dat sally jouw vertrouwd en op haar gemak is in jou bijzijn kun je ook schriktraining doen en trailerladen.
Zelf ben ik geen voorstander van hulpteugels, jij moet je paard vertrouwen en je paard moet op jou vertrouwen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:10

TinkerTreas schreef:
Ik vind het erg lastig wat ik met dit gedrag moet. Aan de hand heeft ze nergens respect voor lijkt wel. Halster, touwhalster en vandaag hoofdstel is ze doorheen gerend.

Een paard heeft ook geen respect voor een halster, touwhalster of hoofdstel. Helaas in jullie geval ook niet voor jullie. Want ze heeft je bijrijdster gewoon omver gebeukt.

Met grondwerk ga je dus stapsgewijs werken aan controle over de lichaamsdelen van een paard. Tot je die zonder aanraken individueel kan besturen. Waarom? Zodat als je een keer een fysiek contact gebruikt om het paard te verplaatsen, het ook heel duidelijk doorkomt.
Net zoals dat je je zithulpen kan verduidelijken met je beenhulpen en je beenhulpen weer kan verduidelijken met je zweep/spoor.
Is je paard niet licht aan de hulpen, dan vraag je buiten om ongelukken.

Dus:
Kan jij in de bak (en daarna dus pas buiten gaan oefenen) je paard aan de hand besturen zonder aan te raken? Staat ze stil wanneer jij stil staat? Kan je haar zijwaarts laten lopen? Kun je de achterhand zowel links- als rechtsom een (half)rondje laten draaien?
Is het antwoord nee, dan zou je mijns inziens nog niet eens buiten moeten wandelen. Dan krijg je dus dit soort problemen als een paard echt wilt gaan.
En zo ook met rijden. Moet je in de bak al veelvuldig je been en/of teugels gebruiken om de snelheid te bepalen, dan zal het buiten als je paard er vandoor wilt in de rengalop zeer waarschijnlijk verkeerd gaan.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 22:27

Heel erg bedankt voor de reacties.
Sally heeft inderdaad geen / weinig vertrouwen in mensen.
Ik heb besloten om zeker tot het voorjaar niet aan buiten wandelen /rijden te denken. Ik blijf lekker met haar lessen en probeer daarnaast zo'n 4x per week aan de hand met haar aan de slag te gaan. Al is het maar 10 minuten per keer.
Ze loopt nu nog te stressen als ik met haar naar de bak langs de weg loop (we hebben 2 rijbakken ). Dus ik ga nu regelmatig naar die bak om grondwerk te doen. Het rijden doe ik voorlopig alleen in de vertrouwde grote bak.

Ik had me voorgenomen om alles rustig met haar te gaan doen, dat heb ik in het begin ook gedaan. Maar toen het rijden goed ging ben ik denk ik toch te snel naar buiten gegaan met haar, terwijl het vertrouwen er nog niet was. Dus ik zal nu weer van voor af aan moeten beginnen.
En dat gaan we gewoon doen :)
Afbeelding

Even een foto van gisteren, helemaal moe van de indrukken tijdens de les. Maar ze deed zo haar best <3