Met een bus en trailer rijden zonder E-rijbewijs?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

Met een bus en trailer rijden zonder E-rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:01

Hoi bokkers!

ik wil graag wedstrijden met mijn pony (d-pony, New Forest) gaan rijden, alleen hebben wij geen 'gewone' auto maar een peugeot busje en een hotra trailer.

Mijn vraag is dus of wij met dit busje kunnen rijden met de trailer erachter zonder E-rijbewijs? Een vriend van mijn ouders, (hij werkt bij de verzekering en heeft er dus verstand van), zegt dat we dat mogen maar weer andere mensen zeggen van niet? Wij weten het niet meer...

dit is het busje dacht ik, zal ik morgen nog even nakijken, mijn vader is nu weg.
Afbeelding

dit is de trailer (zal morgen nog een keer extra nakijken of dit hem echt is, foto is van internet) het is een 1 1/2 paards trailer.
Afbeelding

ik ben benieuwd!

diega

Re: Met een bus en trailer rijden zonder E-rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:03

De combinatie moet minder dan 3500 kilo wegen.
Wat ervoor staat moet zwaarder zijn dan wat erachter hangt.
Dan mag je met B rijbewijs rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:04

Het geen ervoor hoeft niet meer zwaarder te zijn sinds kort al is dat alsnog wel zo verstandig

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:08

Als het een Peugeot busje is zal het wel een andere zijn als op de foto, dat is namelijk een Toyota :')

Het ledig gewicht + maximaal te laden massa van dit soort busjes komt al snel rond de 3 ton..
Dus ga er maar vanuit dat het niet mag..

Citaat:
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:10

De totale maximale massa van de auto/bus plus de totale maximale massa van de trailer mag niet boven de 3500 kilo uitkomen. Dus niet het daadwerkelijk gewicht maar dat wat op de papieren van de auto en de trailer staat. En bus zal al snel een tmm van 3000 kilo hebben, een anderhalfpaards trailer toch wel snel zo'n 1500 kilo. Even de papieren erbij pakken dus!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:11

Wij hebben de bus terug laten keuren zodat de combinatie niet te zwaar was. Zo ging het wel op het normale rijbewijs. Moest de bus zijn voor ons omdat we geen eigen trailer hebben, zouden we dat wel hebben dan zou ik de trailer terug laten keuren (naar gewicht paard kijken, kleine slag om de arm (naar boven afronden) en dan/gewicht trailer+paard pakken.)

Maar doe je dat niet (auto of trailer terug laten keuren zodat ze minder gewicht mee mogen nemen) dan mag het niet, maakt niet uit of het gewicht netjes onder de grens is. Zodra wat auto+trailer wegen en wat ze mogen laden boven die grens komt mag het niet op het normale rijbewijs.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:12

Peerke_ schreef:
Als het een Peugeot busje is zal het wel een andere zijn als op de foto, dat is namelijk een Toyota :')

Het ledig gewicht + maximaal te laden massa van dit soort busjes komt al snel rond de 3 ton..
Dus ga er maar vanuit dat het niet mag..

Citaat:
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

oh hahahah, ik googelde op peugeot en deze lijkt er heel erg op :Y)

hmm... Geen goed nieuws -O- Ik las op een of andere site (weet niet meer welke) dat er een uitzondering is voor een bus met een minimaal gewicht van .... kg van de auto. Dus vandaar dat ik toch een klein beetje hoop heb dat het toch kan

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:13

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:15

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:17

Wat voor bus is het? Mijn vriend heeft namelijk een Peugeot partner. Deze is alleen vrij ligt, waardoor ik er geen trailer mee wil trekken.
Een normale bus is al gauw vrij zwaar. Ik denk dat je al gauw boven de 3500 kilo komt.

Ik had dit probleem ook, maar heb inmiddels mijn be rijbewijs gehaald. Als ik jou was, zou ik toch proberen om dat ook te doen. Ik wilde het risico niet lopen om er een bekeuring voor te krijgen. Ik ga nu met een veel fijner gevoel op pad met mijn paard.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:31

S_imonee schreef:
Wat voor bus is het? Mijn vriend heeft namelijk een Peugeot partner. Deze is alleen vrij ligt, waardoor ik er geen trailer mee wil trekken.
Een normale bus is al gauw vrij zwaar. Ik denk dat je al gauw boven de 3500 kilo komt.

Ik had dit probleem ook, maar heb inmiddels mijn be rijbewijs gehaald. Als ik jou was, zou ik toch proberen om dat ook te doen. Ik wilde het risico niet lopen om er een bekeuring voor te krijgen. Ik ga nu met een veel fijner gevoel op pad met mijn paard.

Mijn vader is nu weg, zal het morgen vragen! Mijn ouders hebben helaas (voor nu) niet het geld om een E-rijbewijs te halen, ze zouden het wel graag willen, maar dat gaat financieel nu gewoon niet.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:39

de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
Link opgezocht die peerke heeft gegeven.
Dus maximaal gewicht auto, + maximaal gewicht trailer minder dan 3.500 dan mag je er mee rijden.
Dus gewoon in de boekjes kijken of kentekens op RDW.nl opzoeken.
Het is alleen een papierenkwestie, wat je werkelijk laad en mag trekken is weer een ander verhaal.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:51

Klopt helemaal, het maakt eigenlijk ook niks uit of de trailer nu leeg is of je er een paard inzet.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:10

Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van je ouders kijken. In dat geval inderdaad even goed uitzoeken :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:16

Waarom haal je niet je E? Via vakantieveilingen zo'n dagcursus, als je het haalt ben je met een beetje geluk met €300,- klaar. :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:22

ik heb altijd met een mercedes vito een 1 1,5 paards trailer getrokken en dat ging met een B rijbewijs, was samen iets van 3450 kilo.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:24

speurneusc schreef:
ik heb altijd met een mercedes vito een 1 1,5 paards trailer getrokken en dat ging met een B rijbewijs, was samen iets van 3450 kilo.

Ja werkelijk gewicht denk ik. Tmm op papier van zo'n combi ligt veel hoger.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:43

mamamier schreef:
speurneusc schreef:

Ja werkelijk gewicht denk ik. Tmm op papier van zo'n combi ligt veel hoger.

nee was grijs kenteken heeft ander gewicht dan geel en was oude type

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:49

Op grijs kenteken wegen ze echt niet ineens 1200 kilo of zo. Die busjes (ook de oudere versie wegen minimaal 1600 / 1700 kilo. Tel daar de maximale te beladen massa bij op en je zit al snel op minimaal 2400/2500 kilo. Dan hou je 1000 kilo tmm over voor je trailer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:53

weet niet hoe het in Nederland zit maar Belgen die voor 1989 hun rijbewijs gehaald hebben hebben de BE er "gratis" bij gekregen. Maar weet niet of dat iets belgisch of iets europees is geweest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:57

Als ik kijk naar de transit die weegt 1800 kilo en mag 600 kilo belading hebben. Dan heb ik 1100 kilo over voor trrailer en paard.

Maar je auto moet het ook nog mogen trekken, dat is nog belangrijker dan het juiste rijbewijs,
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-09-15 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:57

Mijn oude Vito op grijs kenteken woog 1500kg met 1000kg laadvermogen. Dat werd dus altijd met E een trailer erachter knopen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:00

karuna schreef:
Als ik kijk naar de transit die weegt 1800 kilo en mag 600 kilo belanding hebben. Dan heb ik 1100 kilo over voor trrailer en paard.

Maar je auto moet het ook nog mogen trekken, dat is nog belangrijker dan het juiste rijbewijs,

Dan heb je 1100 kilo over voor trailer gewicht en maximaal te laden massa.
Als de trailer 600 weegt en je mag 750 laden.. mag je het niet rijden met B rijbewijs.. al staat er een mini pony van 150 kg in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:01

Dat bedoel ik ook, alleen een beetje ongelukkig geschreven. Met een dikke lege tweepaards mag niet eens gereden worden met b alleen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:01

tenzij je laat terug keuren tot 500kg. Zou moeten voldoen met een D pony.