angst

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pboven

angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 12:18

wij hebben een paard gekocht.Om van de weide naar de (zand)piste te gaan moeten we door een poort in een heg, eigenlijk een gat in een heg dus.Toen we deze week (we hadden het paard toen 2 dagen) naar de piste en dus door dit gat wilde gaan, panikeerde Laïka (zo noemt ze dus) en vluchte ze weg (ze trok zich los )
Hoe kunnen we dit aanpakken ?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:23

Ik zou haar wat tijd gunnen. Tijd om te wennen aan de omgeving en aan jullie. Wat betreft de poort/heg, daar zou ik haar rustig aan laten wennen. Niet te lang achter elkaar op oefenen. Eerste keer gewoon aan de hand in de buurt ervan 5 min. wandelen. Dan steeds iets dichterbij en dat uitbouwen tot ze er doorheen gaat.
Goed belonen als ze rustig blijft en als ze schrikt haar gerust stellen en zelf rustig blijven. Ik zou er dagelijks niet al te lang op oefenen.
Kun je voor het rijden niet tijdelijk op een andere manier in de bak komen?

Yaralisa

Re: angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:19

Neem de tijd om haar te laten wennen aan haar nieuwe omgeving.
Probeer haar te uitbundig belonen bij ieder stapje die ze in de goede richting zet. Niet te lang oefenen, maar gewoon in kleine stukjes.
Is er niet een ander paard die er wel door durft zodat ze die kan volgen?

pboven

Re: angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 06:45

het is gelukt, waarschijnljk had mijn dochter haar te kort, we hebben Laïka wat meer halstertouw gegeven. Ook hebben we waarschijnlijk te snel naar de piste wilen gaan, na een weekje was ze meer op haar gemak.
bedankt voor de tips.