Nog wennen of pubergedrag?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca72

Nog wennen of pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 17:38

Beste bokters,

Sinds twee weken heb ik een nieuw paard van 5 jaar gekocht. Ze staat op een voor haar nieuwe stal, waar ze lekker veel buiten in de wei staat en 's avonds op stal staat. De eerste dagen was ze erg onrustig, wat logisch is want alles is nieuw voor haar. We hebben haar de eerste dagen alleen gepoetst en met haar gewandeld over het terrein. Het poetsen ging erg moeizaam omdat ze geen seconde stilstond. Ze heeft zelfs haar halster stuk getrokken toen ze een soort van paniek momentje had omdat ze vast stond en schrok van een geluidje. Na ongeveer een week hadden we een passend zadel voor haar gekocht en hebben we haar voor het eerst bereden. Ze is al volledig zadelmak en beleerd. Dit ging vrij aardig, alhoewel ze erg kijkerig was in de bak. Ze keek veel naar de paarden in de wei alsof ze wilde zeggen....daar wil ik ook staan...
Ze staat na twee dagen apart te hebben gestaan in de kudde en daar heeft ze een ruin als maatje gevonden waar ze erg op gefocust is. Daar hinnikt ze ook steeds naar als ze even uit de wei gehaald wordt om te poetsen.
We hebben ook al grondwerk gedaan met haar om haar te leren dat ze ons moet volgen en ons niet mag leiden, dat lukt al vrij goed. Het is gelukkig een erg braaf paard.
Maar het lastige is dat ze maar niet stil staat met poetsen en dat ze zodra het halster afgaat zich omdraait en weg wil lopen. Waardoor ik erachteraan moet lopen om het hoofdstel in te kunnen doen. Dan heb ik de teugels wel om haar hals, maar ik kan haar niet houden. Ze is 1.73 m en erg sterk dus je kunt je voorstellen dat het op deze manier niet echt lekker gaat. Met poetsen zet ik haar steeds weer terug op de oorspronkelijke plek in de hoop dat ze het een keer door krijgt.
Mijn vragen aan jullie zijn: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze stilstaat bij het poetsen en dat ze naar het bit toekomt zodat het hoofdstel in doen makkelijker zal gaan? En ik vraag me af of dit nog wennen aan de nieuwe situatie is, dat ze dus onrustig is? Of dat het toch echt uitproberen is en pubergedrag?

Ben benieuwd naar jullie tips.

Anoniem

Re: Nog wennen of pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:43

Het is geen van beide, geen uitproberen en ook geen pubergedrag. Het is stress. Nieuwe omgeving, nieuwe kudde. Alles aftasten, onzeker wanneer je paard bij de kudde weg is. Dat gebeurt wel vaker, dat ze zo onrustig zijn in het begin.
Probeer haar op jou te laten letten als je met haar werkt, verder het onrustige een beetje negeren, niet voeden met straffen of spanning. Het zal vanzelf minder worden. :j

Het weglopen met hoofdstel is wel een dingetje, dat is onopgevoed. Doe het halster anders om haar nek, maar wees ook consequent en handig. Zorg ervoor dat het paard gewoon niet weg kan.