ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekeeee

ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:23

Ik weet niet of iemand die hun kent dit leest en het hun verteld maar ik hoop het natuurlijk niet.

Al zo'n 4jaar of langer verzorg ik een shetlander, nou ja ik geloof niet dat het een ras echte is want het is echt een grootte. De eigenaren zijn bang voor hun eigen shetlander, hierdoor krijgt die weinig aandacht en voer word de bak in gegooid en hij heeft 2 kleine weides en een stukje zand voor de stal, de weides gaan maar af en toe open omdat het gras anders niet groeit en dat is zonde vind de baas. hij gaat weinig na de hoefsmid en tandarts. Eerder ging ik bijna elke dag en werkte ik ermee en gaf hem voer als ik zag dat die weer heel erg afviel. dit ging hartstikke goed en mij deed hij nooit wat. Ik was duidelijk en als ik eten gaf, deed ik het eerst in de bak en daarna mocht die eten. door omstandigheden was ik een tijdje niet geweest en zou de oude verzorgster het weer even overnemen deze werd zwanger en ging niet meer. Na een tijdje niet te zijn geweest en shet dus tijdje vakantie gehad. Kwam ik weer: ik zag dat hij erg vies was, veel verharen, zwart drink water, heel korte wei, zand was alleen nog modder, en een shetlander die erg gemeen was geworden. Ik wou even kijken hoe hij liep omdat ik twijfelde over de hoef lengte. Ik nam hem mee na de wei en kreeg gebok naar me en met eten geven vloog hij de schep aan en ben nu weer een aantal keer gegaan en wat ik ook doe het blijft. als ik aan kom, komt die blij hinnikend aan rennen, maar zodra ik de wei in wil ook alleen als ik de wei in ga om poep te scheppen vliegt hij je aan. Ik kan niks meer doen en ik ben wel streng want ik laat me niet trappen en bijten maar de bazen zijn al zo bang en dat stralen ze ook uit, en er over praten, ook over de verzorging heeft geen zin en ik weet gewoon niet meer wat te doen want zo is het niet meer leuk en hartstikke gevaarlijk.

Sorry voor het lange verhaal maar ik weet het even echt niet meer. Al het hulp is welkom en als iemand aanbiedt mee te gaan die in de buurt woont echt ik pak alle hulp aan!

Als jullie meer willen weten, gewoon vragen /3

Jorex

Re: ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:26

Is t een hengst? Dan zou ik aanraden om een te castreren. Verder gewoon consequent hem uit je ruimte houden met een zweepje. Als hij gemeen wil doen, hem voor zijn en gewoon niet te zacht aanpakken die hap. Hij denkt dat ie de baas en dat is hij ook over de eigenaren. Maar als jij er bent, ben jij de baas en dat moet ie leren. Waar zit je qua regio, wil namelijk best eens mee?

marlissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:38

misschien is er in de tussentijd wat gebeurt toen jij een tijdje niet was geweest? misschien is hij/zij ook wel gemeen aan het worden door de (te) kleine ruimte? of het kan ook zijn dat hij ergens pijn heeft (bijvoorbeeld in zijn hoef of verzin het zelf) want sommige paarden worden daar ook wel agressief van. dit zijn maar mogelijkheden hoor, het hoeft niet zo te zijn. en zoals fennadev zegt kan ook wel kloppen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:49

Staat ie alleen? Klinkt cru, maar gewoon naar de slager brengen. Paard is nu niet gelukkig, eigenaren zijn er niet blij mee en ik lees (misschien fout) tussen de regels door dat jij het ook meer als een verplichting ziet dan een pleziertje.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:53

Pijn ergens moet ook worden uitgesloten, maar ik denk Door het verhaal van eigenaren die bang zijn etc toch algauw aan dominantie bij de shet. Ik heb verder ervaring met een gemene shet (die is na castratie zo mak als een lam geworden) dus wil best wel eens langskomen. Ik woon in Friesland.
Ik had m ook allang naar een beter huisje gedaan als ik de eigenaar was geweest eerlijk gezegd en dan niet perse de slager.

Mariekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 15:16

volgens mij is het nog een hengst, jammer genoeg valt er niet echt met de eigenaren te praten en castreren kost geld en ik zelf heb dat geld helaas niet. ik zelf ben streng voor hem want ik laat hem niet in mijn ruimte komen en dan krijgt hij inderdaad een tik. over de eigenaren is die de baas omdat ze bang zijn, hier heb ik heel veel aan proberen te doen maar niet echt veel vooruitgang geboekt alleen dat die hem nu durft te aaien als ik erbij ben. het kan inderdaad door de ruimte zijn maar dat is al vanaf het begin zo, en het ging heletijd goed tot ik even niet geweest ben. Hij staat inderdaad alleen en ik ga er heel graag na toe en vind het er altijd leuk. Slager is een optie maar de eigenaren willen hem niet kwijt. 2/3 jaar geleden poging gedaan tot overkopen en willen verhuizen maar dat wouden ze niet omdat ze hem dan gingen missen.. Ik kom uit Doetinchem.

horsefriend9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:21

mischien komt het doordat hij alleen staat. paarden/pony's kunnen chagarijnig worden als ze alleen staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:23

Rex_Rolfo schreef:
Staat ie alleen? Klinkt cru, maar gewoon naar de slager brengen. Paard is nu niet gelukkig, eigenaren zijn er niet blij mee en ik lees (misschien fout) tussen de regels door dat jij het ook meer als een verplichting ziet dan een pleziertje.

Dit vind ik een ongelooflijk grof antwoord!!!!!!!!!Meisje heeft problemen met VERZORGPONY en krijgt dit :( advies! Nou zeg.

Mariekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 15:32

Ja, snap dat ze dan chagrijnig worden maar dan moet die juist toch nog blijer worden als iemand hem aandacht geeft ;p. Hij komt altijd blij hinnikend aanrennen maar zodra ik klaar ben met borstelen begint de ellende

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:38

tja dat is wel lastig, het enige is consequent maar dat ben je al. misschien een keer kijken voor een maatje voor hem en felle merrie haha. maar dan eerst even knip in de balletjes. Dan heeft hij in elk geval gezelschap zeg maar dat het in zweden zelfs verboden is een dier alleen te zetten.

Mariekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 15:48

Er 1bij zetten zou geweldig zijn maar daarvoor is de ruimte te klein en met zn 2e in dat stalletje, kunnen ze alleen naast elkaar staan:( vind zelf ook dat paarden altijd samen moeten staan helaas deeld niet iedereen deze mening.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:53

anjali schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Dit vind ik een ongelooflijk grof antwoord!!!!!!!!!Meisje heeft problemen met VERZORGPONY en krijgt dit :( advies! Nou zeg.

Advocaat van de duivel...

Jap ik snap de reactie wel.
Als eigenaren niets aan willen doen? Zo is hij onverkoopbaar, en geld tegen aan gooien willen zulke mensen vaak toch niet (Makkelijk zo'n grasmaaier... Thats it)

Meid... TS.... wat ben jij een topverzorger. Maar als het niet gaat? Stekker er uit... en niet meer verzorgen.
Laten ze hun knol zelf maar opvoeden.

Jij verdient beter!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:55

anjali schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Ongeloofelijk grof vind ik wat grof uitgedrukt, maar het is niet echt een liefliefknuffel reactie, dat ben ik met je eens. Bovendien is TS de lagere school al ontgroeit, waarom zou een minder leuke optie dan niet genoemd mogen worden?

Bekijk het eens vanuit het oogpunt van de pony, je staat de hele dag in je uppie, testosteron giert door het lijf maar iets te doen is er niet. Ritje naar de slager is voor het dier niet anders dan ritje naar een nieuwe wei, die heeft echt geen tomtom in de trailer die roept "slager na 3 km".

Eigenaren willen hem niet weg en TS verzorgt hem graag, dan is met een rustige consequente aanpak het gedrag wel weer onder controle te krijgen. En dan nog kijken hoe de goudvis-in-een-kommetje omstandigheden verbeterd kunnen worden, dan komt het helemaal goed :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:56

maralyn schreef:
Advocaat van de duivel...

you got it ;)

Mariekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:01

Ja voor hun is het inderdaad gewoon een grasmaaier, dat eet en drinkt en heel soms is na tandarts moet of hoefsmid. Toen ik hem een tijd niet kon verzorgen door omstandigheden ging ik hem echt missen en heb gewoon medelijden met hem hij verdient ook alle liefde, hij kan namelijk super lief zijn dat heb ik ervaren, en ben zelf geen opgever wil er alles aan doen. Alleen ik heb zelf geen geldboom.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:02

anjali schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Ik vind het feit dat die pony in zijn eentje staat velen malen zieliger dan de pony naar de slacht doen. Nu is dit natuurlijk geen oplossing gezien de pony niet van TS is.

TS, ik zou de eigenaren proberen te overtuigen nog een pony te nemen, of de pony weg te doen. Op zo een moment moet je prioriteiten stellen en ik vind twee pony's in een kleine ruimte minder erg dan dat een pony helemaal alleen staan. Een pony of paard ergens in zijn eentje neerzetten valt eigenlijk al onder psychische mishandelingen en daarvan ervaar je nu de consequenties.

Mariekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:16

Het zijn al wat oudere mensen en zoals de meeste weten, ze weten alles beter en hebben meer verstand van hun paardje dan een meid van 19.. praten al vaak geprobeerd.. mensen zijn zeer weinig thuis of ik kom op de verkeerde momenten of de klein kinderen zijn er en die vinden lesley helemaal geweldig maar omdat de eigenaren bang zijn mogen de kindjes alleen soms door het hek aaien. Eerder hadden ze een gewone poort en werd Lesley wel is meegenomen en gingen ze op de weide crossen vond die geweldig. Volgens de oude verzorgster die ging in begin nog vaak mee naar stal en gaf les, mocht dit, achteraf mocht dit niet gelukkig wisten ze niet dat ik mee was die keer, maar ze vonden dat te gevaarlijk want stel dat die je eraf gooit en weg rent, gelukkig deed die dat nooit want hij vond het veelste leuk. alleen nu hebben ze al een tijd een elektrische poort, sinds dat ze toen erachter kwamen dat de oude verzorgster haar wel eens meenam en de kleine kinderen de poort open kregen, dus na buiten gaan kan niet meer. hij heeft 2 weides achter elkaar en ze zijn meer lang dan breed dus kan meer vooruit rennen dan rondjes maken, we hebben aangegeven dat het beter is er 1 wei van te maken zodat die nog langer is en de breedte ook iets groter word, dit kon niet omdat gras dan overal kapot zou gaan en kaal zou worden in plaats van om ste beurt
Laatst bijgewerkt door Mariekeeee op 16-09-15 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:18

Ik vind stiekem dingen ondernemen zonder de eigenaar te verwittigen ook niet bepaald chique :o

Mariekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:21

Ik wist toen niet beter dat het mocht, en voor mij was het eenmalig toen ik er achter kwam dat ze het liever niet hadden ben ik niet meer mee geweest. vind zelf namelijk dat je toestemming moet hebben stel dat er wat gebeurd. Heb het even aangepast, lees het terug en lijkt net inderdaad of ik ook vaker meeging.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:43

Dat is makkelijk om meteen te zeggen castreren of stoppen met verzorgen. Volgens mij is meneer altijd al hengst geweest en heeft dit nooit voor problemen gezorgd, dus waarom is zijn testosteron nu opeens een probleem? Lekker makkelijk om het diertje zijn mannelijkheid af te pakken om maar van de problemen af te zijn. Stoppen met verzorgen zou voor mij ook geen optie zijn, zeker niet als ik wist dat het beest aan zijn lot wordt overgelaten.
Ik lees dat je 19 bent, is het geen optie om de pony te kopen of leasen zodat jij meer zeggenschap hebt? Ik denk namelijk dat hij zich enorm verveelt, misschien wel pijn heeft en met een consequente eigenaar weer een happy shetje kan worden.

Mariekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 20:47

Jaa klopt ben 19, kopen of lease zou ik graag doen heb helaas geen weiland of geld genoeg voor de goede verzorging of dierenarts kosten:( pijn zou ik graag willen uitsluiten maar dan zou er iemand mee moeten of het zou moeten kunnen via fotos want zelf betalen word het helaas niet:( wil echt dat hij weer happy word, daarom hoop ik iemand te vinden die mee wilt om te kijken.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:16

Misschien heeft het ook wel te maken met dat hij zich een soort verraden voelt? Als je eerst alles met hem kon en hij je helemaal vertrouwde kan ik me best voorstellen dat dit paardje zich in de steek gelaten voelde en daarom nu zo reageert.

Persoonlijk denk ik dat je dus gewoon geduld moet hebben en hem moet laten zien dat je wel te vertrouwen bent. Zodra hij je weer vertrouwd zullen de problemen vanzelf ophouden denk ik. Dus vooral veel belonen als hij braaf is en blijven laten zien dat jij de baas bent en hij dus respect voor je moet hebben.

Mariekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 21:17

Jaa snap ik best voelde mij ook heel schuldig maar school en stage gingen jammer genoeg voor. Ik laat zeker zien dat ik de baas ben en beloon hem bij goed gedrag en heb weer een nieuwe klikker en dat werkte toen super. Merkte vandaag dat het al stuk beter ging:)

Maar ik denk ook dat hij groot en deels blij was omdat ik hem even de wei in liet en liet rollen daar want allebei de weides waren dicht en meneer stond alleen op het stukje modder

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:31

Ik begrijp dat sommige dingen echt voorrang hebben maar dacht even uit het oog punt van de shet ;)

hoop voor je dat hij inderdaad snel bij draait en het gewoon weer leuk vind als je er bent. Is voor jullie beide natuurlijk veel leuker

Mariekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 09:48

Jaaa snap ik :)

Hij komt altijd blij hinnikend aan en poetsen vind die geweldig maar aan het werk nog niet echt, snap het ook wel hij denkt natuurlijk, daar gaat mijn vakantie, was net zo lekker rustig hihi. Maar bouw het heel rustig op en als we klaar zijn gaat die ook meteen even lekker rollen :)