Nieuw keurmerk caps

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Nieuw keurmerk caps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 21:46

Hallo,

Ik hoor laatst veel dat er per 1 januari een nieuw keurmerk is voor caps.
Ik vroeg mij af of er iemand is die weet wanneer dit keurmerk verplicht gaat zijn op wedstrijden en onze oude EN-1384 capjes niet meer mogen??

Als dat vanaf 1 januari gelijk is moet ik hard gaan sparen namelijk _O-

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:50

Hopelijk mogen de caps die voor die tijd verkocht zijn wel nog mee doen :)) Anders kan m'n samshield cap van 300 euries de kast in -O-

paardje1983

Re: Nieuw keurmerk caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:52

Gewoon thuis mee blijven rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:57

WD-V ---> RUI

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 22:00

Vraag gaat dus niet om de caps zelf maar wanneer het nieuwe keurmerk op de wedstrijden verplicht is :P Vandaar mijn keuze WD-V :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:01

Ik hoorde er laatst in de Epplejeck ook iemand over, maar ik weet er het fijne niet van :) ik heb er zelf ook niets mee te maken omdat ik eigenlijk alleen thuis rijd en les in het dorp. Ik ben wel benieuwd wat de nieuwe eisen zijn en of bepaalde al bestaande caps wel onder dit keurmerk zouden kunnen vallen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:00

Volgens mij is het enige dat het huidige keurmerk binnenkort verloopt en er nog geen nieuwe standaard/keurmerk is. Er zal ongetwijfeld een overgangsfase zijn waarbij de EN1384 nog wel zullen mogen. Als het keurmerk verloopt is het niet zo dat je cap opeens niet meer veilig is. Hij is nog even veilig als gisteren.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook mooie kans voor de fabrikanten om een centje bij te verdienen. Nu al stiekem caps maken volgens de waarschijnlijk nieuwe standaard en het nog niet in caps vermelden. Vanaf de start van het nieuwe keurmerk/standaard een nieuw labeltje en voila. Er zullen altijd mensen zijn die dan een nieuwe cap zullen kopen. :D Ik wacht nog wel even op het nieuwe keurmerk en mss dat ik er dan nog wel eentje bij koop voor op stal bij mijn bijrijdpaard. :=

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:05

Ik hoorde van een EJ verkoopster (hoe betrouwbaar dat is weet ik niet) dat zelfs het paarse capje van mn dochter door de keuring zou komen.. Dan zal een samshield dat ook wel doen, hoop ik...

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:12

Huidige norm blijft gewoon geldig voor knhs en zelfs fei.
In de tijdelijke norm zijn er van diverse merken al caps te koop

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:31

De caps met EN1384 worden momenteel niet meer geproduceerd.
Er is een tijdelijke norm, de VG01, omdat er nog geen nieuwe officiële norm is.
Tot die tijd produceren de fabrikanten is deze lijn.

Eerst moeten ze vanuit Europa dus een nieuwe veiligheidsnorm gaan vaststellen.
Daarna moet er geproduceerd worden en getest.
Dus vooraleer de nieuwe norm een verplichting wordt op wedstrijd, gaat er alweer heel veel tijd overheen.
Denk niet dat je je zorgen moet maken, dat je met je huidige cap volgend jaar niet meer zou mogen starten. :)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:40

Er is net op de website van samshield verschenen, dat de nieuwe helmen die nu nog in productie zijn, onder de vg 01 zullen geproduceerd worden, maar dat deze en alle EN 1384 nog zeker 5 jaar zullen toegelaten worden op wedstrijd! :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 14:26

Mijn huidige cap moet binnenkort echt eens vervangen worden, dus ik ben op zoek naar een mooie en goede cap die weer een tijdje mee kan. Ben dan ook wel bereidt redelijk wat er voor te betalen, maar dan wel voor een cap die aan de nieuwe norm voldoet. Deze caps lijken wel onvindbaar. Er is een overvloed aan "oude collectie caps", maar ik vind er maar weinig met het nieuwe VG01 keurmerk?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 14:33

Ik heb een oude Charles Owen liggen,gebruik ik thuis ook en soms op 'n wedstrijd.ben dr nog nooit mee gevallen en is nog nooit gevallen....(ich bin zunig)...
Speciaal gekocht omdat de veiligheidscaps verplicht gingen worden....nou zit je dan mooi mee te kijken -:(-
Koste toen FL325,00 ik vond het nogal wat....

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:13

Degene met het nieuwe keurmerk komen dan ook nu deze periode maar in de winkel :)
Ik weet dat er een heel deel deze herfst zullen uitgeleverd worden.

Vivana: het is rot voor iedereen. Ik heb ook een Charles owen én een dure samshield voor op wedstrijd..

Maar aan de andere kant, duurt het wel nog vijf jaar he. Valt heus nog wel mee!

Obrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:51

Gelukkig dat het nog 5 jaar duurt, dan ben ik wel aan 1 of 2 maatjes groter toe.
Zit nu met een uvex en koop liever niet een nieuwe. :=

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:06

Sorry voor zo'n ouder topic op te rafelen :o :')
maar ik las dit toen ik samshield in typte en ben nu wel geïnteresseerd.. Geld dit keurmerk ook in België? (ik neem aan van wel aangezien ik daarnet Europa las :+ )

Ik ben nu net van plan om voor het eerst eens een dure goede cap te kopen, ik heb een samsield in mijn gedachten. Deze wordt zowiezo besteld dus nieuw gemaakt bij het bedrijf aangezien ik een 'dressage chin strap' wil en die leveren ze niet standaard. Maar heeft deze cap dan ook het goede keurmerk al? want ben toch wel van plan zo lang als het gaat te doen met die cap hoor...

Maar wil ook geen 5jaar meer wachten want ik ben onlangs met mijn oude cap gevallen (voor de 1e keer in een hele lange tijd :') ) en vind dat deze nu toch wel aan vervanging toe is...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:01

Hoi,
Ja dit geldt ook in België. Maar geen paniek. Als je nu een nieuwe samshield bestelt, dan krijg je keurmerk vg1. Ook de helmen met en 1384, mogen verkocht worden zolang de voorraad strekt én ruiters mogen ze blijven gebruiken, dus ook op wedstrijd, totdat de helm echt versleten is!
Dit is ons door meerdere leveranciers bevestigd. Dus helemaal geen paniek nodig! :)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:54

top! :D

Mauzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:00

Als ik het dus goed begrijp is er op dit moment nog geen nieuw keurmerk maar komt deze er wel aan?
En de huidige caps mogen gewoon nog gebruikt worden zolang deze niet versleten zijn?

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:05

Sinds december is het oude keurmerk vervallen waardoor deze de oude caps niet meer mogen produceren. Met deze caps mag nog wel gereden worden en gestart etc. voor minstens 5 jaar.
Er zijn al een aantal caps(merken) die met de tijdelijke norm werkte voordat deze aan de orde was, uit mijn hoofd zijn dat Samshield en KEP maar dat weet ik niet 100% zeker.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:52

Oud topic, maar ik denk dat mijn vraag hier toch het beste past.

We hebben nu al bijna 2 jaar een tijdelijke norm voor caps - heeft iemand enig idee wanneer de nieuwe norm ingevoerd wordt? De laatste berichten die ik daarover kan vinden, spreken van afgelopen zomer of dit najaar (2016). Alvast bedankt als je hier meer informatie over hebt!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:54

Niemand? Jammer, had gehoopt op wat meer duidelijkheid :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 14:38

Volgens mij is er nog weinig duidelijkheid ;)

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:50

De nieuwe norm ligt er al een tijdje. Echter, zodra een land uit de EU daar iets op aan te merken heeft moeten deze plannen worden aangepast en moet er weer een periode zijn dat andere landen wijzigingen mogen aangeven. Dat is tot nog toe steeds gebeurd. Wanneer er nu niemand bezwaar maakt/opmerkingen heeft kan de norm er rond januari doorkomen bij de EU. Deze norm moet dan vertaald worden naar alle mogelijke talen in de EU (i.v.m. juridische gedeelte) en kan dan pas naar de leveranciers. Die moeten dan vervolgens weer om de tekentafel, modellen aanpassen, productielijnen aanpassen en vervolgens alles laten goedkeuren. In sommige landen mogen de caps dan al de europese markt op, andere landen hebben te maken met een aantal keuringsinstanties. Op zijn vroegst zijn dan rond het einde van de zomer 2017 de eerste caps op de markt. Let wel, dan moet nu geen land meer bezwaar aanmaken zodat de nieuwe norm er in jan/feb door komt.

De nieuwe norm zal maar in detail afwijken van VG1, niet zo'n grote veranderingen als we eerst hebben gezien dus. Het proces bij de leveranciers zal naar verwachting dus sneller gaan dan de vorige keer.

Sommige merken voldoen aan een ander keurmerk, dat hogere eisen stelt dan CE1384/VG1. KEP Italia en Charles Owen bijvoorbeeld voldoen aan het PAS/Kitemark keurmerk.

Ik hoop dat ik zo je vragen heb kunnen beantwoorden :)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:57

Wow bedankt voor het uitgebreide antwoord _Roxanne! Duidelijk zo :j