Paard heeft verlatingsangst, raakt totaal in paniek...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quarter4you

Paard heeft verlatingsangst, raakt totaal in paniek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 10:00

Ik heb een vraagje, ik sta sinds 2 weken op een andere stal in een kudde van 4.

Als er een van de paarden weggaat dan raakt mijn paard totaal in paniek, de 1e keer is hij door de hele omheining gegaan.. door hekken/gaas/hout en draad... niks hield hem tegen.

Hij heeft daarbij flinke wonden opgelopen....

Maar ik ben nu als de dood dat als een ander paard weer weggaat dat hij hetzelfde doet.

Ik heb al een keer geprobeerd dat een ander persoon een paard meenam om te kijken hoe hij nu reageert... dan begint hij toch te hinniken en te rennen. De plek waar hij door heen is gerend had ik afgezet... maar weet niet of hem dat weerhoudt om ergens anders doorheen te gaan...

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Weet iemand wat ik het beste kan doen?

geerke

Re: Paard heeft verlatingsangst, raakt totaal in paniek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:36

is het bij een bepaald paard of maakt het niet uit welk paard de kudde verlaat?
Misschien moet hij nog wennen?

quarter4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 14:16

Nee, het is met elk paard dat weg gaat... dat maakt niet uit.

Als ik zelf met hem wegga is het geen probleem, hij vind dat prima, kan makkelijk alleen weg.
En ook de rest blijft rustig...

Maar als er een ander paard vertrekt dan raakt ie in paniek. Weet niet zo goed hoe of wat ik kan doen zodat hij vertrouwd dat het andere paard gewoon terug komt...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:09

Bijzonder en gevaarlijk. Meestal is het andersom na een verhuizing: paard raakt gestrest/ in paniek als hij/zij uit de kudde gehaald wordt, dat is een stuk beter te hanteren dan wat jouw paard doet. Misschien is het verstandig om hem even een tijdje apart te zetten, hopelijk blijft hij dan veilig staan en raakt hij geacclimatiseerd zodat hij later weer veilig in de kudde kan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:12

Denk dat het gewenning is. Misschien kan je de anderen verzoeken even 2 weken met je rekening te houden. Kunnen ze op stal. Anders even alles op stal zetten. Is een kwestie van gewenning en wordt vanzelf wel minder lijkt me

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:43

Hoi TS, want een vervelend probleem zeg!

Er zijn veel paarden die na een verhuizing meer stress ervaren dan ervoor. Voor een deel van die paarden is dat een kwestie van gewenning. Het kan heel goed dat jouw paard na verloop van tijd wat rustiger gaat worden. Twee weken is nog relatief kort.

Mocht het niet beter worden; in een ander topic van een jonge Bokker heb ik het onderstaande advies gegeven. Misschien heb je daar ook iets aan:

Dit is een probleem dat voor een deel op te lossen is, maar wat best wel even tijd kan vergen. Dat zit 'm in het feit dat 'alleen' zijn voor paarden eigenlijk iets onnatuurlijks is. Ze staan van nature in de kudde met andere paarden om zich heen. Sommige paarden hebben meer last van 'verlatingsangst' dan anderen en zo te lezen heb jij dus net een paard wat hier wat meer moeite mee heeft.

Het feit dat je nu op een andere stal staat, kan er best mee te maken hebben dat je paard er nu wat meer last van heeft dan eerst. Een vreemde, nieuwe plek.

Vraagjes: hoe staan je paarden er overdag bij? Gewoon buiten? En als dat zo is, merk je dan verschil in het gedrag? Ik weet niet of je ze allebei rijdt, maar mochten ze nou allebei tegelijk gereden worden, wat doen ze dan?

Voor nu zou je het zo kunnen oefenen, dat je Prikkie (geweldige naam trouwens!) op stal zet met een beetje afleiding. Een beetje voer bijvoorbeeld. Zijn vriendje laat je dan nog heel even uit beeld, maar wel dicht in de buurt.
Op het moment dat je ziet dat Prikkie zich een heeeel klein beetje ontspant, bijvoorbeeld omdat hij even niet gefocust is op het alleen zijn, maar op het voer, dan haal je direct vriendje Daytie er weer bij. Als je dat blijft herhalen, dan leert Prikkie dat als hij zich ontspant, dat dan zijn vriendje terug komt.

Als je dit consequent blijft oefenen en goed op de timing van het belonen (terug halen van het vriendje) blijft letten, dan kan het goed zijn dat na verloop van tijd je paard beter alleen leert staan. Succes!