Eigen manege beginnen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boussetjexxx

Eigen manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 20:19

Hallo

Ik heb enkele vragen.
Ik ga morgen gaan kijken naar een huis met stalling en weide het is de bedoeling om er een manege te beginnen.
Graag wat informatie gehad omtrent vergunningen, verzekeringen, enige diploma daar voor nodig? Wat mag ik allemaal niet over het hoofd zien?

Mvg kelly

Charlottemv

Re: Eigen manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:21

Voor verzekeringen zou ik gewoon iemand van de verzekering bij je thuis uitnodigen. Die kunnen je goed voorlichten voor wat je als bedrijf wel en niet nodig hebt.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:22

Voor het lesgeven heb je wel een diploma nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:25

Je gaat al naar een locatie kijken, en nu pas nadenken over deze onderwerpen?

:o?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:25

Misschien voordat je naar huizen gaat kijken eerst verdiepen in regels/ wetten etc. En een business plan maken om op een manege winst gevend te maken of alleen al geen verlies te draaien moet je wel een heel goed uitgedacht plan hebben.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:31

Sonja schreef:
Je gaat al naar een locatie kijken, en nu pas nadenken over deze onderwerpen?

:o?

Dat was mijn eerste gedachte ook! Ik zou toch denken voordat je iets gaat bekijken je dit soort info al hebt ingewonnen en een businessplan hebt gemaakt.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:35

Wat niet... in beginsel gaat dit je hoofdbron van inkomen worden wat zullen de kosten zijn. Wat hou je er aan over. Is het dus überhaupt financieel haalbaar. Moet je de woning financieren met vreemd geld of heb je zelf wat achter de hand. Daarnaast welke activiteiten wil je precies gaan ontplooien en in welke vorm. Welke klanten wil je aantrekken (specifieke doelgroep oid).

Als je deze ideeën klaar hebt (bedrijfsplan) kun je met deze concrete plannen naar de gemeente/bank en verzekering agent en ook concreet opzoek naar een pand wat geschikt is voor deze activiteiten.

Wanneer je financieel afhankelijk wordt van enkel deze manege bezint eer ge begint...

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:37

Misschien kwam dit ineens (eerder dan verwacht) op haar pad en dacht ze ik ga gewoon lekker kijken en als het wat is gaan we stappen ondernemen om te kijken of het rendabel te krijgen is. We gaan er allemaal maar zomaar vanuit dat ze ervan moet leven, maar misschien is geld geen issue en dan stap je toch heel anders in zo'n avontuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:41

Ja dat kan. Het is Bokt tenslotte, daar kan alles :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:46

Ook al komt het "opeens" op je pad... Dan nog moet je weten wat ze er in de buurt aanbieden en tegen welke prijzen... Stel je hebt geen binnenbak, en een andere stal wel... dan zit je alweer met de prijs. Veel mensen kiezen voor luxe ;) Of kun je het compenseren met wat anders? (kleinere lessen, betere paarden etc.)

Kijk eerst eens wat je kan vragen en of het dan nog leuk haalbaar is? Want de kosten zijn goed uit te rekenen... Kosten van de hypotheek, rente, wat de paarden aan huis kosten etc. dat is allemaal wel redelijk goed in te schatten (onverwachte DA kosten dan weer wat minder)... Maar ga je dan wel de kosten eruit krijgen? Neem aan dat je niet meteen met 10 paarden gaat starten? Of heb je al een klantenkringetje?

Verzekeringstechnisch durf ik het zo ook niet te zeggen. Zou ik echt met iemand om de tafel voor gaan zitten... Het klinkt natuurlijk heel leuk.. Maarja...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:53

Daar komt gigantisch veel bij kijken en zo'n groot bedrijf is bij de meeste huizen niet eens mogelijk gezien het bestemmingsplan. In hoeverre heb je al info gezocht?

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:54

Ik heb alleen verstand van het stukje dat onder het omgevingsrecht valt.

Eerst kijken of het binnen het bestemmingsplan past. Zo niet, dan zou ik op zoek gaan naar een andere locatie. Het wijzigen van de bestemming kan een duur en langdurig proces zijn en is lang niet altijd mogelijk.

Qua milieu: vanaf 100 paarden pas een vergunning nodig. Daaronder een Melding Activiteitenbesluit en daarmee voldoen aan de algemene regels uit dit besluit (gemeente/regionale uitvoeringsdienst/omgevingsdienst). Mogelijk een NB-wet vergunning (provincie). Misschien een lozingsvergunning (waterbeheerder) en een watertoets (compenseren voor vergroot verhard oppervlak).

Ik zou bij de gemeente zo snel mogelijk een vooroverleg aanvragen, bij voorkeur met een milieudeskundige van de uitvoeringsdienst/omgevingsdienst erbij.

Heb je wel al een businessplan opgesteld?

Houd er rekening mee dat als je een bestaande stal overneemt die nu in gebruik is door particulieren je misschien aanpassingen moet doen om aan de regels te voldoen. De kosten hiervoor kunnen aardig oplopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:09

Natura 2000 wet is ook wel een dingetje qua wetgeving tegenwoordig Catfish, dat red je nooit tot 100 paarden :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:10

Al sneller zit je er aan hoor... Ken ook een woning die te koop stond met binnenbak, buitenbak, alles erop en eraan en daar zat (als ik me niet vergis) een vergunning voor 33/34 paarden op :S

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:13

ruitje schreef:
Natura 2000 wet is ook wel een dingetje qua wetgeving tegenwoordig Catfish, dat red je nooit tot 100 paarden :)

Precies. Dat zit allemaal behoorlijk op slot. Overigens is het de NB-wet die de Natura 2000 gebieden beschermt. (Van dit stukje heb ik ook niet veel meer dat basiskennis hoor. Die kennis zit allemaal bij de Provincie en de ecologische adviesbureaus :z) Maar ik gok (en hoop) dat TS niet van plan is meteen 100 paarden te gaan houden.

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:16

Liannetje86 schreef:
Al sneller zit je er aan hoor... Ken ook een woning die te koop stond met binnenbak, buitenbak, alles erop en eraan en daar zat (als ik me niet vergis) een vergunning voor 33/34 paarden op :S

Als dat een Wm-vergunning is is die oud en inmiddels gezien als melding Activiteitenbesluit. Neemt niet weg dat er mogelijk wel NB-wet vergunning, lozingsvergunning, bouwvergunning, etc zijn, of dat er andere activiteiten op het bedrijf plaatsvonden waardoor het vergunningplichtig was. In dat laatste geval horen de dieren daar dan ook bij.

Boussetjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 21:56

Dank u voor de snelle antwoorden.
Het zit zo ik heb twee paarden en ik betaal stalling.
Nu komt er opeens een pand op mijn pad waarvan ik denk super! Daar kan ik me paardjes op steken ( zonder enig meer) . En dit is de bedoeling uiteindelijk... Maar er is stalling/wei/grote loods... Dus kan er daar wel 'n potentieel inzitten naar meer.. Vandaar mijn vraag.. Ik zelf ben verpleegster en dit blijf ik ook... Maar de mede eigenaar heeft wel tijd voor de paarden overdag... Wie weet wat de toekomst
brengt ( met enige goede adviezen)
Alvast zijn er maar zes stallen ds twee voor mij en zonnig nog vier paarden/pony's kunnen plaatsen.. ( klein schuldig dus)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:36

Wil je nou een manege beginnen of een pensionstal? Daar zit nogal verschil in nl.

Boussetjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 22:38

Pension heeft me voorkeur

ecools

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:42

Tot 5 hobbypaarden hoeft het meestal nog geen bedrijf te zijn, maar kan alles prive blijven. Scheelt een hoop administratie en vergunningen. Qua bestemmingsplan is een manege vrij lastig, vanwege de verkeersaantrekkende bewegingen. Met 5/6 paarden zal dit echter nog wel meevallen. Een paardenhouderij geeft wat meer kansen, indien je toch bedrijfsmatig e.e.a. op wil zetten. Een wijziging bestemmingsplan is wel degelijk mogelijk, zeker wanneer je meelift op de 10-jaarlijkse vaststelling door de gemeente. Laat je echter goed voorlichten voordat je hier formel aan begint, er zullen in je omgeving zeker wel kennissen/vrienden zijn die hier enige kennis van hebben. Anders post je gewoon de concrete vragen op Bokt, er zal altijd wel iemand reageren. Succes met je ideeen.

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 06:54

Pensionstal is al makkelijker inderdaad. Maar ik woon je in NL of BE? In BE zijn de regels misschien wel anders.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:51

OK eigenlijk wil je dus gewoon een huis met wat stallen kopen en wil je een paar stalletjes voor pension aanbieden.
Klinkt al wat realistischer. Wees slim, hou het hobbymatig. Dat scheelt je een hoop papierwerk.

Hou er wel rekening mee dat je dus aanloop van je klanten gaat krijgen. Waarborg je privacy, anders is de lol er snel vanaf. Voor je verzekeringen (opstal, brand, aansprakelijkheid) kun je het beste je adviseur even langs laten komen.
Mbt je klanten is het handig met een stallingsovereenkomst te werken; daarvan vind je op internet wel voorbeelden. Dan is maar duidelijk wie wat doet, wanneer en tegen welke beloning. Leg goed vast wat iedereen wel en niet zelf hoeft te doen. Je zult als je hier op Bokt rond gaat kijken behoorlijk wat voorbeelden tegenkomen van wat er allemaal fout kan gaan als je niet goed communiceert en vastlegt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:00

WN-FA >> TAO

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:41

Kijk eens op ruimtelijkeplannen.nl daar staan veel bestemmingsplannen op.
Met de postcode + huisnummer kun je erachter komen welke bestemming er op het perceel zit. Als dat niet past, wordt het erg lastig. Als het bestemmingsplan niet op de website staat, kun je dit navragen bij de gemeente.