Voorlader en maximale kogeldruk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voorlader en maximale kogeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:07

Een trailer wordt in princiepe zo gebouwd dat de balans met belading zo goed mogelijk op de wielen rust en de trailer zo min mogelijk voorover of achterover helt. Maar hoe zit het bij gebruik van een voorlader? Ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht omdat ik een luxe D pony had. Maar nu ben ik op zoek naar een groter en forser paard. Tja en hoe zit het dan?

Trailer heeft een TMM van 2000kg en de auto een maximale kogeldruk van 85kg. Als ik een zwaargewicht via de voorlader ga lossen dan zal er zeker een piekbelasting die groter is dan 85kg op de koppeling komen te staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:26

Gloa schreef:
Een trailer wordt in princiepe zo gebouwd dat de balans met belading zo goed mogelijk op de wielen rust en de trailer zo min mogelijk voorover of achterover helt. Maar hoe zit het bij gebruik van een voorlader? Ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht omdat ik een luxe D pony had. Maar nu ben ik op zoek naar een groter en forser paard. Tja en hoe zit het dan?

Trailer heeft een TMM van 2000kg en de auto een maximale kogeldruk van 85kg. Als ik een zwaargewicht via de voorlader ga lossen dan zal er zeker een piekbelasting die groter is dan 85kg op de koppeling komen te staan.

Ik zou me daar niet druk over maken en anders draai je het neuswieltje uit.

Die 85kg is een statische druk; de rest is immers niet te controleren dus als gebruiker moet je er vanuit gaan dat die krachten door de engineers zijn meegenomen in het ontwerp van de auto.
(als die berekeningen er niet zijn, krijg je als fabrikant geen typegoedkeuring van de RDW).
Die krachten zijn een veelvoud van de 85kg statische druk die wordt opgegeven, daar doet een voor uitgeladen paard niet zoveel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:19

Oké bedankt voor je reactie :)

arno8

Re: Voorlader en maximale kogeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:45

Inderdaad wat ikke zegt. Als je over een drempel rijdt zal de druk op de kogel ook groter worden en daar moet rekening mee zijn gehouden. Dus zolang je je zwaargewicht niet gaat uitladen terwijl je met 80 kilometer per uur over een drempel rijdt zou er geen probleem moeten zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:46

Hahaha heel belangrijk dus dat ik mn paard ook duidelijk maak dat ie zichzelf niet gaat uitladen met die snelheden :+

Ik wil de trailer ook als soort mini stal gaan gebruiken als je op het terrein staat. Dan de borststang eruit, voorlader omlaag en een ketting in de opening spannen. Zal daarvoor een extra steunpoot gaan monteren.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:10

Is dat niet een beetje zonde? Mag je zelf weten natuurlijk, maar trailers worden daar over het algemeen niet beter op dus misschien kun je ook met wat hout en dakplaten een inloopstalletje maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:14

Nee sorry je begrijpt me verkeerd. Ik wil hem op het concours terrein als stalletje kunnen gebruiken zodat hij lekker naar buiten kan kijken ipv de halve dag aangebonden staan.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:43

En je bent niet bang dat paard/ponylief gaat omdraaien in de trailer als hij los staat ?
Of gaat proberen er toch via de voorklep uit te komen ondanks ketting ?
Daar zou ik me meer druk om maken dan over eventuele piekbelasting bij afladen via de voorklep.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:04

Hier staat 80% van de trailers open op het wedstrijdterrein, dan staan er nog een paar aan de trailer gebonden..

Het kan idd fout gaan, maar hij kan tijdens het rijden ook gaan liggen of over de stang komen.. Moeten we dan ook maar geen paarden in de trailer zitten als we gaan rijden?
Als je overal rekening mee moet houden dan kun je je paard beter verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:23

Omdraaien is knap in een 1,5 paards. Maar hij zal wel vast staan maar dan een stukje verder naar voren.

Goed punt palousa_boy :j . Omdat ik die trailer nu helemaal aan het herbouwen ben overdenk ik het waarschijnlijk teveel.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:14

Oh zo. Tja het kan inderdaad altijd fout gaan, maar zelfs als je je paard volledig insluit en als een mummy omwikkelt met doeken is het niet goed want dan zal hij stikken. Gewoon een goede balans in vinden.