Chipnummer registreren in een databank?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eveyy

Chipnummer registreren in een databank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 11:48

Hi, ik vroeg me af of dat er mensen zijn die het chipnummer van hun paard zelf nog geregistreerd hebben in een database, dus buiten de paspoort afgevende organisatie en DA om.

Ik weet dat het voor katten en honden gebruikelijk is i.v.m. weglopen enzo, maar toen ik het aan mijn DA vroeg omtrent mijn paard had ze er eigenlijk geen idee van. Maar een paard kan natuurlijk ook weglopen of gestolen worden.. Waar kijkt dan bijvoorbeeld die dierenbescherming van wie het paard eigendom is?

Zijn hier mensen die hun paard zelf nog geregistreerd hebben in een databank, en zo ja, welke databank dan?

Ik ben benieuwd :)

Poosje81

Re: Chipnummer registreren in een databank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:58

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 12:02

Ja, daarmee vind je de paspoort paspoortuitgevende instantie, zo heb je meer sites, maar dat is dus wat ik niet bedoel.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:02

Ja daar kijkt men dus waar een dier is ingeschreven en kan de paspoort uitgevende instantie worden gebeld.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 12:08

Ok helder.

Maar databanken zoals "stichting nederlandse databank gezelschapsdieren" staan ook meteen eigenaren e.d. in geregistreerd.

Dus ik vraag me af of dat er mensen zien die hun paard in zo'n databank hebben staan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:12

Das leuk, maar lang niet alle eigenaren laten hun paard overzetten op hun naam. Meestal kost dat aardig wat geld, maar gezien een paspoort geen eigendomsbewijs is heeft het weinig voordelen.

Mijn paard staat toevallig wel op mijn naam, maar heb d'r verder niet geregisteerd. Het systeem zoals het uitlezen om achter de eigenaar te komen wordt weinig gebruikt, mede doordat men dus niet altijd geregisteerd is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:36

Gezelschapsdieren wisselen niet vaak van eigenaar als paarden.
Hét systeem om paarden te registreren is via het paspoort.
En als je wil dat ze bij jou uitkomen als ze het paard vinden, dan moet je je dus als eigenaar laten registreren bij de paspoortuitgevende instantie.
Een andere databank dan die wordt voor zover ik weet niet bijgehouden voor paarden.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 13:55

Die stichting die ik in mijn vorige post aangaf heeft wel de optie voor soort 'paard' in te geven, dus er zullen vast mensen zijn die het wel doen?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:58

Maar hoe weten ze bij welke passportuitgevende instantie ze moeten zijn?
KWPN, NRPS, AES etc de chipnummer zelf heeft toch geen speciaal kenmerk waardoor ze kunnen zien waar ze moeten vragen en de paarden staat het ook niet op het voorhoofd geschreven waar hun paspoort vandaan komt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:59

carika schreef:
KWPN, NRPS, AES etc de chipnummer zelf heeft toch geen speciaal kenmerk waardoor ze kunnen zien waar ze moeten vragen en de paarden staat het ook niet op het voorhoofd geschreven waar hun paspoort vandaan komt.

Maar als je hem invoert in de link hierboven komt wel paspoortuitgevende instantie naar voren.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:02

Leonoor schreef:
carika schreef:

Maar als je hem invoert in de link hierboven komt wel paspoortuitgevende instantie naar voren.

oh top meteen getest en het werkt :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:05

Reminds me, drukt meteen even in systeem op RVO export - van ons stamboek ook alles weer up to date bij RVO zo ;)