Achter de loodlijn populair, waarom?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Achter de loodlijn populair, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 09:51

Als ik naar HAW en RIJ-ITP kijk zie ik eigenlijk alleen nog maar paarden achter de loodlijn lopen en ik kan het eigenlijk niet aan zien persoonlijk.
Ik vraag me af waarom iedereen toch zo graag achter de loodlijn rijd terwijl er zo enorm veel nadelen aan zitten.

Even wat ter illustratie:
Afbeelding
Afbeelding
Deze twee plaatjes geven NIET de loodlijn weer.

Afbeelding
Een correct lopend paard wat het bit aan neemt.

Afbeelding
Verzameld aan het bit.

Afbeelding
Achter de loodlijn.

Afbeelding
Achter de loodlijn, diep ingesteld.

Afbeelding
Hoog ingesteld

Achter de loodlijn legt veel fysieke beperkingen op die je bij een paard niet wil hebben, zoals een beperking van het gebruik van de rug en benen. Daarbij zorgen de extremere vormen voor kissing spines en extra botgroei aan de schedel. Een uitgebreidere uitleg kan je op onderstaande site vinden.

Ik ben vooral benieuwd waarom men de paarden zo graag achter de loodlijn ziet terwijl een paard net zo goed of eigenlijk wel beter het bit aan kan nemen als het dier voor de loodlijn mag lopen.

http://www.sustainabledressage.net/roll ... rtical.php

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:54

Eerlijk gezegd denk ik dat het een stuk makkelijker is een paard achter de loodlijn te rijden dan erop, dus dat het niet zozeer een kwestie van populariteit is maar van onkunde.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:55

Ik denk niet dat het bewust gebeurt. Vooral als je je paard wat lager instelt hebben veel paarden de neiging achter de loodlijn te kruipen. Dat vergt nou eenmaal wat oefening, om ze dan op de loodlijn te krijgen.

Persoonlijk zie ik liever een laag iets te diep ingesteld paard dan eentje die de neus op de loodlijn heeft maar verder totaal niet correct loopt. Immers, op de loodlijn zitten betekent niet direct dat een paard correct gereden wordt.

Ania

Re: Achter de loodlijn populair, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:59

Heb jij een afbeelding voor me van een correct lopend paard op basisniveau? Ik zie wel de tekeningen maar ben benieuwd naar een correcte visualisatie.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 10:01

Ania schreef:
Heb jij een afbeelding voor me van een correct lopend paard op basisniveau? Ik zie wel de tekeningen maar ben benieuwd naar een correcte visualisatie.

Dit bijvoorbeeld?

Afbeelding
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:06

Twist1991 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat het een stuk makkelijker is een paard achter de loodlijn te rijden dan erop, dus dat het niet zozeer een kwestie van populariteit is maar van onkunde.

Of gewoon onvoldoende ontwikkeling... Van een driejarige kan je niet verwachten wat je van een 8-jarig ZZ-licht paard kan verwachten.

Je ziet het inderdaad veel, jammer. Maar er wordt ook wel vreselijk gemakkelijk geoordeeld hoor.
Ja, achter de loodlijn is niet waar het paard hoort te lopen. Maar niet elk paard is even eenvoudig te rijden. En niet elke ruiter heeft even veel talent en ruitergevoel om het paard in de juiste houding te laten lopen.

Daarbij geld voor mij hetzelfde als voor BaileyMix, liever een paard dat te diep en achter de loodlijn loopt. Dan op/voor de loodlijn en helemaal strak in het lichaam.

Betekent niet dat ik vind dat het niet afgestraft moet worden, heel simpel, het is niet wat wordt gevraagd. Dus mag je het afstraffen. De mate waarin bepaalt waar het afgestraft moet worden.

Maar de conclusie dat achter de loodlijn populair is, vind ik een onjuiste en slechte conclusie. Weer zo'n lekker punt om mensen terecht te wijzen en zelf het heilige boontje uithangen (wat ik veel op Bokt zie gebeuren, je bent niet de enige TS), terwijl er thuis waarschijnlijk ook een hele berg scheelt aan het rijden. Of het paard gewoon sterren kijkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:06