(Benen) scheren in de winter?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunne0313

(Benen) scheren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 18:32

Hoi allemaal, ik heb een haflinger x welsh, en ik zat me te bedenken om mijn pony deze winter te scheren, ik rij nu redelijk intensief. ze is nog nooit geschoren dus ik zou ook niet weten wat ik moet verwachten, nou wil ik dan het liefst ook dr benen af laten scheren omdat ze snel mok krijgt. natuurlijk als ze geschoren zijn in de winter krijgen ze een deken, maar worden de benen dan niet koud? of kan dat helemaal niet geschoren worden? wat zijn jullie ervaringen en tips? bedankt :)
groetjes Sunne :)

maj0

Re: (Benen) scheren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:35

Hier wordt ook alles geschoren ook de benen. Staan overdag buiten snachts binnen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:36

Hey,

de benen kunnen gewoon mee geschoren worden hoor.
Als je paard 24/7 buiten staat, is het misschien minder aan te raden om haar niet helemaal te scheren maar eerder een patroon te nemen, zo kan ze zichzelf met erge koude of regen toch nog warm genoeg houden.
Staat je paard s nachts en bij slecht weer op stal, kan je haar gewoon helemaal laten scheren hoor.

sunne0313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 19:01

ik vind het alleen zo raar dat de benen geen extra warmte nodig hebben maar het lijf wel

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:07

Waarom laat je de benen dan niet ongeschoren en scheer je alleen de kootholtes? :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:08

Als je paard veel buiten staat raad ik het persoonlijk niet aan om de benen te scheren. Wat ik wel doe, is dat als ik ze vaker scheer (meestal 2x per winter) ik ze de eerste keer wel mee scheer. Dan is het nog niet zo heel extreem koud en dan groeit het toch een stuk minder mee de gehele winter door. Als ze (veel) binnen staat kan je prima de benen meescheren.
Waarom benen minder warmte nodig hebben? De warmte is gecentreerd in het lichaam vh paard, dus rondom de organen in de buik. In de benen en het hoofd is minder warmte nodig, er lopen hier ook minder grote bloedvaten. Hierdoor word het paard hier ook minder koud.

sunne0313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 19:11

ik snap het helemaal! dankje

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:15

Misschien kun je beter haar paddock verharden? Geen modder en geen vieze stal, dan heb je ook geen mok.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:16

Hier scheren we ook omdat ze veel buiten lopen en toch al weer mok hebben. Gewoon kort houden en vaak even checken en dan weer een beste klodder vaseline erop. We smeren ook wel tandpasta erop. Klinkt raar maar helpt prima .....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:52