Onrustig op de trailer.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantalvl

Onrustig op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 10:58

Goedemiddag!

In februari heb ik een jong paard gekocht, die vrijwel meteen uit het land kwam.
De eerste paar weken was ik soms 2 uur bezig om haar op de trailer te krijgen.
Eenmaal op de trailer begon mijn paard te schrapen, met haar hoofd slaan en zodra de stang er weer achter weg was dan was het een sprintje in de achteruit zo snel mogelijk de trailer weer uit.

Na flink geduld hebben en vaak weggaan, loopt mijn paard nu braaf de trailer op. Op zich staat ze best rustig op de trailer, maar zodra we gaan rijden begint ze te schrapen, met haar voorbeen tegen de stang slaan en tot frustratie van ons nu ook de zijwand(hoek tussen vloer en wand) van de trailer gesloopt.

Voor ons is dit natuurlijk enorm frustrerend, en ik denk dat m'n paard het ook niet prettig vind. Ook als ik een hooizak ophang word hier onderweg niets van gegeten.

Is er iemand die weet hoe ik hier het beste mee kan omgaan?

Willemina_L

Re: Onrustig op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:10

Onder goede begeleiding een trailer laden training volgen. En het ebook gratis te verkrijgen van Eddy Modde is ook een echte aanrader!

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 11:34

Willemina_L schreef:
Onder goede begeleiding een trailer laden training volgen. En het ebook gratis te verkrijgen van Eddy Modde is ook een echte aanrader!

Het gaat niet om het laden, maar gedrag tijdens het rijden. Heb ik dan iets aan dat Ebook?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:06

Hoe is jullie rijgedrag? Paarden worden vaak onrustig doordat de bestuurder (vaak onbewust) niet plezierig rijdt. Optrekken en remmen dient heel langzaam te gebeuren en hetzelfde geldt voor bochten nemen. Doe alsof je een glas melk achterin hebt staan, waarbij je tijdens het optrekken/remmen/bochten nemen niet mag morsen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:10

Ja dat denk ik wel, jouw paard kan best moeite hebben met de rijrichting bijvoorbeeld. Eddy Modde heeft echt een superhandleiding geschreven! Heb je zelf al eens in plaats van je paard in de trailer meegereden? Misschien fluit er een raampje of tocht het ergens. Of een rare rammel bijvoorbeeld. Ik weet dat het niet mag en kijk goed uit want het is natuurlijk gevaarlijk. Maar soms kom je erachter wat het is dat je paard dwars zit.

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 17:26

Zelf in de trailer staan en een andere trailer al eens geprobeerd. Volgens mij is het rijgedrag van mij en m'n vriend gewoon normaal. Met andere paarden ook geen last. We willen van de week met een rustig paard(tevens weidemaatje) proberen samen op een trailer.
Eerst dachten we: ach beestje is nog nooit op de trailer geweest, zal wel even moeten wennen. Maar heb doet zich al vanaf februari voor, en sinds half mei staat ze er elke week op.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:33

Poeh dat maakt het inderdaad niet gemakkelijk. Ik begrijp je frustratie! Dat gaat mijn petje ook te boven, het enige wat ik nog kan bedenken is dat je een paar keer met een klein vrachtwagentje kunt proberen. Dan staat het paard achterstevoren en/of diagonaal. Sommige paarden staan dan ineens wel comfortabel en relaxed. Succes joh, ik hoop dat je nog andere bruikbare tips krijgt die ik niet weet.

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 16:53

We gaan vanavond met een ander paard op de trailer weg! Hopen dat dat werkt!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:13

Heel veel succes!

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:23

Het is wel lastig, voor het laden zijn trainingen en tips en mensen die je kunnen helpen maar het erop staan is toch lastiger denk ik. Misschien zou ik inderdaad eens een vrachtwagentje proberen zodat je kunt kijken of het iets met de richting te maken heeft. Veel succes vanavond in ieder geval!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:17

Hoe ging het met ander paardje er bij?

idd vaak is het rijgedrag van de mens iets te pittig waardoor er onrust ontstaat maar ik rij meestal met beide paarden en als ik dus wel een keer met 1 op pad gaat is vooral mijn ruin onrustig omdat hij alleen van stal moet. Dit heeft hij zowel met buiten rijden als trailer. Misschien is jouw paardje ook wel een plakker?

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:01

We hebben het gisteren op een 2 paardstrailer geprobeerd met ons andere paard er naast. Het opstappen op de trailer vond ze nu wat spannend, maar tijdens het rijden stonden ze Allebeide mooi rustig!! Ben hier wel heel erg blij mee. Nu hopen dat het op de 1,5 paardstrailer ook goed komt. Iedereen bedankt voor de tips!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:07

Wat fijn om te horen, succes in de toekomst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:59

Op 1,5 paards trailer moet paard breed staan met zijn achterbenen om goed stabiel te kunnen staan. Vaak duurt het een tijdje voordat ze dat door hebben. Het beste wat kunt doen is extra voorzicht rijden tot dat ze dit door hebben mocht dit het probleem zijn.
In 2 paards trailer staat een paard wat meer opgesloten waardoor ze wat steviger staan.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:30

Mijn merrie heeft ook echt een hekel aN op de trailer staan, ik zorg dat ik altijd hooi in de trailer heb rustig rij en maak vaak plezier ritjes' dat het paard de trailer acioceerd met iets leuks! Dus naar het bos of op wedstrijd. Moet zeggen dat paard nu veel rustiger op de trailer staat dan eerst en er ook makkelijker in stapt.

Wytakuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 05:34

Weet iemand van jullie of het ebook over de trailertraining nog ergens te downloaden is? Alle links lopen zo'n beetje dood... toevallig iemand die het al eerder gedownload heeft en opgeslagen op zijn computer?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 05:58

Veel vinden een 1.5 niet fijn idd omdat ze dan breed kunnen staan
Paard van stalgenoot is erg onrustig op mijn 1.5 en rustig op een 2.

Die van mij vind het beide geen probleem gelukkig want ik kocht een nieuwe 1.5p trailer dan had ik toch een probleem gehad