zomaar foto's plaatsen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Voldemort

zomaar foto's plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 07:54

Hoi,
Ik ga vandaag waarschijnlijk foto's maken bij de zilvere mustang in zuid-beijerland (wedstrijd springen & dressuur) maar mag ik dan die foto's gewoon hier plaatsen? Of moet ik de ruiters eerst om toestemming vragen?
Moderatoropmerking:
Het account Voldemort is een SA en is inmiddels geband. Reageren op of PB-en naar de TS heeft dus geen zin!
Er is inmiddels wel een leuke discussie ontstaan waarop je wel kunt reageren.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 08-09-15 05:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: moderatoropmerking geplaatst in OP

gabyfedde

Re: zomaar foto's plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:57

Toestemming niet nodig, want het is een evenement. Je mag dus gewoon foto's maken en plaatsen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:07

Ik zou het wel netjes vinden als je even om toestemming vraagt. Ook al is het een evenement. Je zet wel iemand die je niet kent op de foto

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:12

FriesWytske schreef:
Ik zou het wel netjes vinden als je even om toestemming vraagt. Ook al is het een evenement. Je zet wel iemand die je niet kent op de foto

Juist omdat het op een evenement is is het lastiger om ALLE ruiters die je op de foto zet om toestemming te vragen. Als ik foto's maak blijf ik meestal bij de ring staan en om de ruiter nou tijdens de proef/ronde te storen lijkt me ook geen succes :')
Mocht iemand het niet prettig vinden dat er foto's van hem of haar door mij online zijn gezet dan haal ik ze er natuurlijk vanaf.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:16

En daarom is er dus nu zo'n heisa over foto's op het internet. Elk mens die maar een camera heeft, maakt foto's en plaatst die zo op het internet. Meld het dan bij de organisatie dat je foto's maakt. En waar de ruiters/amazones deze evt. terug kunnen zien of bestellen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:25

Of je zet een kaart bij het secretariaat neer met daarop: ..... gaat hier fotograferen. Foto's worden gepubliceerd op bokt.nl. Als je dit niet wilt kun je dit hieronder opschrijven. Nabestellen is mogelijk via .....

Voldemort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 09:42

Dankjewel voor de reacties!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:47

Dorine92 schreef:
Of je zet een kaart bij het secretariaat neer met daarop: ..... gaat hier fotograferen. Foto's worden gepubliceerd op bokt.nl. Als je dit niet wilt kun je dit hieronder opschrijven. Nabestellen is mogelijk via .....

Dit vind ik wel een hele goede

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:13

Dorine92 schreef:

Dat is zeker handig! Moeten fotografen vaker doen! Vaak als ik op wedstrijd ben en er worden foto's gemaakt vergeet ik te vragen waar ik ze kan zien/nabestellen om vervolgens het ook niet bij de verenigingssite te kunnen vinden. Dat ik vaak de verenigingen maar mail wie er fotografeerde. Beetje onhandig als ze van stel 3kwart van de deelnemers mails krijgen over de fotograaf

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:38

Het is leuk en aardig als je meld dat ze fotos terug kunnen zien, maar er kan helemaal geen bezwaar worden gemaakt tegen fotos maken of publicatie daarvan tenzij je een bekend persoon bent die expleciet portret recht heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:55

Je kunt alleen beroep doen op portretrecht als een foto zodanig is, dat je ernstige imagoschade zou oplopen. En die imagoschade is heel lastig hard te maken. Júist als je bekend bent, kun je verdomd weinig maken tegen foto's op openbare evenementen. Kijk maar naar wat er aan Rollkür-foto's gewoon mag worden gepubliceerd...

Dus, als fotograaf telt jouw copyright bijna altijd boven welk portretrecht dan ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:33

Excuse moi, maar ik kan me een akkefietje herinneren waarin onze agendas teruggenomen moesten worden omdat een van de de Boertjes er in stond (gewoon z´n kop) en die portret recht bleek te hebben.
Ging om kunnen innen voor je kop.
Dus om een type "merkbescherming". (Bij commercieel gebruik)

Overigens ken ik ook iemand die gerechterlijk haar hele site moest aanpassen omdat er bekende mensen herkenbaar opstonden die rollkur etc partiseerde. Dus er zitten haken en ogen aan.

Maar hoe dan ook, de uitkomst is hetzelfde. Je kunt rustig op evenementen fotos nemen en plaatsen op een forum.

Mensen moeten niet zo spastisch doen. Als je niet op een foto ergens wil verschijnen, moet je binnen blijven.

Als je deelneemt aan een wedstijd wordt je bekeken en bejureerd. Maakt het werkelijk wat uit als er nog meer mensen je zien die er toevallig niet bij waren?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:52

Zien is wat anders dan zonder het te weten op de foto te komen. En deze later ergens via via tegen te komen. Zoals al eerder is gemeld fotograferen best, maar meld dan ook waar de betreffende ruiters/amazones deze foto's terug kunnen vinden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:56

Stom toevallig kreeg ik een mailtje van een vriendin dat ik ergens bij een fotograaf op een site sta. Foto van een strandrit ergens in januari (!).
Zo ben ik mijzelf (of paard) wel vaker ergens tegen gekomen.

Vrijwel niemand die ooit toestemming vraagt of website geeft oid.

Persoonlijk zou ik het ook leuk vinden om te horen wie er foto's maakt, waar ik die foto's kan vinden en of ik kan nabestellen :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:08

FriesWytske schreef:
Zien is wat anders dan zonder het te weten op de foto te komen. En deze later ergens via via tegen te komen. Zoals al eerder is gemeld fotograferen best, maar meld dan ook waar de betreffende ruiters/amazones deze foto's terug kunnen vinden.

En wat is dan volgens jou het verschil tussen gezien worden (op een evenement) en op een foto (van dat evenement) gezien worden?

Het is heel leuk als je krijgt te horen waar je ze terug kunt vinden, maar het is geen verplichting om dat te melden.

Voldemort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 13:20

Dankjewel voor alle antwoorden, ben vandaag niet geweest omdat het springen helaas was afgelast...

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:37

Ik maak graag foto's maar publiceer van de (zeg) 300 foto's die ik maak, er hoogstends 10 tot 15.
Voor de foto's die ik maak vraag ik geen geld en ik doe het puur en alleen omdat ik het zelf leuk vind om te fotograferen en te kijken hoe ik mijn eigen foto's kan verbeteren. Ik informeer het secretariaat niet, zet geen kaartje neer, heb geen site, ik ben vrijwel onvindbaar dus.
Hoe denken jullie dan over zo iemand als mij?

Voldemort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:14

Steeph schreef:
Ik maak graag foto's maar publiceer van de (zeg) 300 foto's die ik maak, er hoogstends 10 tot 15.
Voor de foto's die ik maak vraag ik geen geld en ik doe het puur en alleen omdat ik het zelf leuk vind om te fotograferen en te kijken hoe ik mijn eigen foto's kan verbeteren. Ik informeer het secretariaat niet, zet geen kaartje neer, heb geen site, ik ben vrijwel onvindbaar dus.

zo iemand ben ik dus ook, maar zoals de andere al zeggen, misschien is het voor de ruiters wel leuk om meer van hun eigen parcour te zien zeg maar zo

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:29

Als je niet de ambitie hebt om de gemaakte foto's aan de man te brengen, heeft kaartjes neerleggen/reclame maken weinig zin lijkt me..
Als je gewoon voor je eigen lol foto's maakt, kunnen ze je niet tegenhouden op een openbaar evenement (als het iets onderlings/kleins bij iemand op stal is zou ik het wel even vragen, dat is wat meer privé dan een groot evenement ergens op een veld, vind ik. Want als jij die foto's maakt daar op hun erf, leg je wel iemands persoonlijke eigendom vast om het dan waar jij dan ook wilt, te publiceren, (het bedrijf zelf) en dat waardeert ook niet iedereen... :) )

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:33

Ik heb niet alles gelezen van andere mensen...

Het is idd netjes om te vragen..
Maar, als mensen aan een evenement meedoen dan vinden ze het vast niet erg want, ze doen er aan mee om wat beroemder te worden en zo kunnen ze toch wat bekender worden? dus op mijn betreft mag je het gwn posten.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:42

Als ik foto's op een wedstrijd ga maken zoek en mail ik altijd de organisatoren van de wedstrijd dat ik foto's heb gemaakt, dan stuur ik daarin een link mee met waar de foto's staan. Al meerdere keren leuke reacties gehad :D De mailadressen vind ik vaak gewoon op startlijsten.nl, daar kun je de desbetreffende vereniging mailen.

Volgensmij hoeft het niet, maar ik vind het wel zo netjes om mensen te laten weten dat ze gefotografeerd zijn.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:56

Mocht een ruiter zijn eigen parcour terug willen zien dan kan hij naar mijn mening beter iemand vragen om het of haar te filmen. Een foto is namelijk een moment opname en op een filmpje kun je beter zien wat er gebeurd, wat er aan vooraf ging en wat daarvan de consequenties zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:04

Lusitana schreef:
Excuse moi, maar ik kan me een akkefietje herinneren waarin onze agendas teruggenomen moesten worden omdat een van de de Boertjes er in stond (gewoon z´n kop) en die portret recht bleek te hebben.
Ging om kunnen innen voor je kop.
Dus om een type "merkbescherming". (Bij commercieel gebruik)

Dat ging dan dus om copyright voor de foto zelf (neem tenminste aan dat die foto niet door jouzelf gemaakt was). Dat mag inderdaad niet. Je schendt dan niet de rechten van de de Boertjes, maar van de fotograaf - waarvan de de Boertjes dan eventueel de rechten gekocht kunnen hebben, dat dan weer wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:33

@Ibbel Een en ander speelde in de jaren tachtig toen dergelijke dingen nog in de kinderschoenen stonden (alleen het koningshuis had afspraken met de fotograven) en het kwam ook als een volkomen verrassing.
Het fijne weet ik er niet meer van, maar ik meen zelf dat het protest bij de speler vandaan kwam, niet bij de fotograaf, die wel eens van ons geweest kon zijn, maar dat durf ik niet te zeggen, kan ook een oudere (en eerder vrij te gebruiken) persfoto geweest zijn.
Het ging in elk geval om portret recht en ik wilde alleen duidelijk maken dat portret recht dus niet alleen met schaden van imago te maken heeft. ;)

Maar hoe je het ook wendt of keert, TS mag rustig foto´s maken op een evenement en ze op een forum laten zien.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:25

Steeph schreef:

Als ik :+ grapje....
Uhmm ja ik vind t zelf altijd erg jammer dat ik de foto's niet te zien krijg. Dus al zou ik zien dat jij tijdens mn proef hebt gefotografeerd zou ik je zeker na mn proef aanspreken of de foto's ergens komen te staan, en niet, of je ze dan wil mailen