Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 18:49

Ik weet niet of dit hier thuis hoort, als dat niet zo is sorry hiervoor.

Ik heb een paard in mijn bezit van 22 jaar maar doe er de laatste maanden vrij weinig mee. Ze staat lekker op het land. Ik rij weinig de laatste tijd. Wel ga ik er iedere dag heen, mest ik haar stal uit en poets ik haar. Maar dat was het weer. De staleigenaar zit soms op mij te klagen dat ik zo weinig rijd en moet gaan rijden. Dan heb ik zo'n idee van waar bemoeid ze zich mee. Zijn er meer mensen die een paard/paarden hebben waar ze niks mee doen? Die op het land staan, waar je iedere dag heen gaat en verder helemaal niets? Ben je dan zo'n slechte eigenaar als je niks met ze doet?

Palmera

Re: Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:54

Maak je niet druk. Heeft ze gezelschap op het land? Als dat zo is zal zij zich echt niet druk maken omdat ze niet bereden word.
Tuurlijk, haar conditie zal wat achteruit gaan. Dat is iets waar jij rekening mee moet houden als je een keertje wel rijdt.

Ik deed vroeger ook wekenlang niks hoor. Wel verzorgen, maar als ik in de winter met snertweer ook nog eens veel dingen te doen had ging ik niet rijden o.i.d. Scheelde natuurlijk dat ik geen wedstrijd ambities had. ;)

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:54

Ik woon in het buitenland en mijn 3 shetjes staan in Nederland. Ik maakte dan heel veel plannen wat ik wilde gaan doen en uiteindelijk poetste ik alleen maar en ging weer weg. Het was echt doodsaai, vond ik. In de zomer kon ik nog wel iets doen maar in de winter stonden ze alleen maar fluffy te zijn.
Nu ben ik eindelijk begonnen met grondwerk en tt en daardoor ben ik weer meer bij ze.
Misschien dus eens iets anders doen dan rijden? Wandelen? Invlechten? Longeren?

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:55

Leven en laten leven denk ik altijd.
De een is een fanatieke wedstrijdruiter de ander meer recreatief.
Laat je vooral niet gek maken.
Je zorgt goed voor je dier en dat is het allerbelangrijkste.
Jouw stalhouder heeft hier niets mee te maken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:57

Ik heb dat nu ook hoor. Eerst was mn pony een paar maanden kreupel. Toen ze weer goed liep langzaam weer opgepakt en toen werd ik ziek. Ik heb een ziekte die zorgt voor veel vermoeidheid, dus vaak geen fut mee om te rijden. Nu is het ook al weer 1,5 week geleden, ik hoop dat ik morgen kan. Baal er ook van hoor, maar ze staat op het land en ik kom wel elke dag 2 keer voeren dus laat dr niet aan dr lot over.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:58

Paarden hebben paarden nodig, wij als mens zijn er slechts voor hun service haha: wij komen niet voor in voorwaarden voor basis welzijn (zoals beschutting, sociale interactie met andere paarden, voedsel en water dat wel zijn). dus als je je paard op een fijne plek hebt, maakt het voor je paard niets uit.

Enige dat ik voor mijzelf vervelend vindt, is dat het nu voor mij wel een hele dure kijk hobby is :=

xElmoni

Ik heb een paard van 20.
Ik rijd nog wel één a twee keer in de week met dit rotweer.
Verder longeer ik af en toe een paar minuten of net als jou er alleen heen om te poetsen, knuffelen of om de stal uit te mesten. Maar ook ik ben er elke dag. ik snap niet waar ze zich zo druk om maakt niet iedereen wilt hun paard elke dag rijden op zo'n leeftijd. althans... ik niet!

Sjolvir

Je paard staat op het land, met vriendjes, nou.. dan weet ik genoeg..
Zo staan die van mij ook en die zitten echt niet op me te wachten die vermaken zich prima als ik in het weideseizoen dagjes vrij neem.
Als je verder goed voor hem zorgt, lekker laten kletsen zelf op jouw manier van je paard genieten en hij geniet wel van zijn luizenleventje!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:00

Ik herken het heel erg.

Ik heb echt al een hele tijd, meer dan een jaar geen motivatie en daarnaast ook heel erg weinig tijd ivm
Studie en werk voor mijn twee pony's. Ze staan dus best veel stil en in het land daar voel ik mij best schuldig over.. Uiteraard kom ik wel zo goed als iedere dag en anders iemand in mijn plaats en worden ze met regelmatig gedaan door "bijrijders". Hier heb ik ook heel veel kritiek op gekregen, vooral achter mn rug om. Maar studie en werk ( anders zouden de ponys der allang niet meer staan) gaan momenteel even voor en zolang ze eten, vriendjes en elke dag even toezicht hebben hebben zij het goed!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:00

Hier staat de 22-jarige lekker van haar pensioentje te genieten ... wordt dus nog minder als weinig mee gedaan :D Is mijn vroegere wedstrijdpaard geweest en dit leventje vind ze helemaal best zo...liefst zo weinig mogelijk borstelen, niet tutten, veel eten en voor de rest met rust gelaten worden 8-)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:01

Ik herken het, ga iedere dag voor de basis verzorging verder staat ze op het land. Wel heb ik iemand die haar 3 dagen pw least.
Denk zelf niet dat ze het zo erg vind ze Is eigenlijk altijd vrolijk

vuurneon schreef:
Enige dat ik voor mijzelf vervelend vindt, is dat het nu voor mij wel een hele dure kijk hobby is :=

Daarom wordt ze voor 3 dagen geleast :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:03

Yep, 2 stuks. :D
De een is een fokmerrie die nu te oud is.
Die doet niks behalve eten en ik poets haar
En de pony is nu 24 en maak ik elke 2 week nog een buitenritje mee maar dat is alles.

Wat maakt het uit wat je met je paard doet.

Denk dat ik tegen de stalhouder zou zeggen dat ze niet zo moet zeuren.
}>

Gelukkig sta ik op een stal waar je lekker zelf mag weten wat je doet en er staan mer paarden die gewoon lekker paard staan te zijn.Mooi toch :D
Laatst bijgewerkt door ellepel op 05-09-15 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:04

Zo staat mijn 19-jarige ook hoor. Lekker buiten spelen met mijn andere paard waar ik nog wel op rij. Maar verder wordt er niets meer met hem gedaan. Hij vindt het wel prima. Geen getut en gepluk aan zijn lijf.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:08

Ik doe al jaren niks met mijn paarden :=
De merrie is sinds 3 jaar met pensioen Door een blessure maar daarvoor deed ik ook al 1.5 jaar niets met haar door ziekte van mijn kant.
De ruin was onbeleerde in de tijd dat de merrie de blessure op liep en Door intensieve zorg voor haar heeft hij een verlengde (tot 5.5 jaar) jeugd gehad.
Inmiddels is hij beleerd en elders in bruikleen.

Een paard voelt zich echt niet achtergesteld omdat er niet opgereden of andere vorm van arbeid mee gedaan word.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 19:11

Ze staat inderdaad met soortgenoten op de wei.
Er is ook een meisje op stal maar die rijd wedstrijden fanatiek en die rijd op alle momenten dat ze tijd vrij heeft. Daar heb ik echt geen puf aan (maar dan voel ik me wel een klein beetje een mindere goede eigenaar) En ik vind het rijden de laatste tijd ook niet zo leuk meer (ik heb gewoon niet meer zo'n zin om op haar te rijden) het lijkt me leuk om iets anders te doen maar ik weet nooit zo goed wat. Mijn moeder heeft altijd zoiets van rijden met die hap en niet dingen naast je paard, dat vind ze niks aan.

Ja ik hou wel rekening met haar mogelijk achteruit gaande conditie.

Oeps de stal eigenaar is eigenlijk een eigenaresse haha. Ze zegt ook vaak dat ik moet rijden want ze zegt dat mijn paard zich verveelt terwijl ze gewoon op het land staat te eten.

Als ik tegen de stal eigenaresse zeg dat ze niet moet zeuren (of dat ik überhaupt tegen haar in ga) dan word ze kwaad. En zegt ze: Jij wil niet luisteren.... Waardeloos!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:12

Gewoon niet eens op ingaan op de stalhouder :) lekker negeren.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:14

Ik ook hoor.
Ik rij Max 1 keer per week omdat ik verder geen tijd heb met de kinderen.
Hij staat ook nog eens vol pension dus ik ga ook maar een keer of 3 per week O:)
Gelukkig is er een stalgenoot die hem nu af en toe extra rijd :)
Maar verder staat hij lekker te genieten van de grasmus op het land:) bel ook niet de enigste op stal die weinig rijdt :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:17

Horse Agility proberen? Is naast je paard en toch lekker actief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:17

Yep, 3 zelfs. OK 1 daarvan is met pensioen, maar die andere 2 zien soms ook wekenlang geen zadel hoor.
Ze staan met z'n 3en in de wei en 's nachts in een loopstal. Denkt nou echt iemand dat ze dan het rijden missen? <LOL> Wel gaan we elke dag even langs, al is het maar voor een kus op hun neus, of even een poetsje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:20

Hahaha mooie reactie; jij wil niet luisteren. Hoeft ook helemaal niet namelijk. :D ik heb het laatste jaar, voor het officiële pensioen, ook niet veel meer gedaan. Wat logeren, wandelen en heel veel poetsen. Maar heb wel vaak te horen gekregen: wanneer begin je weer met rijden?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:27

er staan hier 7 paarden die niets doen...ja gewoon paard zijn,maar rijden oid doe ik al jaren niet meer...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:30

Ik doe al maanden niks meer met mijn paard. :+ geef hem alleen een aaitje. Als ze lekker buiten staan met een vriendje, is dat helemaal niet erg hoor! Ik ga toevallig wel die van mij weer oppakken, op een andere stal.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:31

Met die pony van mij moet ik wel om de 2 dagen wat doen anders word ze vervelend en dan heeft ze teveel energie maar dat is ook echt een fanatieke sporter. Enzo vind wat poetsen en grondwerk lekker en voor de rest hoeft hij nog niks omdat hij nog maar 2,5 is en ik er ruim de tijd voor wil nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:40

Ik heb een 12 jarige waar ik de afgelopen twee jaar niets mee gedaan heb. Eerste instantie omdat ze geblesseerd was door de klap van een ander paard. Toen tussendoor heel kort even gereden, maar dat wou niet en ik klapte er elke keer af. Paard verhuisd en weer bijna een jaar laten staan.. En ik rijd nu sinds een maand/anderhalve maand weer. Maar niet vaker dan 3x per week.

Zolang ze verzorgd worden en gelukkig zijn maakt het toch geen bal uit of ze wel of niet gereden worden?

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:44

Ik heb een 22 jarige ruin waar ik 4 keer in de week geen ga. Ik rij 1 a 2 keer in de week gewoon op buitenrit. Verder kom ik gewoon even om hem te borstelen of wat lekkers te brengen. Hij staat in een kleine kudde in een paddock paradise, waardoor hij zijn beweging behoudt. Hij geniet hier zichtbaar en is gewoon lekker paard. Menig paard zou jaloers op hem zijn :)