Inentingsboekje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1312

Inentingsboekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 22:00

Wij hebben vanavond een oud-manege paardje van 25 jaar opgehaald, ze mag hier lekker van haar pensioen genieten en lekker op het land staan met een vriendje.

Alleen heeft ze geen paspoort of Inentingsboekje... Kun je deze aanvragen bij een dierenarts? Of moet dat bij een andere organisatie?
De pony heeft wel een chip, dus die zou sowieso uitgelezen moeten worden lijkt me..

Angela

Re: Inentingsboekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:14

Het is verplicht om bij het paard een paspoort te hebben. Door deze niet te hebben ben je al direct strafbaar. Ik zou de manege waar het paard vandaan komt nogmaals vragen om het paspoort, of in ieder geval bij welke instantie deze destijds is uitgegeven. Dan is het uitlezen van de chip, en een duplicaat van het paspoort aanvragen.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 22:51

Angela schreef:
Het is verplicht om bij het paard een paspoort te hebben. Door deze niet te hebben ben je al direct strafbaar. Ik zou de manege waar het paard vandaan komt nogmaals vragen om het paspoort, of in ieder geval bij welke instantie deze destijds is uitgegeven. Dan is het uitlezen van de chip, en een duplicaat van het paspoort aanvragen.

We hebben de manege gevraagd, die gaf aan dat ze geen paspoort bij de pony hadden, en ook niet wisten waar deze vandaan was gekomen. De manege had de pony 20 jaar geleden zonder paspoort gekocht...

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:58

Raar verhaal van die manege. Zij zouden moeten weten dat elk paard en paspoort dient te hebben. Je mag een paard niet eens vervoeren zonder paspoort. Waar hebben ze al die jaren dan zijn entingen ingezet? Of gebruikte medicatie?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 00:17

De DA bellen om te kijken of ze is gechipt en zo niet ,meteen laten chippen en een nieuw paspoort aanvragen. Dit is namelijk verplicht. Elk paard dient een chip en een paspoort te hebben.
Zo mag ze namelijk ook niet vervoerd worden.
Even heel cru gezegd, maar als ze morgen ineens besluit naar de eeuwig groene velden te vertrekken, heb je dus een aardig probleem.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 10:32

Lous schreef:
De DA bellen om te kijken of ze is gechipt en zo niet ,meteen laten chippen en een nieuw paspoort aanvragen. Dit is namelijk verplicht. Elk paard dient een chip en een paspoort te hebben.
Even heel cru gezegd, maar als ze morgen ineens besluit naar de eeuwig groene velden te vertrekken, heb je dus een aardig probleem.

Ze is wel gechipt zeiden ze, dus dan de DA maar even laten langs komen om die te scannen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:52

Dat is heel verstandig :j Ook dient het paspoort altijd bij het paard aanwezig te zijn, dus op stal waar je paard staat of als je je paard vervoerd.Dit moet altijd te tonen zijn als er gecontroleerd word. Anders riskeer je een boete van ong. 500 euro per paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:54

MD >> TAO

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:56

Lous schreef:

Dat laatste is dus niet waar. De Rendac neemt een paard zonder chip en paspoort gewoon mee. Dat zijn ze verplicht (bij bijv. koeien is een oormerk wel verplicht anders blijft die dus wel liggen).

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 21:13

Lous schreef:
Dat is heel verstandig :j Ook dient het paspoort altijd bij het paard aanwezig te zijn, dus op stal waar je paard staat of als je je paard vervoerd.Dit moet altijd te tonen zijn als er gecontroleerd word. Anders riskeer je een boete van ong. 500 euro per paard.

Een paspoort kan toch aan de hand van de chip worden aangevraagd?

Paoergm6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:59

De dierenarts kan de chip uitlezen en het paard identificeren. Maar heeft dit paard nooit een paspoort gehad of is dit ergens kwijt geraakt? (Bij de knhs kan je een duplicaat aanvragen van het paspoort voor (ik dacht:) 175 euro, even er van uitgaande dat het paard niet in een stamboek staat ingeschreven, anders zal je het desbetreffende stamboek even moeten contacten).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:07

Als je de chip hebt laten uitlezen kun je het nr invoeren in de database van nl-paardenpaspoort.nl
Dan kun je zien of de chip geregistreerd staat en zoja bij welke paspoortuitgevende instantie.
Overigens kun je de chip ook laten uitlezen door bv een schapenhouder die een reader heeft om zn schapen te registreren, mocht je zo iemand in de buurt hebben.
Hoef je in eerste instantie de dierenarts er niet bij te halen.
Als de chip geregistreerd staat kun je contact opnemen met de betreffende organisatie en vragen wat bij hen de procedure is voor een duplicaatpaspoort.
Is die niet geregistreerd, kun je je dierenarts een formulier in laten vullen en dit naar een willekeurige paspoortuitgevende instantie sturen om een paspoort aan te vragen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:50

Jet4You schreef:
Lous schreef:

Dat laatste is dus niet waar. De Rendac neemt een paard zonder chip en paspoort gewoon mee. Dat zijn ze verplicht (bij bijv. koeien is een oormerk wel verplicht anders blijft die dus wel liggen).

Ik heb zelf altijd anders gehoord, ook van mijn DA. Heb net even gekeken op de site van de Rendac, maar daar staat alleen op dat je bij het ophalen wel het chipnummer bij de hand moet hebben. Maar goed dan zal wat jij schrijft wel kloppen :)

TS, ben je inmiddels al iets verder gekomen?

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:20

Nou in elk geval is onze pony gewoon meegenomen. Ik had van te voren even gebeld (want anders kom je in een menu om te melden) en toen zeiden ze dat ze verplicht waren om de pony mee te nemen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:03

twintig jaar geleden was er nog niet de verplichting dat een paard gechipt moest zijn, misschien heeft het paard wel een tatoeage. Maar als het paard al die tijd op de manege gestaan heeft en zij kunnen geen inentingsboekje overleggen zal dat wellicht ook niet gedaan zijn.
Snel laten controleren door een DA en aanpassen.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 16:38

Lous schreef:

Ik heb zelf altijd anders gehoord, ook van mijn DA. Heb net even gekeken op de site van de Rendac, maar daar staat alleen op dat je bij het ophalen wel het chipnummer bij de hand moet hebben. Maar goed dan zal wat jij schrijft wel kloppen :)

TS, ben je inmiddels al iets verder gekomen?[/quote]

We gaan de dierenarts vragen haar chip uit te lezen en dan een nieuw paspoort aanvragen

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:03

Misschien inmiddels veranderd maar onze pony ging dus toen wel gewoon mee zonder enig probleem.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:40

mijn bejaarde pony,s hebben ook geen paspoort en ook geen chip trouwens :+ , ik ga het niet aanvragen ook. degene die ingeslapen zijn werden bij de da opgehaald door de rendac, niks aan de hand.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:49

Maar hoe heeft die manege in die 20 jaar de entingen bij gehouden?
Daar moet je toch ook een lijstje van hebben zodat je kan zien wanneer de pony weer moet.

Vaag dat er helemaal niets bij zit. Chip laten uitlezen en paspoort aanvragen inderdaad.
Maar dan zal je waarschijnlijk de basis entingen op nieuw moeten doen als die niet geregistreerd staan. Of er voor kiezen om de entingen gewoon door te zetten (of niet te doen) als je er niet mee op wedstrijd wilt.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 12:20

De pony gaat sowieso niet mee op wedstrijd, ze mag lekker genieten van haar pensioen.
Is het dan verstandig om de basis entingen opnieuw te doen, of kunnen we gewoon de entingen voort zetten?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:26

Ik zou even navragen op de manege wanneer en of ze daar geent werd. Kan je aan de hand daarvan eventueel gewoon op jaarbasis verder doen. Kans bestaat ook natuurlijk dat ze niet geent werd, dan zou ik persoonlijk enkel voor tetanus gaan, eens om de 3 jaar. Mijn paarden komen ook niet meer op wedstrijden en worden ook enkel tegen tetanus geent.
Wat fijn dat ze bij jullie van een heerlijk pensioentje mag genieten trouwens ! 8-)