Al eerder opende ik dit topic:
[OPG] Paard al paar dagen compleet overstuur, waarom? + Filmpje
Nu zijn we er wel over uit dat dit waarschijnlijk allemaal door [naam]'s hengstigheid kwam. Maar nu...
Ze is nogsteeds/weer (soms helemaal niet, en dan vanuit het niets weer extreem) ontzettend hengstig, maar nu op zo'n punt dat er aan de hand en onder het zadel geen land mee te bezeilen valt... (t'is ook nog is een paard van zo'n 1.75)
Daarbij rent ze ook (nu zeker met dit natte weer) de hele wei kapot. En we hebben er maar één, dus daar zijn we wel een beetje zuinig op. Buiten dat dus de grond echt heel erg kapot gaat, (kuilen zo diep dat ik er tot m'n enkels in kon, ze zet zich flink af en maakt rare draaien) ben ik ook bang dat ze straks echt een verkeerde beweging maakt of gewoon onderuit gaat met d'r ijzers...
Ze staan overdag buiten en 's nachts op stal. Verder hebben we nog een bak en that's it.
Ze rent het meeste op éen stuk, het stuk dat aan de wei van de paarden van de buren grenst. Dat ga ik in ieder geval even afzetten en kijk dan morgen even hoe ze dan reageert.
Nu kreeg ik al de tip om er een soort poedertje te geven, iemand ervaring?
Ik wil d'r echt niet binnen houden en ze mag zeker wel door de wei rennen, maar dit is niet normaal meer.
Ik ben wel zuinig op d'r en wil natuurlijk niet dat ze zichzelf kapot rent...
Aan de hand is het ook even streng zijn en uiteindelijk (na een heel gevecht) is ze onder het zadel ook wel te doen (al blijft de kleinste prikkel genoeg om aan de kletter te gaan). Het gaat me vooral even om 't feit dat ze de wei en straks misschien ook zichzelf kapot rent...

Ze staan trouwens met z'n tweeën in de wei, echter geeft de andere ruin er niks om

Ik geef het momenteel aan mijn drachtige merrie ter versteviging van de dracht-hormonen (op DA indicatie
), maar als je de bijsluiter leest zou je het het liefst linea recta zonder openen richting chemisch afval doen
Brrrr. Maar als er bij de DA iets uitkomt waardoor het nodig blijkt dan zou ik het wel overwegen, spul werkt wel als een tierelier. Maar wellicht is er iets minder agressiefs als Moody Mare, monnikspeper etc wat ook werkt. Ik zou sowieso wel echt laten controleren door een DA met die gekke hengstigheidsklachten, het zou heel goed hormonaal kunnen zijn.