Paard ontzettend hengstig, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard ontzettend hengstig, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:29

Hoi Bokkers!

Al eerder opende ik dit topic:
[OPG] Paard al paar dagen compleet overstuur, waarom? + Filmpje
Nu zijn we er wel over uit dat dit waarschijnlijk allemaal door [naam]'s hengstigheid kwam. Maar nu...

Ze is nogsteeds/weer (soms helemaal niet, en dan vanuit het niets weer extreem) ontzettend hengstig, maar nu op zo'n punt dat er aan de hand en onder het zadel geen land mee te bezeilen valt... (t'is ook nog is een paard van zo'n 1.75)
Daarbij rent ze ook (nu zeker met dit natte weer) de hele wei kapot. En we hebben er maar één, dus daar zijn we wel een beetje zuinig op. Buiten dat dus de grond echt heel erg kapot gaat, (kuilen zo diep dat ik er tot m'n enkels in kon, ze zet zich flink af en maakt rare draaien) ben ik ook bang dat ze straks echt een verkeerde beweging maakt of gewoon onderuit gaat met d'r ijzers...

Ze staan overdag buiten en 's nachts op stal. Verder hebben we nog een bak en that's it.
Ze rent het meeste op éen stuk, het stuk dat aan de wei van de paarden van de buren grenst. Dat ga ik in ieder geval even afzetten en kijk dan morgen even hoe ze dan reageert.

Nu kreeg ik al de tip om er een soort poedertje te geven, iemand ervaring?

Ik wil d'r echt niet binnen houden en ze mag zeker wel door de wei rennen, maar dit is niet normaal meer.
Ik ben wel zuinig op d'r en wil natuurlijk niet dat ze zichzelf kapot rent...

Aan de hand is het ook even streng zijn en uiteindelijk (na een heel gevecht) is ze onder het zadel ook wel te doen (al blijft de kleinste prikkel genoeg om aan de kletter te gaan). Het gaat me vooral even om 't feit dat ze de wei en straks misschien ook zichzelf kapot rent...
-O-

Ze staan trouwens met z'n tweeën in de wei, echter geeft de andere ruin er niks om
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-15 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Re: Paard ontzettend hengstig, geen land mee te bezeilen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:38

Knikker er in doen?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:40

Ik zou er eerst na laten kijken door een dierenarts? ( Als dat nog niet gedaan is?) Kan namelijk ook iets van binnen niet goed zijn.

Wij hebben ook zo'n merrie die enorm hevig hengstig is/kan zijn... Die hebben wij ook eerst na laten kijken, nu krijgt ze moody mare en dat helpt bij haar goed. De hengstigheid is nu wat afgevlakt en regelmatiger.

Succes!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:43

Waarschijnlijk heeft dit gedrag helemaal niets met hengstigheid te maken. Dat ze het ergens om doet is natuurlijk wel zeker. Misschien hoort ze (ver weg) een ander paard. Je kan haar in een veel kleiner stukje zetten en als ze gaat rennen, op stal zetten. Het is niet anders.

Anoniem

Re: Paard ontzettend hengstig, rent wei kapot en niet bij je te

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:46

Ben er inmiddels wel zeker van dat het hengstigheid is, ze schreeuwt naar de pony van de buren en wordt helemaal gek als die nog binnen staat. Zodra die buiten staat is het hele probleem opgelost namelijk...

DA kan, maar hoezo zou er van binnen iets mis zijn als ik vragen mag? :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:54

Anoniem schreef:
Ben er inmiddels wel zeker van dat het hengstigheid is, ze schreeuwt naar de pony van de buren en wordt helemaal gek als die nog binnen staat. Zodra die buiten staat is het hele probleem opgelost namelijk...

Omdat er duidelijk een hormonaal probleem is?
Zie je beginpost:
Citaat:
Ze is nog steeds/weer (soms helemaal niet, en dan vanuit het niets weer extreem) ontzettend hengstig, maar nu op zo'n punt dat er aan de hand en onder het zadel geen land mee te bezeilen valt...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:54

Anoniem schreef:

Je kaart het probleem zelf al aan. Ze roept naar de pony van de buren. Heeft niets met hengstigheid te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:02

@Casarell dat snap ik. Maar omdat ze het al weeeken niet had en nu ineens weer wel... Vandaag was ook de eerde dag, bij wijze van spreken kan er morgen al ineens niks meer aan de hand zijn.
Dat het iets hormonaals is was ik ook al wel achter ja, maar ik zie echt niet in wat een DA onderzoek daar aan toe kan voegen?
Begrijp me niet verkeerd, indien nodig wil ik er echt wel een DA bij halen hoor! Maar ik zie gewoon niet in waarom en ben er nog niet helemaal van overtuigt om dat te doen. Hoe moet ik zo'n onderzoek voor me zien dan? Daarvan heb ik namelijk ook geeeen idee...

@Johanna, waar heeft dat roepen volgens jou dan mee te maken?

Ik kreeg nu van een oud stalgenoot de tip om haar een natuurlijk soort kalmerend poedertje te geven. Haar merrie deed precies hetzelfde als die van mij, is nu helemaal over

Op stal is ze gewoon rustig, net als wanneer de pony van de buren in hun andere wei staat (die wij niet kunnen zien). T'is alleen als die pony nog op stal staat en zij hem dus met zn hoofd naar buiten ziet hangen. De pony roept haar trouwens ook.

Floortz

Re: Paard ontzettend hengstig, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:10

Ik denk dat ze monnikspeper bedoelt. Van Puur. Ik heb nog een bus voor je waar ik niets mee doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:11

Ik heb geen idee hoe het heet, ze moest nog naar d'r paard en laat het mij vanavond even weten. Dan hoor je nog van me! :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:14

Anoniem schreef:

Maar je geeft het toch zelf al aan? Dit paard schreeuwt 'gewoon' om een maatje bij haar in de weide!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:15

Ze staat niet alleen, dat staat ook in de OP. Ze staat gewoon met een maatje in de wei zoals het hoort!

Afbeelding

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:18

Ah excuus. De kleine lettertjes, had ik niet gezien.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in dit soort gevallen heb ik over moody mare al veel goede verhalen gehoord. Is de DA er al bijgeweest? Zij kunnen volgens mij de hoeveelheid hormonen ook meten in het bloed en zien of het abnormale aantallen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:19

Maakt niet uit ;)

Bedankt voor dat laatste! Nu snap ik waarom de andere bokkers voor jou al opperde de DA langs te laten komen. Had echt nog nooit van zo'n onderzoek gehoord...
Ga daar morgen even voor bellen dan!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:13

Een da kan bijvoorbeeld uitsluiten of er niet iets mis is met de eierstokken of de bijnieren.
Onderzoek kan bestaan uit opvoelen of bloedafname.

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:17

Da vragen of regumate misschien een oplossing is voor de zomermaanden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:19

Juist inderdaad bovendaander mykenogwat hihi.
Eerst onderzoeken laten.
Een cyste. Tumor. Verkleefde eierstokken en zelfs vaste spierrn kunnen een boosdoender zijn.

Er zooi ingooien zonder te weten wat er is. Is nooit goed.
Regumare werkt maar is troep.
Alle zooi onderdrukt de boel allern maar.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:22

Wij hebben ook een paard gehad dat heel veel last had van hengstigheid. Op concours was ze gewoon niet meer te rijden.

Wij zijn toen naar de dierenarts geweest en die heeft ons toen regumate voorgeschreven. (Moet je wel echt een dierenartsverklaring voor hebben als je dat wil geven, en ze gaan wel eerst onderzoek doen bij je merrie inderdaad...).

Daarna was de hengstigheid wel echt een stuk minder! Nadeel is alleen dat je het moet blijven voeren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:25

Ik was sowieso niet van plan er wat in te gooien zonder dat ik weet wat het is... ;)

Het blijven voeren zou ik geen probleem vinden, bijna alles kan je toch gewoon door t normale voer gooien!
Ik ga morgen gewoon even bellen en dan hoor ik t wel!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:31

JumpingRider schreef:
Wij hebben ook een paard gehad dat heel veel last had van hengstigheid. Op concours was ze gewoon niet meer te rijden.

Wij zijn toen naar de dierenarts geweest en die heeft ons toen regumate voorgeschreven. (Moet je wel echt een dierenartsverklaring voor hebben als je dat wil geven, en ze gaan wel eerst onderzoek doen bij je merrie inderdaad...).

Daarna was de hengstigheid wel echt een stuk minder! Nadeel is alleen dat je het moet blijven voeren....

En het is vreselijke troep, en het is werkelijk stervensduur :$ Ik geef het momenteel aan mijn drachtige merrie ter versteviging van de dracht-hormonen (op DA indicatie :Y) ), maar als je de bijsluiter leest zou je het het liefst linea recta zonder openen richting chemisch afval doen :\ Brrrr. Maar als er bij de DA iets uitkomt waardoor het nodig blijkt dan zou ik het wel overwegen, spul werkt wel als een tierelier. Maar wellicht is er iets minder agressiefs als Moody Mare, monnikspeper etc wat ook werkt. Ik zou sowieso wel echt laten controleren door een DA met die gekke hengstigheidsklachten, het zou heel goed hormonaal kunnen zijn.

Als de merrie zo op de buurpony trekt, vindt ze dan trouwens niet (ook) "niks aan" haar huidige weidemaat? Hoe gaan die twee met elkaar om? Als er gewoon eentje bij in staat is dat nl wel echt vreemd gedrag om juist zo op een ander te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:37

Haar huidige weidemaatje is al 28. Gaat ze gewoon prima om. Staan af en toe te kriebelen samen maar laten elkaar eigenlijk vooral hun eigen gang gaan of wandelen een beetje achter elkaar aan/beetje klooien. Echt "spelen" doen ze niet, maar dat heeft [naam] met andere (wel jongere) paarden met wie ze gestaan heeft ook nooit gedaan, ze is niet zo van het " fysiek contact met andere paarden" om zo maar te zeggen, heeft ze liever op wat afstand wat deze haflinger goed accepteer, dus ze gaan juist heel goed samen.
Wel draven ze wel is samen door de wei dus het is ook niet dat ze zich verveelt met hem zeg maar.

De buren hebben 3 ponies, en het is ook echt 1 specifieke pony die ze gewoon helemaal geweldig lijkt te vinden (wat wederzijds is).

Die oud-stalgenoot gebruikt Provarium Breeding van De Groene Os, kennen jullie dat?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:53

Ik zou inderdaad eerst een scan laten doen.

Mijn merrie werd ook lastiger met het rijden, op de grond ronduit gevaarlijk zelfs. We hebben ze van miserie moeten apart zetten omdat ze haar weidemaatjes ineen klopte, terwijl het daarvoor grote liefde was.
Ik heb mijn DA om een scan gevraagd omdat ik het raar vond dat ze al 2 maand hengstig stond. Resultaat, tumor op de linker eierstok.
Geopereerd, linkse eierstok mrt tumor eruit gehaald en nu, 3 maand later, terug een heerlijk paardje om mee om te gaan (zowel op de grond als onder het zadel), kan terug op de wei met vriendjes en is niet meer zo overdreven hard hengstig als ze was toen ze die tumor nog had :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:57

Johanna59 schreef:
Anoniem schreef:

Je kaart het probleem zelf al aan. Ze roept naar de pony van de buren. Heeft niets met hengstigheid te maken.

niets? En dat weet jij omdat je met de merrie een speciaal communicatie lijntje hebt? :Y)

Hier roept een van de merries ook wanneer mijn ruin weer komt van de les. En dat is alleen wanneer ze hitsig is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:58

Anoniem schreef:
Die oud-stalgenoot gebruikt Provarium Breeding van De Groene Os, kennen jullie dat?

is monnikspeper met een ander naampje ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:18

Ik verplaats je topic van VSW naar OPG omdat het voornamelijk gaat over het gedrag van je paard.