Hangend paard - hoe op te lossen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Hangend paard - hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:34

Hoi allemaal,

Mijn paard hangt als je haar vastzet. Over het algemeen is dit geen probleem omdat ze, als ze los is, prima blijft staan, maar ik vind het toch een onwenselijke situatie en zou haar graag weer vast kunnen zetten.

Vroeger, toen ik haar net had, hing ze haast nooit. Ze had wel de neiging om snel achteruit de trailer uit te willen. Hierbij is ze, dankzij een wat onhandige combinatie van factoren, een keer losgebroken. Ook is ze 1x gaan hangen in het gangpad, waardoor ze een paar tralies verboog. Daarna is ze een tijdje verkocht geweest en op een gegeven moment begon ze elke keer te hangen. Ze is zodanig zwaar dat halsters meteen kapot sprongen, net als de touwen. Al met al heeft het waarschijnlijk wel voor een paar nare ervaringen gezorgd (zo heeft ze nog een keer doordat ze door iemand erg onhandig was vastgezet een ijzeren tafel achter zich aan gekregen), maar dit was echt incidenteel.

Maar het wordt tijd dat ze weer leert vaststaan. Maar ik kom niet echt verder. Op stal hebben we van die mooie rektouwen die meters kunnen uitrekken. Maar helaas is dit het resultaat:

Afbeelding
Copyright: verzorgster die er ook al niks mee kon

Ze blijft net zo lang staan tot er iets stuk gaat. Het halster, het touw... van achteren aanduwen helpt niet, van voren lokken helpt niet... en zodra ze los is is ze weer volledig ontspannen en loopt ze ook niet weg of zoiets. Belonen zodra ze even goed staat gebeurt uiteraard.

Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Sheran op 01-09-15 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ChrisXe

Re: Hangend paard - hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:37

Tussen twee touwen zetten, soms lukt dat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:40

Nee, dan hangt ze aan twee touwen :). Dat gebeurde toen in het gangpad. Tralies aan beide kanten van de stalgang verbogen :P

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:45

kun je haar niet gewoon niet vast zetten? gewoon het touw 2 keer door de ring halen oid.
mijn merrie ging ook altijd hangen, vanaf het moment dat ze vast stond
toen heb ik haar een hele tijd gewoon niet vastgezet met poetsen etc, gewoon al je spullen al op de plaats neerleggen en bij je paard blijven :P

ze heeft het toen wel een paar keer geprobeerd maar als ze merkte dat ze niet kon 'hangen' werd ze meteen rustig en stond ze weer..
dan zette ik haar weer nep-vast en zo ging het door..

we zijn nu 3 jaar verder en ze kan super netjes vast staan, ik kan zo even naar buiten lopen en haar alleen laten zonder dat ze gaat hangen..
ik moet zeggen dat ik het wel heel rustig aan heb aangepakt, het had misschien sneller gekund maar dat was in mijn geval niet nodig :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:47

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:49

Hangt je paard op de foto aan een touwhalster? of lijkt dat alleen zo?
misschien dat je paard een angst heeft voor 'vaststaan'?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:52

sadekeshia schreef:
Hangt je paard op de foto aan een touwhalster? of lijkt dat alleen zo?
misschien dat je paard een angst heeft voor 'vaststaan'?

Verzorgster meldt zich; is geen touwhalster, normaal halster waarvan de klip onder de keel niet vast zit. ( die heeft ze al kapot getrokken :+)
Ze komt overigens totaal niet bang over, is ook de rust zelve als ze zo staat en kan dan ook rustig een minuut of 8 zo staan.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:54

Dat rektouw... Is dat elastisch????
Daar moet je dan echt direct mee stoppen! Want als dat kapot schiet %)
Is het leed echt niet meer te overzien!!
De oplossing van sadekeshia lijkt mij hier het beste voor.

sadekeshia schreef:
kun je haar niet gewoon niet vast zetten? gewoon het touw 2 keer door de ring halen oid.
mijn merrie ging ook altijd hangen, vanaf het moment dat ze vast stond
toen heb ik haar een hele tijd gewoon niet vastgezet met poetsen etc, gewoon al je spullen al op de plaats neerleggen en bij je paard blijven :P

ze heeft het toen wel een paar keer geprobeerd maar als ze merkte dat ze niet kon 'hangen' werd ze meteen rustig en stond ze weer..
dan zette ik haar weer nep-vast en zo ging het door..

we zijn nu 3 jaar verder en ze kan super netjes vast staan, ik kan zo even naar buiten lopen en haar alleen laten zonder dat ze gaat hangen..
ik moet zeggen dat ik het wel heel rustig aan heb aangepakt, het had misschien sneller gekund maar dat was in mijn geval niet nodig :P

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:55

Tja niet diervriendelijk maar mijn oude paard hebben we gigantische hard naar voren geslagen met een zweep die heeft het nooit meer gedaan. De pest is als ze los geweest zijn dan blijven ze het doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:56

F_inley schreef:
Tja niet diervriendelijk maar mijn oude paard hebben we gigantische hard naar voren geslagen met een zweep die heeft het nooit meer gedaan. De pest is als ze los geweest zijn dan blijven ze het doen.

Zo heb ik het ook een keer gedaan, heeft prima gewerkt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:57

Pas op met die rekdingen.
Met wat pech schiet het los en knalt tegen jezelf of je paard aan.
Net als een elastiekje dat knapt.

Ik heb vroeger een paard gehad dat ook ging hangen.
Was geen angst, gewoon brutaliteit.
Die hebben we toen vast gezet met extra dik halster, extra dik touw met extra dikke haak.
En hem veel plezier gewenst.

Hij wist dat alles kapot ging en ging ook altijd door met hangen tot er iets stuk was.
Maar toen hij ging begrijpen dat dat verleden tijd was probeerde hij het steeds minder. En uiteindelijk is het gestopt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:57

Sadekeshia: ze kan prima los staan, daarom heb ik er ook niet veel last van, maar ik heb liever dat ze het wel kan. Ook als anderen haar dan eens meenemen enzo. Als ik het touw 2x erdoorheen haal rent ze ook naar achteren totdat ze het touw helemaal los heeft. En dan doe ik het er weer doorheen en dan begint het opnieuw :P. Had jij dat ook?
Op de foto heeft ze een gewoon halster om, maar de clip bij de keel was al gebroken. Maar ik zie net dat Veranderen dat ook al gezegd heeft :).

Janouk: dat ding ken ik niet, ziet er best interessant uit :)

Dat rektouw is speciaal voor hangende paarden, en als hij breekt, breekt hij dus ook aan de goede kant (bij het halster).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:02

Naar voren meppen heb ik ook geprobeerd ja, tot nu toe was het resultaat dat ze probeerde omhoog te komen of nog verder naar achteren te gaan zodat er iets stuk ging :P. Ze kan in die houding ook weinig anders... Bij mijn pony deden we inderdaad ook een keer een bezem achter de kont, dat werkte goed :P.

Ben eigenlijk ook een beetje bang dat ze zichzelf ermee verwondt als ze ervan in paniek raakt :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:08

Sheran schreef:
Sadekeshia: ze kan prima los staan, daarom heb ik er ook niet veel last van, maar ik heb liever dat ze het wel kan. Ook als anderen haar dan eens meenemen enzo. Als ik het touw 2x erdoorheen haal rent ze ook naar achteren totdat ze het touw helemaal los heeft. En dan doe ik het er weer doorheen en dan begint het opnieuw :P. Had jij dat ook?
Op de foto heeft ze een gewoon halster om, maar de clip bij de keel was al gebroken. Maar ik zie net dat Veranderen dat ook al gezegd heeft :).

Janouk: dat ding ken ik niet, ziet er best interessant uit :)

Dat rektouw is speciaal voor hangende paarden, en als hij breekt, breekt hij dus ook aan de goede kant (bij het halster).

Ja dat deed mijn merrie ook idd, maar dat had ze wel een keer in de gaten :P

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:10

Op stal zetten wij hangende paarden niet vast aan het halster maar aan een touw die achter de oren langsgaat.
Dus gewoon halster om.
Een oud halstertouw achter de oren langs.
Deze door de ring onder de kin halen.
Een lus maken aan de uiteinden van het halstertouw en hier het touw van de muur aan bevestigen.
Werkt prima hier.ze proberen het meestal 1 x en dan is het klaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:26

Mijn paard deed t ook, per toeval is hij erachter gekomen dat hij kan gaan hangen en omdat ik merkte dat hij het steeds vaker ging doen, heb ik m met een flinke tik van de zweep weer naar voren gekregen en ging gewoon verder door of er niets aan de hand was, hij heeft het nooit meer gedaan.

Later flikte hij het kunstje weer bij de bijrijders die ik ff tijdelijk had, en hij deed het elke keer weer en ze kijken maar gewoon toe en werden er bang van, ik werd woedend op mijn paard en gaf m een flinke schop onder zijn kont en hij werd meteen weer normaal.........niks gepanikeer omdat ik m ff op zijn nummer zette, hij wist heel goed waar het om ging en heeft hij t ook daarna nooit meer gedaan.

Het was gewoon uitproberen om te kijken tot hoe ver hij kan gaan.

Het kan gevaarlijk worden/ er gaan dingen kapot aan de spullen van de stallen zoals verbogen tralies etc. en het is een zeer ongewenst gedrag en dat wil ik gewoon niet hebben punt uit.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:36

Mijn paarden probeerden het vroeger ook wel eens. Goeie mep tegen het achterwerk deed meestal al veel. Nieuwste knol was net even een ander verhaal. 36 halsters, 25 touwen en een paar deuken later heb ik zo'n ding: http://www.depaardenverzorger.nl/harrys ... -clip.html (sorry voor de reclame, ook verkrijgbaar bij andere webshops) aangeschaft. Beetje prijzig maar werkt als een trein. Lang touw 'speling' en als 'ie een paar meter verder is vraagt 'ie zich af wat hij in vredesnaam aan het doen was en stapt vanzelf weer naar voor. Ideaal dingetje, waarbij je de spanning zelf in kunt stellen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:41

tja, ik zou denk ik ook gaan voor zo'n soort hulp.. wel prijzig idd maar als dat helpt..? lijkt me ook niet gezond om zo te staan voor een paard.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:15

Zolang je paard tegendruk krijgt van het touw zal hij blijven hangen. Wij hebben nu een elastisch ding gemaakt van elastisch rubber met daar omheen autogordel, zodat het kei stevig is en toch een stuk mee kan geven. Verder gebruiken we een panieksluiting en zit het muuranker helemaal door de muur heen vast.

Sinds we deze constructie hebben onze hangert niet alleen minder gaan hangen, maar als hij gaat hangen kalmeert hij sneller. Wij reageren ook niet met boosheid of paniek, maar met troost en geruststelling. Hefpaard krijgt daardoor meer vertrouwen in ons en wat wij allemaal met hem uitvreten (hij was op zijn zachtst gezegd enig sinds moeilijk) Al met al heeft het overal een positieve invloed op gehad.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:22

Sheran schreef:

Ja, maar als de bout nou uit de muur schiet ipv dat het touw breekt? Dan heb je een ijzeren ring aan een elastiekje dat naar je paard terugveert! Risicovol......

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:23

Daarom hebben wij hem dus in autogordel genaaid.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:24

Hm een keer een verschrikkelijke klap over z'n reet geven, is het in 1x over. Die van mij bleef maar hangen, elke keer weer.heel gevoelig beest. Ik heb haar vastgezet en toen ze begon te hangen haar een klap gegeven, en niet voorzichtig. Ze heeft nooit meer gehangen

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:28

Gewoon niet vast zetten als je je paard heel wilt houden.
Zal niet de eerste zijn die zo een paar gebroken hals wervels op loopt.
En als je haar toch met alle geweld wilt vast zetten doe het dan zo dat ze tegen de muur stapt als ze achterwaarts gaat. En daardoor weer naar voren stapt.

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:30

ClaudiaHS schreef:
Op stal zetten wij hangende paarden niet vast aan het halster maar aan een touw die achter de oren langsgaat.
Dus gewoon halster om.
Een oud halstertouw achter de oren langs.
Deze door de ring onder de kin halen.
Een lus maken aan de uiteinden van het halstertouw en hier het touw van de muur aan bevestigen.
Werkt prima hier.ze proberen het meestal 1 x en dan is het klaar.
dit is wel hele goede oplossing. Zorg er voor dat ze afleiding heeft.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:33

In het Frans hebben we daar de term 'tirer au renard' voor, op de manege waar ik vroeger stond was er ook één merrie die dit altijd heel hard en plots deed. Het enige wat hielp was om het touw rond de ring te draaien, als ze dan ging hangen zou ze vanzelf loskomen. Als ze dan toch vastgemaakt moest worden werd er een stukje touw van een strobaal in de ring gedaan en daaraan het touw vastgemaakt. Als ze dan zou hangen sprong het touw van de strobaal los ipv van iets stuk te maken.