ZZ pony of M paard tussen paarden springen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smudge

ZZ pony of M paard tussen paarden springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:54

Ik start momenteel met mijn D pony en paard in de dressuur.
Toch heb ik ook altijd van het springen genoten en begint het vreselijk te kriebelen om een paard aan te schaffen zodat ik ook in de springsport kan starten.

Nu start ik mijn D pony tussen de paarden omdat ik -heel eerlijk- gewoon liever op ponies rijd. Het voelt voor mij gewoon fijner aan, ik ben ook maar 1.58 wellicht dat ik daarom ook liever op paarden met korte pootjes rond rijd.

Een bevriende stalgenoot verkoopt de 7 jarige ZZ pony haar dochter ivm studie en beëindigen sport en eigenlijk heb ik stiekem wel interesse. Mijn ambities liggen in de springsport niet zo hoog, in de subtop mee springen is niet mijn ambitie.

In dezelfde prijsklasse van de ZZ pony kan ik ook een 9-14 jarig paard kopen met M ervaring.

Is het überhaupt te doen om met een D pony tussen de paarden te springen of is het vragen om problemen? Zijn er mensen die ervaring hebben met het starten van een grote D in de springring tussen de paarden?

janex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:08

Ik denk dat het wel mogelijk is , maar je moet er wel rekening mee houden dat bijv M bij de paarden hoger is dan M bij de pony's, als je begrijpt wat ik bedoel. Verder denk ik dat je moet gaan voor welke je zelf het leukste en het fijnste te rijden vind en waar je de beste klik mee hebt. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:10

Het lijkt mij vragen om problemen. B paarden is wat hoogte betreft al M voor een D pony. Ook zal het wat afstanden betreft erg lastig worden.
Als ik jou was zou ik een fijn damespaardje op de kop tikken

Cioccolato

Re: ZZ pony of M paard tussen paarden springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:14

Gewoon voor een klein paardje tot een 1.65 gaan. Heb je veel meer plezier van.
De B moet te doen zijn voor een pony maar vergt van de ruiter veel meer rijtechnische kunst qua afstanden regelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:15

D-ZZ is dezelfde hoogte als M bij de paarden maar dan óók met moeilijke afstanden (voor de pony) dus ik zou niet rekenen op hoger dan dat, tenzij jij een goeie ruiter bent en de pony een ruime galop heeft en veel vermogen. Ik zou persoonlijk voor een klein paard gaan of een paard gefokte e pony.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:15

Liselot: Hoger dan het M of Z zal ik waarschijnlijk toch niet gaan, ben niet zo heel erg moedig om over enorme hindernissen te springen.

Een fijn damespaardje blijkt in mijn prijsklasse moeilijk te vinden te zijn, voor minder dan 15.000 ben ik nog geen damespaardje met ervaring in de springsport tegen gekomen. Zulke bedragen vind ik toch wat te hoog om voor mijn plezier in de basis springsport uit te komen. Vandaar deze overweging.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:19

Een M paardenparcours is ook al best pittig met een d-pony hoor.. Door de kleine hoogte en kleine galop is zo'n parcours best flink!

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:22

Geryon schreef:
Een M paardenparcours is ook al best pittig met een d-pony hoor.. Door de kleine hoogte en kleine galop is zo'n parcours best flink!

Dat begrijp ik. :j
Vandaar ook dat ik graag meningen, ervaringen en advies krijg zodat ik geen spijt krijg van mijn keuze. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:26

Ik bedoelde omdat jij zelf niet moedig bent, met andere woorden, dat je er rekening mee moet houden dat je niet verder durft dan het L met de pony. Vind je dat genoeg, lekker voor de pony gaan! Wil je meer bereiken in de springsport, dan voor een klein paard gaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:30

In de M paarden heb je de driesprong waar een D pony absoluut niet op uit gaat komen.
Dat is vragen om ongelukken

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:34

Smudge schreef:
Liselot: Hoger dan het M of Z zal ik waarschijnlijk toch niet gaan, ben niet zo heel erg moedig om over enorme hindernissen te springen.

Een fijn damespaardje blijkt in mijn prijsklasse moeilijk te vinden te zijn, voor minder dan 15.000 ben ik nog geen damespaardje met ervaring in de springsport tegen gekomen. Zulke bedragen vind ik toch wat te hoog om voor mijn plezier in de basis springsport uit te komen. Vandaar deze overweging.

M paarden is wat hoogte betreft ook ZZ bij de D pony's. En zoals mijn voorganger zegt met een driesprong. Als je je in een dubbel misschien nog kan redden gaat dat in een 3 sprong echt niet meer.
Vind het ook niet heel erg eerlijk tegenover de pony

Voor dat budget kan je echt wel een L/M geklasseerd paard vinden wat niet zo groot is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:34

Smudge schreef:

Dan heb je toch niet goed gezocht denk ik..
Zijn echt zat leuke brave paarden met L/M ervaring te koop voor minder dan 15.000.
Natuurlijk hangt het o.a. af van het talent en de leeftijd van het paard, maar als je genoegen neemt met een paard dat niet genoeg talent heeft voor het hogere werk dan kan je voor 10.000 klaar zijn . Bijvoorbeeld: http://www.sporthorses.nl/advertentie/105140/te-koop/paarden-te-koop/july-de-kalech.aspx#.VeSes_ntmko

Ik zou je aanraden voor en klein paard van rond de 1.60 te gaan, met een d pony ga je moeite krijgen met de afstanden en dubbels, die staan op paardenafstand.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:39

Een D pony verongelukt in de driesprong op paardenafstand. Een grote E met een paardengalop zou nog wel kunnen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:42

Ik heb idd een clubgenootje gehad die met haar grote e in het m bij de paarden meesprong ( tot op de hippiade) d pony lijkt me lastiger

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:45

Anne_GTI schreef:
Een D pony verongelukt in de driesprong op paardenafstand. Een grote E met een paardengalop zou nog wel kunnen.

Dat bovenste is wat overdreven als de pony goed afstanden kan schatten, maar je maakt het jezelf wel erg moeilijk.
Het licht ook enorm aan de pony.
(Zit net nog over doe D pony te lezen die ooit olympsch silver haalde :P )
Sommige D ponys zijn behendiger en handiger dan een groot paard maar je vraagt een hoop van zo'n dier.
E ponys kunnen bij de subtop paarden in in principe meer dan goed meekomen, maar zodra ze zich bewezen hebben kosten ze ook wat.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:48

Ik ben een echte ponyruiter dus ik zou voor de pony gaan :D

Maar dat hangt er inderdaad van af wat je ambities in het springen zijn. Wil je gewoon lekker dressuren en af en toe eens B of L gaan springen, dan red je je met de pony prima. Wil je echt naar het M of Z springen zou ik toch ook voor een klein paardje gaan :)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:54

13 jaar 164.. en leuke prijs..
ik zou niet kiezen voor een d pony, ik merk dat ik met mijn grote e / net te kleine paard al redelijk in de vooruit moet in een b/ l parcours als het technischer word loop je dan vastAfbeelding

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:55

Het ligt heel erg aan de galop. Ik heb nu een pony in de les (niet eens een hele grote D) en die galoppeert zo groot met veel rek dat ze moeiteloos door de paardenafstanden heel loopt maar eentje met een echte ponygalop zou ik echt niet doen want die loopt snel vast als het wat hoger gaat worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:57

Ik heb zelf met een E pony bij de paarden gereden, M sgw en L springen. Was op zich goed te doen maar dat was dan ook een heel rappe/handige pony en ze was 1,54, dat is wel wat groter dan een D pony. Idd een D pony moet al aardig springen in de B terwijl het gemiddelde paard daar amper wat voor hoeft te doen.
Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar een paardje wat net tussen de maat in zit: tussen 1,57 en 1,60. Voor jou de perfekte maat, met een klein beetje talent kunnen ze prima meekomen tussen de paarden én ze zijn doorgaans heel gunstig geprijsd vanwege hun formaat. Je kunt zo'n paardje met wat ervaring meestal gunstiger kopen dan een D pony met ervaring.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 31-08-15 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:59

Niet doen. Pony bij de pony's en paarden bij de paarden! Met dressuur zou het nog wel kunnen maar met springen is het gewoon vragen om ongelukken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:03

Er moeten voor dat budget echt wel leuke paarden te vinden zijn hoor ...
Staan er genoeg te koop ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:04

De net niet meer E maat (158-161) is vaak wat gunstiger geprijst.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:12

Sizzle schreef:
De net niet meer E maat (158-161) is vaak wat gunstiger geprijst.

Inderdaad, deze maat is minder gewild. Voor je budget kun je echt wel goede, bewezen springers van die grootte kopen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:49

Het kán wel, maar je maakt het de pony en jezelf niet gemakkelijk. ..tenzij het dier evenveel talent heeft als Jappeloupe :9

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:52

Jappeloupe was ook een flinke E en 1 met een enorme galop
Een D pony gaat het niet redden hoor