Ik ga deze winter mijn paard helemaal scheren en ik ben nu al bezig met dekens te kopen. Ik wil hem graag eind oktober/begin november scheren maar ik weet niet juist welke dekens ik er dan moet opleggen. Ik heb een 450 gram deken en een 300 gram deken. Hij staat altijd buiten. Ik ben dus aan het twijfelen om na het scheren het 300 gram deken op te leggen en dan als het kouder is het 450 gram of ineens het 450 gram deken en als het kouder is een fleecedeken en als het dan nog kouder is de 300 gram er onder. Vorig jaar had ik er een 300 gram op gelegd met als het kouder werd een fleecedeken onder maar toen stond hij binnen dus daarom twjfel ik nog al. Sorry voor de lange tekst en ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!
Waarom wil je je paard helemaal scheren als hij 24/7 buiten loopt?
MarMarieke
Geplaatst: 31-08-15 18:02
Ik zou sowieso ook dunnere dekens hebben, een regendeken, 100 gram en 200 gram. In een keer zo'n dik pak op je paard leggen lijkt mij niet zo prettig voor het paard.
Ik doe ook dekens om in de winterperiode ivm wintervacht en trainen. Ik begin altijd met een regendeken en leg max. een (ongeveer) 200 gram op, dit ook alleen als het echt rond vriespunt is. Nu heb ik een paard dat ik niet scheer (niet nodig).
Ik zou dus wat meer dekens aanschaffen en langzaam opbouwen, niet meteen een 350 gram erop leggen.
Ik zou dan na het weer buiten kijken en na je paard.. maar indd ook een 200 of 100 aanschaffen en een ongevoerde regen deken.. die gebruik ik zelf heel snel
moonfish13
Geplaatst: 31-08-15 18:11
450 en 300 samen is wel onwijs veel hoor! Zelf twijfel ik of ik ga scheren en meer als 300 ga ik er niet op doen.
mira_calle
Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-15 18:14
Regendeken heb ik al, dan zal ik nog is rondkijken naar wat tussendekens, bedankt! En ik wil hem graag scheren omdat hij een hele dikke vacht krijgt en dan moet ik na het rijden 2 uur wachten voor het zweet is opgedroogd.
Eef_Bam
Geplaatst: 31-08-15 18:33
Ik zou ook geen fleecedeken omdoen onder een gewone deken. Afgezien van het feit dat een fleecedeken erbij niet veel warmer is, hebbben fleecedeken de neiging naar achter te gaan schuiven en knellen op de schoft als ze langere tijd op liggen.
Comfortzone (zone waarin een paard gemakkelijk zijn lichaamstemperatuur op peil kan houden) van een ongeschoren paard ligt tussen -5 en +25 graden Celsius. Voor geschoren paarden is het +5 t/m +25 graden Celsius. Paarden hebben het dus niet zo gauw koud als wij mensen. Een geschoren paard krijgt het pas koud en moet moeite doen om warm te blijven als het onder de 5 graden wordt. Ik vind jou dekens die je nu hebt daarom ook best veel. Het is nog al een overgang van niks naar 300 gram. Ik zelf scheer de paarden niet maar werk wel met dekens om wintervacht tegen te gaan. Maar ik gooi pas een 100 grams deken op als het overdag onder de 10 graden is en dan vaak alleen in de nacht. Mocht het iets kouder worden dan gaat er 200 gram op. Mocht het echt vriezen dan pas gaat er bij mij 300 gram op. Eventueel kan ik daar dus nog een 100 of 200 gram onderleggen maar eigenlijk doe ik dat nooit. ik zou dus wel even kijken naar een wat minder dikke deken.
Linnie050
Geplaatst: 31-08-15 18:46
Er is een centraal deken topic.
Het ligt echt aan je paard. Staat het paard echt 24 uur buiten? Dacht misschien beter bv jachtmodel?
Over scheer vraagjes is er ook een centraal topic.
Vorig jaar geschoren maar op dagen dat het vroor 400 grams op en hij stond snachts op stal. Sommige gaan wel tot 600 grams.