Een nieuw paard introduceren in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KathleenSell

Een nieuw paard introduceren in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 15:59

Hallo, wij hebben sinds zaterdag een paard dat op stal stond bij een manege, bij ons thuis gebracht om hem te introduceren in onze kudde.

Onze kudde bestaat uit:
Lara, oppermerrie 20j, laat zich niet verstoren door welk paard dan ook.
Cheyenne, merrie 14j, is wat nerveus in gedrag, staat meteen hengstig bij het zien van een ongekende ruin/hengst
Roos merrie 16j, shetlandpony met het motto: als je mij gerust laat en laat eten dan laat ik jou ook gerust
Rik ruin 10j, shetlandpony, zoon van Roos met het motto: alles is leuk, ik ook en ik overtuig graag iedereen van dat feit. Slaagt er doorgaans in om met elk paard bevriend te raken
Bèrre ruin 6j Quarter: is bij de vorige eigenaars weggegaan omdat hij uit hun kudde verstoten werd, is altijd het kneusje, hier bij ons in de kudde is hij goed aanvaard, na enkele maanden heeft zelfs Lara toegestaan dat hij in haar buurt komt eten. Is beste vriendjes met Rik

de nieuwe introducé is Texas, ruin 20j Quarter: hij is niet gewend om in een kudde te staan, op stal had hij één vriendje waar hij mee in de wei kon maar verder is hij doorgaans alleen en op stal gehouden. Hij was tot 5 jaar terug nog hengst.

tot nu toe hebben we hem op de paddock gezet terwijl de andere paarden op het weiland stonden en ze langs de omheining aan mekaar konden snuffelen. Bij Cheyenne gaf dit meteen hengstig zijn en redelijk wat gepiep telkens ze neus aan neus stonden. Texas zelf loopt onrustig heen en weer, maar eet ook.
Gisteren hebben we ze voor het eerst bij mekaar gelaten. Dat ging op zich goed, maar Bèrre wou "zijn merrie" Cheyenne verdedigen/claimen en kwam telkens tussenbeiden wanneer Texas en Cheyenne aan het snuffelen waren, dit heeft geleid tot wat gestamp en gehinnik, waarbij Texas een schram opliep aan de hals. Op termijn stonden ze allemaal hooi te eten, maar Texas had toen Bèrre wel zo weggejaagd al bijtend dat deze in het uiterste hoekje van de paddock ging staan en niet meer durfde bewegen.

We hebben toen even alles op stal gezet en het samenzijn gestopt.

We willen uiteraard vermijden dat er nu met Bèrre hetzelfde gebeurd als toen bij de vorige eigenaars en hij verstoten wordt. Zijn er tips?

Momenteel staan ze weer apart trouwens.

Dank voor alle tips alvast!

Cotedor

Re: Een nieuw paard introduceren in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:01

Ik was altijd van mening dat een kudde het zelf allemaal oplost. Maar gezien het verleden dat hij al is verstoten is... Misschien een optie om één van de andere bij hem in de paddock te zetten? En dit eventueel af te wisselen en daarna weer terug in de kudde proberen? Dan is het nieuwe met de merrie's er misschien af.

KathleenSell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 16:04

hoi Cotedor, thanks voor je antwoord. Ja, we zijn een beetje bang om het de kudde maar te laten oplossen, gezien het verleden van Bèrre. Naar welk paard zou dan je voorkeur uitgaan om bij Texas te zetten?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:14

Je zou ook kunnen proberen om de nieuwe eerst te koppelen aan berre. Die hebben dan even alleen elkaar en krijgen dan hopelijk een betere verstandhouding.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:40

Ik zou denk ook eerst de 2 mannen samenzetten, zodat zij rustig kunnen bepalen wie er bovenaan staat, zonder dat het meteen hoog oploopt met de hengstige merrie erbij.

Hopelijk accepteren ze elkaar dan ook als er wel dames bij zijn (en dan met name Cheyenne).

Of 1 van de andere dames bij Texas, in de hoop dat hij daarna Cheyenne niet meer interessant vindt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:48

Gewoon zelf laten regelen,wij kunnen niet bepalen met wie ze het wel of niet goed kunnen vinden.en echt buiten de bootvallen zal niet gebeuren want de rest heeft barre toch geaccepteerd.ik gooi alles wat nieuw is direct er bij.heb het een keer anders gedaan maar ook als je ze eerst laat wennen,gaan ze erna nog de rang orde bepalen.dus ik heb bij ons gemerkt dat of je ze bij elkar gooit meteen of eerst naast elkaar laat wennen.schramen en rangorde bepaling krijg je toch.en zo heb je er ook die je er bij zet en niet mee kunnen in de kudde.dit is omdat we een erg brutale kudde hebben.bij jou is barre niet de nieuwe ling dus denk dat het wel losloopt,ze hoeven zich niet met iedereen te verstaan als ze zich maar kunnen verdragen.succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:53

Bij ons werd een nieuw paard gewoon gelijk in de weide gedaan bij de rest. De kudde zoekt het zelf allemaal uit en altijd binnen 10 minuten stonden ze lekker te grazen met zijn allen. Maar we hadden dan ook wel een goede kuddeleider. Wij hebben dus altijd de instelling gehad: de kudde lost dit zelf op. En dat is altijd goed gegaan

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:55

KathleenSell schreef:
de nieuwe introducé is Texas, ruin 20j Quarter: hij is niet gewend om in een kudde te staan, op stal had hij één vriendje waar hij mee in de wei kon maar verder is hij doorgaans alleen en op stal gehouden. Hij was tot 5 jaar terug nog hengst.

Waarom stond hij niet bij nog meer andere paarden op de wei? Heb je dat nagevraagd bij de manege?
Dat zou ik eerst doen (maar ik denk dat ik het antwoord wel weet...)
Hoeveel ruimte hebben ze in totaal? Heb je een groot weiland?

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:01

Mijn ruin van 18 jaar in nu eindelijk pas volledig toegelaten in de kudde na 4 maanden..
Bij mij was er een probleem met een merrie die de oude vaste kudde beschermde..
Die hebben we in het begin vaker 1 op 1 bij elkaar gezet om te laten wennen..
Later in de weide gewoon alles los gelaten en hebben het uiteindelijk zelf opgelost! *\o/*
4 ruinen en 2 merries en daar kwam mijn paard dan nog bij.

Mijn paard heeft hiervoor ook nooit in de wei gestaan met anderen paarden.. zelf helemaal niet op de wei omdat "hij niet te vangen was"

KathleenSell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:52

dankjewel iedereen voor de antwoorden! dat geeft toch al weer wat nieuwe moed, ik vreesde al dat het niet zou lukken en we hem terug op manège moesten zetten, wat we uiteraard liefst zouden vermijden. Momenteel staat hij nog apart op de paddock, maar hij is al stukken rustiger geworden, 's nachts zetten we hem op stal, waar de rest kan passeren (die blijven los) en dan snuffelen ze wat aan mekaar maar er wordt niet meer geschopt of gebeten. Onze weide aan huis is niet zo heel erg groot, een 60 are, en gezien het slechte grasseizoen helaas niet zo dik begroeid meer. Maar we geven het nog een paar dagen zo en dan zetten we ze allen samen op de wei en zullen we op verspreidde plaatsen hooi leggen. Zo kunnen ze beter kiezen wie bij wie gaat staan. Ik laat jullie nog weten hoe het ging!