Paarden panisch van horzels

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Paarden panisch van horzels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 10:15

Mijn paarden zijn vlieg en daas "proof" dat maakt ze werkelijk niets uit.
Maar horzels is dus een ander verhaal..(ja, die beestjes die de gele eitjes leggen)
Hoe kan ik deze het beste uit hun buurt houden, of liever nog bestrijden?!
Vliegenspray met hertshoornolie lijkt niets te doen, ze hebben geen vliegendeken, maar dan nog het "dreigende" gezoem om ze heen voorkom je hiermee niet vermoed ik..

(en weet iemand waarom ze er panisch van worden, het leggen van de eitjes, is dat pijnlijk...)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:20

Ik denk doordat die horzels zo dik zijn en ook zo hard zoemen. Van wespen kunnen ze ook panisch worden namelijk.
Maar misschien ook door het feit dat de eitjes pas uitkomen in hun mond of maag wat misschien ook pijn veroorzaakt?

Vliegendeken zal niet helpen gezien ze eitjes ook op de benen leggen. Benen zijn niet beschermd door dekens.

siskeh

Re: Paarden panisch van horzels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 11:19

Ahh, inderdaad vliegendeken beschermt de benen niet, dus die aanschaffen zal het probleem niet verhelpen.

Art_Ificious

Re: Paarden panisch van horzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:27

handig stukje van een artikel:

Horzels
(Gasterophilus intestinalis)

Worden vaak voor dazen aangezien, maar steken niet. Horzels zijn behaard en hebben wel wat weg van bijen of hommels. Opnieuw zijn alleen de vrouwtjes de boosdoeners. Ze leggen eitjes op de huid, manen, lippen of neuzen van paarden, herkenbaar als kleine gele stipjes die aan de haren zitten geplakt. De larven worden opgelikt en ontwikkelen zich in de maag of de darm van de gastheer, waar ze zich met scherpe weerhaken bij hun bek in vastzetten. Na een maand of zeven verlaten ze de ingewanden via de natuurlijke weg. Sommige larven doorboren actief de huid en richtten zo schade aan. Ook deze insecten kunnen paarden in de wei op hol jagen.