elke week op wedstrijd, te veel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

avisantiana

elke week op wedstrijd, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 09:08

hallo bokkers! :)
ik heb een vraag, met mijn pony heb ik nu 2,5 maand waarin ik elk weekend wedstrijd heb.
(z springen) nu vroeg ik me af of dat veel kwaad kan
want normaal gesproken doen wij dat nooit.
zijn er anders nog dingen waar ik rekening mee kan houden zo dat het niet te belastend is?

alvast bedankt!! <3

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:10

Een aantal weekenden achter elkaar een springwedstrijd is niet zo erg maar 2,5 maand achter elkaar zou ik niet doen. Dat bevordert de resultaten ook absoluut niet.
Schrap de kleine wedstrijden, die niet belangrijk zijn en ga voor de grotere.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:11

Ik persoonlijk zou het niet doen. Waarschijnlijk train je al 4-5 dagen per week met dit paard. Wanneer kan zijn lichaam dan goed uitrusten/recupereren? 1 dag per week rust vind ik namelijk echt te weinig.

Bij springen komt er ook enorm veel druk op de voorste benen na de sprong. Lijkt me dus niet zo goed als je echt elke week gedurende 2,5 maand gaat wedstrijden rijden.

avisantiana

Re: elke week op wedstrijd, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 09:15

ah okee bedankt! ik heb zeker wat kleine wedstrijden die ik er tussenuit kan schrappen,
in de traingen die ik nu doe heeft ze 1 dag rust en 1 dag loswerken (aan een halster longeren) en voor de rest wel trainen

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:19

als je paard het gewend is vind ik het persoonlijk niet erg. als je je paard normaliter ook 1 dag in de week vrij geeft.

vergelijk het met een mens. iemand die op hoog niveau traint en 6 dagen in de week traint en 1 dag rust. en is dat gewend. als je dan ineens 1 dag extra vrij gaat geven kan dit heel positief uitpakken. maar lichamelijk ook juist niet goed uitpakken. nou weet ik persoonlijk zelf (train op hoog niveau) dat het niet prettig is om een dag extra vrij te hebben.

het gaat het dus net om wat je paard gewend is...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:19

aan het halster longeren vind ik persoonlijk niks bedragen zou daar lekker een vrije dag van maken.
Komt ze wel buiten als ze vrij is

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:21

koetjeboe schreef:
aan het halster longeren vind ik persoonlijk niks bedragen zou daar lekker een vrije dag van maken.

Als ze de dag van te voren wedstrijd heeft gereden is het opzich wel handig als het paard beweging krijgt..

avisantiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 09:23

lisaislisa schreef:
koetjeboe schreef:

Als ze de dag van te voren wedstrijd heeft gereden is het opzich wel handig als het paard beweging krijgt..

precies, ik doe het vaak omdat ze tussen trainingen door toch nog even beweging heeft gehad, ze loopt wel in de wei maar daar staat ze vaak ook alleen maar met haar koppie naar beneden :P

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:25

mariekeoo schreef:
als je paard het gewend is vind ik het persoonlijk niet erg. als je je paard normaliter ook 1 dag in de week vrij geeft.

vergelijk het met een mens. iemand die op hoog niveau traint en 6 dagen in de week traint en 1 dag rust. en is dat gewend. als je dan ineens 1 dag extra vrij gaat geven kan dit heel positief uitpakken. maar lichamelijk ook juist niet goed uitpakken. nou weet ik persoonlijk zelf (train op hoog niveau) dat het niet prettig is om een dag extra vrij te hebben.

het gaat het dus net om wat je paard gewend is...

Een paard en mens kun je niet vergelijken. Een mens heeft meer training nodig om op hetzelfde niveau te blijven dan een paard. Paarden houden ook 3 maanden conditie vast als je ze stilzet.

Springen en dressuur is wel een andere tak van sport dan endurance (wat ik dus doe). Daar is rust onderdeel van je training. En ja na een 80 km wedstrijd zet ik haar gerust 2 weken op de wei. Wel belangrijk is dat rust = weidegang

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:28

avisantiana schreef:
hallo bokkers! :)
ik heb een vraag, met mijn pony heb ik nu 2,5 maand waarin ik elk weekend wedstrijd heb.
(z springen) nu vroeg ik me af of dat veel kwaad kan
want normaal gesproken doen wij dat nooit.
zijn er anders nog dingen waar ik rekening mee kan houden zo dat het niet te belastend is?

alvast bedankt!! <3

Ik vind het wel een zware belasting, elke week een z-parcours starten. Meestal rijdt je dan ook nog 2 keer een parcours. En als het goed gaat ook nog een barage. Ook de profs rijden niet elke week wedstrijd met hetzelfde paard. Die gaan misschien maar 1 of 2 keer in de maand met hetzelfde paard op pad. En misschien doen ze dat zelfs nog minder.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 28-08-15 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:42

Ik zou het je afraden. 2,5 maand elke week op wedstrijd (10 weken achter elkaar!) vind ik echt te veel, ook al heeft je paard een goede conditie. Een keer 2-3 weekenden achter elkaar kan, maar ik zou de minst belangrijke/grote/leuke wedstrijden zeker schrappen.
Zelfs professionele ruiters rijden niet zo vaak wedstrijden met dezelfde paarden, omdat het erg belastend is, niet alleen fysiek maar ook mentaal (elke week weer 'GO-ready' zijn).

avisantiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 09:51

Tammy_ schreef:
Ik zou het je afraden. 2,5 maand elke week op wedstrijd (10 weken achter elkaar!) vind ik echt te veel, ook al heeft je paard een goede conditie. Een keer 2-3 weekenden achter elkaar kan, maar ik zou de minst belangrijke/grote/leuke wedstrijden zeker schrappen.
Zelfs professionele ruiters rijden niet zo vaak wedstrijden met dezelfde paarden, omdat het erg belastend is, niet alleen fysiek maar ook mentaal (elke week weer 'GO-ready' zijn).

dat is zeker zo,
ik heb een paar wedstrijden geschrapt waardoor ik na elke 3 wedstrijden 1 week rust heb,
dat is voldoende neem ik aan?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:52

Vind ik nog steeds vrij veel maar het is al beter..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:53

Waarom wil je zoveel wedstrijden in 2,5 maand achter elkaar rijden?

avisantiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 10:01

FriesWytske schreef:

ik had ze al opgegeven en sommigen zijn in een reeks achter elkaar (twente cup) dus dan moet het wel, verder zijn er een paar mooie parcoursen waar ik heen wou.
nu heb ik de kleine wedstrijdjes geschrapt (die al een tijd geplant stonden dus had ik daar om heen geplant en toen kwam ik tot de verbazing dat ik 2,5 maand wedstrijden heb achter elkaar)
nu heb ik dus 3 weken wedstrijd, 1 week rust
2 weken wedstrijd, en dan weer 1 week rust
dan 3 weken wedstrijd en daarna natuurlijk minimaal een maand rust (zelf gewoon trainen natuurlijk wel :o )

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:07

Je kunt er ook voor kiezen om wel die 10 weken achter elkaar op wedstrijd te gaan, maar dan 1-2 trainingen (van een uur?) per week te schrappen. Dus doordeweeks wat meer vrije tijd en dan in het weekend dus werken. Dan zie je je wedstrijd als een 'training'.
Effectief heb je dan nog exact dezelfde lichamelijke belasting (er vanuit gaande dat je geen uur losrijdt op wedstrijd, maar een kwartiertje en dan het parcours ingaan). Over de geestelijke belasting heb ik het niet. Maar dat is per paard verschillend. Het ene paard vindt dat fantastisch, terwijl het andere paard echt wel moet bijkomen van de wedstrijdstress.
Dat kun jij zelf het beste inschatten

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:53

Ik zie het probleem niet? Mijn trainingen zijn thuis intensiever dan die twee parcourtjes die ze moeten lopen op concours. Ik rijd ook Z/ZZ en neem dat paard wekelijks mee op concours. Ik heb wel afwisseling in de training en laat hem rustig 2 of 3 dagen in de week 'staan'. Ik rijd de kleinere concoursen vaak wel echt als trainingsrondje en dan is een fijn gevoel belangrijker dan dat het resultaat is. Op die kleinere concoursen kan je vaak ook dingetjes uitproberen waar je op de grotere concoursen weer profijt van hebt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 06:41

mistid schreef:
Ik zie het probleem niet? Mijn trainingen zijn thuis intensiever dan die twee parcourtjes die ze moeten lopen op concours. Ik rijd ook Z/ZZ en neem dat paard wekelijks mee op concours. Ik heb wel afwisseling in de training en laat hem rustig 2 of 3 dagen in de week 'staan'. Ik rijd de kleinere concoursen vaak wel echt als trainingsrondje en dan is een fijn gevoel belangrijker dan dat het resultaat is. Op die kleinere concoursen kan je vaak ook dingetjes uitproberen waar je op de grotere concoursen weer profijt van hebt.

Nouja, wat Mistid zegt dus :+

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 06:58

In tegenstelling tot een mens ( die in 24 uur kan herstellen) heeft een paard minimaal 48 uur nodig. Dus geef je je paard minimaal twee dagen achter elkaar vrij zou het kunnen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:15

Bismarck schreef:
In tegenstelling tot een mens ( die in 24 uur kan herstellen) heeft een paard minimaal 48 uur nodig. Dus geef je je paard minimaal twee dagen achter elkaar vrij zou het kunnen.

Oh?

Change3xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:20

Ik zou gewoon niet vaker dan 3x per maand starten met je pony, ze worden er echt niet beter van en je hebt je pony er alleen maar sneller versleten mee. Ook is het on eerlijk tegenover je pony als ze zo weinig rusttijd krijgen als ze zo zwaar moeten presteren.

Succes alvast met de Twente cup!

Cotedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:55

Hoe je wedstrijdschema er nu uit ziet, zou ik zeggen waarom niet? Mits jij een goede indeling van je trainingsweek hebt en de pony in goede conditie is. Daarbij sluit ik me ook aan bij Mistid. Trainingen zijn bij mij ook altijd zwaarder voor mijn paard dan concours.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:00

Zoals je wedstrijdschema er nu uit ziet, zou ik ook zeggen waarom niet ? Maar ik zou persoonlijk wel zoals eerder gezegd minimaal 1 training schrappen of ipv van hard trainen een bos ritje maken :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:10

Het is net wat je zelf wilt....

Zelf doe ik zo vaak wedstrijd starten expres niet, vooral niet op hoger niveau om toch het lichaam kans te geven om te herstellen. Maar genoeg die het wel doen, dus het kan vast wel. Verschilt ook per dier. Maar toch moeten pezen en spieren wel tijd krijgen ook om te herstellen. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:24

avisantiana schreef:
FriesWytske schreef:

ik had ze al opgegeven en sommigen zijn in een reeks achter elkaar (twente cup) dus dan moet het wel, verder zijn er een paar mooie parcoursen waar ik heen wou.
nu heb ik de kleine wedstrijdjes geschrapt (die al een tijd geplant stonden dus had ik daar om heen geplant en toen kwam ik tot de verbazing dat ik 2,5 maand wedstrijden heb achter elkaar)
nu heb ik dus 3 weken wedstrijd, 1 week rust
2 weken wedstrijd, en dan weer 1 week rust
dan 3 weken wedstrijd en daarna natuurlijk minimaal een maand rust (zelf gewoon trainen natuurlijk wel :o )

Ga je indoor geen selectiewedstrijden rijden?