Paard met geen 'normale kop'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moeshof

Paard met geen 'normale kop'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 07:37

Hallo allemaal,

Graag had ik jullie mening over het volgende gehad. M'n 4jarige merrie was vanaf december weg om af te richten. Had heel veel hormonale problemen, vanaf ze hengstig stond wou ze niet meer lopen. Echt gewoon niet vooruit te krijgen. Op aanraden van onze dierenarts geven we Regumate bij. Na 3 maand africhten slaagt ze met haar hoef tegen de stalpaal, hoefbeenfactuur. 4maand op stal moeten blijven. Niet stappen, geen weidegang. Na 4 maand wachten mochten we eindelijk terug opbouwen. Dit ging vrij vlot (voor een 4 jarige dat 4 maand op stal stond) niet gebokt, niet gesteigerd. Vanaf we mijn zadel er op legde begon ze te steigeren. De africhter zei me dat mijn paard gewoonweg gek in haar hoofd is. Niks voor mij was... Gisteren is Bjorn Vileyn langs gekomen en zei me dat mijn paard een enorm speciale, redelijk zwakke rug heeft. Na 20 zadels te passen eindelijk een goed zadel gevonden. Hij zei me dat het steigeren hoogst waarschijnlijk aan het zadel lag. Omdat ze het nu niet meer gedaan heeft... De africhter geloofde daar echter niet in, omdat zijn gedachtegang was; 'een paard met een normale kop zou zo niet reageren op een slecht passend zadel'.

Ondertussen staat mijn merrie thuis, terug de weide op. Maar ik ben wel van plan om licht werk te blijven doen. De africhter wou mij ook geen verdere begeleiding meer geven, omdat hij niet de oorzaak wilt zijn als ik 'verongeluk'.

Wat denken jullie? De africhter gek of zie ik het te rooskleurig in?

Indi_Vito

Re: Paard met geen 'normale kop'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:40

Mijn vorige paard begon als een idioot te bokken als zijn zadel niet meer goed lag, ik wist altijd precies wanneer ik weer naar de zadelmaker moest! Oftewel die vent spoort niet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:44

Het lijkt mij logisch dat een jong paard steigert als er een verkeerd zadel opligt en het doet pijn.
Als je nu een goed zadel hebt, geef je paard de kans.
Hopelijk vind je andere begeleiding :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:45

Cystes op eierstokken?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:48

Iemand anders zoeken die het paard niet als ding ziet maar als paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:49

Een andere africhter zoeken die met je mee denkt..

En verder, helpt de regumate?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:50

Mijn pony wordt ook een gek als er een slechtpassend zadel op hem ligt. Ben er in juli heel hard afgevallen omdat hij een rodeo deed en naar alle kanten sprong, soms met een steiger bij. Blijf je iig niet op zitten :')
Ik heb uiteraard niet meer gereden en afgelopen week kwam de zadelpasser erbij, zadel terug aangepast en hij liep gewoon weer braaf zijn rondje, zoals ik hem ken.

Hij geeft het wel op een extreme manier aan dat hij pijn heeft, maar liever dat dan dat hij het helemaal niet aangeeft :+

Dus ik vind dat je begeleider fout zit. Mijn pony is ook niet gek in zijn kop, hij heeft gewoon pijn en probeert dit tegen mij te 'zeggen'.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:52

Op basis van 1 persoon een paard gelijk maar gek in de kop te noemen en af te schrijven vind ik wat overdreven.
Wel zou ik het zien als een hele beste waarschuwing, je hebt een gevoelig paard die een nare ervaring achter de rug heeft en dit zeker niet makkelijk zal vergeten, ook niet als er ineens een goed zadel opligt.
Ga opzoek naar een goede beleerder en doe je verhaal, zou zeker niet zelf gaan aanklooien nu

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:52

Ik zou op zijn minst een second opinion vragen aan een andere africhter. Laat je door diegene een maand of wat begeleiden en kijk eens wat dat oplevert. Iedereen kan een verkeerde inschatting maken immers, ook een ervaren africhter.

Verder vind ik het trouwens erg slecht dat de vorige africhter je paard heeft beleerd met een slecht passend zadel. Dit dier heeft nu geleerd dat gereden worden zorgt voor fikse rugpijn, dat is een ontzettend rot begin van het leven als rijpaard en je moet nu waarschijnlijk dubbel hard werken om die gedachte weer uit zijn/haar hoofd te krijgen.

Sommige paarden zijn nu eenmaal fijn gevoelig. Mijn paard reageert bijvoorbeeld al als hij een iemini hoefzweertje heeft waar andere paarden gewoon doorheen zouden lopen. Maar wees er maar blij mee hoor dat je paard je duidelijk verteld dat er iets loos is. Dat gaat je uiteindelijk veel opleveren omdat kleine problemen zo niet uit de hand kunnen lopen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:53

Paarden zijn zelden 'gek'. Als ze protesteren, is dat omdat ze iets niet snappen, of omdat ze ergens pijn hebben. Niet omdat ze ons mensen willen pesten, en in verreweg de meeste gevallen niet omdat ze gestoord zijn. Een paard dát gestoord is (door een tumor of een andere ziekte) is meestal juist apathisch, en struikelend of wankelend in z'n beweging, gewoon al aan de hand en in de wei.
Er zijn ook legio paarden die helemaal niet laten merken dat er iets mis is. Eigenlijk is dat een veel vervelender soort paard - daar merk je niets aan, tot het te laat is.

Jouw africhter denkt kennelijk dat alle paarden in de laatste categorie vallen. Dat voelt voor mij aan alsof hij subtiele signalen dus al niet oppikt. Voor een sensibel paard, wat jouw merrie kennelijk is, zou ik dus lekker op zoek gaan naar iemand die iets meer paardentaal kent.

Moeshof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 08:07

Ja dat zei Bjorn ook. Je hebt gewoon een enorm sensibel paard. Zoek uzelf begeleiding die mee denkt met jou en je paard. Geen bruske manier van werken want dat zal nooit werken. En zo werkt die africhter wel... Het paard moet zichzelf aanpassen aan u zegt hij. Terwijl ik denk dat je elk aan elkaar moet aanpassen. Elk paard vergt een ander manier van rijden, niet?

De Regumate helpt. Ze zag echt af van haar hengstigheid. Precies alsof ze down was...

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:23

heb je een privé berichtje gestuurd :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:19

Wat een nitwit van een trainer, omdat hij of zij er niet mee uit komt het paard maar gek in de kop noemen, slap hoor.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:12

Als ik dit verhaal hoor, dan denk ik dat je op zoek moet naar een normale trainer

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 06:37

Inderdaad, het probleem ligt bij de trainer en niet bij je paard. Wat een sukkel, zeg. Hij doet jouw paard pijn en als je paard daarop reageert is het het paard zijn schuld.
En dan kan hij er niks meer mee. Zwak van hem, hoor.

Zoek, zoals gezegd, een leuke en goede trainer die luistert naar je paard. Dan komt het vast goed :)

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:43

Moeshof schreef:
Hallo allemaal,

Graag had ik jullie mening over het volgende gehad. M'n 4jarige merrie was vanaf december weg om af te richten. Had heel veel hormonale problemen, vanaf ze hengstig stond wou ze niet meer lopen. Echt gewoon niet vooruit te krijgen. Op aanraden van onze dierenarts geven we Regumate bij. Na 3 maand africhten slaagt ze met haar hoef tegen de stalpaal, hoefbeenfactuur. 4maand op stal moeten blijven. Niet stappen, geen weidegang. Na 4 maand wachten mochten we eindelijk terug opbouwen. Dit ging vrij vlot (voor een 4 jarige dat 4 maand op stal stond) niet gebokt, niet gesteigerd. Vanaf we mijn zadel er op legde begon ze te steigeren. De africhter zei me dat mijn paard gewoonweg gek in haar hoofd is. Niks voor mij was... Gisteren is Bjorn Vileyn langs gekomen en zei me dat mijn paard een enorm speciale, redelijk zwakke rug heeft. Na 20 zadels te passen eindelijk een goed zadel gevonden. Hij zei me dat het steigeren hoogst waarschijnlijk aan het zadel lag. Omdat ze het nu niet meer gedaan heeft... De africhter geloofde daar echter niet in, omdat zijn gedachtegang was; 'een paard met een normale kop zou zo niet reageren op een slecht passend zadel'.

Oei! Dit probleem herken ik :') Mijn 6 jarige vertoond ook dat gedrag..
Ik ben al een tijdje opzoek naar de oorzaak maar als ik dit zo hoor denk ik dat ik de oorzaak gevonden heb... en maar naar een nieuw zadel moet gaan kijken :D

Ik vindt dat je een nieuwe trainer moet zoeken die met je mee denkt en niet meteen je paard gek noemt. :o
Ondertussen staat mijn merrie thuis, terug de weide op. Maar ik ben wel van plan om licht werk te blijven doen. De africhter wou mij ook geen verdere begeleiding meer geven, omdat hij niet de oorzaak wilt zijn als ik 'verongeluk'.

Wat denken jullie? De africhter gek of zie ik het te rooskleurig in?

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:54

Je ziet het nooit te rooskleurig in! Als jij je paard nog steeds kunt vertrouwen dan kun je dit oplossen! Natuurlijk eerst haar proberen te begrijpen maar daar ben je al flink mee op weg volgens mij ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:57

Zou inderdaad net als Troi hier aangeeft, nog eens proberen bij een andere zadelmakmaker. Als die ook de handdoek in de ring gooit, weet jij wat je hebt. In dat geval zou ik afscheid nemen.

Moeshof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 06:29

Update:

Ik heb een trainster gezocht die toch al wat ervaring heeft met gevoelige paarden. Tot nu toe gaat het goed! Ze begint zelfs voorwaarts neerwaarts beetje bij beetje te lopen en loopt al veel beter aan het been. Terwijl de vorige trainer met losse teugel moest rijden en op de stem aan ging draven en galopperen.

Ze zei zelf dat het een speciaal paardje was maar zeker geen om schrik op te hebben (tot nu toe uiteraard, je weet nooit :P...)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:41

Kijk dat klinkt al veel beter, een speciaal paardje!
En het zadel?