wijken in de L1

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

wijken in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 20:58

Haii.. heb al gezocht onder:wijken in de L1 maar kon niks hierover vinden nog.excuses als ik het over het hoofd heb gezien hihi.

Bij de L1 proeven staat dat je minimaal 5m
moet wijken voor het linker en rechterbeen.. Daarna rechtuit en bij C links of rechtsaf.
Minimaal, betekend in mijn ogen dat het wel meer mag zijn. 10 meter mag niet heb ik gehoord, omdat je daarna niet goed je rechte lijn kunt laten zien..
Tot hoever mag je wijken in de L1? 7m of misschien nog wel 8m? Of moet je precies 5m? Weet iemand hoe dit precies zit?
En als je net zo lekker gaat en je voor je het weet op de 10m zit, in hoeverre word dit dan bestraft? Krijg je dan meteen een 1 of 0 voor niet uitgevoerd?
thankss

Martine

Re: wijken in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:59

10 meter wijken mag gewoon en wordt niet afgestraft.

Alice13

Re: wijken in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:01

Ik dacht ook dat je gewoon 10 meter mag wijken, althans dat doe ik met regelmaat.
Wel de discussie eens gevoerd over wat de jury nu liever ziet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:02

Het is gewoon exact zoals het er staat. Minimaal 5 meter en een maximum staat niet genoemd dus zodoende mag je ook 10 meter. Echter, je krijgt géén hoger cijfer omdat je meer zijwaarts gaat, de uitvoering staat echt voorop. Als je dus 10 meter wijkt, bijna in de hoek eindigt en daardoor inderdaad niet meer recht kunt stellen, heeft dat een negatieve invloed op je cijfer. Uiteraard wordt dat nooit een 0 of 1 omdat je het grootste deel van de oefening wel hebt getoond maar je zal zeker een lager cijfer krijgen. Ook als je verder wijkt maar je paard scheef wordt/je aanleuning eronder lijdt/je impuls minder wordt etc etc etc, wordt dit meegenomen in je cijfer. Anderzijds wordt je cijfer dus niet hoger enkel en alleen om het feit dat je meer dan 5 meter wijkt, je cijfer wordt hoger als de kwaliteit van je oefening heel goed is. Ik doe meestal met paarden die het nog lastig vinden gewoon 5 meter en dan wat meer voorwaarts houden. Is het wijken al echt goed bevestigd, een meter of 7/8 en dan alsnog duidelijk rechtuit rijden. Bevalt zowel qua rijden als qua punten prima.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:05

Niet te moeilijk doen.. het is minimaal 5 meter.. ;)
Mag dus ook 10 zijn, als je het maar netjes afwerkt..
Zelf deed ik een meter of 8, omdat ze dan ook het rechtstellen en rechtuit rijden kunnen beoordelen.

Maar ik deed het wijken ook wel eens in 2 fasen..
Als ik voelde dat hij over de schouder weg ging lopen stelde ik em recht en zette het wijken opnieuw in.
Dat is niet zozeer proef technisch gereden, maar wel een stukje training in de ring ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 26-08-15 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 21:06

Bedankt :-D