Extreem kopschuw paard (2,5 jaar) vertrouwen geven.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Extreem kopschuw paard (2,5 jaar) vertrouwen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 12:44

Om alvast wat informatie en ervaringen in te winnen.
Sinds mei dit jaar ben ik de eigenaresse van een heel leuk 2,5 jarig tuigpaard.
Het is een dame met echt wel een karaktertje erin, maar veel van haar acties komen imo toch weg aan gebrek aan (menselijk) vertrouwen.
-Ik ken haar al vanaf veulen.

Voorheen was het zo erg als ze in het land stond en je al naar haar wees ze er van tussen ging.
Had ze haar halstertje af gegooid, dan had je toch echt een probleem om die weer om te krijgen e.d
Helaas heeft ze voorheen ook menig klappen moeten incasseren omdat ze zogenoemd 'gemeen' zou zijn, bijten, slaan enz.
Dit heeft natuurlijk niet veel goeds gedaan, en zeker bij een paard wat net iets vertrouwen in de mens krijgt, breek je hier meer mee af dan dat je goed doet.
Een keer had ze een tik gehad, was ze zo erg geschrokken dat ze ook nog eens keihard haar hoofd tegen de tralies aan had geslagen en gevolg was dat ze echt wel een paar dagen letterlijk van de kaart was, en stond te trillen op haar benen in de stal, dikke bult op de kop en natuurlijk niet meer benaderbaar. -:(-
(dit was helaas een maand +/- voor ik haar overnam)

Ik heb er veel tijd en rust in gestoken om haar wat menselijker te krijgen, en te laten zien dat ze echt wel wat vertrouwen in de mens kan krijgen.
Dit is grotendeels al aardig gelukt.
Ze komt nu in het land naar je toe, je kunt haar rustig aaien op het hoofd(behalve linker oor) en lichaam, halster omdoen, meelopen aan touwtje enz geen probleem.
Het is een heel ander paard geworden en gelukkig al veel meer rust in zich gekregen.
Alleen klop d'r niet op haar hals of lichaam, dit vind ze ook niet echt prettig(nooit gevonden ook)
Maar denk dat ze daar met veel rust de beloning ook wel van gaat inzien.
Het is allemaal hoofdzakelijk een kwestie van tijd en vertrouwen denk ik.

Het enigste probleempje waar ik nog tegenaan loop is het halster afdoen.
Je krijgt hem gewoon niet over de oren, ze vouwt haar hals dubbel, slaat met het hoofd, en let niet meer op haarzelf of jou.
Eerst geprobeerd steeds als ze begon te slaan rustig te wachten tot ze een momentje rust had en je het halster over de oren kon krijgen, en dan goed belonen. Dit lukte een enkele keer, maar vaker niet.
Vast zetten aan halster of een halsband helpt ook niet.
Toen een poos geprobeerd het maar te 'laten' niet steeds de confrontatie aan te gaan en gewoon de gesp los te maken zodat het halster af valt zonder over de oren te moeten.
Dit werkt opzich prima.
Enkel nou is natuurlijk volgend jaar de planning wat rustig met haar bezig te gaan, te laten wennen aan een hoofdstelletje e.d
Maar ik vraag mij nou al af hoe ik dat hoofdstel ooit weer af ga krijgen...

Ik heb zelf veel ervaring met jonge paarden, ben rustig en erg geduldig, maar dit heb ik nog nooit zó erg met een paard mee gemaakt.
Haar volle broer heeft het zelfde "probleem" maar in iets minder erge mate.

Anoniem

Re: Extreem kopschuw paard (2,5 jaar) vertrouwen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:48

Ik zou daar nu nog niet teveel mee gaan stoeien, maar een halster nemen die je ook achter de oren los kunt maken. Met een snoepje of iets haar een beetje afleiden zodat ze er niet direct vandoor vliegt.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 12:51

Dit doe ik nu idd, heb een halster met gesp die ik dan losmaak en dan afvalt, zodat de rust bewaard blijft.
Dan is er verder ook niks aan de hand hoor ze vliegt er niet vandoor, blijft rustig staan.

Voor de duidelijkheid, ze staat nu nog lekker paard te wezen en te groeien op het land, in tegenstelling tot de meeste 2,5 jarige tuigpaarden die al aan de bak moeten of zijn :)

Maar het leek mij alvast zinvol wat informatie en ervaringen van anderen in te winnen.
Voorlopig mag ze nog lekker paard zijn.
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 26-08-15 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:51

Misschien kan je die handeling in stukjes opbreken? bijvoorbeeld oefenen met een touwhalstertje of zelfs een los stuk touw, wat heel losjes achter de oren zit, en je met een grote boog over haar oren heen kan halen zonder dat er druk op haar hoofd komt te staan? Op die manier kan ze eerst een beetje wennen aan de beweging (jouw handen die naar achteren toe uit haar gezichtsveld verdwijnen, gefriemel achter de oren etc), en als ze daar rustig onder is het halster een beetje strakker zetten. Ik roep maar wat, zelf (gelukkig) niet veel ervaring met extreem kopschuwe paarden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:52

Als ze het halster om heeft kan je dan wel achter haar oren komen?

Zo ja dan zou ik beginnen met een halster dat sluit achter de oren, deze met af doen dus achter de oren los maken en zo van het hoofd laten glijden.

Als dit lukt kan je het rustig gaan uit bereiden naar een oortje er uit (wel vast los maken maar zelf de einden vast houden en telkens een stapje verder.

Op die manier kan je later ook met een hoofdstel gaan oefenen. Natuurlijk als het halster gaat zal een hoofdstel makkelijker gaan qua wennen. Maar het is weer wat anders en ander materiaal. Paarden die zo gevoelig reageren zou ik ook met deze methode langzaam aan een kopstuk laten wennen voordat ik er een heel hoofstel omheen zou hangen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:54

Eens met Joolien, en andere bovenstaande posters. Hetzelfde euvel had mijn jonge merrie, halster óver haar oren, hoe ruimvallend ook, gaf behoorlijke weerstand, tot steigeren aan toe. Ook aanraken maantop-basis, etc. Toen geruime tijd het halster door losmaken van gesp achter de oren omgedaan (met snoepje er voor en snoepje er na), dat wende na enige tijd echt wel. De merrie is altijd wat "moeilijk" geweest met strakte op/rond haar hoofd, ook met bit indoen, wormenspuiten e.d., maar als je rustig de tijd neemt en het verbindt aan iets leuks/fijns, zoals versnapering, lekkere poetsbeurt of massage op haar lijf, went het wel.
Kost tijd, paard moet er vertrouwen in krijgen, uiteindelijk lukt het echt wel. Easy does it in zulke gevallen!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:58

Mijn vorige instructrice had ooit een extreem kopschuw paard. Daar heeft ze zo’n jollybal bij in de stal gehangen. De eerste dagen was het dier helemaal van de kaart als die de bal maar voelde, maar had al gauw door dat er niets aan de hand was. Paard was daarna ook niet meer kopschuw bij mensen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:59

En als je het halster over haar oren heen tilt lukt het dan wel?

Mijn ruin vind alles prima maar kom niet aan zijn oren, absoluut verboden terrein. Hoofdstel omdoen is dus een probleem want dat moet over de oren aangetrokken worden.
Ik gebruik nu een Rambo Micklem hoofdstel en maak dan het bit aan een kant los. Zo kan ik het hoofdstel over de oren heen tillen en in een keer goed neerzetten op de juiste plek. De oren hoef ik dan niet aan te raken .Dan maak ik bit weer vast en doe de andere gespen vast.
Dit is geen enkel probleem, gek genoeg met afdoen heb ik geen problemen.

Nu heeft mijn ruin geen trauma, is een grote knuffelbeer en allemansvriend wat dat betreft kan je ze niet vergelijken, maar die oren, dat blijft een dingetje.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:00

Wil er nog bijzeggen dat TS zich ook niet moet laten verleiden het halster dan -als het eenmaal óm is - dan maar om te láten, zo went zo'n dier niet aan de handeling op zich. Het is echt het af- en aandoen op dagelijkse basis dat de gewenning doet ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:06

Dat is wel slim, en prober het echt op haar tempo te doen.
Wat je ook eens kunt proberen is de pressure-release methode om ontspannen te creeren. Dan geef je druk op het halster en zodra het paard ontspant, ontspan jij ook. dit kun je toepassen om het paard zowel lichamelijk als geestelijk te laten ontspannen.
Ik heb wel een filmpje op facebook staan, onder happy horse NL. Ontspannen op druk. WEllicht werkt het voor je.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:12

magic_lover wij hebben precies hetzelfde probleem met ons veulen. Het halster had een keer te strak gezeten en sindsdien liet hij het halster niet meer om doen. We hebben van iemand wat hulp gekregen en zij vertelde het volgende:
Ze moeten leren om te accepteren dat ze aangeraakt worden. Dit kun je aanleren door 'druk' te geven op de plaats die je aan wil raken, en deze 'druk' weer weg te halen op het moment dat je paard het gewenste gedrag(haar hoofd rustig houden) laat zien. Met druk bedoel ik niet meer dan een hand die je op haar hoofd legt, of een kriebeltje. In het begin zal alleen je hand er zachtjes op leggen al meer dan genoeg zijn, later als dat goed gaat bouw je uit naar een kriebeltje en vervolgens naar heen en weer bewegen met je hand (alsof je het halster om doet) en als laatste dan het halster daadwerkelijk om en af doen.

Ik heb geleerd om het als volgt te doen: (doe dit trouwens wel als ze het halster om heeft en je haar vast kan houden aan een touw, ze moet wel bij je blijven en niet weg lopen.)
Als eerst leg je je hand op de plaats waar je haar wil aanraken. Begin op een plek die ze niet heel vervelend vind en bouw uit als het goed gaat. Je legt je hand op die plaats en haalt je hand direct weer weg als ze het gewenste gedrag vertoond. Herhaal dit een aantal keer. Ze moet gaan leren dat de 'druk' (je hand) verdwijnt wanneer zij rustig doet. Op een gegeven moment gaan ze leren dat het prettiger is om rustiger te doen omdat dan de 'druk' (je hand) verdwijnt. Als ze druk gaan doen op het moment dat je je hand erop legt negeer je dat en hou je je hand er gewoon rustig op. Pas op het moment dat ze weer rustig is haal je je hand gelijk weg. Het is een beetje aanvoelen per paard. Begin klein, op een plek die ze bijna niet vervelend vind, en bouw dan steeds een beetje op. Doe dit steeds 10 minuutjes per dag en stop wanneer het goed gaat. Wanneer je overal rustig je hand neer kan leggen zonder dat ze druk gaat doen (dit kan best wel een paar dagen/weken duren!), dan ga je weer een stapje verder door bijvoorbeeld te kriebelen.
Begin met kriebelen op een plek die ze niet heel vervelend vind en haal je hand weer weg als ze rustig doet/het gewenste gedrag vertoont.
Wanneer dit helemaal goed gaat, ga je weer een stap verder. dat ga je met je hand heen en weer over haar hoofd. Haal je hand weg op het moment dat ze rustig doet. Gaat dit goed, dan ga je weer een stap verder. ga met je hand over haar oren heen (alsof je een halster omdoet). Doet ze rustig dan haal je weer je hand weg en doet ze druk dan hou je je hand erbij totdat ze ontspant. Als dat helemaal goed gaat dan kun je langzaam aan met halster over haar oren gaan oefenen.

Het belangrijkste is dat je paard gaat inzien dat jij je stopt met druk geven op het moment dat zij ontspant. Je zal dus best goed moeten inschatten wanneer zij ook maar een klein beetje ontspant. In het begin is een klein beetje ontspanning al genoeg om je hand weg te halen en dit bouw je steeds een beetje op. Het is belangrijk om pas verder te gaan als de stap doorvoor helemaal geen probleem meer is! :)

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel ( is lastig uit te leggen zo op de computer :P ) en dat je er iets aan hebt.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 16:34

Ik kan met en zonder halster na enig doorzetten aan de kruin en rechterkant wel achter en aan de oren komen, links niet.
Heb ook wel eens geprobeerd om voor haar te gaan staan en dan aan beide kanten net boven de ogen het halster te pakken, omhoog te brengen en zo over de oren te doen, zodat je dus vrijwel niet de oren aanraakt.
Dit wou ook de ene keer wel andere keer totaal niet.

Terpetijn: Nee idd, ze loopt lekker zonder halster in de weide. Als ik er ben dan komt ze zo wel op mij af en kan ik haar ook zo het halster weer omdoen, dat is geen enkel probleem. Alleen puur het afdoen dus. En idd zolang het niet noodzakelijk is lekker zonder halster in de wei :)
Joolien: Ik ga je filmpje eens bekijken, soortgelijke aanpak heb ik bij haar broer wel toegepast, en opzich werkt het bij hem op den duur wel.
Bij de merrie ook wel eens geprobeerd, maar dat was even en die werd eerst best link ervan, zoiets moet je denk ik wel even rustig de tijd voor nemen?
Sultan: Klinkt een beetje hetzelde als wat Joolien benoemd, heb ook wel videos van tristan tucker gezien die volgens mij ook een beetje die aanpak hanteert?
Opzich kan ik haar overal aanraken, kriebelen en aaien. Zolang ik dus maar niet klop(zoals bij een paard die je beloond bvb) en het enigste kritieke punt is idd het kruin/oren/achter de oren gedeelte.

Bedankt allemaal verder voor het meedenken!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:41

Ik heb helemaal geen reacties gelezen,dus sorry als mijn antwoord er al bij staat.
Maar ik verzorg ook een merrie met hetzelfde probleem.
Zij word niet gereden,dus geen hoofdstel problemen.
Daar is een gedragsdeskundige bij geweest en die raadde aan om te gaan clickeren.
Misschien een idee dat je dat ook kunt gaan doen met je paard.

En de merrie van mij had een vastzittende nek, bij haar heeft het ook enorm geholpen dat ze is losgemasseerd door een goede paarden fysio, geen osteo,maar een echte fysio of paardenmasseur :j

esmmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:25

Op de Horses en Country zender staan filmpjes van Monty Roberts. Een van de filmpjes laat een paardje zien dat kopschuw/ orenschuw is. Vermoedelijk is aan de oren gedraaid. Hij laat zien hoe hij 'per ongeluk' over de oren aait. Dus kort druk/spanning opbouwt en zodra het paardje maar enigszins rustig reageert, loopt hij weg; ontspanning. Dit doet hij heel vaak achter elkaar. Steeds een stapje verder en langer en meer aan de oren. Laten zien dat jij te vertrouwen bent.
Dan met een halster. precies hetzelfde. En inderdaad steeds het halster op en af, op en af. De beloning wordt dan het halster afdoen. Het gaat om het kijken naar je paard en het ritme en zo snel als kan de ontspanning aanbieden. Altijd eindigen met het halster af.

Eigenlijk zoals bij het rijden. Meteen de druk van de teugel/zit als je paard stil staat etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:39

Het is idd vergelijkbaar met de aanpak van Tristan. :j
En idd tijd ervoor nemen, het ene paard legt de link sneller dan het andere paard. Het is het doel dat het paard uiteindelijk er zelf voor kiest om de ontspanning op te zoeken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:43

Vooral rustig blijven, dat is vaak het sleutelwoord. Ook als het bij poging 100 nog weer net niet lukt.

Probeer z'n vertrouwen te winnen, ook op andere vlakken zodat hij ook meer vertrouwen heeft als je met hem bezig bent bij z'n hoofd.

Ik ben met een paard ook 1,5 jaar bezig geweest om met een schaar in de buurt van z'n hoofd te kunnen komen. Uiteindelijk ging hij met een blessure de wei op en een uur voor hij weg ging heb ik binnen slechts 10 minuten het stukje manen achter zn oren een beetje kunnen knippen.
Maar deze had ook moeite met het hoofdstel om en weer af doen, wormenkuren geven en alles dat om z'n hoofd heen gebeurde.
Maar hoe het ontstaan is dat weet niemand.

Als de dierenarts er was voor een enting dan verzon hij telkens weer wat anders om er onderuit te komen. De ene keer stond hij te stijgeren, de andere keer liep hij gewoon achteruit de box uit.

Paarden met karakter ;) dat mag ik wel

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:49

ellepel schreef:
Ik heb helemaal geen reacties gelezen,dus sorry als mijn antwoord er al bij staat.
Maar ik verzorg ook een merrie met hetzelfde probleem.
Zij word niet gereden,dus geen hoofdstel problemen.
Daar is een gedragsdeskundige bij geweest en die raadde aan om te gaan clickeren.
Misschien een idee dat je dat ook kunt gaan doen met je paard.

En de merrie van mij had een vastzittende nek, bij haar heeft het ook enorm geholpen dat ze is losgemasseerd door een goede paarden fysio, geen osteo,maar een echte fysio of paardenmasseur :j

Dit is inderdaad echt zo'n probleem wat je zo opgelost hebt met clickertraining. Probleem bij zo'n situatie is namelijk dat het betreffende paard heel afgeleid raakt van deze aanrakingen en als je dus een snoepje zomaar in die mond duwt dan is het voor het paard moeilijk om ook daadwerkelijk de connectie te leggen. Zelfde met pressure release.

Clicker training is daarin duidelijk: korte aanraking -> Click -> Snoepje. Lange aanraking -> Click -> Snoepje. Vervelende aanraking -> Click -> Snoepje. Dat is heel consequent en duidelijk voor het paard waardoor aanrakingen fijn worden. Bij pressure release haal je alleen de symptomen weg, op lange termijn kan door gewenning ook de oorzaak weg gaan, maar dat is lang niet altijd zo. Ik zou zeker voor positieve bekrachtiging kiezen icm een clicker/click woord in dit geval :j

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:25

Mij jonkie (4 jr) deed dit ook heel erg. Afgelopen voorjaar is hij onder zadel gekomen. Hoofdstel omdoen was een ramp, thuis ging dit wel redelijk. Hij is professioneel opgeleid en er is veel tijd, geduld en vertrouwen inn hem gestoken. Ik kan nu zonder problemen zij halster/hoofdstel om en af doen zonder dat hij met zijn hoofd zwaait. Maar wanneer een situatie voor hem spannend wordt is hij meteen weer kopschuw.

Gewoon heel veel geduld, rust en vertrouwen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:20

Joolien schreef:
Dat is wel slim, en prober het echt op haar tempo te doen.
Wat je ook eens kunt proberen is de pressure-release methode om ontspannen te creeren. Dan geef je druk op het halster en zodra het paard ontspant, ontspan jij ook. dit kun je toepassen om het paard zowel lichamelijk als geestelijk te laten ontspannen.
Ik heb wel een filmpje op facebook staan, onder happy horse NL. Ontspannen op druk. WEllicht werkt het voor je.

Ik ben trouwens in de war met mijn happystormchaser fb, het moet simplehorseNL zijn :D

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:39

Ik gebruik bij dit soort paarden zoon touw halster dat vinden ze toch vaak minder eng. En dan doe ik daar een gewoon halster over heen om daar dan aan de te wennen. Het hoofdstel doe ik ook zo om ik haal dan het bit er af doe eerst het hoofdstel om en dan later het bit.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:26

Ik zou het paard aan het halster laten wennen door eerst zijn snoetje er door te laten steken en belonen. Dit een paar dagen doen zodanig dat dit geen probleem is. Dan het losse stuk voor achter de oren gebruiken en het paard daar mee wrijven op zijn wang, oog, richting oren en als dit lukt gewoon achter de oren wrijven en leggen. Dit zolang doen tot het paard dit vertrouwt. Dan doe je de gesp er bij zonder het vast te maken maar je doet alsof. Telkens belonen en knuffelen. Om dan te eindigen dat het halster gesloten kan worden. Je maakt het een leuke ervaring met worteltjes en knuffels en vooral HEEL VEEL tijd! ;) maar dat heb je duidelijk al! :) Stap voor stap en iedere minivooruitgang vieren alsof het superfantastisch is!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 17:16

Dankjewel maar zoals in het verhaal en reacties al stond is het omdoen geen enkel probleem meer gelukkig, alleen het halster afdoen door het over de oren te moeten halen. :)

Bedankt verder iedereen vd tips nog!
Ga even zoeken joolien, vond het al vreemd dat ik niks kon vinden :D

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 13:51

Gisteren even langs geweest.
Ik mag haar gewoon overal aanraken.
Hoofd en rechteroor geen probleem, kan zelfs aan het oor zitten of zachtjes vastpakken :+ maar linkeroor blijft ze vervelend vinden als je daar in de buurt komt.
Dus of daar ooit iets mee geweest is?
Normaal sta je natuurlijk ook vaak links het spul af te doen. Misschien als ik rechts ga staan dat het dan wel lukt. Zal dat eens proberen, maar voorlopig mag ze nog even genieten ;)

Afbeelding

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:09

Die van mij had het ook heel erg. Ik heb tijdens het borstelen en kroelen gewoon geprobeerd vanaf de hals rustig omhoog en een aai bij haar kaak. Tijdens het poetsen elke keer "een beetje schijnheilig" steeds een stukje meer. Dat ging heel goed.
En gewoon rustig in de stal op de grond gaan zitten. Ze worden vanzelf nieuwsgierig en komen ze heel dichtbij.
Ik zou proberen er niet te veel mee bezig te zijn. Heb geduld en het komt vanzelf. Succes!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 11:54

Even weer een schopje omhoog, wellicht zijn er nog meer mensen met ideeën.
Zal het topic nog even weer doorlezen na alle gegeven reacties.

Inmiddels staat ze sinds eind december op stal bij mijn andere paard. Zodat ze toch een beetje kan gaan wennen aan de mens en het met haar ompakken en doen.
Het blijft toch nog een moeilijk verhaal met het halster, al is het ook nog maar kort natuurlijk, daar ben ik mij wel van bewust ;)
Verder vind ze de aandacht, poetsen enz stiekem wel heerlijk.