Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Rex_Rolfo schreef:Haal je niet diverse afkortingen door elkaar? Met name KWPN en KNHS?
De eerste (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland) is een stamboek, geven het stamboekpapier uit voor dat ras en geven ook het paardenpaspoort uit (soms ook voor andere rassen of rasloze paarden en pony's). Als je bij het KWPN als eigenaar geregistreerd wilt staan moet je lid zijn. Zolang je geen fokplannen hebt is de meerwaarde daarvan beperkt.
Het tweede (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) is de bond die over de wedstrijden gaat. Zij doen niets met stamboeken of paspoorten, hier moet je wel -via een aangesloten vereniging- de startkaart aanvragen als je officiële wedstrijden wilt gaan rijden. Het paard waarmee je wilt gaan starten hoeft niet van jouw te zijn. Dat kan ook je bijrijpaard zijn of van een bedrijf of andere organisatie (zoals je bij de wereldtop vaak ziet).
Veel succes alvast in 2016
Rex_Rolfo schreef:Haal je niet diverse afkortingen door elkaar? Met name KWPN en KNHS?
De eerste (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland) is een stamboek, geven het stamboekpapier uit voor dat ras en geven ook het paardenpaspoort uit (soms ook voor andere rassen of rasloze paarden en pony's). Als je bij het KWPN als eigenaar geregistreerd wilt staan moet je lid zijn. Zolang je geen fokplannen hebt is de meerwaarde daarvan beperkt.
Het tweede (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) is de bond die over de wedstrijden gaat. Zij doen niets met stamboeken of paspoorten, hier moet je wel -via een aangesloten vereniging- de startkaart aanvragen als je officiële wedstrijden wilt gaan rijden. Het paard waarmee je wilt gaan starten hoeft niet van jouw te zijn. Dat kan ook je bijrijpaard zijn of van een bedrijf of andere organisatie (zoals je bij de wereldtop vaak ziet).
Veel succes alvast in 2016
Heb altijd gedacht dat het bij elkaar hoorde.. Zal het vanmiddag na gaan vragen op de manege hoe en wat. Bedankt!
Marije_jiplover schreef:De KNHS heeft wel ergens op de website staan dat het paard op naam van de eigenaar moet staan.
In de praktijk doet bijna niemand dat.
Maar wellicht dat je dat bent tegengekomen?
Celiien schreef:Mocht je het alsnog willen doen: je moet ie groene papier met stamboek opsturen naar het KWPN. Kosten liggen rond de 40,-. Je krijgt dan vervolgens een sticker thuisgestuurd die je in het paspoort moet plakken. Voor KWPN leden is het goedkoper, alleen betaal je dan een jaarlijkse bijdrage er bovenop
Celiien schreef:Mocht je het alsnog willen doen: je moet ie groene papier met stamboek opsturen naar het KWPN. Kosten liggen rond de 40,-. Je krijgt dan vervolgens een sticker thuisgestuurd die je in het paspoort moet plakken. Voor KWPN leden is het goedkoper, alleen betaal je dan een jaarlijkse bijdrage er bovenop
RdLFoto schreef:Mijn vriendin hoefde nooit haar paspoort mee te nemen naar wedstrijden .. ?

)Cowboy55 schreef:Celiien schreef:Mocht je het alsnog willen doen: je moet ie groene papier met stamboek opsturen naar het KWPN. Kosten liggen rond de 40,-. Je krijgt dan vervolgens een sticker thuisgestuurd die je in het paspoort moet plakken. Voor KWPN leden is het goedkoper, alleen betaal je dan een jaarlijkse bijdrage er bovenop
Hmm....ik heb mogen vaststellen dat er bij de KWPN toch wat afwijking zit tussen hoe ze op de website zeggen dat het werkt en hoe het ECHT werkt. Ik heb de hele shyte naar de KWPN moeten opsturen. De betaling per eenmalige machtiging werd (in tegenstelling tot wat ze beweerden/eisten) door de KWPN NIET uitgevoerd dus heb ik e.e.a. alsnog via een gewone bankbetaling moeten doen.
Ik heb trouwens geen 'groen papier met stamboek'?
Kortom: als je je paard bij de KWPN op je naam wil zetten (waar eigenlijk geen echte reden voor is zo lang je niet wil gaan fokken) kun je het beste even bellen en gewoon een afspraak over we werkwijze maken met de (aardige) meneer of mevrouw die je dan aan de lijn krijgt. Dan is het zo gepiept.

Celiien schreef:Groen papier is in mijn geval, iig het papier met de stamboek erop. Kan ook met paspoort maar deze moet altijd bij het paard blijven, dus vandaar