Wat te doen met dit paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kanter

Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 18:54

Hallo allemaal !

Vooraf, alvast bedankt voor het lezen van dit topic!

Dit is het eerste topic die ik open op bokt.
Ik heb toch een account aangemaakt, want wat komt deze site vaak naar voren zeg!
En de meeste kennissen van mij in de paardenwereld zijn ook al lid.
Omdat ik wel is meegekeken heb met mensen weet ik een klein beetje hoe en wat, maar als ik iets fout doe, zeg het gerust :j

Aangezien ik al een langere tijd met iets in mn maag zit dacht ik, waarom open ik niet meteen een topic waarin ik de mogelijkheid heb jullie feedback/reacties te krijgen.
Ik probeerde dit zo goed mogelijk te vertellen vanaf begin af aan, maar dat is zo makkelijk nog niet. Het kan zijn dat ik wat dingen vergeten ben :')

Ik heb nu een paar jaar een nieuw paard. Op wat latere leeftijd ingereden als "normaal" is om het maar even zo te formuleren.
Leuk dier maar wel een pittig karakter.
Kwam groen bij mij aan, heeft een groot deel van haar leven in een kudde gestaan.
Begonnen met inrijden, wel braaf met zadel en ruiter erop. Longeren was nog wel is een kwestie.
Ging wel beter.
Inrijden is onder begeleiding gedaan.

In totaal toch wel een paar keer flink vanaf gevallen (geen gevalletje vallen en opstaan, maar revalideren).
En dan je angst weer overwinnen om erop te gaan :=

Toch alle kleine dingen die gebeuren bij elkaar, na een half jaar in bezit te zijn nog gericht met longeren naar mij trappen. (Niet continu maar dit is wel is gebeurd)
Nu een paar jaar in bezit te zijn heeft ze me bijna een mep verkocht omdat ze de trailer op moest, waar ze het niet mee eens was.

Toen ik weer is ging springen, in het begin heel braaf en opeens een complete rodeo na de sprong. Niks wat daar een aanleiding toe gaf (wat wij mensen dan weten :+ ) Hiervoor al veel vaker gesprongen.
Als iets haar toch echt niet aan staat laat ze dat echt merken.
De ene dag een heel braaf paard en de andere dagen sta ik toch wel is met verbazing te kijken >;)
Het is een dier wat gewoon echt leiding nodig heeft anders neemt ze toch wel een loopje met je.
Maar door alles wat er gebeurd is ben ik het vertrouwen kwijt geraakt en ook de puf om verder te gaan met haar. Ze is echt een lieverd, begrijp me niet verkeerd!! Leert super snel en heel braaf, maar wel met de juiste ruiter.
Ging een tijd wel heel goed, paar keer concoursen gestart met leuk commentaar. Rijden ging wel beter.

Maar laatst heeft ze me geprobeerd te meppen toen ze de vrachtwagen op moest (normaal loopt ze er zo in), hoewel ik daarvoor super fijn had gereden! En dan meer van die dingen die zich dan opstapelen naar het moment dat je eigenlijk niet meer verder wil.

Is vorig jaar nog een tijdje naar een proffesionele stal geweest omdat ik het niet meer vertrouwde na een rodeo aanval. Maar daar had ze geen stap verkeerd gezet..
Ze is gechekt door zadelmaker, fysio, da etc maar niks speciaals of raars.
Als ze wel ergens ook maar iets last van heeft laat ze dat meteen weten door te staken.

Ik zit er nu eigenlijk wel doorheen, omdat ik telkens meer begin te twijfelen of wij wel zo'n goede combinatie zijn.. Tuurlijk wil je als eigenaar dit niet geloven. Dit vind ik vooral moeilijk omdat ze echt geweldig kan lopen en heeft heel wat in haar mars. (Heb dit van meerdere mensen te horen gekregen, met kennis in de paardenbrange)
Maar er zijn echt meerdere momenten geweest dat ik er gewoon geen plezier meer in heb/had. En ik dacht ik doe haar weg.
Wat ik gewoon vervelend vind is dat ik de ene maand dolgelukkig ben en de andere maand echt gewoon er helemaal doorheen zit met haar. En dat gaan de afgelopen 2 jaar al zo.

Wat ik nou vraag aan jullie is, wat denken jullie hier over?
Moet ik nog doorzetten, is dit wel de juiste combi of moet ik toch maar onder ogen komen dat dit hem misschien toch niet is voor mij, maar wel voor iemand anders.
Ik wil graag plezier hebben in het rijden, concoursen starten, lekker naar buiten gaan en echt een maatje hebben.

Begrijp me niet verkeerd! Ik heb ook heel veel plezier aan haar maar even goed ook veel "gedoe".

Mochten er vragen zijn hoor ik die ook graag, kan zijn dat sommige dingen nog niet duidelijk zijn of dat ik wat foutjes heb gemaakt in het bericht.
Laatst bijgewerkt door Kanter op 25-08-15 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:18

Welkom Kanter op Bokt.
Omdat ik denk dat je op omgang en paardengedrag meer reactie krijgt dat past bij je verhaal verplaats ik je topic.
TAO → OPG

Kanter

Re: Wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 19:27

Bedankt voor beide :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:46

Welkom.
Ik denk dat je er eigenlijk wel uit bent.... Hoe moeilijk het verkopen ook is, daarna weer een paard waar je met vertrouwen op kan rijden zal veel fijner voor je zijn.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:57

Wat dapper van je dat je deze vraag hier hebt geplaatst! Het lijkt me inderdaad een hele moeilijke afweging.

Er staan een aantal verschillende dingen in je tekst waar je iets mee zou kunnen.

Om te beginnen: weet je 100% zeker weten dat er niets lichamelijks aan de hand is?
Hoe wordt ze gehouden qua voer, stalling, buiten staan, et cetera? En waren die omstandigheden hetzelfde op de andere plek waar ze heeft gestaan?
Hoe is jullie onderlinge verhouding als je niet rijdt? Kun je haar makkelijk in beweging zetten als je dat wilt? Gaat ze netjes voor je aan de kant en volgt ze braaf?
Dat staken; op welke momenten gebeurt dat? Wat gebeurt er dan?

Mijn eerste gedachte schiet een beetje in de richting van jullie onderlinge communicatie. Misschien helpt het jullie als je eens een paar lesjes loswerken neemt, om de verhoudingen weer goed neer te zetten. Je leert daarmee ook veel over je eigen lichaamstaal en welk effect dat heeft op je paard.

Ben benieuwd naar je antwoorden! :)

Kanter

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 20:33

Bedankt voor beide reacties.

Ja ik vond het ook wel lastig dit topic te openen. Zo stel je jezelf toch kwetsbaar op

Ze ziet er heel goed uit, zit ook goed in haar vel. Ze glanst en is goed op gewicht.
Gaat lekker naar buiten en savonds op stal, waar ze voldoende ruwvoer krijgt.
We hebben al 2x iemand erbij gehad. Iemand volgens de parelli manier en een persoon die het volgens de monty roberts manier doet. Dit heeft wel wat geholpen.
Als ze aan de kant moet kan ik haar makkelijk opzij zetten en ze loop goed mee, nooit voor.
Kwa rijden, wanneer ze staakt is eigenlijk moeilijk te beschrijven. Het komt soms uit het niets, zoals bij het springen bijvoorbeeld.
Maar meestal is het of ze heeft haar dag wel of niet. Dat merk je dan wel als je erop gaat.
Het staken onder het zadel komt eigenlijk niet heel regelmatig voor. Het is dus niet zo dat ze x maal in de week staakt ohz. Maar ze is soms zo onvoorspelbaar daardoor raak ik er wel angstig voor. Ze heeft het eerder gedaan, dus waarom zou ze het dan niet nog een keer doen? Dat is dan mijn gedachte gang. En dat is heel moeilijk te doorbreken.
Ze geeft je soms ook het gevoel dat ze iets wil gaan doen maar dan doet ze het weer niet. Dit vind ik ook moeilijk..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:39

Ik heb ook het idee dat er sprake is van miscommunicatie.
Wat me opvalt is dat het paard al vanaf begin af aan lastig is aan de longe en dat je desondanks toch doorstapt naar het zadel. Het rijden blijkt dan minder problemen te geven. Dan komt bij mij de vraag op hoe je juist longeert. Wat is longeren voor je? Gewoon rondjes lopen? Of voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts wijken voor druk op afstand mbv een leidtouw?
Wat doet je paard voordat ze probeert een mep te geven aan de longe? Wat is haar totale houding, wat leidt je daaraan af?

Als je niet te ver weg woont wil ik wel eens een kijkje komen nemen, want ik denk dat het zeker nog in orde kan komen en dat jullie een goede combi kunnen worden mits de juiste aanpassingen in communicatie. Je mag altijd via pb laten weten in welke omgeving je woont, dan kan ik zien of het doenbaar is van afstand om langs te komen (ik woon zelf in Essen in België).

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:55

Volgens mij heb je zelf al een beslissing genomen. Als het vertrouwen eenmaal weg is dan merkt je paard dat ook, en zal daar waarschijnlijk ook op reageren. Hoe moeilijk het ook is, 2 jaar doorzetten is best lang en als het nu nog niet gelukt is waarom zou het dan over een jaar wel lukken...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:57

Kanter schreef:

Ja ik vond het ook wel lastig dit topic te openen. Zo stel je jezelf toch kwetsbaar op

Ze ziet er heel goed uit, zit ook goed in haar vel. Ze glanst en is goed op gewicht.
We hebben al 2x iemand erbij gehad. Iemand volgens de parelli manier en een persoon die het volgens de monty roberts manier doet. Dit heeft wel wat geholpen.
Als ze aan de kant moet kan ik haar makkelijk opzij zetten en ze loop goed mee, nooit voor.
Kwa rijden, wanneer ze staakt is eigenlijk moeilijk te beschrijven. Het komt soms uit het niets, zoals bij het springen bijvoorbeeld.
Maar meestal is het of ze heeft haar dag wel of niet. Dat merk je dan wel als je erop gaat.
Het staken onder het zadel komt eigenlijk niet heel regelmatig voor. Het is dus niet zo dat ze x maal in de week staakt ohz. Maar ze is soms zo onvoorspelbaar daardoor raak ik er wel angstig voor. Ze heeft het eerder gedaan, dus waarom zou ze het dan niet nog een keer doen? Dat is dan mijn gedachte gang. En dat is heel moeilijk te doorbreken.
Ze geeft je soms ook het gevoel dat ze iets wil gaan doen maar dan doet ze het weer niet. Dit vind ik ook moeilijk..

Dank je wel voor je antwoord!

Het klinkt als een visieuze cirkel en ik denk dat mijn eerste gedachte de beste is. Dus aan de slag met loswerken om de onderlinge verhoudingen te verbeteren. Dat zal denk ik ook heel goed zijn voor jouw eigen zelfvertrouwen. Mocht ook dat niet meer goed voelen na een aantal keer, dan kun je altijd nog die andere beslissing nemen. Succes!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:33

Alleen aan de slag als je daar zelf nog in gelooft en van kan genieten..

Anders is het een uitputtingsslag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:14

Het is echt geen schande om ,als je voelt niet meer de juiste combinatie te zijn met je paard,dan te proberen een beterpassende baas voor haar te zoeken, en voor jezelf een beter passend paard.Misschien zou dat voor alle partijen wel veel leuker zijn. Want het gaat er toch om dat je samen geniet van vertrouwen en plezier.Ieder mens is tenslotte anders en ieder paard ook, het gaat erom de bijpassende te vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:25

Kanter schreef:

He, Kanter, welkom hier.
Ik zou eens een dagboekje bijhouden. Misschien heeft het te maken met haar cyclus. Sommige merries hebben er meer last van (ook v.w.b. het humeur) dan andere. Dat is voor "ons vrouwen" precies hetzelfde. :D
En daar zijn wel middelen voor, zoals regumate.
Wat vinden de paardenmensen in jouw omgeving ervan?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:53

Dit klinkt als mijn verhaal met mijn vorig paard...

Toppaard op de grond, extreem betrouwbaar, fantastisch goed opgevoed. Maar eenmaal je erop kroop, was je van niets meer zeker.
95% van de tijd was het een braaf dier, wel erg hangerig wat in combinatie met mijn hart/spierproblemen niet evident was. Maar soms, en dit was echt eens in de zoveel tijd dus zeker niet wekelijks, kon zij echt een knop omzetten. Dan ging ze ervandoor en kon jij alleen nog maar hopen dat je bleef zitten...
Heb er 3 meer ervaren ruiters opgezet, 2 daarvan lagen er binnen het kwartier af. Ik had de chance dat het tussen ons nog vrij goed vlotte en dat ze mij er nooit afgewerkt heeft...
Enige dat ze écht leuk leek te vinden was in het bos gaan wandelen. Nu ben ik geen wandelruiter en de mooie plekjes hier zijn simpelweg onbestaande.
Na een jaar continu blijven proberen en steeds weer teleurgesteld worden, moest ik toegeven dat we niet voor elkaar gemaakt waren. Ik ben een onzekere, snel angstige ruiter waardoor zij ook onzeker werd. Daarnaast hield zij van het bos en ik helemaal niet, ik heb ambitie en wil op wedstrijd uitkomen in de toekomst. Samen groeien.

Ik heb van mijn hart een steen gemaakt en ze verkocht aan een wandelruiter. Ondertussen alweer een jaar terug. De nieuwe eigenaar vindt haar fantastisch, hij heeft al een hoger bod gekregen maar weigert om haar te verkopen. Ze staat in kuddeverband lekker 24/7 op de wei en moet enkel maar af en toe een wandelingetje maken. Zij zijn beide zeer tevreden.

Ik heb zelf een nieuwe, vergevingsgezinde merrie gekocht die met mijn eigen onzekerheid omkan. Ze is erg licht te rijden wat beter is voor mijn zwakke spieren. Het is er nooit uitgereden geweest, maar ze heeft echt wel potentie voor dressuur en qua springen is het al helemaal een toppertje die mijn zelfvertrouwen enorm opkrikt, ze weigert namelijk niet.

Het was een harde beslissing, maar ik ben zo blij dat ik ze genomen heb... Alles is nu eindelijk op zijn pootjes terecht gekomen