Zara is doodsbang voor koeien en vertoont nu veel stress.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ara12

Zara is doodsbang voor koeien en vertoont nu veel stress.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 15:41

Hallo, mijn paard Zara is doodsbang voor koeien. Wij zijn onlangs verhuist van locatie. Op de vorige locatie kon ik met haar alleen naar buiten door de bossen, duinen en strand. Ze kan wel schrikken van dingen maar ging dan toch wel door.
Nu kan ik het hek niet meer door om met haar naar buiten te gaan.

Afgelopen vrijdag wilde ik met haar een buitenrit maken. Daar het op de vorige locatie altijd goed ging dacht ik dat nu ook. Verderop staat in een weiland een kudde koeien. Zara wist het precies wanneer we er waren. Ze stond stokstijf stil wilde niet meer voor of achteruit en stond te blazen. Uiteindelijk kwam er beweging in de vorm van omdraaien en steigeren. Ik was er heel snel af. Mijn ervaring met haar is dat als ze iets eng vind, zoals tunneltjes, ze aan de hand toch braaf meeloopt en dan kan ik erna weer op.
Deze keer echt niet. Ze was aan het draaien, trekken en snuiven en dit allemaal op een polderweg met een stuk berm, verkeer en daarnaast sloten. Doodeng.
Uiteindelijk was er een open weiland waar ik haar naar toe kon brengen en daar trok ze zich los en vluchtte naar het achterste gedeelte. Een hele vriendelijke man, met verstand van paarden, heeft mij geholpen haar weer op te pakken en mee te nemen naar voorkant weiland. Daar begon het spektakel weer opnieuw en trok ze zich weer los.
Ik heb mijn paard nog nooit zo zien zweten, het druipte eraf.

Daar ik niet sterk genoeg ben om haar te houden, ze is 1.70, heeft deze vriendelijke meneer Zara langs het weiland met de koeien geloost over de weg en eenmaal er voorbij was het over en liep ze braaf mee. Ik ben terug gegaan naar stal.
Nu is het zo dat ze vanaf de plek waar ik haar poets ook die koeien en weg kan zien en daar nu ook niet meer wil blijven staan en dat ze tekenen van stress vertoont. Trekt zich los en is niet gericht op mij. Zo wordt het poetsen ook niet meer leuk voor ons.

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen dit samen op te lossen daar ik zelf heel goed weet dat het mij niet alleen gaat lukken. Ik wil dit op een diervriendelijke manier doen, geen zwepen of extreme dwang.

Zelf woon ik in Zeeland op Walcheren.
Oja met de trailer komen is geen optie voor mij maar dat is een ander probleem.

Groetjes

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:45

Ik zou gewoon eens kijken of je een koeienclinic kan volgen, dat kan in westernland.
Denk dat je er dan gegarandeerd af bent van dit probleem.
De trailer is een ander verhaal, zou je dat niet eerst oplossen, en dan op koeienclinic?

Rumpleteaser

Re: Zara is doodsbang voor koeien en vertoont nu veel stress.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:01

Hoihoi, wat vervelend voor jou en je paard! Ik kan me voorstellen dat jullie flink geschrokken zijn!

Een koeienclinic is niet direct bedoelt om je paard te laten wennen aan koeien. Je kunt zo iemand natuurlijk wel benaderen met je vraag om hulp, maar dan is het wel verstandig om te weten of zo iemand ook verstasd heeft van schriktraining (want dat is eigenlijk wat je nodig hebt).

Je zit voor mij een beetje uit de richting, maar als je wilt kan ik je vrijblijvend in contact brengen met een collega die meer in die regio zit. Wil je me in dat geval alsjeblieft een pb sturen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:11

Wij hadden ook een paniese kwpn .met koeien echt in paniek,voor de rest super braaf zoveel geprobeerd.maar nooit er uit gekregen.ik heb ze verkocht was super sportpaard

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:13

Kan ze niet op de wei eerst naast koeien en dan erin? Dan kan ze op haar eigen tempo dichterbij komen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:16

Mijn paard is net hetzelfde, die trekt zich ook los en gaat er in volle paniek van door helaas :(
Nochtans staat hij in de wei naast koeien en dan vindt hij ze niet eng. Is het omdat hij daar omringd is door soortgenootjes die er niks om maken? Geen idee.
Ik ga volgend jaar eens proberen dat ik met iemand kan gaan buiten wandelen waarvan het paard geen schrik heeft van koeien. Mss dat dat al wat verschil gaat maken. :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:22

je kunt idd proberen je paard een weekje in de wei de laten met koeien.
Ikzelf had die mogelijkheid niet dus ik ben heel veel langs koeien gaan wandelen met O aan een langer touw zodat hij een stukje weg kon springen zonder dat ik hem meteen los moest laten. Dan gingen we weer verder zonder beloning of straf. Gewoon alsof er niets aan de hand was.
Daarna onder de man reed ik alleen op de terugweg langs koeien. Op de terugweg was mijn paard meer bezig met snel thuis komen dan met koeien en vervolgens ook gewoon alsof ik het dagelijks deed onder de man heen en terug.
Wat ik nooit gedaan heb was er gedoe over maken. T beest kon er ook niks aan doen dattie dit niet kende.

Ara12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 20:38

Rumpleteaser schreef:
Hoihoi, wat vervelend voor jou en je paard! Ik kan me voorstellen dat jullie flink geschrokken zijn!

Een koeienclinic is niet direct bedoelt om je paard te laten wennen aan koeien. Je kunt zo iemand natuurlijk wel benaderen met je vraag om hulp, maar dan is het wel verstandig om te weten of zo iemand ook verstasd heeft van schriktraining (want dat is eigenlijk wat je nodig hebt).

Je zit voor mij een beetje uit de richting, maar als je wilt kan ik je vrijblijvend in contact brengen met een collega die meer in die regio zit. Wil je me in dat geval alsjeblieft een pb sturen?

Pb gestuurd.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:50

Gezien, dank je wel!

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:58

zo als de mensen voor mij al zeide in de wei dicht bij de koeien misschien eens zetten . als dat mogelijk is . en verder veel gaan wandelen op dat stuk . desnoods ipv een halster touw een longeer touw pakken .