gevaarlijk gedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 09:33

Ik heb een haflinger van 20 met een verleden van hoefbevangenheid wat maakt dat grasbeleid bij hem zo aangepast is dat hij s nachts op een mager stukje weide staat en tegen de ochtend op een iets voller stukje.

Hij is ook heel happerig ( ja het is een haflinger dus) koekjes etc probeer ik te vermijden want dat maakt het alleen erger. Nu kan hij soms met het naar de wei brengen heel drammerig zijn, en dan bedoel ik voor me uit beginnen lopen. Met zijn hoofd zwaaien, in mijn handen bijten..ik treed altijd streng op vandaag dus ook ben zelfs een stukje terug gewandeld met hem ( ik moet altijd door een andere weide dus wilt hij ook altijd van het gras daar eten wat ik niet toe sta) maar hoe strenger ik ben hoe meer hij in discussie gaat, tot het zover komt dat hij echt rondjes rond me begint te lopen en zelfs gericht bokt en steigert.
Iemand hier raad mee, ik ken wel de beginselen van grondwerk maar zelfs als je in de bak zo een oefening doet durft hij in discussie gaan.

Alvast bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:36

Volgens mij is je bericht niet helemaal volledig?

Edit, nu wel.
Heeft hij honger met het naar de wei brengen?
Eventueel van te voren wat hooi geven zodat hij minder gefixeerd is op het gras.

Of met 2 personen lopen, dat kan ook helpen

Anoniem

Re: gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:44

Ik denk dat het verstandig is om hier iemand bij te halen, ik weet niet waar je woont? Dit heeft veel met overtuigingskracht en lichaamstaal te maken en is moeilijk uit te leggen op een forum.
Als je hem naar de wei brengt zou ik voorlopig een cap op doen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 09:51

Ja, hij zal wss wel wat honger hebben maar er zijn ook dagen dat hij het niet doet. Respect mag wel vind ik honger of geen honger, mijn merrie verhuis ik ook en die gedraagt haar toch ook zo niet integendeel.

Ja dat van die cap was ik wel van plan, ja normaal is hij van mijn moeder maar ik zorg er grotendeels voor. Ik merk wel dat hij naar mij iets beter luistert als bv, mijn moeder maar zo een dingen vind ik toch echt gevaarlijk worden.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:04

Dit heeft deels ook te maken met rangordes en respect. Misschien een zweepje meenemen dat als je naar de wei loopt en hij loopt voor je uit dat je hem dan alert kan maken met een tikje op de borst?

Verder denk ik dat je beter met grondwerk eerst kunt proberen om respect terug te verdienen en etc. Want ik vermoed dat dit probleem zich alleen maar verder uitbreid als je er niks aan gaat doen. Ikzelf heb veel baat gevonden bij freestyle (youtube Emiel Voest). Mijn dominante merrie liep ook gerust over me heen en voor mij heeft het heel erg geholpen dat ze me nu gewoon volgt en laat corrigeren en luistert naar mijn uitleg voordat ze in paniek slaat of op me af komt stormen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:27

Zweepje mee hoeft niet perse, het touw kan al wonderen doen. Gebruik sowieso je linkerhand om je pony te blokkeren, ga niet aan je pony hangen want dan zullen ze alleen nog maar meer de gelegenheid pakken om aan je te gaan trekken. zorg ervoor met een duidelijke blokkering van je inkerarm dat hij niet langs je heen kan. En als hij niet reageert, tik ermee op de borst of zwaaien voor de neus.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:16

Helemaal eens met Joolien en er worden al goede tips gegeven.

Loswerken en grondwerken kan voor jullie de oplossing zijn. Jij leert daardoor meer over je eigen lichaamstaal en het effect daarvan op je paard. En de onderlinge verhouding tussen jou en je paard kan verbeteren, zodat je paard niet steeds denkt dat hij de baas is. Ik raad je aan om hier een aantal lessen in te nemen, zodat je met die kennis zelf weer verder kunt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:18

Ik heb de indruk dat dit niet te maken heeft met het paard dat de leiding wilt, maar eerder dat je paard je probeert duidelijk te maken dat hij het niet eens is met hoe het er nu aan toe gaat. Het is niet dat omdat iets voor het ene paard oké is, dat dat voor het andere paard ook het geval is. Honger kan zeker een mede oorzaak zijn dat hij lastig doet. Ik ga zeker niet beweren dat je alles maar met laten gebeuren, maar misschien kan je op een andere manier bijvoeren, zodat hij geen honger heeft, en verder eens kijken naar wat hij precies allemaal irritant vind en daarvoor misschien een andere manier te bedenken. Probeer erachter te komen waar heb dwarszit en hoe jij kan helpen dat die punten en minder groot probleem worden of zelfs helemaal geen probleem.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 03:52

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:05

Welkom in de wereld van de haflingers.

Haflingers hebben een sterk karakter en zijn erg zelfverzekerd, niet snel onder de indruk of bang. En ze kunnen heel lief kijken, waardoor ze vaak verwend worden, net als labradors bij honden.

ik denk dat het probleem niet alleen bij de wandeling naar de wei optreedt, maar dat de haflinger in de dagelijkse omgang ook verwend is en jullie de baas is.
Dat betekent dat je heel streng en consequent moet zijn in alles wat je met hem doet.
Stil staan bij het poetsen, naast je lopen etc. Niets accepteren.
ik zou hem voorlopig niet naar de wei brengen. Eerst moet hij zich gedragen. Kleine stapjes. Geef hem gewoon hooi bij om zijn nachtwei.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:12

In welke regio zit je? Mijn zus is trainer en heeft al meerdere van dit soort Haflingers en hun eigenaren begeleid.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 06:26

@ jensvl daar zit misschien wel iets in in wat je zegt.

@ simpelman die info weet ik al allemaal uit het hoofd na zoveel jaren.

@ janouk, daar moet ik je even verbeteren toen we hem pas hadden gekocht zo een 5 jaar terug was dat een verwende pony, continu happen, niet stil staan etc.. Behalve onder het zadel daar echt een engel. Maar doordat ik altijd streng of toch zo streng mogelijk als ik kon en dan is dat niet slaan ofzo maar stem verheffen is soms al genoeg of de intonatie ervan wat werk in hem heb gestoken is dat er toen vrij snel uitgegaan, snoep etc krijgt hij zelden. Buiten dit is hij anders best wel braaf, of krijg ik hem toch altijd terug op het rechte pad maar dit vond ik een beetje teveel.
Wat wel is, is dat hij de laatste tijd minder aan het werk is, dus minder gereden wordt.

@ Eileen ik woon in België

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:45

Dat is misschien een beetje ver weg. Maar je kan eens kijken op chrisirwin.com of chrisirwin.nl. Daar staan ook contactgegevens van collega trainers van mijn zus, en er zitten ook Belgen bij.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:55

Wat vervelend voor je zeg. Het enige wat ik kan bedenken is volhouden. Volgens mij ben je al heel goed bezig en het klinkt als ongeduld, niet als honger. Door hem een tijd niet op de wei te laten zal hij de eerstvolgende keer waarschijnlijk nog vervelender doen.

Waar loopt je pony normaal gesproken? Naast je schouder, schuin achter je, achter je?

Als hij gaat steigeren/bokken niet fysiek de discussie aangaan (dus ik raad zweep af), maar met je stem (is niet zo streng, maar geeft wel aan dat je t er niet mee eens bent) en wachten. Tot hij weer netjes stilstaat. Teruglopen was ook goed, maar maakte hem waarschijnlijk nog ongeduldiger. Zelf rustig blijven. Wachten tot hij zich gedraagt en dan verder of er niks gebeurd is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:14

Afgezien van het rangorde en opvoedings probleem dat je hebt heb je mogelijk niet in de gaten dat je paard je iets probeert duidelijk te maken.
Het gelinkte artikel geeft je de mogelijkheid om de omstandigheden van je paard zoveel mogelijk te optimaliseren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:18

Dus hij valt terug in zijn oude gedrag, nu hij minder werk krijgt en de teugels een beetje gevierd worden.
Blijkbaar heeft het gedrag in het verleden voor hem gewerkt en moet je hem nu weer duudelijk maken dat bij jou andere grenzen gelden,

ik ben wat harder dan jij, denk ik. Niet luisteren wordt hier meteen bestraft. Bij het mennen is het gevaarlijk als je paard teveel eigen initiatief neemt. Luisteren is luisteren.

succes

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 18:20

@. Eileen dank je zal eens kijken.

@ simpelman zal mijn best doen.

@ flavlip, ik probeer hem achter me te laten lopen maar meestal is dat toch de schouder. Grondwerk zoals bv, uit mijn ruimte blijven zijn oefeningen waar ik zelf niks bij bereik ik gebruik deze oef ook voor mijn merrie maar zij is veel gevoeliger dus..
Bij hem kan je zwaaien met je handen, touw, je groot maken etc,, het geeft allemaal niet echt veel reactie. Tenzij er nog andere manieren zijn maar die zal ik nog moeten ontdekken dan :)
@ janouk mss moet hij idd terug een beetje meer bezigheid hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:30

Ik zal nu wel weer iets heel erg penny mutserigs zeggen hoor, maar ik weet nu onderhand na jaren bij mijn eigen shetland pony met cushing/ir en dus ook erg gevoelig voor hb, dat hoe harder zij zich misdraagt; lees - heftig reageren bij kans op gras of wat voor eten dan ook, tot aan sjagereinen en willen bijten aan toe, ik er donder op kan zeggen dat er nieuwe hb aanval zit aan te komen. Ik weet het, is heel vaag, maar hoe dikker en groter de kans op hb, hoe gulziger tot aan aso gedrag toe zij word...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:31

Het is een kwestie van rangorde, in de tweede plaats van opvoeding.
Verdiep je in het vast stellen van de rangorde.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 19:19

Zou kunnen jajoh ik hou het nauwlettend in het oog. Maar het gaat al zolang goed, ach je weet nooit bij die ziekte.

Bedankt simpelman

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:55

Heb hier oa een kruising haflinger staan en zij deed precies hetzelfde. Wat bij haar hielp was het halster niet aan het touw vasthouden maar direct aan de neus. Vind ze buitengewoon irritant maar je voelt het al als ze er alleen maar aan denkt het gras vast in te duiken. En ja ze heeft meerdermalen mijn arm er bijna afgerukt. Wat voor mij toen niet meehielp is dat we nog op een stal stonden en niet iedereen zo streng was tegen haar. Nu staat ze aan huis en is het probleem voorbij.
De basis grondwerktips zijn trouwens wel heel goed daarmee heb ik de relatie tussen esje en mij ook nog stukken kunnen verbeteren

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:31

Rondjes draaien met t touw voor zn neus zodra ie voor je uit wil is inderdaad de oplossing!!