Ik ben afgelopen weekend verhuisd samen met mijn 2 paarden. Ze stonden vroeger bij mij thuis gestald en hadden ook altijd beschikking over een paddock. Ik kon 1 paard meenemen op wedstrijd of op verplaatsing of gewoon op training zonder al te veel problemen. Het paard dat achter bleef, hinnikte af en toe wel eens maar niet overdreven veel en bleef wel rustig. Het paard dat ik mee had, was ook perfect gefocust op mij en hinnikte helemaal niet.
Nu ben ik gaan samen wonen met mijn vriend en mijn 2 paarden zijn dus ook mee naar daar verhuisd. Ook hier hebben ze een paddock ter beschikking. Maar als ik nu 1 van de 2 weghaal om te trainen, dan is het continu gehinnik naar elkaar (dus zowel degene die achterblijft als degene die ik mee neem). Degene die achter blijft, heeft wel duidelijk stress maar flipt niet, het blijft bij even rustig draven en dan vooral weer stappen en stil staan.
Ze moeten hier uiteindelijk wel weer aan wennen maar ik weet niet of er misschien manieren zijn om dit makkelijker of toch iets minder stressvol te laten verlopen voor de paarden? Momenteel staan ze op een grotere stal waar nog andere paarden gestald zijn, maar aangezien ik een paddock wou voor mijn 2 paarden, staan ze in andere stallen en hebben ze geen zicht op de andere paarden. Toen ik ze beide mee had op een meerdaagse wedstrijd, stonden ze daar wel tussen de andere paarden maar toen bleven ze ook naar elkaar hinniken. Ondanks de aanwezigheid van andere paarden. Ik weet niet of het misschien beter is om het paard dat achterblijft, toch tijdelijk tussen de andere paarden te zetten en kijken of het beter gaat? Of toch maar het paard te laten staan en hopen dat dat gehinnik snel over gaat?
Ik trek ze liever niet uit elkaar omdat ik het wel fijn vind dat ze de rest van de dag samen kunnen doorbrengen en zo ook hun sociaal contact houden.
Dus best gewoon rustig verder doen zoals ik vroeger thuis ook deed. Ze gewoon af en toe uit elkaar halen om te trainen en een beetje geduld hebben tot ze er weer aan gewend zijn. Dat was mijn eerste plan, maar ik wil ze het soms misschien te comfortabel maken waardoor ik altijd oplossingen zoek om het hen zo aangenaam mogelijk te maken. Maar ze zullen inderdaad gewoon moeten wennen.
Ze zullen idd zowiezo eerst aan de nieuwe plek moeten wennen, ze hebben momenteel alleen houvast aan elkaar. Sommige paarden hebben wel 6-12 mnd nodig om zich ergens echt thuis te voelen. Een verhuizing is vaak veel ingrijpender dan wij denken.
Ja dat begrijp ik, zolang ze samen zijn, gaat het ook prima. Ze eten & drinken goed en staan rustig dan. Maar ik wou ze toch liefst zo snel mogelijk af en toe uit elkaar halen dat ze hier ook alweer aan kunnen wennen.
Fauvetje
Geplaatst: 25-08-15 10:35
Ik denk dat het met verloop van tijd wel zal beteren. Bij mij staan ze ook per 2 en ze weten nu al dat ze ook terugkeren naar elkaar. Degene die blijft staan krijgt van mij een voerbal met koekjes in, die is daar wel even mee zoet en vergeet snel dat de andere weg is.
Ja toen ze nog bij mij thuis stonden, wisten ze dat ook. Dan kon ik een hele dag op wedstrijd gaan zonder enig probleem. Nu is het gewoon net wat extremer aangezien ook het paard waarmee ik bezig ben zo reageert.
Volgens mij ben je al goed bezig en is het vooral een kwestie van tijd
Je schrijft dat je het ze nog wat gemakkelijker wilt maken. Je zou in dat geval de periode dat ze uit elkaar zijn heel kort kunnen houden (bijvoorbeeld maar een minuut) en ze dan weer samen brengen. Dat steeds herhalen en de tussenliggende periode steeds wat verlengen. Dan maak je het ze nog wat makkelijker.
Het probleem is dat ik ze toch echt graag in beweging wil houden. Ze zijn niet al te mager en hebben de beweging echt wel nodig. De ene is ook reeds 17 en zet ik liever niet te lang stil (rust roest). Mijn merrie is redelijk verstandig hierin en doet eigenlijk niet zo heel erg moeilijk. Mijn ruin daarentegen, van 17, heeft het er erg moeilijk mee. Gisteren heb ik hem even gereden en normaal is hij aan de luie kant, gisteren moest ik iemand vragen om hem vast te houden bij het opstappen omdat het gewoon niet te doen was. Van stappen kwam er ook niet echt iets in huis. Eens aan het werk, concentreerde hij zich wel beter en heb ik ook redelijk rustig kunnen uitstappen, maar bij het afzadelen was hij weer helemaal gek
Toen ik mijn pony kocht, stond hij helemaal alleen, geen andere paarden. Ik zette hem bij andere paarden en met 1 merrie had ie ook meteen die focus, kon niet zonder haar, hinniken, druk doen, ook met rijden, gewoon afgeleid zijn. (pony zelf bleef rustig), hij aan de andere kant, als zij weg was ook niet..
Dit heeft denk ik een paar maanden geduurd... Het werd steeds minder. Gewoon doorgaan, laat ze zien dat ze elke keer weer bij elkaar terug komen. Ga eventueel het met tijd opbouwen... Toen hij eenmaal door leek te hebben dat hij toch elke keer terug ging, gaat het ook goed. Daarna heeft hij nooit meer echt alleen gestaan... Alleen nu we zijn verhuisd soms even alleen in de tijdelijke stal, dan was hij ook weer druk. Maar nu hij eenmaal gewend is, geen enkel probleem meer gelukkig!
Het is denk ik echt gewoon wennen. Doorgaan met je "ritme" en gewoon tijd geven
Ik doe dan rustig zo verder. Dankjewel voor de feedback allemaal, ik voel me toch wel even serieus schuldig tov mijn paarden maar ze zullen inderdaad wel weer wennen. Ze komen altijd terug bij elkaar dus hopelijk snappen ze dat binnenkort ook weer wel. Jullie feedback geeft mij toch ook wat steun om gewoon rustig door te zetten
Naranga
Geplaatst: 26-08-15 11:11
Mijn paarden waren precies zo nadat ik net verhuisd was in juni. Ondanks dat ze wel met andere paarden in de groep staan waren ze erg onrustig als een van de twee de groep uit was. Is nu gelukkig helemaal over. Gewoon uit de paddock blijven halen, niet anders doen dan je gewend bent en ze wennen er vanzelf weer aan.