Als Belg bij de KNHS starten, hoe pak ik dat het beste aan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Als Belg bij de KNHS starten, hoe pak ik dat het beste aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 19:22

Omdat ik mijn buik helemaal vol heb van het Belgische systeem, ben ik me aan het oriënteren om toch in Nederland te gaan starten.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken? :)

Ik weet dat ik een licentie moet hebben. Op de website van de KNHS lees ik iets over gastlicenties, maar ik weet niet of dat de beste optie is? Of kan ik me beter lid maken van een Nederlandse vereniging en zo een licentie nemen? Is er een verschil in welke of hoeveel wedstrijden ik mag rijden?

Zijn er nog andere zaken waar ik moet aan denken? De pony heeft een geldig paspoort en is in orde met zijn inentingen, dat zou moeten voldoende zijn toch?

Urielle

Re: Als Belg bij de KNHS starten, hoe pak ik dat het beste aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:40

Als jij alleen nog in Nederland gaat starten exact hetzelfde als een Nederlandse combinatie:

Lid worden van een vereniging, startpas aanvragen en daarbij jullie registratie als nieuwe ruiter en nieuw paard, en na ontvangst van de pas inschrijven en starten.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:42

Ik start als Belg in Nederland. Ik heb me gewoon aangesloten bij een club en dan startkaart aangevraagd :)
Ik start dus niet meer in Belgie.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:43

Ik ben een Belg die in NL start.

Wil je in België wedstijden blijven rijden, en daarbovenop ook in NL? Dan moet je een gastlicentie aanvragen. Met een gastlicentie bepaald de vereniging waar je nu voor rijd (LRV of VLP) hoeveel wedstrijden je in NL mag rijden. Stop je volledig in België, dan kan je gewoon een licentie(startpas) bij de KNHS aanvragen via een Nederlandse vereniging, dan rij je zoveel wedstrijden als je zelf wilt.

Let op: in NL zijn ze strenger qua inentingen, daar kijken ze niet alleen naar het laatste jaar maar ook alle jaren ervoor.

Je moet je pony eenmalig laten meten en inschrijven in NL, je lidgeld voor de vereniging betalen, je startpas betalen, paard en sport (verplicht boekje), en dan kan je gaan starten.

Maar het belangrijkste: Geniet van het ordelijke duidelijke systeem in NL!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 21:14

Ik wil waarschijnlijk helemaal niet meer in België gaan starten, ik geniet echt van het wedstrijdgebeuren maar ik vind de organisaties die wedstrijden inrichten hier in België maar niks.

In elk geval bedankt voor de duidelijke info! Hiermee kom ik al een heel eind :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:27

Hier nog een belgje die uitsluitend in Nederland rijdt. Ik ben aangesloten bij een Nederlandse club waar ik elk jaar lidgeld betaal. Je dient je natuurlijk ook bij het KNHS aan te sluiten en daar lidgeld te betalen.
Persoonlijk rijd ik liever in Nederland dan in Belgie : meer wedstrijden en veel beter georganiseerd, beter aangepast aan het niveau van het paard ook omdat er meer klasses zijn (ik spreek dan specifiek over menwedstrijden).
Veel succes in ieder geval!

@ Seltje : ik weet niet welke discipline je in Belgie reed of bij welke organisatie maar bij VLP menwedstrijden worden de boekjes door een dierenarts gecontroleerd waarbij het ganse verloop van de inentingen gecheckt wordt, zeker niet enkel het laatste jaar.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:24

Dressuur bij de Vor heb ik ze nooit verder weten kijken dan het laatste jaar. Maar is al weer even geleden dus het zou kunnen dat ze ondertussen strenger zijn.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:31

Er zijn er hier in de grensstreek genoeg die zowel van een Nederlandse en een Belgische vereniging lid zijn. En dus ook in Nederland en België wedstrijd rijden. Het is dus niet of-of.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:35

mag schreef:
Er zijn er hier in de grensstreek genoeg die zowel van een Nederlandse en een Belgische vereniging lid zijn. En dus ook in Nederland en België wedstrijd rijden. Het is dus niet of-of.

https://www.knhs.nl/wedstrijden/inschri ... dstrijden/

Zie ook de pdf link onderaan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:39

Daar moet je mee oppassen, niet alle organisaties zijn daar zo blij mee. Ik ken mensen die sancties van de VOR hebben gekregen omdat ze wedstrijden in NL hadden gereden. De hoe of waarom weet ik niet,maar ik heb het al vaker gehoord...

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:40

ik ben ook een belg die in Nl rijd en ben 20 jaar geleden overgestapt om dezelfde reden dan jij. Was het ook beu. En hier heb ik geen minuut spijt van gehad.
K ben ook gewoon aangesloten bij een Nl se vereniging. En rijd niet meer in België.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:43

Urielle bedoel je de wilde wedstrijden? Heb dat artikel gescand maar zie zo snel niks over het starten in het buitenland als je ook daar lid bent. Ik start zelf alleen in Nederland dus weet er niet alles van, maar weet wel dat er veel bij ons op de club zowel in België als in Nederland lid zijn en daar ook starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:50

Alle wedstrijden buiten de knhs om zijn wilde wedstrijden, muv de fnrs omdat die samenwerken. Dus of je nu een onderlinge wedstrijd op de manege meepakt (geen fnrs), een niet goedgekeurde sponsorwedstrijd voor een goed doel of wedstrijden in België of Duitsland, als de knhs erachter aan gaat krijg je een boete en sta je zes maanden te voet.
Ik neem zelf ook het risico, ga bijvoorbeeld ook oefenspringen, maar ik vind het wel belangrijk dat je het weet en zelf het risico afweegt.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:15

Ook VOR geeft boetes als je daarbuiten in NL start.. dus als ze dat te weten komen kan dat best duur worden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 12:42

De voornaamste redenen waarom ik wil overstappen zijn al voorbij gekomen:
- Meer wedstrijden en de niveau's zijn beter aangepast (zeker bij het mennen dan :) )
- Duidelijke en overzichtelijke reglementen
- Veel beter beleid met de klassen en winstpunten. In België heb je dat helemaal niet, je mag gewoon zelf je klasse kiezen. Je mag zelfs deelnemen aan het Belgisch Kampioenschap als je nog nooit gestart bent :+

Ik wil gewoon bij één organisatie starten hoor, als ik een startpas aanvraag in Nederland zeg ik mijn licentie bij de VLP op. Die zeg ik eigenlijk sowieso op, want voor mij hoeft het niet meer :)