Recht op eerste koop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mie123gie

Recht op eerste koop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 17:59

Stel ik stem in om mijn paard bij iemand op proef te laten staan, heeft die persoon dan ook recht op eerste koop? Of mag ik hem toch nog aan iemand anders verkopen na of tijdens de proef tijd?

Caily

Re: Recht op eerste koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:01

Het lijkt mij dat als het paard op proef is, dat hij in principe is verkocht, mits hij bevalt voor de nieuwe eigenaar. Zoniet, dan zullen zij in of na de proeftijd beslissen dat hij terug komt bij de verkoper, die hem dan opnieuw te koop aan moet bieden (of zelf houden natuurlijk :+ ). Hem tijdens de proeftijd terug halen of aan iemand anders verkopen klinkt mij erg vreemd (en banketstaaf) in de oren. Maar of het wettelijk verboden is, durf ik niet te zeggen.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:04

Caily schreef:
Het lijkt mij dat als het paard op proef is, dat hij in principe is verkocht, mits hij bevalt voor de nieuwe eigenaar. Zoniet, dan zullen zij in of na de proeftijd beslissen dat hij terug komt bij de verkoper, die hem dan opnieuw te koop aan moet bieden (of zelf houden natuurlijk :+ ). Hem tijdens de proeftijd terug halen of aan iemand anders verkopen klinkt mij erg vreemd (en banketstaaf) in de oren. Maar of het wettelijk verboden is, durf ik niet te zeggen.

In dit geval wil mijn bijrijdster hem over nemen maar hij staat op proef bij mensen. Vanzelf sprekend wil ik hem liever naar mijn bijrijdster hebben. Dus vandaar deze vraag.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:05

Dat kun je niet maken!

Als het bij iemand op proef is dan is ie er op de proef zodat ze kunnen kijken of het wat is voor ze, je hebt zelf ermee ingestemd om het op proef te laten gaan.

Dat had je dan eerder moeten bedenken of de bijrijder in dit geval.

Je kan wel aan de mensen vragen die het dier op proef hebben..........als ze nu nog twijfelen dan is ie voor jouw bijrijder denk ik.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-08-15 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:07

Had je bijrijdster dat niet eerder kunnen bedenken dan?

Maar daar is het nu te laat voor. Wellicht dat je de situatie gewoon voor kan leggen aan de mensen waar het paard op proef staat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:08

Je kan hoogstens informeren hoe het gaat nu tijdens de proeftijd .
Maar m nu gaan halen en aan n ander verkopen is niet hoe t fatsoen technisch gezien werkt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:09

Had je bijrijdster niet eerder kunnen zeggen dat ze hem wil kopen?

De mensen waar hij nu op proef is heb je ook goedgekeurd, anders had je hem ook niet op proef gegeven.

Of het echt een recht is zoals mondelinge koopovereenkomst weet ik niet, maar uit fatsoen kun je het niet maken hem nu te weigeren aan hun te verkopen, mocht zij hem willen kopen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:10

Ik zou sowieso je paard verkopen voor je hem op proef zet, geldwijs, en dan zeggen mocht hij niet bevallen kan je hem binnen bepaalde tijd weer aan me terug verkopen (zeg 2 weken).

Ik zou noooit je paard nog aan een ander persoon verkopen als hij al 2 weken op proef heeft gestaan bij iemand die er helemaal gek op is. Dat kan je imo niet maken, zeggen okee je mag hem op proef als hij leuk is, hij blijkt leuk te zijn en diegene wil hem hebben en vervolgens vertellen dat je hem aan iemand anders wil verkopen. Ik vind dat absoluut niet fair tegenover de koper.

Ik zou maar duimen dat die mensen hem niet willen hebben dan, mocht je dit willen doen had je zoiets sowieso van tevoren moeten melden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:13

Oei, dat is nu wel lastig parket..
Is namelijk niet netjes als hij ergens op proef staat en je haalt hem terug om aan iemand anders te verkopen, dat is niet zoals het werkt.

Ik zou woest zijn als ik paard op proef had en ze kwamen hem weer halen omdat iemand anders hem wou kopen. (je kan wel voorzichtig informeren of het hun wat lijkt tot nu toe, als je mazzel hebt vinden ze het niets of niet helemaal wat..)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:16

laraxXxemma schreef:
Ik zou sowieso je paard verkopen voor je hem op proef zet, geldwijs, en dan zeggen mocht hij niet bevallen kan je hem binnen bepaalde tijd weer aan me terug verkopen (zeg 2 weken).

Ik zou noooit je paard nog aan een ander persoon verkopen als hij al 2 weken op proef heeft gestaan bij iemand die er helemaal gek op is. Dat kan je imo niet maken, zeggen okee je mag hem op proef als hij leuk is, hij blijkt leuk te zijn en diegene wil hem hebben en vervolgens vertellen dat je hem aan iemand anders wil verkopen. Ik vind dat absoluut niet fair tegenover de koper.

Ik zou maar duimen dat die mensen hem niet willen hebben dan, mocht je dit willen doen had je zoiets sowieso van tevoren moeten melden.

Hij is er nu 2 dagen op proef, dus er is geen spraken van twee weken, hij zou er ook maar een weekje blijven. We hebben hem niet verkocht voor de proef zodat we hem terug konden nemen als we een heel ongelukkig paard zagen na die week.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:17

Nee, maar je kunt wel zeggen datze als ze niet helemaal tevreden zijn hem gerust terug kunnen geven omdat je er dan iemand anders voor hebt.Maar degenen waar hij nu staat hebben wel het eerste recht.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:17

Sjolvir schreef:
Oei, dat is nu wel lastig parket..
Is namelijk niet netjes als hij ergens op proef staat en je haalt hem terug om aan iemand anders te verkopen, dat is niet zoals het werkt.

Ik zou woest zijn als ik paard op proef had en ze kwamen hem weer halen omdat iemand anders hem wou kopen. (je kan wel voorzichtig informeren of het hun wat lijkt tot nu toe, als je mazzel hebt vinden ze het niets of niet helemaal wat..)

Die mazzel hebben we helaas niet, hij staat op proef bij een manege en ze vinden hem prima bevallen als les pony.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:19

Gewoon terughalen en aan je bijrijdster verkopen simpel zat. Bijrijdster of manege simpeler kan de keus toch niet.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:20

Tabaluga12 schreef:
Gewoon terughalen en aan je bijrijdster verkopen simpel zat. Bijrijdster of manege simpeler kan de keus toch niet.

De keus is simpel maar ik weet niet of ik wel het recht heb om dat te doen.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:22

Het is misschien niet netjes maar jij bent momenteel nog gewoon eigenaar. Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Voor hetzelfde geld zou je het paard na een week zelf uit de verkoop halen omdat je er toch geen afscheid van kan nemen dat moet ook kunnen.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:23

blackpromise schreef:
Het is misschien niet netjes maar jij bent momenteel nog gewoon eigenaar. Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Voor hetzelfde geld zou je het paard na een week zelf uit de verkoop halen omdat je er toch geen afscheid van kan nemen dat moet ook kunnen.

Klopt maar dan zit je weer niet met het recht van eerste koop

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:23

Heeft de manege al betaald voor het paard? Zo ja, dan is het paard in principe van hun nu, ze hebben het gekocht. Zo nee, dan is het paard nog van jou en kan je het paard nog terughalen, maar heel netjes is terughalen niet.
Toch kan ik me voorstellen dat je je paard liever aan je bijrijder verkoopt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:24

Ik denk dat alles af hangt van de afspraken die jullie op papier gezet hebben en of er al betaald is.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:24

Staat er al iets op papier?

Zoniet, dan heb je uiteraard het recht om met jouw paard te doen wat je zelf wil. Of dat eerlijk is, dat is dan weer een andere discussie.

Maar aangezien het om een manege gaat, en niet om een privé persoon die intussen al helemaal gek is van het paard, zou ik eerlijk gezegd zelf wel het paard aan de bijrijder verkopen :)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:25

Ayasha schreef:
Ik denk dat alles af hangt van de afspraken die jullie op papier gezet hebben en of er al betaald is.

Het enige wat er op papier staat is dat de manege betaald als er schade aan het paard of tuig gemaakt word. Voor het paard is niet betaald

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:26

Trouwens, je hebt nog geen geld gekregen,je moet toch ook eerst nog zien of je eerste ,of eventueel die andere,nog met geld over de brug gaan komen? En stel dat ze hem willen laten keuren en hij wordt afgekeurd? Het kan ook zo aflopen dat straks beide potentiele kopers afhaken en je je paard zelf kunt houden!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:28

mie123gie schreef:
Hij is er nu 2 dagen op proef, dus er is geen spraken van twee weken, hij zou er ook maar een weekje blijven. We hebben hem niet verkocht voor de proef zodat we hem terug konden nemen als we een heel ongelukkig paard zagen na die week.

Nu maak je het lastig. Je hebt tegen ze gezegd dat hij op proef mag, en als hij na een week hun bevalt EN jij denkt dat het een goed plekje is hij daar blijft?
wie kwam met het idee van proef?
als jij degene bent die hem op proef wou om te zien of hij daar gelukkig is heb jij laatste woord, als jij oprecht denkt dat het paard gelukkiger is bij je bijrijder dan het manege plekje waar je nu staat en jij had het idee van proef mag je dit denk ik zeggen, hoewel ik het nog steeds niet fair vind. Kwam de manege echter met idee vind ik het geen optie. Omdat ze nog niet hebben betaald mag je doen wat je wil, maar fair is het niet als ze blij zijn met het paard. Hun willen kijken of het paard iets voor hun is, dat is zo blijkt straks en dan vervolgens het paard weghalen omdat je bijrijder te laat heeft gezegd dat die hem wel wil kopen? Nee, dat is gewoon niet netjes.

Wel is het zo dat jij nog geen geld hebt gekregen, dus het paard nog van jou is... Legaal mag het denk ik wel, maar erg netjes zou ik het niet vinden.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:28

anjali schreef:
Trouwens, je hebt nog geen geld gekregen,je moet toch ook eerst nog zien of je eerste ,of eventueel die andere,nog met geld over de brug gaan komen? En stel dat ze hem willen laten keuren en hij wordt afgekeurd? Het kan ook zo aflopen dat straks beide potentiele kopers afhaken en je je paard zelf kunt houden!

Hij is al goed gekeurt. en mijn bijrijdster betaald soiso, van de manege die hem op proef heeft weet je het nooit

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:31

laraxXxemma schreef:
mie123gie schreef:

Nu maak je het lastig. Je hebt tegen ze gezegd dat hij op proef mag, en als hij na een week hun bevalt EN jij denkt dat het een goed plekje is hij daar blijft?
wie kwam met het idee van proef?
als jij degene bent die hem op proef wou om te zien of hij daar gelukkig is heb jij laatste woord, als jij oprecht denkt dat het paard gelukkiger is bij je bijrijder dan het manege plekje waar je nu staat en jij had het idee van proef mag je dit denk ik zeggen, hoewel ik het nog steeds niet fair vind. Kwam de manege echter met idee vind ik het geen optie. Omdat ze nog niet hebben betaald mag je doen wat je wil, maar fair is het niet als ze blij zijn met het paard. Hun willen kijken of het paard iets voor hun is, dat is zo blijkt straks en dan vervolgens het paard weghalen omdat je bijrijder te laat heeft gezegd dat die hem wel wil kopen? Nee, dat is gewoon niet netjes.

Wel is het zo dat jij nog geen geld hebt gekregen, dus het paard nog van jou is... Legaal mag het denk ik wel, maar erg netjes zou ik het niet vinden.

De proef was hun idee, ik snap dat het niet netjes is maar ik wil toch wel het beste voor mijn paard.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:31

mie123gie schreef:
anjali schreef:

Hij is al goed gekeurt. en mijn bijrijdster betaald soiso, van de manege die hem op proef heeft weet je het nooit

Waarom weet je dat niet? Als hij goed bevalt na de proef periode, betalen ze toch? Doen ze dat niet, kun je hem gewoon terug halen.
Als je er zo weinig vertrouwen in hebt dat je je geld krijgt, begrijp ik niet dat je je paard er überhaupt op proef hebt gezet.