Stal- en rijschoen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Stal- en rijschoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 14:55

Hoi allemaal,

Ik heb al diverse topics gelezen over dit onderwerp, maar ben nog niets tegen gekomen wat mij zint.
Vandaar toch de vraag: welke stalschoenen dragen jullie? Ik ben op zoek naar stalschoenen waar ook prettig mee te rijden is icm chaps. Ik heb brede voeten en een slechte rug dus een goed voetbed is wel een must.
Op dit moment neig ik naar deze Mountain Horse schoenen:
http://www.agradi.nl/mountain-horse-rid ... GwodPRsPWg

Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe houdt de zool naar verloop van tijd? Slijten ze snel?
Ik gebruik ze circa 4 x per week, alleen om te wandelen, bak werk, en rijden. (Dus geen stal werkzaamheden)

Ariat heb ik slechte ervaringen mee en veel mensen om mij heen ook, dus daar hoef ik geen linkjes van. :)
Ik wil dus geen jodphurs, maar echt stalschoenen waar je ook mee kunt rijden.

Hopelijk hebben jullie nog meer tips en/of ervaringen met de Mountain Horse Mountain Rider.

Marie111

Re: Stal- en rijschoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:32

Voor wat betreft het voetbed adviseer ik je om eens bij een podoloog langs te gaan voor op maat gemaakte steunzolen. Dat is ook beter voor je rug namelijk.
Bij het kopen van schoenen moet je dan even kijken of de binnenzool eruit kan. Dat kan tegenwoordig gelukkig bij veel schoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:39

Ik heb dit type al 20 jaar ongeveer, verslijt een paar per jaar, uitmesten, wandelen, natte bak, noem maar op. Met rijden gebruik ik mijn rijlaarzen.
Heb zelf kleine, brede voeten, hoge wreven, zou ze wel een maat kleiner bestellen dan normaal.
Slijten doet de zool amper, als ik ze zou onderhouden, zou ik er miss langer meedoen, maar ach, ze zijn het mij waard. Ze zijn in de winter ook goed warm.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:43

ook altijd goede ervaringen mee gehad. Gebruikte ze intensief een jaar lang (zelf rijden, lesgeven, buitenritten begeleiden etc.) Maar ben niet zo netjes met invetten, dus dan was vaak het leer droog geworden en vertoonde dan wat scheurtjes. Anders zou je er nog veel langer mee kunnen doen.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:56

Ik heb deze ook en bevallen top! :j

Had eerst maatje kleiner besteld, maar die waren toch te klein. Toen goede maat besteld, maar na paar maandjes waren ze toch wel flink uitgelopen dat ik er nu zooltjes bij heb gedaan en ze alsnog ietwat ruim zitten, maar niet heel hinderlijk.

Paar x per jaar doe ik ze schoonmaken en invetten en insprayen. Ze lopen top en rijden ook prima! 100% waterdicht waren ze bij mij na een paar maanden al niet meer, maar ze lekken enkel bij veel water wat door aan de bovenkant op de neus waar die 'knik' komt door gebruik. Heb ze nu 1 jaar en ze kunnen denk ik nog wel jaartje goed mee.

Ik vind ze overigens wel wat zwaar, maar wel top warm!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 17:02

Marie: bedankt dat is een goede tip!

Nielojram: Ik ga er dan van uit dat ik er langer mee doe, omdat ik bv niet hoef uit te mesten :D (Heb begrepen dat schoenen het snelst slijten door urine en mest). Ik heb me wel echt voorgenomen om ze goed te verzorgen, want ik ben nogal een slons met mijn paardenkleding normaal gesproken..
Fijn dat ze in de winter ook goed warm zijn, dat is ook wel een must!

ladypaard: Bedankt, ik heb aan mezelf beloofd om ze goed te onderhouden dus ik doe er dan hopelijk wat langer mee. :)

canisia: Ik heb inderdaad een maat kleiner genomen, ik las heel veel reacties op webshops dat ze groot uitvallen. En ik begrijp dus dat ze nog wat uitlopen. Ach, als ze alsnog groot worden doe ik dikke sokken aan.
Na een poos niet meer 100% waterdicht vind ik niet zo erg. Ik hoef er niet mee door plassen en bagger, hooguit de spuitplaats op of wat spatwater van de zee. Maar goed, dan word je toch helemaal nat.

Bedankt voor alle reacties, ik heb ze zojuist in het bruin besteld en ze worden aankomende week bezorgd. Ik ben benieuwd wat ik er van vind!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:36

hopelijk ben je tevreden van je aankoop.

ik rij sinds vorig jaar met wandelschoenen (van Decathlon), omdat ik veel km's maak op stal en bovendien niet zo goed meer in mijn laarzen pas :+
in het begin was het wel even wennen, maar eigenlijk zit het beter dan rijschoenen, mijn chaps passen er ook over en ik moet niet langer wisselen van schoenen als ik vanop stal rechtstreeks met mijn honden wil gaan wandelen.
Dus mss ook een optie voor de toekomst

Beloki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:22

Ik heb zeer goede ervaringen met mountain horse schoenen en laarzen. Veel beter dan Ariat. Hopelijk ga je er veel plezier van hebben!

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:12

Ik heb ze zelf ook in het bruin, en ik vind ze erg lekker lopen! :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:54

Bedankt voor jullie reacties! :)
Ik wacht nog steeds op mijn pakketje, hij zou uiterlijk morgen bezorgd moeten worden..

Beloki: dat is goed om te horen! Ik hoop ook dat ik er veel plezier van ga hebben.

BanjerLief: ik heb ook de bruine besteld!

petitparis: Ik hoop het ook! Wandelschoenen heb ik ook overwogen, maar de modellen die ik fijn vond zitten hadden naar mijn mening en voor mijn wensen net iets te weinig hak. Vandaar dat ik voor stalschoenen heb gekozen waar je ook mee kunt rijden. :) Jodphurs vind ik niet prettig en gaan bij mij relatief snel stuk. Ik wandel ook veel met paardlief, dus dan hoop ik dat deze mountain horse schoenen een goede keuze zijn. Daar heb ik ze in elk geval wel op uitgekozen!

julie: bedankt, ik hoop ook dat ze goed passen. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:49

ik heb nog nooit problemen gehad door het "te weinig hak" hebben van wandelschoenen. Je hebt enorm veel grip op je beugels.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:48

Daarom schreef ik ook 'naar mijn mening en wensen' :) Vind het zelf geen veilig gevoel, maar het kan dat jij dat anders ervaart :j

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 19:33

Nou, ze zijn eindelijk binnen hoor!
Ik draag normaal maat 41 en heb van deze maat 40 besteld. Had denk ik best nog een 39 kunnen hebben ook. := heb er nu een zooltje in en met dikke sokken zitten ze goed.