basten in leren rijlaarzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xannxannx

basten in leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:29

Hallo bokkers,

Ik heb een tijdje terug de Anna Adult rijlaarzen gekocht van Horka. Helaas, na de 2de keer rijden begonnen er een soort van barsten(?) in het leer te komen op de plekken waar de laars mee zou moeten buigen tijdens het rijden. Ik heb ze gelijk toen ik ze had, ingevet met lederdressing en na het rijden poetste ik ze met zo'n geel zeepblok en vette ik ze in met de dressing.
Ik ben er van bewust dat ik dit niet meer kan herstellen en baal er ontzettend van. heb de laarzen voor 170 euro gekocht bij ruitershop Naalden te rucphen. (waar ze tevens ook verkeerd zijn aangemeten en ik het verkeerde advies heb gekregen)

nu was mijn vraag, weet iemand hoe dit komt, en hoe kan ik het voorkomen?

Groetjes Ann

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:37

Ik verplaats dit topic van HAR naar -> RUI

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 06:10

De gele zadelzeep en lederdressing die je gebruikt dat is prima. Goede laarzenspanners zijn belangrijk. Gebruik je ook laarzenspanners?

Urielle

Re: basten in leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 06:22

Zadelzeep en dressing mogen niet op laarzen, je moet ze met schoenpoets doen en evt speciale dressing voor laarzen. Misschien daardoor?
Het zijn niet gewoon kreuken van het inzakken en naar je been gaan staan?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 06:28

Urielle schreef:
Zadelzeep en dressing mogen niet op laarzen, je moet ze met schoenpoets doen en evt speciale dressing voor laarzen. Misschien daardoor?

over mijn laarzen haal ik af en toe een doekje met ledercreme van rapide na een jaar zijn mijn laarzen nog als nieuw, het zijn petrie laarzen

nijland

Re: basten in leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 06:31

Terug ermee gaan naar de winkel waar je ze heb gekocht

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 06:38

Petries zijn kachelpijpen die blijven wel recht. Ik heb mijn Cavallo laarzen, stinkend duur model ook nog, in een half jaar laten zakken van hoog in de knieholten tot een regenlaarsje ergens halverwege de kuit. Het leer van zadels is heel anders dan het leer van rijlaarzen. Bovendien wil je tuigage zacht en meevormend met je paard maar rijlaarzen moeten juist hoog en in model blijven.
Met spulletjes voor je zadel maak je ze zacht. Voor stugge laarzen als Petrie niet zo'n probleem, maar zachter leer of mindere kwaliteit leer gaat verkeerd en te snel inzakken.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 06:45

Urielle schreef:
Petries zijn kachelpijpen die blijven wel recht. Ik heb mijn Cavallo laarzen, stinkend duur model ook nog, in een half jaar laten zakken van hoog in de knieholten tot een regenlaarsje ergens halverwege de kuit. Het leer van zadels is heel anders dan het leer van rijlaarzen. Bovendien wil je tuigage zacht en meevormend met je paard maar rijlaarzen moeten juist hoog en in model blijven.
Met spulletjes voor je zadel maak je ze zacht. Voor stugge laarzen als Petrie niet zo'n probleem, maar zachter leer of mindere kwaliteit leer gaat verkeerd en te snel inzakken.

hihi ik vind dat het juist zachte laarzen zijn en ze zijn ook niet stug het zijn de leeds van petrie

xannxannx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 07:21

Urielle schreef:

Op de verpakking van de dressing wordt een zadel en een laars afgebeeld. Maar dit kan natuurlijk een fout van de winkel zijn.

Het zijn inderdaad de kreuken van het inzakken maar op de kreuken is het leer gebarsten. Dankjewel voor je reactie!

xannxannx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 07:22

Annoya schreef:
De gele zadelzeep en lederdressing die je gebruikt dat is prima. Goede laarzenspanners zijn belangrijk. Gebruik je ook laarzenspanners?

Ik heb opgerolde tijdschriften in mm laarzen maar dit werkt prima :')

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:41

Ik kom al dik 15 jaar bij Naalden en ben nog nooit ontevreden geweest en zeker niet over de service.
Op de foto's zie ik niet wat je bedoelt met scheurtjes, maar ik zou gewoon even met ze overleggen.
leren laarzen van 170 E is voor laarzen vrij goedkoop de A- merken beginnen bij 2x zo veel.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:46

Ik heb 1 paar leren laarzen gehad en die waren van mijn tante geweest en waren al 30 jaar oud toen ik ze kreeg. Ik heb ze nog steeds alleen mijn kuiten zijn nu te dik. Het leer zag er uit als nieuw, de laarzen waren verder vreselijk ouderwets en hadden vierkante neuzen.
Schoonmaken deed ik met zadelzeep en lederdressing, je wilt niet dat je witte rijbroek vuil wordt van zwarte schoenpoets. Schoenpoets alleen op de neuzen en plekjes die niet zo mooi meer zwart waren.

Ik had van dit soort laarzenspanners erbij, Afbeelding een schoenspanner en spanner voor de schacht.
Het zijn dure spanners, bij ruitersportzaak http://www.hetgareel.nl kosten ze wel EUR 50,- maar het is de investering absoluut waard. Je laarzen blijven prachtig. Ik was wel eens lui en dan spande ik mijn laarzen niet direct na gebruik, dan zakte ze na een dag en nacht al een klein beetje in.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:48

Die spanners heb je niks aan bij de nieuwe laarzen. Daar zit geen lusje meer in voor die haakjes

Ik zou horka een mailtje den ts, mits het geen kunstleder is.

xannxannx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 17:50

raket schreef:
Ik kom al dik 15 jaar bij Naalden en ben nog nooit ontevreden geweest en zeker niet over de service.
Op de foto's zie ik niet wat je bedoelt met scheurtjes, maar ik zou gewoon even met ze overleggen.
leren laarzen van 170 E is voor laarzen vrij goedkoop de A- merken beginnen bij 2x zo veel.

Haal ook altijd mijn spullen bij naalden ben altijd tevreden geweest tot deze keer.