Paard met voernijd 24\7 in groep?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Paard met voernijd 24\7 in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:29

Ik ben benieuwd naar ervaringen met paarden die (extreme) voernijd hebben en in een groep 24\7 buiten lopen waarbij de voerbakken in\ onder een schuilstal staan.

Op dit moment is er een nieuw paard in onze groep geplaatst, helaas trapt hij iedereen weg bij de voerbakken, in de weide zelf gaat het goed. Tijdens het wennen aan elkaar ook.

Gaat dit nog over? Is het een kwestie van tijd?... Of is het niet op te lossen?

Er is voldoende ruimte, er zijn meerdere plekken om te eten maar er is maar 1 schuilstal (waar ook een voederbak staat). verplaatsen van deze bak kan niet omdat het bij slecht weer dan nat word. De andere voederbak staat onder een afdak en er is nu tijdelijk een 3 e bak geplaats. Ze staan met z'n 5en. De overige 4 kunnen samen uit 1 bak eten. Een probleem is dat ze nu niet allemaal kunnen schuilen, naast problemen als verwondingen. (Mijn paard had de afdrukken al op zijn billen staan en een ander paard had al zijn achterbenen flink verwond)

Ik ben dus op zoek naar tips en ervaringen hoe hier mee om te gaan.

bakkabouter

Re: Paard met voernijd 24\7 in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:35

Moet de voerbak per se in de schuilstal? Hier hadden we het hooi gewoon buiten liggen, ging prima, gewoon af en toe de bak en de plek er rond eens schoonmaken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:38

Met voer hebben we het over hooi neem ik aan?
Schuilstal met voer is altijd een beetje gemiep is mijn ervaring.
Maar wat ik zelf heb gemerkt is dat in vele gevallen het wel afneemt zodra ze het gevoel hebben dat er voer genoeg is.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:39

Ja, de bak blijft daar staan. Zitten allemaal logistieke redenen achter ;) dus verplaatsen is niet echt een optie. En daarbij vind ik eigenlijk dat ze als groep samen moeten kunnen eten en schuilen.... Maar gaat dat dus wel met een paard met voernijd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:40

Meer voerplekken creëren buiten het schuilhok.

Of paard met voernijd eruit halen als hooi buiten de stal voeren geen optie is. Is er geen pissige merrie die dat paard even terecht kan wijzen? :=

Mijn pony kan ook niet in een kudde staan, max is 1 ander paard. Wat wij als mens ideaal vinden, hoeft voor een paard niet zo te wezen. Dus dat paard zou beter af zijn op een plek waar er meerdere voerplekken zijn,

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:43

siskeh schreef:
Met voer hebben we het over hooi neem ik aan?
Schuilstal met voer is altijd een beetje gemiep is mijn ervaring.
Maar wat ik zelf heb gemerkt is dat in vele gevallen het wel afneemt zodra ze het gevoel hebben dat er voer genoeg is.

Hooi inderdaad.

Eigenlijk zijn er nooit problemen geweest. Af en toe lopen ze een rondje omdat de andere kant van de bak lekkerder is natuurlijk..

Eigenaar van het paard zegt overigens dat het paard gewend is aan 24\7 hooi. Er is ook geen probleem als dat paard niet aan het eten is. Behalve dat de andere paarden bang voor hem zijn en je geen appeltje moet brengen naar een ander paard want dan flipt hij ook. Maar daar is rekening mee te houden.

Vuurneon: er zijn voldoende voerplekken, ze kunnen allemaal eten, maar niet meer schuilen omdat er maar 1 schuilstal is. Andere plek hebben ze alleen een afdak.
Laatst bijgewerkt door suusje26 op 16-08-15 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:44

Mijn paard heeft ook giga voernijd loopt overigens in mijn eigen kudde. Is duidelijk de baas. Hooi voeren gaat 99% goed soms heeft hij een dag dan 2 hopen. Alleen brok muesli blijft een drama. Ik geef ze dan ook op andere plekken eten. Alleen m'n ezeltje en zijn soulmate mag met hem uit zijn emmer eten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:37

Tja, ik zou niet blij zijn met zo'n paard icm een voerplek onder de enige schuilplek eigenlijk. Als dit dier erbij moet blijven staan zou ik ofwel het voer daar weg willen hebben of een tweede goede schuilplek erbij willen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:42

mijn ruin staat met nog 4 ruinen..

oplossing hier is.. 6 hopen hooi..

de mijne is een klier.. die stuurt een ander paard eerst weg.. volgt hem naar een volgende hoop, stuurt hem daar ook weg.. neemt een paar happen en vervolgens staan ze met z'n allen van 1 hoop te eten.

Als er krachtvoer bijgegeven moet worden of supplementen.. Dan krijgt het paard dat het supplement moet krijgen eerst een berg hooi, met wat hij bij moet hebben er boven op..

daarna worden er voor de anderen evenveel hopen neergelegd als dat er paarden zijn + 1-2 extra..
zodat men elkaar kan lastig vallen, terwijl dat eerste paard zijn eigen hoopje met name dus dat extra rustig kan opeten voor een van de anderen bedenkt om al die hopen hooi in de steek te laten en de halve wei over te steken om net dat ene hoopje te pakken (voor het extra op is).
---

kort gezegd... aantal paarden + minimaal 1 extra = aantal hopen hooi, enkele meters uit elkaar.
dan kan zo'n paard met voedselnijd wel willen jagen.. maar ondertussen staat de rest dan te eten en hij niet

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:19

Ik denk dat ik mijn probleem niet duidelijk omschreven heb. Er zijn genoeg voerplekken alleen niet genoeg schuil mogelijkheden. Ook is het geen probleem als er een beetje gejaagd wordt, maar dit paard slaat ze letterlijk bij de bakken weg.

Mijn vraag is of er ervaringen zijn waarbij een paard met voernijd toch rustigere is geworden of dat het zo blijft.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:41

Hier niet, dus hebben we ervoor gezorgd dat het niet meer voor problemen zorgde. Eten en schuilen op andere plaatsen dus :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:51

Hier inderdaad ook niet. Ze is iets minder fel, maar vind het na 2 jaar nog steeds niet oke als het ander paard uit dezelfde hooibak eet. Daarnaast vind ze het ook niet altijd leuk als er 'gewoon' een paard dichter bij haar staat en kan dan nogal fel uit schieten. Wij hebben dan ook geen schuilstal en in de winterperiode staan ze apart op stal. Maar met dit paard zou het geen ideale situatie zijn, want ik betwijfel of de rest wel in hetzelfde hok had gemogen, helemaal als er ook nog voer stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:53

Hier een paard met flinke voernijd. :j
Het is erger als er mensen in de buurt zijn, maar zodra zij het beste plekje heeft, laat ze de anderen er wel gewoon rustig bij staan.
Wel hebben we voor de zekerheid meerdere plekken waar ze kunnen eten, maar vaak is dat niet nodig.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:59

Een paard heeft een persoonlijke ruimte en door ze te verplichten bij elkaar te eten, moeten ze elkaar liggen en verdragen. Dat is dus duidelijk niet het geval. Dus tussenruimte groot genoeg maken, las laatst iets van 10 meter. En in de natuur eten ze ook gewoon buiten dus een drama van niet allemaal binnen kunnen eten is onnodig. Zeker als een paard niet gewend is om eigenlijk onbeperkt te kunnen eten, zal het langer duren om te wennen aan het moeten delen van een voerplek. Bij de meeste paarden en pony's gaat het uiteindelijk goed komen, maar uitzonderingen bevestigen de regel en het kan een kwestie van lange adem zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:01

ik kan het probleem niet helemaal volgen..

voldoende voerplekken maar niet voldoende schuil..

wat is dan precies het issue om het voer buiten de voerbakken/schuil te geven..

er staat, is een logistiek probleem..

maar dat is toch gewoon een flinke berg hooi op pakken.. 5 meter lopen, dump
nieuw berg hooi, 5 meter de andere kant op dump
nog een .. etc ??

als het geemmer altijd is bij de voerbakken in de schuil.. dan is het voeren daar blijkbaar niet de beste manier om de paarden rustig te kunnen laten eten toch?

waarom moeten de paarden precies kunnen eten waar ze staan te schuilen?
bedoel als paarden in de natuur staan te schuilen staan ze ook niet te eten.. dat kan dan wel even wachten tot het ergste deel van de bui over is?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:20

Precies.

suusje26 schreef:
Ja, de bak blijft daar staan. Zitten allemaal logistieke redenen achter ;) dus verplaatsen is niet echt een optie. En daarbij vind ik eigenlijk dat ze als groep samen moeten kunnen eten en schuilen.... ?

Dat kun jij wel vinden, maar dat is niet 'des paards' gedacht. ;) Beter is het ze meer vrijheid te bieden en te laten eten waar ze willen. Scheelt een hoop gedoe in de groep, en dat elke dag weer.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:30

Mijn ruin staat samen met een zeer dominante merrie. Ik heb expres geen hooi in de schuilstal. Mevrouw gaat dan de hele dag in de schuilstal staan en de mijne krijgt dan niks. Het werkt perfect zo wand ze kunnen lekker samen in de schuilstal zonder strijd. Ik voer op 4 plekken hooi. Meestal gaat het goed maar soms heeft ze het op haar heupen en blijft ze jagen. Ze staan op het land dus mijn ruin kan wat grazen. Als zei vol zit kan mijn ruin eten. Maar dit komt heel weinig voor. Meestal eten ze gewoon samen ieder een hoopje hooi. In de paddock het zelfde. 3 hooiplekken alleen in de paddock is ze vriendelijker naar mijn ruin toe met eten.
Ze is dus best een lastige dame maar buiten het eten om zijn mijn paarden jut en jul samen. Hartstikke gek op elkaar. Ik zou ook zeggen geef het wat tijd. En kijk toch of je de schuilstal voer vrij kan maken. Schuilen is belangrijker vind ik en buiten hooi voeren is toch niet zo'n probleem? Als het hooi nat is eten de paarden het hier gewoon nog op hoor geen probleem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:57

om dit soort problemen te voorkomen wordt er bij Hit actiefstallen niet gevoerd in de rust/schuilruimte.

Dus ofwel voer uit de schuilstal halen, ofwel extra rustruimte inbouwen.

Een ruimte verdelen kan ook helpen zodat het paard niet makkelijk de andere weg kan jagen, maar vaak is een schuilstal daar te klein voor. Dan moet je meer denken aan ruime kapschuur of kleine hal/omgebouwde wagenloods/ligboxenstal.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:51

VSW > OPG

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:03

suusje26 schreef:
Ja, de bak blijft daar staan. Zitten allemaal logistieke redenen achter ;) dus verplaatsen is niet echt een optie. En daarbij vind ik eigenlijk dat ze als groep samen moeten kunnen eten en schuilen.... Maar gaat dat dus wel met een paard met voernijd?

Nee dus, in deze specifieke situatie niet. Of die bak moet uit de schuilstal (beste optie imho) of dit paard moet bij slecht/hitte (ivm schuilen voor hitte en steekbeesten) weer apart (geeft vaak weer onrust als die er weer bij gezet wordt en je blijft de boel uit elkaar halen).

Afdakje er bij maken en daar die bak van de schuilstal onder zetten. Schuilen en eten gaan in het wild ook niet samen en even zonder kan wel, er is immers de keuze om te schuilen of te eten aangezien beide 24/7 toegankelijk zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:10

soms wordt het beter als de groep goed aan elkaar gewend is en diegene met voernijd merkt dat er altijd voldoende te eten is. Mijn merrie werd vriendelijker naarmate ze ouder werd, in vaste kudde stond en zo lang ze maar geen honger had omdat er onbeperkt ruwvoer was. Helaas moest ze op dieet en daar werd ze erg chagreinig van. Dat zie ik ook met de andere paarden gebeuren als ze op dieet staan en daardoor niet meer onbeperkt ten alle tijden wat kunnen eten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:16

Mijn merrie heeft flinke voernijd als ze honger heeft, voldoende goede kwaliteit ruwvoer (onbeperkt) heeft ze nergens last van.

Echter hebben ze hier in hun eigen boxen voer, en in de grote bak in een grote ruimte. Altijd meer plekken dan paarden.
Een kleine ruimte met voer langs een wand is vragen om problemen met (te) veel paarden, daar heb je geen voernijd voor nodig.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:53

Ik heb mijn paard een jaar bij een ander paard op de wei gehouden. Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven lol, ik heb een draak :Y)
Ze bleef trappen en bijten naar het andere paard, hoe we het voer ook verspreiden. Ze begint gewoon te eten, maar gaat dan plots het andere paard van zijn berg hooi verjagen, ook al liggen er nog 3 onaangeroerde bergjes te wachten.
Nu staat ze dus alleen, op 2500m², met volop buurpaardjes rond haar, waarmee ze kan snuffelen. Ook in de stal heeft ze contact met de anderen als ze toevallig samen binnen staan; de stal staat op de scheidingslijn tussen 2 weien en is in 2 verdeeld door een tussenschot op borsthoogte. Het spreekt vanzelf dat ik het hooinet zo ver mogelijk van het tussenschot ophang haha, en dat ik haar hooi niet tegen de draad leg, want dan schopt ze naar de buurpaarden :+
Sindsdien is ze véél kalmer geworden, evenwichtiger. Ze maakt zich druk als één van de paardjes van de wei verdwijnt, maar ook maar even. We kunnen samen op wandeling, maar ze staat blijkbaar liever op haar eigen stukje, contact over de draad is voor haar blijkbaar genoeg. Af en toe mag er een shetje bij, daar doet ze iets minder drakerig tegen :+

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:25

Dit verhaal gaat waarschijnlijk om mijn paard.
Het is voor hem nu de eerste keer dat hij op een 24/7 buiten stal staat. Hiervoor stond ik op een stal waar hij s'avonds naar binnen ging. In de zomer stond hij dan wel 24/7 buiten met een grote bak met hooi.
24/7 hooi tot zijn beschikking is dus niet bepaald nieuw voor hem.
hij reageert hier alleen wel extreem heftig, dit ken ik ook niet van hem. Ik weet dat hij dominant is en graag hoog in de rangorde wilt staan, maar dat hij hier nu zo heftig reageert is voor mij ook nieuw.

Ik vind het voor iedereen ook echt heel vervelend dat hij zo doet en ik begrijp ook dat ze bezorgt zijn.
Dus HELP, wat moeten we doen????? het liefst wil ik daar niet weg, het is een super gave plek.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:27

Hoe ziet de volledige situatie eruit? Kunnen jullieeen grove schets maken van de situatie? Hoe vaak krijgen ze eten (en wat?) Wat is al geprobeerd? Hoe ziet het land eruit?